Dags att köpa?
Moderator: Redaktion
Dags att köpa?
Hej! Nu har jag äntligen registrerat mig här på forumet efter mycket anonym läsning. Jag har länge tillhört kategorin drömmare; ofta lekt med tanken att vara Teslaägare men även insett att det var en ekonomisk omöjlighet i min situation. Jag var dock fast besluten att köpa Model 3 när den anländer till Sverige.
Nu blev det dock att jag ska byta arbete, och börja pendla ungefär 7 mil om dagen enkel resa. Jag letade därför efter en bensinsnål bil att pendla med, men insåg att bensinkostnaderna ändå blir ganska höga. Som vanligt började jag drömma om Teslan, och gjorde för första gången lite seriösa beräkningar. Det visade sig att på en tioårsperiod så har bensinbesparingar och reseavdrag i princip betalt hela bilen.
Så nu känns det äntligen realistiskt att drömma om att köra en Model S, och jag provkörde en igår. Det var antagligen väldigt dumt för nu är jag fast besluten att köpa en ASAP.
En begagnad kring 650,000 är vad jag siktar på, vilket verkar resultera i en månadskostnad omkring 6,000 kr (exklusive försäkring, inklusive amortering 8 år, 4% ränta). Med 14 mil körning om dagen ser reseavdraget ut att bli upp mot 50,000 om året, då jag ej har möjlighet till kollektivtrafik. Dessutom sparar jag cirka 25,000 om året i bensinkostnad, vilket redan på 8 år uppgått till 600,000.
Nu har jag endast räknat med kostnader för amortering, ränta och försäkring. Ladda kan jag och kommer jag göra främst på jobbet.
Vilka andra kostnader får man räkna med, vad gäller service osv? Vad hade ni gjort i samma situation, om man försöker att endast tänka på den ekonomiska biten. Övriga funderingar? Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
Nu blev det dock att jag ska byta arbete, och börja pendla ungefär 7 mil om dagen enkel resa. Jag letade därför efter en bensinsnål bil att pendla med, men insåg att bensinkostnaderna ändå blir ganska höga. Som vanligt började jag drömma om Teslan, och gjorde för första gången lite seriösa beräkningar. Det visade sig att på en tioårsperiod så har bensinbesparingar och reseavdrag i princip betalt hela bilen.
Så nu känns det äntligen realistiskt att drömma om att köra en Model S, och jag provkörde en igår. Det var antagligen väldigt dumt för nu är jag fast besluten att köpa en ASAP.
En begagnad kring 650,000 är vad jag siktar på, vilket verkar resultera i en månadskostnad omkring 6,000 kr (exklusive försäkring, inklusive amortering 8 år, 4% ränta). Med 14 mil körning om dagen ser reseavdraget ut att bli upp mot 50,000 om året, då jag ej har möjlighet till kollektivtrafik. Dessutom sparar jag cirka 25,000 om året i bensinkostnad, vilket redan på 8 år uppgått till 600,000.
Nu har jag endast räknat med kostnader för amortering, ränta och försäkring. Ladda kan jag och kommer jag göra främst på jobbet.
Vilka andra kostnader får man räkna med, vad gäller service osv? Vad hade ni gjort i samma situation, om man försöker att endast tänka på den ekonomiska biten. Övriga funderingar? Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
Re: Dags att köpa?
Det verkar ju dumt att räkna så mycket mer om man just har räknat fram att man får köpa!
Men det verkar ju gå en del däck. Det var någon här på forumet som räknade med 3kr/mil i däckskostnad. Men hade jag 14 mil pendling skulle jag inte tveka. He e bar å köp.

Re: Dags att köpa?
Jo fast en fossilbil sliter ju också däck. Dock kanske i en billigare dimension och inte lika mycket men...Bjorn N skrev:Det verkar ju dumt att räkna så mycket mer om man just har räknat fram att man får köpa!Men det verkar ju gå en del däck. Det var någon här på forumet som räknade med 3kr/mil i däckskostnad. Men hade jag 14 mil pendling skulle jag inte tveka. He e bar å köp.
En sak som bör nämnas med Tesla är att försäkringen är svindyr. Det förstör mycket av kalkylen.
Re: Dags att köpa?
Du är körd. Grattis. Det var ett misstag att provköra som du mycket riktigt har upptäckt. Nu gäller det att ta fram den stora alternativa matteboken och leta efter rätt formel för bästa självbedrägeriet. Men du har kommit rätt, det finns många här som har lyckats med konststycket att räkna hem en Tesla på ibland ganska äventyrliga sätt.
Största kostnaden är såklart värdeminskningen, men där är du på rätt spår om du tar en begagnad bil. Då har ju förra ägaren tagit den största smällen. Om du köper den via Tesla får du dessutom någon form av garanti. Utan garanti skulle jag avstå från att köpa en Tesla.
Sen får du räkna med att det kostar en slant att helförsäkra bilen. Antagligen blir det mycket mer än vad du har lagt på bilförsäkring hittills, så var beredd på det. Service på en Tesla kostar multum, men å andra sidan är det ju frivilligt att serva den. Det är många här som inte servar så ofta, eller inte alls. Det är upp till dig och din ekonomi.
Däckslitage är högst individuellt. Köper du en RWD P85 så nöter den däck betydligt med än en D-modell med mindre pulver. Men det är din högerfot som avgör. Däcken är inte jättebilliga. Räkna med 3000kr för ett 19"-däck. Uppåt finns det ingen gräns.
Största kostnaden är såklart värdeminskningen, men där är du på rätt spår om du tar en begagnad bil. Då har ju förra ägaren tagit den största smällen. Om du köper den via Tesla får du dessutom någon form av garanti. Utan garanti skulle jag avstå från att köpa en Tesla.
Sen får du räkna med att det kostar en slant att helförsäkra bilen. Antagligen blir det mycket mer än vad du har lagt på bilförsäkring hittills, så var beredd på det. Service på en Tesla kostar multum, men å andra sidan är det ju frivilligt att serva den. Det är många här som inte servar så ofta, eller inte alls. Det är upp till dig och din ekonomi.
Däckslitage är högst individuellt. Köper du en RWD P85 så nöter den däck betydligt med än en D-modell med mindre pulver. Men det är din högerfot som avgör. Däcken är inte jättebilliga. Räkna med 3000kr för ett 19"-däck. Uppåt finns det ingen gräns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags att köpa?
Tackar för svaren, och tack för ett gott skratt, Mati. Det verkar alltså inte som att jag är ensam om att kalkylera fram glädjesiffror.
Däcken och frivillig service kan man väl se som en kostnad som ersätter däckslitage och övriga servicar på en ICE bil.
Däremot undrar jag lite om försäkringar; bolagen har väldigt begränsad information på deras hemsidor, och här på forumet har jag sett siffror som ligger mellan 6000-12000 om året, även högre. Beror det på batteristorlek, hästkrafter, eller annat?
Däcken och frivillig service kan man väl se som en kostnad som ersätter däckslitage och övriga servicar på en ICE bil.
Däremot undrar jag lite om försäkringar; bolagen har väldigt begränsad information på deras hemsidor, och här på forumet har jag sett siffror som ligger mellan 6000-12000 om året, även högre. Beror det på batteristorlek, hästkrafter, eller annat?
Re: Dags att köpa?
Skaffar du en 2014 eller äldre ser det bättre ut med försäkring, då de är registrerade med 69 kW effekt. Gäller en bit in på 2015 tror jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dags att köpa?
Fesk skrev:Tackar för svaren, och tack för ett gott skratt, Mati. Det verkar alltså inte som att jag är ensam om att kalkylera fram glädjesiffror.
Däcken och frivillig service kan man väl se som en kostnad som ersätter däckslitage och övriga servicar på en ICE bil.
Däremot undrar jag lite om försäkringar; bolagen har väldigt begränsad information på deras hemsidor, och här på forumet har jag sett siffror som ligger mellan 6000-12000 om året, även högre. Beror det på batteristorlek, hästkrafter, eller annat?
6-12 tusen är de som har en relativt billig halvförsäkring. På en äldre bil som du tittar på krävs helförsäkring. Jag har inte kollat på såna men 15-20 tusen per år tror jag inte är helt otroligt.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Dags att köpa?
Heller med mati, your fucked.
Min VD vill att vi alla ska köra vag... är sjukt deprimerad. Så nu kollar jag möjlighet att köpa en privat utan att bli helt barskrapad. Men inser att jag får vänta 1-2 år.
Min VD vill att vi alla ska köra vag... är sjukt deprimerad. Så nu kollar jag möjlighet att köpa en privat utan att bli helt barskrapad. Men inser att jag får vänta 1-2 år.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Dags att köpa?
Håller med mati, skulle också köpt bilen via Tesla då du får garanti även på begagnade bilar (inte bara batteri/drivlinegarantin utan även utökad "nybilsgaranti" eller vad man ska kalla det). Dessutom har de väl 2,25% ränta på begagnade bilar (billigare än de 4% du räknat med i din kalkyl)?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Dags att köpa?
Nu vill jag inte förstöra din kalkyl men reseavdraget som du gör när du pendlar till jobbet är just ett skatteavdrag och du får tillbaka max 1/3 av detta i skatteåterbäring. Jag gjorde förra året avdrag på ca 45k och fick tillbaka ca 10k.
Re: Dags att köpa?
Mycket riktigt lutar det åt att köpa en äldre (2014 eller 2015) via Tesla. Enligt den otillräckliga information om finansiering via privat billån som erbjuds på hemsidan så samarbetar de med DNB bank och då gäller 7 års avbetalning och en effektiv ränta på cirka 4.75%. Via min bank, Nordea, är det istället mellan 3.25 och 3.75% över 8 år som gäller. Villkoren ser antagligen annorlunda ut genom företagsleasing men jag har ännu ej diskuterat möjligheten till detta med nya arbetsgivaren.
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Re: Dags att köpa?
Just nu kanske det känns ok att säga "jag kör den i 10 år". Men det är en väldigt lång tid. Väldigt mycket kan hände med dig, med bilen och med bilmarknaden i stort.
Re: Dags att köpa?
Reseavdraget är ett avdrag, så du får inte 49 865 kr tillbaka, utan din beskattningsbara inkomst sänks med 49 865 kr. Så du får tillbaka 1/3 av det, om du inte ligger över brytpunkten för statlig skatt och därmed har en marginalskatt runt 50%.Fesk skrev:Mycket riktigt lutar det åt att köpa en äldre (2014 eller 2015) via Tesla. Enligt den otillräckliga information om finansiering via privat billån som erbjuds på hemsidan så samarbetar de med DNB bank och då gäller 7 års avbetalning och en effektiv ränta på cirka 4.75%. Via min bank, Nordea, är det istället mellan 3.25 och 3.75% över 8 år som gäller. Villkoren ser antagligen annorlunda ut genom företagsleasing men jag har ännu ej diskuterat möjligheten till detta med nya arbetsgivaren.
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Om du har möjlighet att ladda både på jobbet och hemma, så skulle jag även kika på andra begagnade elbilar som en jämförelse.
Re: Dags att köpa?
Som Hammar säger är det en tredjedel av den summan du fått fram som du får tillbaka som ersättning. Har själv gjort misstaget och tänkt att nu blir det en massa kosing tillbaka på skatten och så slutade det med någon tusenlapp (var ett antal år sedan så nu vet jag bättre
).
Så dividera med tre så får du den ungefärliga siffran.

Så dividera med tre så får du den ungefärliga siffran.
Re: Dags att köpa?
Då kan du sänka försäkringskostnaden till 5000 kr vad jag betalarFesk skrev:Tackar för svaren, och tack för ett gott skratt, Mati. Det verkar alltså inte som att jag är ensam om att kalkylera fram glädjesiffror.
Däcken och frivillig service kan man väl se som en kostnad som ersätter däckslitage och övriga servicar på en ICE bil.
Däremot undrar jag lite om försäkringar; bolagen har väldigt begränsad information på deras hemsidor, och här på forumet har jag sett siffror som ligger mellan 6000-12000 om året, även högre. Beror det på batteristorlek, hästkrafter, eller annat?

Re: Dags att köpa?
Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut

Re: Dags att köpa?
Exakt. Höj förväntad körsträcka till 25.000 mil om året och jämför bränslekostnaden mot att köra de milen med en Defender.Fesk skrev:Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Dags att köpa?
För att hjälpa din kalkyl lite så tror jag faktiskt att räntan som DNB erbjuder är 2,25% på begagnade bilar som köps via Tesla, men gå in och prata med en säljare på Tesla så får du exakt besked.
Re: Dags att köpa?
Ett bra tips är att höja den förväntade årliga körsträckan i din kalkyl. Du kommer garanterat köra mycket mer än vad du hade gjort utan Tesla. Och sen räknar du om kostnaden i kronor per mil och vipps är Teslan skitbillig i jämförelse.Fesk skrev:Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
(Glädjekalkylen består såklart i att du inte hade kört så mycket om du hade behållit bensinbilen och därmed hade milkostnaden varit mycket lägre för bensinbilen.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags att köpa?
Om din nya arbetsgivare kan ge dig en tjänstebil eller personalbil så är min till salu utan att vara momssmittad.
Vad det gäller skatteavdraget så är det väl 50% drygt efter att de där 11.000kr är avdragna om du tjänar mer än typ 40tkr per månad, det hjälper lite i kalkylen.
Kommer du köra några tjänstemil på ditt nya jobb så finns där en hel del pengar att få till aka också med en elbil?
Kan du ha vilen via nya jobbet så blir inte heller försäkringen lika kännbar.
