Resa i Italien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Resa i Italien

Inlägg av olarsson »

Ska bila ner till och runt i Italien i sommar. Genom Tyskland är ju SC-nätet väl utbyggt, men i Italien är det lite sämre.
Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa om det är så att man bör skaffa något slags medlemsskap/konto/kort eller liknande för att kunna nyttja annan laddinfrastruktur?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Re: Resa i Italien

Inlägg av TeslaMartin »

Har samma plan, åtminstone norra Italen för min del - också intresserad av tips!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Preliminärt samma här. *)

Det blir trängsel på autostradan med svenska teslor. :)

*) Första långa bilsemestern med 3 yngre barn 6, 8 och 9 år gamla. Det är lite lockande att åka Mercedes GL cdi istället, för att kunna stånka på i hög fart och komma fram ett dygn innan. Vi har inte bestämt oss ännu.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Också på väg söderut genom Europa! Antagligen typ 13 Juni till 3 juli ungefär
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Vi har Comosjön som mål. Man kommer ju knappt längre söderut med SC. : )
Fick dock just reda på att jag kommer att kunna ladda på hotellet, så dagsturerna är räddade och dit/hem är inget problem från sista SC i Schweiz/Österrike.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vi siktar på Cattolica som slutmål. Har dock släkt i Toscana och ett besök på västkusten ska planeras in.
20150418_182647.jpg
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu vet jag att dem flesta tycker det är helt underbart att köra en Tesla men om man ska från Sverige och ska ner till Medelhavet och inte vill köra hur långt som helst så kan man göra som vi har gjort några gånger. Ta nattfärjan mellan Trelleborg söder om Malmö till Tyskland så kommer man ner utvilad kring klockan sju i norra Tysklnad. På detta sätt så sparar man några timmars körande genom Danmark och man behöver inte stanna på ett hotel i Norra Tyskland. Nu vet jag inte hur det går när man ska stanna och ladda emellanåt men när vi har kört så har vi tagit färjan torsdag kväll och sen så kommit ända ner till söder om Bolzano i norra Italien på fredag eftermiddag/kväll. På detta sätt så hinner man en bit ner i Italien innan man ska checka in på sitt boende på lördag eftermiddag. Bara ett tips :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tänker också en tur till norra delarna av Italien för lite sol å bad men på vägen ner köra om Le Havre och kolla i området kring landstigningen i Normandie.

Finns en tråd angående programmet tripplanner som verkar bättre när man planerar längre resor ex. fick jag problem hem från Tyskland då bilen föreslog köra genom Danmark och inte via Rödby Puttgarden.

Eller kanske bara jag som inte hittat den funktionen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Nu vet jag att dem flesta tycker det är helt underbart att köra en Tesla men om man ska från Sverige och ska ner till Medelhavet och inte vill köra hur långt som helst så kan man göra som vi har gjort några gånger. Ta nattfärjan mellan Trelleborg söder om Malmö till Tyskland så kommer man ner utvilad kring klockan sju i norra Tysklnad. På detta sätt så sparar man några timmars körande genom Danmark och man behöver inte stanna på ett hotel i Norra Tyskland. Nu vet jag inte hur det går när man ska stanna och ladda emellanåt men när vi har kört så har vi tagit färjan torsdag kväll och sen så kommit ända ner till söder om Bolzano i norra Italien på fredag eftermiddag/kväll. På detta sätt så hinner man en bit ner i Italien innan man ska checka in på sitt boende på lördag eftermiddag. Bara ett tips :)
Bra tanke med sovandet, men problemet är väl att bilen inte blir laddad över natten på färjan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Bilnatttåget genom tyskland till lörach, sen har man ju bara sweisch kvar att köra igenom
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Vi startar i Stockholm men stannar sedan första natten hos släkten i Skåne så passet genom Tyskland avskräcker inte lika mycket efter det. På väg ner blir det ganska så raka spåret, hotellnätter bokade i Hamburg och Ulm (inte för långa dagsetapper med barnen, man vill ju turista lite också), på hemresan tar vi dagen som den kommer och ser var vi hamnar.
Tittade på biltåget som alternativ, men turistandet längs vägen och gratis SC lockade mer. :D
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Kör över alperna, inte under!
Fins många fina pass att åka där.
Om du tar E35 från italien up så undvik gotahardtunneln och ta passet i stellet. (Du svenger av i Airolo) gamla gotthardpasset e ballt (de gamla gamla, inte de nya gamla. Kullersten) på topen fins en jätte militär bunker där man får gå in och titta.

Men jag gillar furka och grimsel passet mer, men de tar längre tid. då svenger man ochså av i Airolo sen kör man vesterut längs nufensstrasse sen mot grimsel pass, på toppen av grimselpass fins en liten smal väg som heter panoramastrasse oberaar som går till en liten resturang och nåra vattendammar som glacierer stanar vid. Starkt rekomenderat! Kör man sen tilbaka ner från grimsel och upp över furka pass förbi andermatt så komer man ner där gothardtuneln komer ut.

