Teslaförare måste ta mer ansvar

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

Visst är det väl så att en grundprincip i trafiken generellt är att allt bygger på skyldigheter och absolut inte rättigheter?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tjell skrev:
Näää... några skyldigheter i trafiken finns inte för cyklister. I alla fall inte om man är student i Lund. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Limbster

Inlägg av Limbster »

De flesta förare behöver ta mer ansvar.
Körde min elmoped till jobbet i morse, en av cirka 25 bilar som körde förbi mig hade lärt sig 3 sekunders regeln, övriga lekte lite med mitt liv. Jag kommer sluta köra moped när jag skaffar nästa elbil. Det är helt enkelt för farligt med dagens förare. Jag längtar enormt efter autonoma bilar som inte kör med känslor och ett enormt ego.

Om alla planerade sin körning och körde mer defensivt hade en nollvision inte varit alls långt borta men tyvärr är det inte så. Aggressiviteten flödar tyvärr friskt i dagens trafik :(
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är just att autonoma bilar kommer att hålla rätt avstånd och samma hastighet som gör att resorna kommer bli säkrare och snabbare sör alla. Vi skulle redan idag kunna åstadkomma detta om alla kunde köra bil. Tyvärr är det väldigt få som klarar av denna konst, vilket också visas i denna tråd ;)
Och nej på vägen är det inte snabbast som är bäst, det är andra kvaliteter som ska till. Förutseende och planering är viktiga egenskaper tex.
Ta exemplet att blåsa om folk i +150km/h på motorvägen och sedan bli förvånad om någon svänger ut framför dig i 110km/h. Det är väl inte så konstigt att personen inte hunnit se dig i backspegeln när du kommer farande eller hur? Den som kör så fort måste inse detta och sakta ner när hen passerar bilar som kör långsammare. Som sagt förutseende och planering.
Har flera gånger sett, framför allt Audi-förare (ibland körande BMW och Volvo) som i dessa lägen kommit på snilledraget att köra om på vägrenen till höger... :roll:

Så ja, lagkrav på autonom körning kan inte komma en dag förtidigt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Det är just att autonoma bilar kommer att hålla rätt avstånd och samma hastighet som gör att resorna kommer bli säkrare och snabbare sör alla. Vi skulle redan idag kunna åstadkomma detta om alla kunde köra bil. Tyvärr är det väldigt få som klarar av denna konst, vilket också visas i denna tråd ;)
Och nej på vägen är det inte snabbast som är bäst, det är andra kvaliteter som ska till. Förutseende och planering är viktiga egenskaper tex.
Ta exemplet att blåsa om folk i +150km/h på motorvägen och sedan bli förvånad om någon svänger ut framför dig i 110km/h. Det är väl inte så konstigt att personen inte hunnit se dig i backspegeln när du kommer farande eller hur? Den som kör så fort måste inse detta och sakta ner när hen passerar bilar som kör långsammare. Som sagt förutseende och planering.
Har flera gånger sett, framför allt Audi-förare (ibland körande BMW och Volvo) som i dessa lägen kommit på snilledraget att köra om på vägrenen till höger... :roll:

Så ja, lagkrav på autonom körning kan inte komma en dag förtidigt.

Samtidigt är det inte så många svåra olyckor på motorväg. Men visst. Det är bedrövligt hur vissa håller på i trafiken. De skulle ju knappast våga vara lika fräcka face to face.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

På Autobahn blåser folk om i 190-250km/h och det sker mindre olyckor där per trafikant än i Sverige.

Det handlar om att kolla backspegeln noggrannare och längre innan man svänger ut för omkörning, det kan lika gärna vara en polisbil som kommer i 200 på uttryckning, jag klarar då av att se när bilar kommer i höga hastigheter i backspegeln och svänger då inte ut. Även flyttar mig till höger ASAP, gasar även på lite och flyttar mig om det kommer någon i riktigt hög fart.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tehjimos skrev:
På Autobahn blåser folk om i 190-250km/h och det sker mindre olyckor där per trafikant än i Sverige.

Det handlar om att kolla backspegeln noggrannare och längre innan man svänger ut för omkörning, det kan lika gärna vara en polisbil som kommer i 200 på uttryckning, jag klarar då av att se när bilar kommer i höga hastigheter i backspegeln och svänger då inte ut. Även flyttar mig till höger ASAP, gasar även på lite och flyttar mig om det kommer någon i riktigt hög fart.
Skillnaden är att i Sverige har vi hastighetsbegränsningar på 90 till 120km/h. Då är det inte orimligt att anta att de flesta bör hålla sig till de hastigheterna, eller hur? Väljer någon att köra i högre hastigheter så måste den personen ta fullt ansvar för det.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

LarsL skrev:
tehjimos skrev:

Skillnaden är att i Sverige har vi hastighetsbegränsningar på 90 till 120km/h. Då är det inte orimligt att anta att de flesta bör hålla sig till de hastigheterna, eller hur? Väljer någon att köra i högre hastigheter så måste den personen ta fullt ansvar för det.
Jo exakt, det håller jag fullt med om. Men om nu den bilen kör fortare av olika anledningar så behöver man ju inte parkera i vänsterfil av jävulskap eller nonchalant inte bry sig om att kolla i backspegeln. Det gäller bara inte när man kör fortare än hastighetsbegränsningen utan även när man ligger i 120 och någon svänger ut för att köra om ett släp som ligger i 90. Kolla noggrannare i backspeglar och om någon får bromsa in kraftigt bakom dig så kan man trycka ner pedalen lite och skynda på sin omkörning.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Förr när jag hade Audi så körde jag givetvis om på vägrenen. Eftersom det dessutom var en trimmad S-version så kände jag mig tvingad att köra på det viset väldigt ofta.

