Någon som kan räkna. Hjälp!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Någon som kan räkna. Hjälp!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Jag håller inte med i din andra del ang "få av oss". Vi är många som alltid prioriterat bilar och som nu kör och äger Tesla för att vi anser att det är den bästa bilen man kan äga. Jag har alltid varit intresserad av miljöfrågor och mina bilar har alltid varit ett dåligt samvete på den fronten, så det är absolut skönt att råda bot på den delen, men för mig har det primära alltid varit att Teslan är bättre än allt annat jag kört.
Ingen har påstått att alla teslaägare har bara kört Skoda tidigare. Det är ganska uppenbart att det inte är fallet. Det jag menar är att många som köper en Tesla aldrig någonsin skulle köpa en Porsche eller Ferrari. Man har köpt en Tesla trots att den är dyr. Tesla är lite unik på det viset. Däremot så utesluter det inte det omvända, att tidigare Ferrari/Porsche-ägare skaffar Tesla.
Jag förstår att det är det du menar, och precis som jag skrev så var det enda jag inte håller med om att det är "få av oss" som kommer från premiumbilar. Jag tror faktiskt "Skoda-scenariot" är avsevärt ovanligare än BMW, Audi, Mercedes, Porsche osv scenariot.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Fast nu slår du nästan trådskaparen i glädjekalkyl...

Ja, Ferrari har haft en fin boost i andrahandsvärden de senaste åren, men man kan ju givetvis inte anta att Ferrari inte har värdefall långsiktigt. Möjligen att de över tid har mindre fall i andrahandsvärde, men jag är tveksam även till det.

I din jämförelse glömmer du också att alla fossilbilar har mycket mer slitdelar som måste bytas ut. I Ferrarins fall är dessa löjligt dyra (förutsatt att du monterar original).
Klart att en Ferrari håller värdet bättre än en Tesla. Kom ihåg att Teslas andrahandsvärde är dopat på flera sätt. Dels av dollaruppgången men även av att de fortfarande är enda alternativet. Och faktiskt även av samma orsaker som en Ferrari dopats. Pga stora uppgångar på bostadspriser, låga räntor och "billiga pengar". Med höga räntor och fallande bostadspriser (= inga övervärden att låna upp) tror jag inte så många varit lika pigga på att köpa en bil för över miljonen. 10% ränta på billånet var inte ovanligt förr.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Återigen, du tycker inte Tesla är roligare än Ferrari. Jag tycker Tesla är låååångt mycket roligare. Jag kommer själv sälja min Jaguar F-Type som enbart varit nöjesbil till förmån för en Model S (och vid köpet av F-Typen övervägde jag även Ferrari).

Jag skulle aldrig kalla någon som köper en Ferrari för "urbota dum", allt handlar om tycke och smak även om jag personligen skulle råda dem att köpa Tesla. Att du kallar mig som väljer en Tesla för urbota dum och dessutom gör det i ett Tesla-forum är mest tragiskt. Att nöjesbilen ÄVEN kan användas som bruksbil är inget jag någonsin skulle tycka är en nackdel. F-Typen har också fått agera (rolig) bruksbil då och då även om den fyller (även) den rollen sämre än Teslan.

Jag har inte kallat dig för urbota dum. Jag har kallat alla som köper en Tesla och har som entusiastbil men åker runt med nåt annat till vardags för det. Typ att man ställer av Teslan över vintern och bara köra den sporadiskt på sommaren när det är fint väder...

Jag har för övrigt inte råd med en Ferrari. Men jag hade en BMW M2 som jag sålde när jag kände att jag hellre körde i3:an. Det var upprinnelsen till att jag köpte en Tesla faktiskt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Det är nog ett av de stora problemen för Tesla och alla som funderar på att köpa den, jämförelser med andra bilar blir svår. Den kostar och har prestanda som en Ferrari/Porsche ungefär, men är användbar som en bruksbil ungefär.

Jämförs den då med den ena eller det andra blir det inte helt rätt och kommer att innebära problem. Mitt alternativ t.ex. till att köpa en Tesla är en BMW 520d kombi, för jag är ute efter en bil vi kan använda dagligen, som går bra på semesterresor utan att familjen måste sitta ihopkrypna eller lämna halva packningen hemma och som är behaglig samt säker. Prestandan i sig är sekundärt, även om det så klart är lite roligare om det går att köra om med god säkerhet. Jag är relativt nöjd med det vi har idag i prestandaväg, 140hk dieselmotor på en stor 7sitsigbil som kanske inte är så rolig att köra alltid, men väldigt praktisk.

Familjens miljötänk gör Teslan som en bra kandidat. Min fru vill inte ha en diesel då de är så smutsiga, hon vill helst ha en elbil men Teslan är för dyr (hon vill inte lägga så mycket på en bil), Leaf m.fl. för små och har för kort räckvidd, hybrider dumma med dubbellösningar som riskerar att fördyra dem i service m.m.
Fast en Tesla har ju faktiskt inte prestanda som en Ferrari/Porsche. Den är både snabbare OCH långsammare. :) Brukar man bilen som vardagsbil så är den snabbare på många sätt. Brukar man den som sportbil på autobahn eller racingbana är den långsammare och direkt hopplös i jämförelse.

I övrigt håller jag med dig. En Tesla ska snarare jämföras med t ex en 520d. I min (glädje-?)kalkyl så är en Tesla billigare för mig än en 520d med den utrustning jag vill ha och får med Teslan. (Navi, backkamera, stolar med minne, rattvärme, panoramatak, mjukt skinn, kupévärmare, keyless osv).
Nej Teslan är inte "direkt hopplös" på autobahn. Den är möjligen "hopplös" om man gillar att hålla 200 km/h på Autobahn, men om man snarare kör 150 km/h på Autobahn som jag tycker är lagom så är skillnaden marginell. På bana håller jag med om att skillnaden är stor, men återigen, på bana är det bättre med en ren banbil ändå. Även om en hel del Ferrari-ägare kör på bana då och då, så lär ju 95%+ av alla Ferrarimil avklaras i vardagstrafik och under dessa 95%+ av tiden så kommer en P100DL i mitt tycke både vara roligare, billigare och mer praktisk.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Fast nu slår du nästan trådskaparen i glädjekalkyl...

Ja, Ferrari har haft en fin boost i andrahandsvärden de senaste åren, men man kan ju givetvis inte anta att Ferrari inte har värdefall långsiktigt. Möjligen att de över tid har mindre fall i andrahandsvärde, men jag är tveksam även till det.

I din jämförelse glömmer du också att alla fossilbilar har mycket mer slitdelar som måste bytas ut. I Ferrarins fall är dessa löjligt dyra (förutsatt att du monterar original).
Klart att en Ferrari håller värdet bättre än en Tesla. Kom ihåg att Teslas andrahandsvärde är dopat på flera sätt. Dels av dollaruppgången men även av att de fortfarande är enda alternativet. Och faktiskt även av samma orsaker som en Ferrari dopats. Pga stora uppgångar på bostadspriser, låga räntor och "billiga pengar". Med höga räntor och fallande bostadspriser (= inga övervärden att låna upp) tror jag inte så många varit lika pigga på att köpa en bil för över miljonen. 10% ränta på billånet var inte ovanligt förr.
Håller återigen inte med. Tesla har bäst andrahandsvärde av alla premiumbilar även i USA (som uppenbarligen inte påverkas av USD-kursen).

Väldigt få Ferrari kostar under 1,5 miljoner nya, så även med mindre procentuell värdeminskning blir den absoluta värdeminskningen större.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Nej Teslan är inte "direkt hopplös" på autobahn. Den är möjligen "hopplös" om man gillar att hålla 200 km/h på Autobahn, men om man snarare kör 150 km/h på Autobahn som jag tycker är lagom så är skillnaden marginell. På bana håller jag med om att skillnaden är stor, men återigen, på bana är det bättre med en ren banbil ändå. Även om en hel del Ferrari-ägare kör på bana då och då, så lär ju 95%+ av alla Ferrarimil avklaras i vardagstrafik och under dessa 95%+ av tiden så kommer en P100DL i mitt tycke både vara roligare, billigare och mer praktisk.
Jo, fast 150 km/h kan du hålla med en Volvo V70 också.

En Ferrari är mer än det man faktiskt får på nåt sätt. Det är liksom den heliga Graal för oss som gillar bilar. Tror det handlar mycket om hur den får en att känna sig. Inte hur den faktiskt är att köra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Återigen, du tycker inte Tesla är roligare än Ferrari. Jag tycker Tesla är låååångt mycket roligare. Jag kommer själv sälja min Jaguar F-Type som enbart varit nöjesbil till förmån för en Model S (och vid köpet av F-Typen övervägde jag även Ferrari).

Jag skulle aldrig kalla någon som köper en Ferrari för "urbota dum", allt handlar om tycke och smak även om jag personligen skulle råda dem att köpa Tesla. Att du kallar mig som väljer en Tesla för urbota dum och dessutom gör det i ett Tesla-forum är mest tragiskt. Att nöjesbilen ÄVEN kan användas som bruksbil är inget jag någonsin skulle tycka är en nackdel. F-Typen har också fått agera (rolig) bruksbil då och då även om den fyller (även) den rollen sämre än Teslan.

Jag har inte kallat dig för urbota dum. Jag har kallat alla som köper en Tesla och har som entusiastbil men åker runt med nåt annat till vardags för det. Typ att man ställer av Teslan över vintern och bara köra den sporadiskt på sommaren när det är fint väder...

Jag har för övrigt inte råd med en Ferrari. Men jag hade en BMW M2 som jag sålde när jag kände att jag hellre körde i3:an. Det var upprinnelsen till att jag köpte en Tesla faktiskt.
Du hade alltså en M2a som entusiastbil och insåg att i3an var roligare... Jag har en F-Type som entusiastbil (och som vi tidigare diskuterat så övervägde jag faktiskt M2 ett tag) och har insett att Model S är roligare.

Intressant att du trots detta tycker en Ferrari är mycket roligare än Tesla. Ferrari har en annan typ av charm, men gällande "rolighet" så skulle jag faktiskt även ta din M2a före en Ferrari.

Min Model X fortsätter vara förstabilen och Model S:en blir en kombinerad entusiastbil/andrabil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Jo, fast 150 km/h kan du hålla med en Volvo V70 också.

En Ferrari är mer än det man faktiskt får på nåt sätt. Det är liksom den heliga Graal för oss som gillar bilar. Tror det handlar mycket om hur den får en att känna sig. Inte hur den faktiskt är att köra.
Det är klart man kan det, poängen är återigen att Teslan nästan alltid är roligare än Ferrarin när man KÖR. Sen finns det såklart många som finner glädje i att äga en Ferrari, men det är ju en helt annan fråga.

Problemet är att du hela tiden generaliserar. "För oss som gillar bilar". Återigen så är vi väldigt många Tesla-ägare som valt Tesla för att "vi gillar bilar" och tycker de är bättre än allt annat... För mig är inte Ferrari heligt på något sätt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Du hade alltså en M2a som entusiastbil och insåg att i3an var roligare... Jag har en F-Type som entusiastbil (och som vi tidigare diskuterat så övervägde jag faktiskt M2 ett tag) och har insett att Model S är roligare.

Intressant att du trots detta tycker en Ferrari är mycket roligare än Tesla. Ferrari har en annan typ av charm, men gällande "rolighet" så skulle jag faktiskt även ta din M2a före en Ferrari.

Min Model X fortsätter vara förstabilen och Model S:en blir en kombinerad entusiastbil/andrabil.
Alltså, klart att M2:an är roligare att köra än i3:an. Men helt plötsligt så kändes det jag fick från den inte lika viktigt längre. Svårt att förklara.

Angående Ferrari så är det nog som jag skrev nyss, att det handlar om saker man inte riktigt kan ta på.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Det är klart man kan det, poängen är återigen att Teslan nästan alltid är roligare än Ferrarin när man KÖR. Sen finns det såklart många som finner glädje i att äga en Ferrari, men det är ju en helt annan fråga.

Problemet är att du hela tiden generaliserar. "För oss som gillar bilar". Återigen så är vi väldigt många Tesla-ägare som valt Tesla för att "vi gillar bilar" och tycker de är bättre än allt annat... För mig är inte Ferrari heligt på något sätt.
Beror ju på vad man lägger vikt vid och hur och var man kör.

Jag är inte direkt ensam att generalisera här, eller hur? :p
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
För 8000 mil: Vad kostar nya däck, nya bromsar, ny koppling?
Kör man bara på gatan med Ferrarin så håller keramiska bromsarna "i evigheter".

Däck äter den ungefär som Teslan - och en uppsättning kostar nästan lika mkt.

Koppling byter man inte på 458'an.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Jag håller inte med i din andra del ang "få av oss". Vi är många som alltid prioriterat bilar och som nu kör och äger Tesla för att vi anser att det är den bästa bilen man kan äga. Jag har alltid varit intresserad av miljöfrågor och mina bilar har alltid varit ett dåligt samvete på den fronten, så det är absolut skönt att råda bot på den delen, men för mig har det primära alltid varit att Teslan är bättre än allt annat jag kört.
Ingen har påstått att alla teslaägare har bara kört Skoda tidigare. Det är ganska uppenbart att det inte är fallet. Det jag menar är att många som köper en Tesla aldrig någonsin skulle köpa en Porsche eller Ferrari. Man har köpt en Tesla trots att den är dyr. Tesla är lite unik på det viset. Däremot så utesluter det inte det omvända, att tidigare Ferrari/Porsche-ägare skaffar Tesla.
Jag förstår att det är det du menar, och precis som jag skrev så var det enda jag inte håller med om att det är "få av oss" som kommer från premiumbilar. Jag tror faktiskt "Skoda-scenariot" är avsevärt ovanligare än BMW, Audi, Mercedes, Porsche osv scenariot.
Okej, jag förstår också vad du menar, men du har ändå missförstått mig tror jag. Eller så har jag uttryckt mig felaktigt. Jag vet inte hur många teslaägare det finns som kommer från s k premiumbilar. Det är troligen majoriteten, precis som du säger. Jag menar att många av oss andra, alltså vi som kommer från billigare bilar, inte kan eller vill jämföra en Tesla med en Porsche t.ex. Och så har jag helt enkelt fått intrycket av att det är många här på forumet som tillhör just denna kategorin, just med tanke på hur många frågor som ställs som har med ekonomi att göra. Det är kanske inte majoriteten, vad vet jag, men ändå ganska många. Och det är kanske t o m överrepresentativt många jämfört med totala antalet teslaägare. Men det kan vara ett helt felaktigt intryck jag har fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
Jag har servicekostnaden med i min kalkyl. I den ingår olja, stift, filter, drivrem osv - märkesservice hos Autoropa.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inlägg av Fredric83 »

mati skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Okej, jag förstår också vad du menar, men du har ändå missförstått mig tror jag. Eller så har jag uttryckt mig felaktigt. Jag vet inte hur många teslaägare det finns som kommer från s k premiumbilar. Det är troligen majoriteten, precis som du säger. Jag menar att många av oss andra, alltså vi som kommer från billigare bilar, inte kan eller vill jämföra en Tesla med en Porsche t.ex. Och så har jag helt enkelt fått intrycket av att det är många här på forumet som tillhör just denna kategorin, just med tanke på hur många frågor som ställs som har med ekonomi att göra. Det är kanske inte majoriteten, vad vet jag, men ändå ganska många. Och det är kanske t o m överrepresentativt många jämfört med totala antalet teslaägare. Men det kan vara ett helt felaktigt intryck jag har fått.
Jag tror att det är många frågor av denna karaktär för att viljan att köpa/äga en Tesla är större än möjligheten. De som har ett eget företag kan nyttja det och på så sätt komma till en "rimlig" kalkyl på bilen och därigenom ha möjlighet att ha en bil som de kanske inte har möjlighet (läs ekonomi) att ha privat. Om man däremot har råd att ha den privat och kanske inte möjlighet att ha den som tjänstebil/på företaget (här är jag ett exempel) så blir kostnaden mot andra bilar sekundär. För min del är det inte frågan om att ha en billig bil eller att kostnaden skall gå jämnt upp mot nuvarande fosilbil. För mig handlar det enbart om vill och kan. Efter att jag provkört Teslan, konstaterade jag att det är den fräckaste bil jag kan åka i och den fyller alla mina behov för både vardag och semester. Ja då var det bara kolla, har jag råd och sen fick hjärtat styra... Men det kanske bara är jag som är så totalt blåst.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
Det är klart man kan det, poängen är återigen att Teslan nästan alltid är roligare än Ferrarin när man KÖR.
Det håller jag verkligen inte med om. En Tesla åker man i. En Ferrari kör man.
20170827_140354.jpg
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Fredric83 skrev:
Efter att jag provkört Teslan, konstaterade jag att det är den fräckaste bil jag kan åka i och den fyller alla mina behov för både vardag och semester. Ja då var det bara kolla, har jag råd och sen fick hjärtat styra... Men det kanske bara är jag som är så totalt blåst.
Int alls, jag är likadan, men har en fru som tänker lite nyktrare på det. Eller, prioriterar annorlunda helt enkelt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

frippe skrev:
Fredric83 skrev:
Efter att jag provkört Teslan, konstaterade jag att det är den fräckaste bil jag kan åka i och den fyller alla mina behov för både vardag och semester. Ja då var det bara kolla, har jag råd och sen fick hjärtat styra... Men det kanske bara är jag som är så totalt blåst.
Int alls, jag är likadan, men har en fru som tänker lite nyktrare på det. Eller, prioriterar annorlunda helt enkelt.
Samma här, vi är fler!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Gott med popcorn.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

dstr skrev:
Legato skrev:
Det är klart man kan det, poängen är återigen att Teslan nästan alltid är roligare än Ferrarin när man KÖR.
Det håller jag verkligen inte med om. En Tesla åker man i. En Ferrari kör man.
Håller med dig om du begränsar dig till Model S och XBild
Skriv svar