Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
Är det från Tyskland som de priset kommer ifrån? I Tyskland kan man köpa nuvarande Nissan Leaf för 23365 euro eller 220 000 kr, var kan jag få de priset i Sverige? Antingen så anger de priset annorlunda eller så har de helt enkelt olika priser på olika marknader. Låt oss vänta och se vad priset hamnar på här i Sverige.
Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
Är det från Tyskland som de priset kommer ifrån? I Tyskland kan man köpa nuvarande Nissan Leaf för 23365 euro eller 220 000 kr, var kan jag få de priset i Sverige? Antingen så anger de priset annorlunda eller så har de helt enkelt olika priser på olika marknader. Låt oss vänta och se vad priset hamnar på här i Sverige.
Tittar man på första inlägget i denna tråd så säger man ju att Leaf2 ska bli mycket billigare.
"Den kommande generationen Nissan Leaf ska bli mycket billigare än den nuvarande modellen. Nuvarande Leaf kostar från 220 000 kronor i Japan, men målet är att få ned det priset till 160 000 kronor, skriver den Japanska tidningen Nikkei.
Det skulle innebära att nya Leaf uppskattningsvis kommer att kosta omkring 230 000 kronor i Sverige, räknat på dagens prisskillnad mellan Sverige och Japan som är ungefär 44 procent. Hos svenska bilhandlare kostar Leaf från 317 000 kronor i dag." http://teknikensvarld.se/nasta-nissan-l ... il-369620/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tyvärr tror jag de priser som ryktas är efter miljörabatter. Men runt 300 tusen efter alla rabatter är nog vad priset kommer bli i Sverige. Lägg till cirka 50 tusen och du får troligen en snik M3 om cirka ett år.
Tittar man på första inlägget i denna tråd så säger man ju att Leaf2 ska bli mycket billigare.
"Den kommande generationen Nissan Leaf ska bli mycket billigare än den nuvarande modellen. Nuvarande Leaf kostar från 220 000 kronor i Japan, men målet är att få ned det priset till 160 000 kronor, skriver den Japanska tidningen Nikkei.
Det skulle innebära att nya Leaf uppskattningsvis kommer att kosta omkring 230 000 kronor i Sverige, räknat på dagens prisskillnad mellan Sverige och Japan som är ungefär 44 procent. Hos svenska bilhandlare kostar Leaf från 317 000 kronor i dag." http://teknikensvarld.se/nasta-nissan-l ... il-369620/
Länge sen man läste första inlägget i denna tråden
Tyvärr tror jag de priser som ryktas är efter miljörabatter. Men runt 300 tusen efter alla rabatter är nog vad priset kommer bli i Sverige. Lägg till cirka 50 tusen och du får troligen en snik M3 om cirka ett år.
Frågan är vad man får för utrustning i en Leaf för det priset. Troligen ganska mycket mer än i en Model 3. Och troligen fungerar all utrustning i Leafen. Och troligen betalar man bara för det man verkligen får och inte öven för sånt som kanske "kommer sen" som i Teslan.
Det man inte får är supercharging, men det är förmodligen inget större problem (inte för mig iaf) iom att det dyker upp allt fler snabbladdare överallt.
Leaf har dessutom i mostats till Model3 en riktig baklucka, och den har ett välutbyggd service/återförsäljarnät.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr tror jag de priser som ryktas är efter miljörabatter. Men runt 300 tusen efter alla rabatter är nog vad priset kommer bli i Sverige. Lägg till cirka 50 tusen och du får troligen en snik M3 om cirka ett år.
Frågan är vad man får för utrustning i en Leaf för det priset. Troligen ganska mycket mer än i en Model 3. Och troligen fungerar all utrustning i Leafen. Och troligen betalar man bara för det man verkligen får och inte öven för sånt som kanske "kommer sen" som i Teslan.
Det man inte får är supercharging, men det är förmodligen inget större problem (inte för mig iaf) iom att det dyker upp allt fler snabbladdare överallt.
Leaf har dessutom i mostats till Model3 en riktig baklucka, och den har ett välutbyggd service/återförsäljarnät.
Det sägs ju att Leaf 2 ska gå att ladda i 150kW.
Frågan är om den har Chademo eller CCS.
Om batteriet är på 40kW och den har 3C, så går den ju bara ladda i 120kW.
Nästa fråga är, när börjar det bli vanligt med Chademo och CCS laddstationer som klarar mer än 50kW?
Nu finns det tydligen några få på 100kW i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Leaf 2 verkar få Chademo och Typ2 inttag i EU versionen.
50kW är tillräckligt om det är 40kWh och hastigheten kan hållas upp till 90% som för 30kWh versionen.
Frågan är när vi får svar på när leveransstart kan tänkas bli i Sverige. Tycker bara jag läst om leveransstart i USA (december) och Japan (i höst), hoppas det innebär december även i Sverige.
Och undrar om Nissanhandlarna har någon info om man besöker dom redan i veckan, tveksamt antar jag.
Hoppas Nissan kan producera så pass många att vi slipper 5-6 månader långa leveranstider.
Leaf 2 verkar få Chademo och Typ2 inttag i EU versionen.
50kW är tillräckligt om det är 40kWh och hastigheten kan hållas upp till 90% som för 30kWh versionen.
Typ 2 vore ju najs, iaf om det går att köra på 3-fas oxo Då ligger den riktigt riktigt riktigt bra till för mig när min nuvarande Leaf-leasing går ut i Oktober...
Det enda jag saknar är dragkrok, men där ligger frågan helt öppet på alla modeller, utom model X såklart...
Leaf 2 verkar få Chademo och Typ2 inttag i EU versionen.
50kW är tillräckligt om det är 40kWh och hastigheten kan hållas upp till 90% som för 30kWh versionen.
Typ 2 vore ju najs, iaf om det går att köra på 3-fas oxo Då ligger den riktigt riktigt riktigt bra till för mig när min nuvarande Leaf-leasing går ut i Oktober...
Det enda jag saknar är dragkrok, men där ligger frågan helt öppet på alla modeller, utom model X såklart...
Jaaa, får den trefasladdning så ser det riktigt bra ut för Nissan. Då kommer den ersätta vår bensinbil inom ett år och troligen även Teslan framöver, såvida det inte dyker upp nånting som är bättre än Leaf. Dragkrok har jag slutat hoppas på inom överskådlig framtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Frågan är när vi får svar på när leveransstart kan tänkas bli i Sverige. Tycker bara jag läst om leveransstart i USA (december) och Japan (i höst), hoppas det innebär december även i Sverige.
Och undrar om Nissanhandlarna har någon info om man besöker dom redan i veckan, tveksamt antar jag.
Hoppas Nissan kan producera så pass många att vi slipper 5-6 månader långa leveranstider.
En kollega var inne hos Nissan och frågade om när det skulle finnas privatleasing igen. Då fick han beskedet att det kommer först till Februari 2018. Risken finns att det är först då som vi ser leveranser av Leaf 2 här i Sverige.
Nja, med både bil och batteri fabriken i England tror jag nog det ska kunna komma igång ganska omgående med leveranser.
Jag hoppas fortfarande på 3 fas
Tror inte den får 3-fas. Det är många bilar som har Typ2 utan att kunna ladda med 3-fas.
Jag har inte så bra koll på övriga bilar när det kommer till kontakter/laddning men vilka har typ 2-kontakt och enbart enfas-laddning? Det verkar ju korkat ju
Att man gör så på laddstolpar är däremot mycket vanligt och (nästan) förståeligt men inte på bilarna lixom...
BMW, Renault, Volvo och ngn mer har väl 3-fas-laddning iaf... (och Tesla såklart)
Jag fortsätter iaf och hoppas på 3-fas-laddning på Leafen
Tror inte den får 3-fas. Det är många bilar som har Typ2 utan att kunna ladda med 3-fas.
Jag har inte så bra koll på övriga bilar när det kommer till kontakter/laddning men vilka har typ 2-kontakt och enbart enfas-laddning? Det verkar ju korkat ju
Att man gör så på laddstolpar är däremot mycket vanligt och (nästan) förståeligt men inte på bilarna lixom...
BMW, Renault, Volvo och ngn mer har väl 3-fas-laddning iaf... (och Tesla såklart)
Jag fortsätter iaf och hoppas på 3-fas-laddning på Leafen
Ja, fast bilar som har CCS-kontakt, dvs även typ2, har inte trefas. Ampera-e och Ioniq t.ex.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror inte den får 3-fas. Det är många bilar som har Typ2 utan att kunna ladda med 3-fas.
Jag har inte så bra koll på övriga bilar när det kommer till kontakter/laddning men vilka har typ 2-kontakt och enbart enfas-laddning? Det verkar ju korkat ju
Att man gör så på laddstolpar är däremot mycket vanligt och (nästan) förståeligt men inte på bilarna lixom...
BMW, Renault, Volvo och ngn mer har väl 3-fas-laddning iaf... (och Tesla såklart)
Jag fortsätter iaf och hoppas på 3-fas-laddning på Leafen
Nej, bara Renault och Tesla har det som standard, BMW numera som tillbehör.
Ioniq, e-Golf, e-Up osv har alla Typ2 med 1-fas laddning.
Enda anledningen till att Leaf skulle få 3-fas är att de gått över till gemensam plattform med Renault. Men det tror jag dröjer till nästa generation.
Tror inte den får 3-fas. Det är många bilar som har Typ2 utan att kunna ladda med 3-fas.
Jag har inte så bra koll på övriga bilar när det kommer till kontakter/laddning men vilka har typ 2-kontakt och enbart enfas-laddning? Det verkar ju korkat ju
Att man gör så på laddstolpar är däremot mycket vanligt och (nästan) förståeligt men inte på bilarna lixom...
BMW, Renault, Volvo och ngn mer har väl 3-fas-laddning iaf... (och Tesla såklart)
Jag fortsätter iaf och hoppas på 3-fas-laddning på Leafen
Ja, fast bilar som har CCS-kontakt, dvs även typ2, har inte trefas. Ampera-e och Ioniq t.ex.
Aha
Men då kan det tex bli så att Nissan behåller CHAdeMO för snabbladdning (jävla skitkontakt btw) och byter ut typ 1 till typ 2 för onboard-laddning!
För vad är oddsen att dom överger CHAdeMO lixom? men att byta till typ 2 (och därmed 3-fas eftersom dom inte behöver "krångla" ihop med CCS) verkar isf logiskt
Tror inte den får 3-fas. Det är många bilar som har Typ2 utan att kunna ladda med 3-fas.
Jag har inte så bra koll på övriga bilar när det kommer till kontakter/laddning men vilka har typ 2-kontakt och enbart enfas-laddning? Det verkar ju korkat ju
Att man gör så på laddstolpar är däremot mycket vanligt och (nästan) förståeligt men inte på bilarna lixom...
BMW, Renault, Volvo och ngn mer har väl 3-fas-laddning iaf... (och Tesla såklart)
Jag fortsätter iaf och hoppas på 3-fas-laddning på Leafen
Nej, bara Renault och Tesla har det som standard, BMW numera som tillbehör.
Ioniq, e-Golf, e-Up osv har alla Typ2 med 1-fas laddning.
Enda anledningen till att Leaf skulle få 3-fas är att de gått över till gemensam plattform med Renault. Men det tror jag dröjer till nästa generation.
Är det endast tillbehör?
Jag vet att de säljer laddbox som tillbehör med 3-fas men den kan väll ladda 11 kW som standard genom typ2 om de är trefas? På BMWs hemsida står det att du kan ladda till 80% på under tre timmar med AC, med ett batteri på 33 kWh så antar jag att den kan ta 11 kW.
Pratade med en Nissan säljare idag. De ska tydligen den 3 oktober på kurs i Norge för att få känna på nya Leaf2.
Först kommer 40kw batteriet(räckvidd ca 400km), som i bästa fall kommer att kunna levereras ut till kund i år.
60kw batteriet kommer först nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Låter fantastiskt spännande om de kommer ett 60 batteri även om de dröjer lite...
Denna kan ju faktiskt konkurrera mot M3 i sådana fall även om de beror lite på priset.