Vad det gäller skatteavdraget så är det väl 50% drygt efter att de där 11.000kr är avdragna om du tjänar mer än typ 40tkr per månad, det hjälper lite i kalkylen.
Kommer du köra några tjänstemil på ditt nya jobb så finns där en hel del pengar att få till aka också med en elbil?
Kan du ha vilen via nya jobbet så blir inte heller försäkringen lika kännbar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Dags att köpa?
När alla kör elbil i framtiden så kan du säga att du hade den där bilen som fick fart på omställningen till fossilfria transporter. Vad är det värt? 5000kr/år i 50år?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Dags att köpa?
Ett alternativ för dig som du bör beakta skulle kunna vara att köpa t.ex en begagnad Leaf 30kwh eller Zoe 41kwh. Denna billiga elbil kör du tills du får din Model 3. Det lär bli billigare än en Model S om ekonomin står i fokus.
Dessa båda bilar bör väl funka för jobbpendlingen? U synnerhet om du kan ladda både hemma och på jobbet.
......dock kör man hellre 14 mil om dagen i en Model S än i någon av de ovan nämnda två.
Dessa båda bilar bör väl funka för jobbpendlingen? U synnerhet om du kan ladda både hemma och på jobbet.
......dock kör man hellre 14 mil om dagen i en Model S än i någon av de ovan nämnda två.
Model Y RWD - 2024
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Dags att köpa?
Jag uppfattade det som att det inte handlade om att ha råd utan att hitta motivationen. Visst finns det andra mer ekonomiska alternativ.Fesk skrev:Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Dags att köpa?
Så är det förstås. Jag ser inte på något vis ett Teslaköp som en investering utan endast lyxkonsumption. Men att betala 6-7000 varje månad känns förstås mer motiverat om man vet att man antingen hade lagt samma summa på bensin, eller att en större del av det kommer tillbaks på skatten och kan investeras.Kraftverksdoktorn skrev:Jag uppfattade det som att det inte handlade om att ha råd utan att hitta motivationen. Visst finns det andra mer ekonomiska alternativ.Fesk skrev:Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
Nu är det ju som vi konstaterat i tråden att jag är "fucked" redan, och nu inte har något val. Missen med reseavdraget gjorde att jag nu har 350,000 som saknas på gröna sidan i kalkylen, men som folk nämnde så kör man hellre 70 mil i veckan i en Model S än en Leaf, och det är så klart värt en del att få ha varit med att köra denna historiska bil i detta skede.
Re: Dags att köpa?
5 säte är nono ( kan lika gärna ha S)Walker skrev:Det pratas en hel del om andrahandsvärdet i kalkylerna (av förståeliga skäl... notera att detta inlägg är skrivet av forumets värsta glädjekalkylator)
Kollade lite igår på begagnade S. Ni som äger/ägt/sålt Tesla får gärna berätta era erfarenheter.
Det talas om 50% rest om 3 år...
De 2014 som ligger till försäljning med mellan 6-10000 mil begär man 579"-627" för. Kostade de 1,2-1,3 millar för 3 år sedan? Tappet på de kärrorna är låååångt drån 50%, de har tappat i kronor cirkus lika mycket som min Škoda!
Nu är ju det historia och allt i framtiden är spekulationer. Men!!!
Tesla S och X kommer aldrig bli en dussinbil. Andrahandsmarknaden kommer därför vara begränsad vilket borde hålla upp värdet. Det är klart, smetar man på alla svindyra extras (som premium för 65" för lite stjärtvärme bak och självöppnande dörrar) är det nog svårt att få igen de slantarna. Men om man hittar en lagerbil för ca 1,2 millar (X100, 5 sits) så inbillar jag mig att på 3 år och 6000 mil kanske man tappar 300" eftersom det kommer att finnas de som vill köra just X och inte en oprövad VW id utan dragkrok, och det kommer inte att finnas hundratals beggade X på marknaden. Om man VISSTE detta scenario, ja då hade jag glidit runt i min X redan idag.
Problemet är att framtiden ALLTID är spekulationer. Men jag tror ändå att vi skriver ner det kommande värdet på begagnade Teslor lite väl hårt.
7 säte trångt
6 säte är nog den lättast sålda
Sen är det mycket mer som spelar in.....
Priset på nuvarande modeller
Andra tillverkare erbjuder ?
Och inte minst USD
De tre år gamla bilarna kostade troligtvis samtliga under 1 mille 800-900k fullsmetade typ

Så om du köper nu och USD går upp till 10kr så får du mycket när det är dax att sälja men om USD går ner till 6kr så får du inte ens 50%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se