Skeva bromsskivor
Moderator: Redaktion
Skeva bromsskivor
Hej
Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Skeva bromsskivor
Jag hade vad jag trodde var skeva skivor, men service i Gatwick sa var ABS-problem. Fast ändå var de tvungna att byta skivor fram för att fixa det. Symptomet var pulserande känsla i pedalen även vid svag inbromsning, och kraftigare så ju hårdare man bromsade. Har inte kommit tillbaka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skeva bromsskivor
Ok.. Märkte du att det kom och gick. Jag har nämligen märkt att det vibrerar olika mycket vid samma tillfällen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Skeva bromsskivor
På tal om teslans bromsskivor, vad är dom i för material ?
Snackade med en insatt Nisse på Volvo igår som "utbildar" sig för Volvos kommande elbilar (han är mekaniker) och han påstod att Volvos el hybrider har ( eller ska ha ) bromsskivor i aluminium så att de inte skall rosta upp med tanke på att de inte behövs i den utsträckningen
Snackade med en insatt Nisse på Volvo igår som "utbildar" sig för Volvos kommande elbilar (han är mekaniker) och han påstod att Volvos el hybrider har ( eller ska ha ) bromsskivor i aluminium så att de inte skall rosta upp med tanke på att de inte behövs i den utsträckningen
Re: Skeva bromsskivor
I mitt fall blev det långsamt värre, och vi var ute och körde, så vi ringde service när vi var i England och de tog in och fixade bilen nästa dag.REDNEB skrev:Ok.. Märkte du att det kom och gick. Jag har nämligen märkt att det vibrerar olika mycket vid samma tillfällen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skeva bromsskivor
[quote="REDNEB"]Hej
Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?
Det låter ju intressant: Vad menar de att man skall göra om inte byta skivor? Ska man svarva dem? Det gjorde man ju mer förr när det var vanligare med skivor som slog sig.
Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?
Det låter ju intressant: Vad menar de att man skall göra om inte byta skivor? Ska man svarva dem? Det gjorde man ju mer förr när det var vanligare med skivor som slog sig.
Re: Skeva bromsskivor
Det hade nog varit bra att svarva men troligen inget de erbjuder. Kan även vara annat som orsakar problemen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Skeva bromsskivor
Min Tesla har gått 2800 mil och har under de sista 100 milen märkt att det stöter i pedalen och vibrerar i ratten vid inbromsning. Ingen trevlig känsla på en i övrigt mycket bra bil. Ska upp till Göteborg den 27/6 och får ta upp detta också. Ska väl gå på garantin pga att garantin sträcker sig till 8 år.
Har ni andra fått det hela åtgärdat på garantin?
Har ni andra fått det hela åtgärdat på garantin?
Re: Skeva bromsskivor
Ja, det fixade de på garantin, men jag skulle nog säga att det går på nybilsgarantin snarare än drivlinegarantin det går, så då är det 4 år/8000 mil som gäller, inte åtta år.Shven skrev:Min Tesla har gått 2800 mil och har under de sista 100 milen märkt att det stöter i pedalen och vibrerar i ratten vid inbromsning. Ingen trevlig känsla på en i övrigt mycket bra bil. Ska upp till Göteborg den 27/6 och får ta upp detta också. Ska väl gå på garantin pga att garantin sträcker sig till 8 år.
Har ni andra fått det hela åtgärdat på garantin?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skeva bromsskivor
Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skeva bromsskivor
Fick du bytta bromsskivor i fjol till dom där andra (som skulle funka bättre i nordiskt klimat osv)? Hur långt har bilen rullat sedan dess isf?Jwe skrev:Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Jag har lite svårt att köpa resonemanget att kraftiga bromsningar skulle ta bort garantin, dom ska väl vara dimensionerade efter bilen? Och alltså kunna användas utan att paja (tung bil med mkt hästar osv).
Om det inte är så så borde dom flesta prestandabilar som körs aktivt få skeva skivor typ hela tiden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skeva bromsskivor
Om du hävdar garanti så vänd dig till Tesla. Om du ämnar åtgärda felet själv så vänd dig till en lokal verkstad som kan detta mycket bättre än Tesla.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Skeva bromsskivor
Det hade varit smart. Det har Model S INTE. Kör man med Standard som Regen-inställning så börjar de visa rostfläckar på nolltid.kofoten skrev:På tal om teslans bromsskivor, vad är dom i för material ?
Snackade med en insatt Nisse på Volvo igår som "utbildar" sig för Volvos kommande elbilar (han är mekaniker) och han påstod att Volvos el hybrider har ( eller ska ha ) bromsskivor i aluminium så att de inte skall rosta upp med tanke på att de inte behövs i den utsträckningen
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Skeva bromsskivor
Den information jag har fått är att skivor ska gå på garanti och klossar på service (om man har serviceavtal). Jag fick själv nya klossar utan kostnad i somras pga mycket fading i bromsverkan. Bromsarna blir ofta dåliga i vårt klimat pga mycket salt och att man använder de mindre på elbil. Tydligen ska man vara mer observant på att klossar och hela klabbet är "uppsmörjt" vilket rekommenderas att man gör en gång om året. Lite konstigt att man måste be om det extra eftersom det känns som en självklarhet när SC är medvetna om det. Bromsverkan är trots allt en mycket viktig funktion på en bil.Jwe skrev:Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skeva bromsskivor
Bilen är denna månad 1 år gammal och paserade i går 8000 mil.
Eftersom jag pendlar och reser mycket bedömde jag att milen snabbt skulle gå, varför jag inte tecknat serviceavtal, det hade då redan varit 4 ggr på ett år, utan jag har gjort service vid ca 4000 och nu vid 8000 mil. Enligt upplysning är dessa intervall då större service utförs.
När jag i vintras hade obetydlig bromskraft vid några tillfällen, kontrollerades att jag hade rätt bromsutrustning, troligen det dom på norska forumet benämner "nordic" och var det Tesla Norge bytte till när bilar där förlorade bromskraften.
Eftersom jag pendlar och reser mycket bedömde jag att milen snabbt skulle gå, varför jag inte tecknat serviceavtal, det hade då redan varit 4 ggr på ett år, utan jag har gjort service vid ca 4000 och nu vid 8000 mil. Enligt upplysning är dessa intervall då större service utförs.
När jag i vintras hade obetydlig bromskraft vid några tillfällen, kontrollerades att jag hade rätt bromsutrustning, troligen det dom på norska forumet benämner "nordic" och var det Tesla Norge bytte till när bilar där förlorade bromskraften.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Skeva bromsskivor
Det var en del snack om det hela förra våren men det skall vara ok att göra sin service mer sällan än 2000 mil även med ett service-avtal. Jag gjorde min första efter 4000 mil (1 år ungefär).Jwe skrev:Bilen är denna månad 1 år gammal och paserade i går 8000 mil.
Eftersom jag pendlar och reser mycket bedömde jag att milen snabbt skulle gå, varför jag inte tecknat serviceavtal, det hade då redan varit 4 ggr på ett år, utan jag har gjort service vid ca 4000 och nu vid 8000 mil. Enligt upplysning är dessa intervall då större service utförs.
När jag i vintras hade obetydlig bromskraft vid några tillfällen, kontrollerades att jag hade rätt bromsutrustning, troligen det dom på norska forumet benämner "nordic" och var det Tesla Norge bytte till när bilar där förlorade bromskraften.
Så här såg min konversation ut med Tesla när jag skaffade mitt serviceavtal förra året:
"Hej Franz.
Service avtalet kostar 21.000 kr och då ingår 4 tillfällen.
Vi rekommenderar att du tar dem varje 2000 mil om du kör mycket alternativt varje år om du kör lite.
Men du kan själv välja helt valfritt när du tar dem fyra besöken som ingår.
Best Regards
..."
Driver sajten Car.info
Re: Skeva bromsskivor
Om du kört hårt på bana (eller kört som om du kört hårt på bana) är jag på Teslas sida. Men bilen måste ju klara att tvärnita upprepade gånger vid någorlunda normal körning. Jag skulle stått på mig, om jag inte visste med mig att jag gjort något onormalt, eller struntat i rekommendationer i instruktionsboken, för då kan de ha rätt att hävda handhavandefel.Jwe skrev:Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skeva bromsskivor
Facit:
Började bromsa rejält och ofta, på en vecka märktes skillnad till det bättre och hade då möjlighet att uppsöka en verkstad med bromsar som specialitet. De uppmanade mig att fortsätta bromsa mycket och ofta och efter 2 ytterligare veckor försvann problemet helt och har sedan stått sig så under resten av vintern och sommaren.