Basel är anars en fin stad, men jag är nog lite gävig ;)
Panoramastrasse vid grimselpass. Fotto av Eva Centergren
Panoramastrasse vid grimselpass. Fotto av Eva Centergren
Grimselpass sett från furka pass, vägen från italien kommer nere från dalen
Grimselpass sett från furka pass, vägen från italien kommer nere från dalen
Panoramastrasse e inte för den höjdredda
Panoramastrasse e inte för den höjdredda
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Tack för tips. Självklart över! Det är hela grejen med resan. Varit i alperna massor av gånger på vintern men aldrig på sommaren. Ska bli kul!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Har också åkt i Alperna på sommaren några gånger och jag kan bara hålla med, det är helt underbart på vissa platser men om man har otur så kan det vara riktigt smalt också. Kommer ihåg när vi mötte en mindre lastbil och vi körde så långt ut på sidan som vi bara vågade(fanns inget räcke) och ändå slog vi i backspegeln med lastbilen. Då birrar det ganska mycket i magen när det är ett stup på tiotals meter på sidan om vägen
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Ni verkar ha lite erfarenhet av laddning i Europa. Jag tittade lite på Bjørn Nyland på YouTube och han verkar ha en hel del problem att ladda även på SC. Behöver man förbereda sig med magnetiska nycklar etc. inför resan? Jag åker till Milano 4 juni.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ragnarferdinand skrev:
Ni verkar ha lite erfarenhet av laddning i Europa. Jag tittade lite på Bjørn Nyland på YouTube och han verkar ha en hel del problem att ladda även på SC. Behöver man förbereda sig med magnetiska nycklar etc. inför resan? Jag åker till Milano 4 juni.
Var det inte då filmen från förra året med 24 superchargers i Europa mot 144 idag? Har precis kollat på hans resa under påsken och tänkte inte på några problem med Superchargers. Det var någon han "bara" fick 32kW på pga endast två platser och kom in som nummer två men annars var det inga problem med laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Svenssons skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Var det inte då filmen från förra året med 24 superchargers i Europa mot 144 idag? Har precis kollat på hans resa under påsken och tänkte inte på några problem med Superchargers. Det var någon han "bara" fick 32kW på pga endast två platser och kom in som nummer två men annars var det inga problem med laddningen.

vi får se om har problem med sin tripp till Berlin nu i pingst
lär komma en film om det med
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Stefan T skrev:

lär komma en film om det med[/quote]

Aha! Jag orkade inte titta på alla scener med ett uttråkat ressällskap så jag skrollade lite. Jag kanske blandade ihop laddstationerna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
Var det inte då filmen från förra året med 24 superchargers i Europa mot 144 idag?
Teslas problem i ett nötskal: allt som sägs om dem blir så snabbt inaktuellt :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Milano verkar inte vara några problem längre. Det var väl länge ett bekymmer med SC i Hamburg som inte var öppet 24/7, men nu har de bygg en ny så borde funka.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:

lär komma en film om det med
På resan under påsken till Paris hade han inga problem med laddningen men vindrutetorkaren pajade ju. Förra året till Paris och Pisa var nog lite mer strapatsrik men han tog sig ner dit också utan större problem.
Ragnarferdinand skrev:
Aha! Jag orkade inte titta på alla scener med ett uttråkat ressällskap så jag skrollade lite. Jag kanske blandade ihop laddstationerna.

Antar att du menar frugan. Eftersom hon inte pratar engelska så förstår jag att hon ser lite uttråkad ut när Björn pratar till kameran på engelska. Själv gillar jag när de pratar thai med varandra och då ser hon inte lika uttråkad ut men antar att de flesta som tittar på hans filmer istället skulle sitta och vara uttråkade om han pratade thai hela tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl som med de flesta youtubefilmer att de kunde klippts ner lite hårdare. Men Björn är absolut inte värst där... KmanAuto någon? Nåja jag typ gillar det ändå.

Förra året var det ett äventyr att åka till Paris, i år var det bara en resa... Spänningen försvinner på något sett men visar hur snabbt utbyggnaden går.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Den senaste europaresan gick bra, (förutom vindrutetorkaren)
han körde hem min solcellsinverter :)
717 kWh el gick åt för att få den från basel till stockholm (via oslo)
Miljövänligare transport från dörr till dörr är svårt att få till
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Den senaste europaresan gick bra, (förutom vindrutetorkaren)
han körde hem min solcellsinverter :)
717 kWh el gick åt för att få den från basel till stockholm (via oslo)
Miljövänligare transport från dörr till dörr är svårt att få till
Så det var din SMA-inverter som var det största jobb (längst+stort paket) som han har kört!
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Antar att du menar frugan. Eftersom hon inte pratar engelska så förstår jag att hon ser lite uttråkad ut när Björn pratar till kameran på engelska. Själv gillar jag när de pratar thai med varandra och då ser hon inte lika uttråkad ut men antar att de flesta som tittar på hans filmer istället skulle sitta och vara uttråkade om han pratade thai hela tiden.[/quote]

Han pratade norska med henne när dom var vid superchagern i falkenberg
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar