Ja, men jag har bara 16A huvudsäkring. Det räcker gott och väl för att ladda Teslan med 10A trefas + hushållsel. Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.Henrik Torphammar skrev:Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändåmati skrev:Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Moderator: Redaktion
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Om de bilder så spridits verkligen är hur den kommer se ut så tror jag inte de lyckats minska luftmotståndet så pass mycket, formen kanske är lite bättre men den ser fortfarande ut som att den är ganska hög för prpopotionerna jämfört med Model 3 och Ioniq t ex.Henrik Torphammar skrev:Förmodligen blir det så. Bilen har setts av fler och fler som alla säger att det inte är en ny bil utan en facelift. Bla en observation i Sverige. Det talas om samma batteri som Zoe. Men sen måste vi ju vara medvetna om att 40kWh med effektivitet som Ioniq motsvarar en Leaf60. Så om man med faceliften lyckats få ner förbrukningen så kan ju en Leaf40 få dubbla räckvidden mot en leaf30! Då är det ju på Teslamanér mer värt med räckvidd än batterikapacitet.Bjelke skrev:Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Låter ganska smart men för gemene man så tror jag att Teslas lösning är den bästa, dvs 3 fas laddning med möjlighet att ställa in hur mycket man får lasta.Henrik Torphammar skrev:Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Själv funderar jag på om man ska skaffa energi vakt till vår värmepanna (elpatron) men vi får väl se nu till vintern om huvudsäkringen kommer smälla på fas 3 där vi laddar vår Leaf.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Jag laddar min Volvo hybrid med 16A från en fas. Samma fas som bl.a spisen och ugnen använder, vilket gjort att jag ställt in bilen på att börja ladda vid 19:00 då vi lagat klart maten. (Det funkar att använda antingen ugnen eller nån platta även efter det, men på vintern då uppvärmningen också delvis går på den fasen har huvudsäkringen gått ett par gånger när jag laddat samtidigt som allt varit på.)Henrik Torphammar skrev:Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Jag kommer alltså kunna ladda ca 12h med 16A sen när jag skaffar en riktig elbil. Det kommer ge drygt 40kwh, så även om bilen skulle dra uppåt 2kwh/mil kommer jag kunna få i över 20 mil per natt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
om man har problem med för mycket effekt på en fas, så kan man skaffa en fasutjämnare.
http://www.ferroamp.se/page/adaptive-cu ... ualization
http://www.ferroamp.se/page/adaptive-cu ... ualization
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
För Leaf räcker ju 10A, ganska bra. Då har du två faser kvar att ladda Teslan med.mati skrev:Ja, men jag har bara 16A huvudsäkring. Det räcker gott och väl för att ladda Teslan med 10A trefas + hushållsel. Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.Henrik Torphammar skrev:Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändåmati skrev:Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Om Leafen och hade 3-fas så hade du fått dra ner Teslan ändå eftersom du inte kan gå över 10A totalt till laddningen.
Jag gissar att summan blir ungefär samma oavsett eftersom du är begränsad till 3-faser á 10A. Du har liksom en effekt att labba med totalt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Kostnad ? Hur mycket strøm kan man max plocka ut från en fas jmfrt med trefas tro ? Nåt till Roadstern kanske... Vore nice med 32 A - har sækrat till 20 A trefas.mickeisol skrev:om man har problem med för mycket effekt på en fas, så kan man skaffa en fasutjämnare.
http://www.ferroamp.se/page/adaptive-cu ... ualization
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Kanske får vi svar snart
http://nissan-m.neolane.net/nl/jsp/m.js ... sGHw%3D%3D
http://nissan-m.neolane.net/nl/jsp/m.js ... sGHw%3D%3D
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Bruten länk? Funkar inte för mig..Wahll skrev:Kanske får vi svar snart
http://nissan-m.neolane.net/nl/jsp/m.js ... sGHw%3D%3D
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Funkar för mig.evilirish skrev:Bruten länk? Funkar inte för mig..Wahll skrev:Kanske får vi svar snart
http://nissan-m.neolane.net/nl/jsp/m.js ... sGHw%3D%3D
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Dags för Jerker att posta medräkningsbilder 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Fast den här gången kanske vi faktiskt får veta något om bilen 

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Bäst han inte gör nedräkning då, slutar ju bara i besvikelse
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Nja... det får nån annan göra. Men om den får dragkrok så kanske jag blir lite upphetsad. 

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Med dragkrok blir det helt klart riktigt intressant 

nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Verkar vara tapatalk som tramsar, copy-paste till chrome funkade.Jerker skrev:Funkar för mig.evilirish skrev:Bruten länk? Funkar inte för mig..Wahll skrev:Kanske får vi svar snart
http://nissan-m.neolane.net/nl/jsp/m.js ... sGHw%3D%3D
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Nissan har inte dragkrok till någon av sina modeller. (eller ja, dem borde inte.....)Limbster skrev:Med dragkrok blir det helt klart riktigt intressant
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Sjukt billigt! Men eftersom man inte får en present från Elon med bilen så tar jag en M3Zalman3 skrev:Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Ungefär samma pris som en två år gammal 24 kwh Leaf då. Knappast troligt tyvärr.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Ja, extremt billigt och inte alls troligt. Är det däremot sant så beställer jag två och dumpar Teslan direkt.Smutt skrev:Sjukt billigt! Men eftersom man inte får en present från Elon med bilen så tar jag en M3Zalman3 skrev:Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Varför skulle de sälja Leaf 2 för 287 000 när en nuvarande Leaf kostar 370?
Nej, det där tror jag inte på.
Nej, det där tror jag inte på.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Visst kan Nissan i Sverige passa på att ta ut ett högre pris än i EU. Dock så tror jag att om man tar ut mer än 10% mer än i tex Tyskland, då börjar folk importera själva. Men även om priset hamnar på 220.000kr netto istället för 199.000kr så kommer folk att köpa.
Dagens Leaf 24kW kostar 317.000kr.
LRF rabatt på ca 28.300kr.
Miljöbilsstöd 60.000kr.
Blir netto 228.700kr.
Så begagnade Leaf bilar kommer att tryckas ner en
hel del i pris.
Dagens Leaf 24kW kostar 317.000kr.
LRF rabatt på ca 28.300kr.
Miljöbilsstöd 60.000kr.
Blir netto 228.700kr.
Så begagnade Leaf bilar kommer att tryckas ner en
hel del i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Var kommer priserna ifrån? Låter ju väldigt billigt vilket såklart vore trevligt men finns de någon sanningshalt i detta påstående?
Inget illa menat, bara undrar.
Inget illa menat, bara undrar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19