Så, för att gå lite med on topic igen. Vi har kört omkring med bilen idag. Vanlig vardagskörning, inga prestandatester, inga räckviddsutmaningar eller andra tokigheter. Bara vanliga 8 mil på landsväg och i stadstrafik.
Jag får säga att jag tycker väldigt mycket om e-Golfen. Den är lättkörd och känns riktigt pigg. Inget rassel eller skrammel. Den perfekta vardagsbilen. Den känns tystare än Teslan, men framförallt är den mycket smidigare i stadstrafik. Och snål är den. 1,3kWh/mil (dvs 27-28 mil räckvidd) är inga som helst problem även en regnig och ganska kall höstdag som idag. Det var 11 grader och regnade hela tiden. Och ja, regnsensorn fungerar.
Adaptiva farthållaren är en dröm. Den fungerar ypperligt, precis som man vill ha det. Gör om gör rätt Tesla! Parkeringsassistenten är lika underbar. Pang, och bilen står där den ska stå. Imponerande. Man märker att VW har förfinat det här systemet i många många år. Filhållningsassistenten ligger med i bakgrunden hela tiden. Man behöver inte sätta på den. Den är jämförbar med autopiloten, men den vill helst att man håller i ratten hela tiden. Gör man det lite lätt så kör bilen i princip själv. Jag tittade och pillade i pekskärmen medan bilen körde. Det gick fint. Jag vet, fy fy fy, man ska titta på vägen.
Jag har även testat Android Auto. Inga konstigheter det heller. Spotify, TuneIn, Waze. Allting funkar fint. I e-Golf är navigatorn standard. Annars får man betala extra för den. Man kan välja om man vill ha kartan på stora skärmen i mitten eller i instrumentpanelen, eller både och.
Instrumentvisningen är lite väl rörig. Det ska väl se futuristiskt ut eller nåt. Lite mindre hade varit mer i det här fallet. Men där är nog en vanesak.