Jag gillade aldrig att köra om på vägrenen så till slut fick jag sälja Audin. För det är ju så det fungerar. Det är bilen som avgör hur man kör. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

LarsL skrev:
Det är ändå den som byter fil som bär ansvaret.
Och det kan komma utryckningsfordon i hög fart precis när som helst.

Att försvara de som byter fil utan att ta hänsyn till bakomvarande, väcker en del frågor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kolla vilka det är som kör illa så ser du snart att vissa märken är överrepresenterade... Hoppas att Tesla inte blir ett av märkena där dåliga förare samlas (alltså de som tror att de är världsbäst).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
tehjimos skrev:
Vi har då inte en Tesla för miljöns skull, det är bara en bonus. Vi äger en Tesla för att den är bättre än allt annat som erbjuds :lol:
+1 på den! ;)
Precis. Jag valde Teslan för att det var en ball teknisk pryl med enastående prestanda.

Så här i efterhand så känns det även bra att kunna skryta med att ingen dinosaur fått sätta livet till efter mina 8800 mil.

Sen bör man hålla isär att köra fort vs att köra dumt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tehjimos skrev:

Jo exakt, det håller jag fullt med om. Men om nu den bilen kör fortare av olika anledningar så behöver man ju inte parkera i vänsterfil av jävulskap eller nonchalant inte bry sig om att kolla i backspegeln. Det gäller bara inte när man kör fortare än hastighetsbegränsningen utan även när man ligger i 120 och någon svänger ut för att köra om ett släp som ligger i 90. Kolla noggrannare i backspeglar och om någon får bromsa in kraftigt bakom dig så kan man trycka ner pedalen lite och skynda på sin omkörning.
Självklart ska man accelerera och flytta på sig så fort man kan och finner säkert. Undantaget är naturligtvis om den är en Audi-förare som ligger med 0,3 sekunders avstånd, då ska farten sänkas... ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

LarsL skrev:
Kolla vilka det är som kör illa så ser du snart att vissa märken är överrepresenterade... Hoppas att Tesla inte blir ett av märkena där dåliga förare samlas (alltså de som tror att de är världsbäst).
Klart att Tesla kommer att vara överrepresenterade. Alla ska ju köra Tesla i framtiden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
tehjimos skrev:

Men det finns ju faktiskt tillfällen när det finns giltig anledning att köra fortare än hastighetsgränsen så att förutsätta att alla ska köra max 120 och inte ens tänka tanken att någon skulle komma i högre hastighet är ju bara idiotiskt. Alla bör hjälpas åt att minska olyckorna och inte bara ta föregivet att ansvaret är någon annans.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:

Men det finns ju faktiskt tillfällen när det finns giltig anledning att köra fortare än hastighetsgränsen så att förutsätta att alla ska köra max 120 och inte ens tänka tanken att någon skulle komma i högre hastighet är ju bara idiotiskt. Alla bör hjälpas åt att minska olyckorna och inte bara ta föregivet att ansvaret är någon annans.[/quote]

När alla bilar blir autonoma kommer ingen att köra för fort, utom utryckningsfordon. Varför? För att det inte finns några rationella orsaker att köra för fort.
Utryckningsfordon är sådana där med blåslampor på taket inte ringar i grillen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det finns giltiga skäl för andra än utryckningsfordon att bryta mot föreskriven högsta färdhastighet. Men man kan ju definiera detta som att det inte är att köra för fort även om det går snabbare än skyltningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
tehjimos skrev:

Självklart ska man accelerera och flytta på sig så fort man kan och finner säkert. Undantaget är naturligtvis om den är en Audi-förare som ligger med 0,3 sekunders avstånd, då ska farten sänkas... ;)
Just detta, att sänka farten alltså, är ju bara vanlig pedagogik!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

bylund skrev:
Det finns giltiga skäl för andra än utryckningsfordon att bryta mot föreskriven högsta färdhastighet. Men man kan ju definiera detta som att det inte är att köra för fort även om det går snabbare än skyltningen.
Som att man måste skynda sig till laddaren innan man har slut ström! ;)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

När alla bilar är autonoma kan dom troligen köra rejält mycket snabbare. Dessutom får man hoppas att dom pratar med någon typ av ledningscentral så dom får slots likt flyget.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Det mesta handlar om attityd.

Jag skrev ett förslag till Trafikutskottet: Gör små videosnuttar (15-30s) som visar ödesdigra trafiksituationer vs hur situationen borde ha hanterats med rätt attityd. Dessa videosnuttar ska (!) visas på samtliga TV-kanaler (åläggas i samhällstjänst) på bästa sändningstid.

Kostnad? Ja, en hel del. Vinst? Ja, en hel del, antagligen långt mer än kostnaden.

Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Tjell skrev:

Jag skrev ett förslag till Trafikutskottet: Gör små videosnuttar (15-30s) som visar ödesdigra trafiksituationer vs hur situationen borde ha hanterats med rätt attityd. Dessa videosnuttar ska (!) visas på samtliga TV-kanaler (åläggas i samhällstjänst) på bästa sändningstid.

Kostnad? Ja, en hel del. Vinst? Ja, en hel del, antagligen långt mer än kostnaden.

TV vem ser fortfarande på det?

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Jamen använd alla möjliga media då! Huvudsaken och idén är att ändra folks attityder i trafiken och därmed få ner olyckstalen!

Verdi

Inlägg av Verdi »

Tjell skrev:

Oj, det var otidsenligt må jag säga. ;)

Tror nog de flesta vet allt det där i teorin. Ungefär som att alla rökare vet att rökning är svindåligt och att alla feta vet att godis och chips inte är bra. Och de som har attitydproblem är i regel också de som har svårast att ta till sig moralkakorna.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Skriv svar