Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det är väl det spm är tanken, att vi aldrig ska komma ifrån fossilerna.
I alla fall inte här i Sverige förrän Volvo är med på banan. Då kommer nya rapporter som pekar på hur dåliga avgasmotorer är. Det får inte gå för fort.
Ja det är lite lustigt att man pekar på att man ska köpa elbilar med så små batterier som möjligt. Kontentan blir alltså att vi ska köpa laddhybrider, dvs Volvo.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Haha, alla är köpta. Politiker, journalister, offentliga tjänstemän. Vad kan vi lära av Schweiz? Moderaterna var tex rena diktaturen under Reinfeldt, de andra partierna är säkert mycket demokratiska. (Psst.... "beslutande folkomröstningar")
Gäller att använda rätt ord tycker jag. Du har säkert förväxlat diktatur med demokrati och köpta med felinformerade.
Jag hoppas att dessa felaktiga artiklar ger upphov till en riktig debatt.
Som jag påpekat tidigare vill man kanske jämföra produktion av elbil med produktion av fossilbil. Därefter jämför man driften av de samma. Tesla har ju en möjlighet att miljömärka batterierna om de tillverkas "rent" och kanske går detta att vända till något positivt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast jag tycker ViBilägare fick med en väldigt viktig inforuta. Den som visar att med en bra elmix (som Sveriges) kräver ett 30kwh batteri bara 210kg co2-utsläpp!

Det kör du ju upp på 200 mil om du har en skapligt snål dieselbil!

Även med USA-mix blir det inte så mycket.. 3360kg är vad jag skulle köra upp med en snål dieselbil på ett år och knappt 3000 mil.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

joel80 skrev:
Fast jag tycker ViBilägare fick med en väldigt viktig inforuta. Den som visar att med en bra elmix (som Sveriges) kräver ett 30kwh batteri bara 210kg co2-utsläpp!

Det kör du ju upp på 200 mil om du har en skapligt snål dieselbil!

Även med USA-mix blir det inte så mycket.. 3360kg är vad jag skulle köra upp med en snål dieselbil på ett år och knappt 3000 mil.
Japp och nu hade dom också med att IVL ändå rekommenderar elbilsköp. Att det är elbilar som har potentialen. Det föll ju bort totalt i sommarens click-bait-artiklar.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vi bilägare "skruvade upp" värdet för fossilförbrukningen också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Så det här var nog ändå det mest balanserade artikeln kring den här undersökningen, även om den viktiga frågan om vad tillverkningen av fossilmotorn ger för utsläpp. (Även där skulle ju det kunna vara rätt lågt om det sker inom Sverige eller i andra fabriker där man har låg andel fossila energikällor i elproduktionen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag länkade och skrev lite om det i en annan tråd nyss, men det borde eg. ligga här kom jag på nu....
(apropå varför en Tesla kan se ut som en soptipp inuti om man vill ha lite prylar med sig i bilen och inte åker kliniskt ren sas)

http://www.svenskverkstad.se/inget-stok ... kompaktsuv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Bjelke skrev:
Jag länkade och skrev lite om det i en annan tråd nyss, men det borde eg. ligga här kom jag på nu....
(apropå varför en Tesla kan se ut som en soptipp inuti om man vill ha lite prylar med sig i bilen och inte åker kliniskt ren sas)

http://www.svenskverkstad.se/inget-stok ... kompaktsuv
Har aldrig släpat runt så mycket i en bil adapterar 30 meter kabel yxa kniv paraplyer två stolar UMC trots det ser bilen kliniskt prylfri ut och frunken är tom, Tesla är grym
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Mini electric car design revealed by BMW - http://www.bbc.co.uk/news/business-41092765

Nu måste vi bygga en sån där konstig elbil, vi måste visa att den är det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Bild
_97596514_mediaitem97596513.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är ju bara en rendering och tar du bort det gula så ser det ut som en vanlig Mini. Vad är det som är så konstigt?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Mini electric car design revealed by BMW - http://www.bbc.co.uk/news/business-41092765

Här är fler bilder men OBS, här är fler bilder och de är inte snygga...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... en-drojer/
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Ja, dom anstränger sig verkligen BMW för att visa att detta med elbilar verkligen är något konstigt. Jaja, tycker den ser okej ut iaf men lär väl gå på en halv mille eller så för att skrämma iväg köpare ännu mer. :roll:

Till något roligare. Tesla som körts 40,000 mil! I Finland dessutom! Kul!

http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... elonquotes
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Men denna mini är ju en koncept bil som jag förstod det, den riktiga kommer 2019 (konstigt de inte var 2020). Alla konceptbilar ser lite lustiga ut så låt oss hålla andan och se hur den serieproducerade bilen ska se ut...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Nya Bmw i3s, 184 hk, 0-100 på 6,9 sek.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... ew-bmw-i3s

Designen är för att utmärka bilen, ja mycket medvetet.

Men bmw har plugin på alla storlekar av vanliga bilar nu, och de trummar verkligen för elbilar och visar bilder på deras laddbox hemma, de har även förstått att folk vill kunna ladda överallt. När folk har laddboxar hemma är det lätt att gå över till rena elbilar i nästa steg.

Heja BMW, goda två efter Tesla på elbilsområdet?

(Ps. Skulle vilja se så stora batterier som ekonomiskt möjligt i hybrider idag kompletterade med deras Rex för 30' , tex BMW 3 serie med 40 kw batteri och rex på 120 kg och en tank på ca 20 liter. Räckvidd 50 mil, pris från 450'. Om några år kan man uppgradera batteriet, precis som de gjort med i3, Ds)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

https://www.svd.se/bensinpriser-rusar-i ... -i-sverige

Fossilbilismen är sårbar när det händer något. Visst är det svårt att få fram el till drabbade, men strandad är man ju inte med en elbil.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

zyax skrev:

Fossilbilismen är sårbar när det händer något. Visst är det svårt att få fram el till drabbade, men strandad är man ju inte med en elbil.
Om elnäten slås ut så är det väl ingen höjdare med en elbil heller.

Ännu värre är det väl kanske när/om autonoma bilar har slagit igenom helt. Vad händer när alla ska fly samtidigt och ingen äger en egen bil ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Ännu värre är det väl kanske när/om autonoma bilar har slagit igenom helt. Vad händer när alla ska fly samtidigt och ingen äger en egen bil ?
Inga trafikstockningar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Laban skrev:
Inga trafikstockningar?
Precis.. Bilarna hämtar upp flera, så man fyller upp alla fordon med människor. Borde blir bättre..
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
12man skrev:

Här är fler bilder men OBS, här är fler bilder och de är inte snygga...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... en-drojer/
Varför måste de betala en massa pengar för att göra det fult när de redan har producerat Mini E som ser bra ut?

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Mini_E
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
bylund skrev:
Laban skrev:
Inga trafikstockningar?
Precis.. Bilarna hämtar upp flera, så man fyller upp alla fordon med människor. Borde blir bättre..
Dessutom kan du skicka in flera bilar för att rädda människor, utan att riskera någons liv.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast hur bilarna ska kunna lära sig vilket vatten som är okej att köra igenom har jag svårt att se. Alltså hur bedömmer en bil/dator vattendjup på vägar den inte ens ser...
Mycket med autonoma bilar man inte fattar, så kanske går att lösa, men nog måste det vara lite av "en nöt att knäcka"?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
zyax skrev:

Om elnäten slås ut så är det väl ingen höjdare med en elbil heller.
Slås elnätet ut funkar inte bensinpumparna även ifall transport av bränsle funkar. Själv har jag lyckats slå ut pumparna på en bensinstation under lite längre tid, själv fick jag dock el till bilen efter bara 1 minuts uppehåll...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Fast hur bilarna ska kunna lära sig vilket vatten som är okej att köra igenom har jag svårt att se. Alltså hur bedömmer en bil/dator vattendjup på vägar den inte ens ser...
Mycket med autonoma bilar man inte fattar, så kanske går att lösa, men nog måste det vara lite av "en nöt att knäcka"?
Med tillräckligt mycket och detaljerad information så borde dom veta bättre än mig hur djupt det är iaf :)
Lite som augmented reality osv...
Fast jag tror inte heller det kommer att bli enkelt eller gå fort till autonomi...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fast jag tror inte heller det kommer att bli enkelt eller gå fort till autonomi...
Det finns så många konstiga situationer och undantag, hela livet består mer eller mindre av undantag, att jag inte kan se hur en autonom bil någonsin skulle kunna fungera lika bra som en människa. Det fungerar bra i standardsituationer, helt klart. Men när en situation kräver att man använder sin fantasi eller en del av sin erfarenhet eller kunskaper som inte har någon direkt koppling till själva körandet, blir det svårt för en autonom bil. Man behöver i princip nästan bygga en hel artificiell människa om man vill att den ska kunna bemästra de flesta tänkbara och otänkbara scenarion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar