Laddningstips Sthlm - Gbg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders N
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 mar 2014 09:13
Ort: Skärhamn

Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Anders N »

Om drygt en månad är det dags för mej att köra hem min Tesla från Täby till Tjörn.

Har någon något tips på laddställe, jag behöver ju ladda upp el för 20 mil någonstans. Visst har jag ju kollat på uppladdning.nu. Men får jag med en adapter med bilen så jag kan använda mode3typ2? Eller bör jag köpa det?
Jag har beställt dubbelladdare i bilen.

Anders
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Kalle »

En Mode 3 type 2 kabel passar rakt in i bilen utan adapter, så har dom ensån bör de va lungt.
Alla laddställen har inte alltid en fast kabel dock, ibland måste man ha en lös sån.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av TiborBlomhall »

Om du på uppladdning.nu öppnar "Tillgängliga uttag" och avmarkerar alla utom "400V 16A" och "Mode-3, Type-2 med fast kabel" får du upp en karta över uttag du kan använda.

Köper du Tesla Motors "Typ 2 offentlig laddanslutning" kabel (Model S Designstudio på teslamotors.com) kan du bocka i "Mode-3, Type-,2 kontakt" också på uppladdning.nu

Köper du Tesla Motors "Blå laddadapter" kan du bocka i "230V 16A" också.

Du kan bocka i "230V 10A" och "230V 16A Schuko" också men de laddar så långsamt så det är bara för nödfall.

Se vår sida om olika laddanslutningar:
http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/

Många Teslaägare har laddat sina bilar på järnvägsstationen i Jönköping.
OKQ8 i Nyköping är också poppis har jag hört.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Wester »

Jag laddade vid järnvägsstationen i Jönköping när jag körde hem från Stockholm. Finns även en till Type2 laddare vid kyrkan men den var upptagen när jag var där. Finns även en i ett parkeringshus i jönköping men den kollade jag inte.
Ska du vidare såpass långt efter jönköping så får du nu stå där en stund.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av emphili »

Hej!

Ska till helgen åka från Stockholm till Trelleborg. Har kollat de olika laddställena. Har dock en fråga. Var kan man köpa en adapter som gör att man kan koppla sin Mode-3 type-2 till mode-3 type-1. Tänkte köpa en sådan så att man har fler laddningsmöjligheter på vägen! Tacksam för hemsida och produktnummer om ni har tillgång till dessa.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av EricH »

Hakar på den här tråden eftersom jag själv planerar att göra en liknande resa som Anders N (Sthlm - Tjörn). Planerar att blåsa ned till Jönköping och ladda på järnvägsstationen då det verkar vara hyfsat snabbt om man har dubbelladdare. 33 mil ned till Jkp borde väl vara lugnt om man håller lagstadgad motorvägshastighet och inte har för kul med omkörningar? Därefter räknar jag med att ladda i 2-3 timmar i Jönköping för att sedan åka de sista dryga 20 milen. Ok eller glädjekalkyl?

Anders N - du får inte med en Typ 2-kabel om du inte beställt det (Tesla Danmark kan dock skicka en till dig i efterhand). Jönköping har ju fast kabel så där behöver du inte adapter.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Strand
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2014 00:57

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Strand »

Beroende på vilken väg ni tänkt åka och när så bor jag i Lidköping och väntar på min Tesla som skall komma i Juli. Eftersom det är dåligt med laddmöjligheter så har jag bestämmt mig för att sätta upp en Mode 3 Typ 2 med laddkabel vid vår fastighet i en liten by som heter Tolsjö på vägen ut mot Läckö 7 km från Lidköping Tyvärr inte så mycket man kan göra undertiden men det skall förhoppningsvis gå någorlunda snabbt om man har dubbelladdare. Enligt elektrikern så säkrar vi upp fastigheten om 2 veckor och laddstationen skall noggå hyfsat snabbt att få dit. Om ni kommer denna vägen och det krisar så är det bara att höra av sig om status. Tror (ännu inte bestämmt mig) att lägga upp den uppladdning.nu när den är klar om jag inte gör det så kommer den oavsett alltid vara tillgänglig för Tesla syskon.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av z balata »

Strand skrev:
Beroende på vilken väg ni tänkt åka och när så bor jag i Lidköping och väntar på min Tesla som skall komma i Juli. Eftersom det är dåligt med laddmöjligheter så har jag bestämmt mig för att sätta upp en Mode 3 Typ 2 med laddkabel vid vår fastighet i en liten by som heter Tolsjö på vägen ut mot Läckö 7 km från Lidköping Tyvärr inte så mycket man kan göra undertiden men det skall förhoppningsvis gå någorlunda snabbt om man har dubbelladdare. Enligt elektrikern så säkrar vi upp fastigheten om 2 veckor och laddstationen skall noggå hyfsat snabbt att få dit. Om ni kommer denna vägen och det krisar så är det bara att höra av sig om status. Tror (ännu inte bestämmt mig) att lägga upp den uppladdning.nu när den är klar om jag inte gör det så kommer den oavsett alltid vara tillgänglig för Tesla syskon.
Strand, detta är lysande. Jag ska snart åka till Göteborg, men räknar med att jag klarar mig hela vägen från Västerås om jag kör försiktigt. Bra dock att ha denna möjlighet.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Lessmog »

z balata: Blixt Gordon bloggade i februari http://blixtgordon.wordpress.com/2014/0 ... ollhattan/ om en snabbladdare i Trollhättan, i köpcentret Överby på västra sidan om högbron:
Laddstationen är bestyckad med tre olika snabbladdare som tillsammans erbjuder laddning med 3*CHAdeMO, 2*CCS och 1*Typ2/Mode3 43kW.
Att snabbladda i Överby kommer vara gratis
Kan vara en nyttig reserv på väg till Göteborg! Eller för min del från Stockholm. (Brukar iofs fika i Lidköping, flera trevliga kondis! Så Strand ska inte känna sig säker :twisted: )
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av z balata »

Tack, tänkte inte på det eftersom jag aldrig åkt vägen över Trollhättan, men verkar inte vara mycket omväg?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Lessmog »

Göteborgarna verkar alltid ha väldigt bråttom till eller från flyget. De få gånger jag har kört E20 från Göteborg har jag tyckt att den varit sämre / läskigare än 44, som tar av E20 vid Götene, via Lidköping till Trollhättan och Uddevalla. I Trollhättan får man välja 45 eller E6, varsin sida om Göta älv, neråt Götet. Själv viker jag upp mot Oslo ...
Men det är förstås mycket en smaksak. Tror inte omvägen blir kolossalt lång, nej. I synnerhet om man ändå måste ladda nånstans.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett tips till er som vill erbjuda laddning för andra Tesla-ägare men kanske inte för alla andra:
Högst uppe i Tesla Model S laddkontakt finns det ett jack. Superchargerkontakten är så gott som identisk med Mennekes-kontakten - förutom att den har ett litet peg där, så den passar i Teslas uttag, men inte i vanliga Mennekes-uttag.
Bild
Det är bara å fixa en sladd med Mennekes-uttag å limma dit en liten plastpeg i den så kommer den bara å passa Teslor.
Då kan du tom lägga upp dig på uppladdning.nu som en Tesla-charger.
Användarvisningsbild
Anders N
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 mar 2014 09:13
Ort: Skärhamn

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Anders N »

Själv fegade jag ur och beställde tranport av min Tesla. Den kommer i veckan med lastbil. Täby-Tjörn 50mil, (eller mer via Jönköping och laddmöjligheten) vågar jag inte som första route. Hoppas nu att de hittat batteriet, det var tre veckor sedan jag betalade bilen...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av TiborBlomhall »

"Råååger, har du sett hans batteri?"
:D
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Rolecladdare »

Ladda 3fas 32 amp i Örebro se uppladdning.nu Radiatorvägen 7 från den 28e maj
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av z balata »

Rolecladdare skrev:
Ladda 3fas 32 amp i Örebro se uppladdning.nu Radiatorvägen 7 från den 28e maj
Måste jag ha en speciell sladd för att ladda där?
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av EricH »

Rolecladdare skrev:
Ladda 3fas 32 amp i Örebro se uppladdning.nu Radiatorvägen 7 från den 28e maj
Jag tänkte svänga förbi och ladda där i helgen (lördag) på väg till västkusten. Hoppas allt funkar...
Model X P100D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av z balata »

EricH skrev:
Rolecladdare skrev:
Ladda 3fas 32 amp i Örebro se uppladdning.nu Radiatorvägen 7 från den 28e maj
Jag tänkte svänga förbi och ladda där i helgen (lördag) på väg till västkusten. Hoppas allt funkar...
Rapportera gärna här. Jag tänkte åka förbi där på söndag kväll.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av EricH »

z balata skrev:
EricH skrev:
Rolecladdare skrev:
Ladda 3fas 32 amp i Örebro se uppladdning.nu Radiatorvägen 7 från den 28e maj
Jag tänkte svänga förbi och ladda där i helgen (lördag) på väg till västkusten. Hoppas allt funkar...
Rapportera gärna här. Jag tänkte åka förbi där på söndag kväll.
Will do om jag nu tar den vägen. Har inte 32amp adapter så måste eventuellt ta vägen över Jönköping istället där det finns type 2 mode 3 med kabel.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddningstips Sthlm - Gbg

Inlägg av Sofie »

Jag är övertygad om att det nog går att köpa en kabel på plats i Örebro, varför inte bara ta och slå honom en signal.
Skriv svar