M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.
Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
TDLR; Storbritannien ska stänga ner sitt sista kolkraftverk senast år 2025, om inte tidigare. Så "vi" behöver inte oroa oss för tvings importera smutsig brittisk kolkraft länge till.
M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.
Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Inte bara en smula. När föreslog det något senast skulle göra något meningsfullt åt utsläppen?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.
Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Haha, vet du vilket argument som används av billobbyn i Tyskland varför man inte behöver avskaffa fri hastighet på motorvägarna? De räknar med att snitthastigheten ungefär kommer att vara densamma ändå, och det är därför ingen vinst för miljön i alla fall. Världens dummaste idiotargument som vem som helst borde inse att det är bullshit, men det har fungerat i decennier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Ja, men höj hastigheten till 140km/h och sätt genomsnittshastighetskammeror mellan varje avfart. På motorväg funkar det eftersom det är samma förare hela tiden mellan avfarterna. Om inte så bör bägge bötfällas för att ha stannat på motorväg.
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Ja, och Tesla har batteritillverkning vilket VW inte har....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns väl vettigt när man kommer utanför storstad områdena, typ där de idag är 120 kan man nog ha 130 istället.
Detta vore ett sätt att anpassa sig till hur de är i stora delar av Europa, tex Danmark Österrike, Frankrike och Italien. Säkert ännu fler länder som jag inte har koll på just nu.
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
SJ kör på 100% förnyelsebar el.
Säger de själva ja Det är bara förbrukningen över ett år eller månadsvis, inte i varje given tidpunkt. Att som jag hävdar, SJ förbrukar mest el i rusningstider när vi redan innan förbrukar som mest, är inte felaktigt. Mellan 7-9 och 16-18 är förbrukningen på topp. Mer och snabbare tåg skulle kräva mer reglerkraft och säkert mer import med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Om alla tåg stannade upp i dag, skulle då vindkraftverk bromsas upp, vatten släppas förbi vattenturbinerna eller solpaneler täckas med presenningar?
Elbilar laddar till 95% på natten, och är därför gynnsamma för elsystemet då mest tillgänglig kapacitet finns då.
Sedan finns det andra fördelar med tåg.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.
Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.
Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?