Sparat 17000 kr men antagligen slitet litet mer på bromsbeläggen än annars men fått perfekt bromsverkan utan vibrationer!
Började bromsa rejält och ofta, på en vecka märktes skillnad till det bättre och hade då möjlighet att uppsöka en verkstad med bromsar som specialitet. De uppmanade mig att fortsätta bromsa mycket och ofta och efter 2 ytterligare veckor försvann problemet helt och har sedan stått sig så under resten av vintern och sommaren.
Sparat 17000 kr men antagligen slitet litet mer på bromsbeläggen än annars men fått perfekt bromsverkan utan vibrationer!
Re: Skeva bromsskivor
Skönt att höra och bra tips till andra att testa om problem uppstår.Jwe skrev:Facit:
Började bromsa rejält och ofta, på en vecka märktes skillnad till det bättre och hade då möjlighet att uppsöka en verkstad med bromsar som specialitet. De uppmanade mig att fortsätta bromsa mycket och ofta och efter 2 ytterligare veckor försvann problemet helt och har sedan stått sig så under resten av vintern och sommaren.
Sparat 17000 kr men antagligen slitet litet mer på bromsbeläggen än annars men fått perfekt bromsverkan utan vibrationer!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Skeva bromsskivor
Min Model S (6000 mil och 2 år gammal) fick nya skivor runt om (gratis på garantin) efter att jag klagat på pulserande känsla vid inbromsning. De nya skall klara nordiskt klimat vilket de gamla inte gjorde.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Skeva bromsskivor
Ser att du bor i Stockholmstrakten, jag har mitt boende på västkusten så leverans och service har gjorts i Mölndal, inte helt friktionsfritt då jag upplevt att råd och dåd inte alltid stämt med min uppfattning, bl a detta med vibrerande bromsar som bedömdes som handhavandefel med för kraftiga inbromsningar som orsak till problemet. Därmed var det också helt uteslutet att de "skeva" bromsskivorna skulle kunna bytas som garantiåtgärd.
Som född på 50-talet är väl "gubbkörning" inte fel beteckning på körstilen så häftiga inbromsningar förekom ej. Tvärtom visade sig att börja köra med mer fokus på att aktivt bromsa vara boten på problemet. Sparade 17000 kr och därtill mycket troligt att samma problem hade byggts upp även på de nya skivorna om samma körtstil hade behållits och kanske hade jag kört ännu försiktigare för att undvika problemet när nu det skulle bero på "häftig" inbromsning.
Nu när jag vistas mer i Stockholm är det kanske en god anledning att testa servicen på Tesla där. Får intryck av att många är mycket nöjda.
Som född på 50-talet är väl "gubbkörning" inte fel beteckning på körstilen så häftiga inbromsningar förekom ej. Tvärtom visade sig att börja köra med mer fokus på att aktivt bromsa vara boten på problemet. Sparade 17000 kr och därtill mycket troligt att samma problem hade byggts upp även på de nya skivorna om samma körtstil hade behållits och kanske hade jag kört ännu försiktigare för att undvika problemet när nu det skulle bero på "häftig" inbromsning.
Nu när jag vistas mer i Stockholm är det kanske en god anledning att testa servicen på Tesla där. Får intryck av att många är mycket nöjda.
Re: Skeva bromsskivor
Jag har hört att bromsskivor kan bli skeva om man bromsar hårt och länge så de blir riktigt varma, för att sedan stå still med bilen med foten på bromsen. Då kyls skivorna olika under klossen och övriga delen av skivan.
Re: Skeva bromsskivor
Ja, ojämn och snabb avkylning kan ge skeva skivor. Det upplevde jag på Saaben en vinter då jag efter flitig inbromsning körde genom en smärre vattenpöl. Skivorna härdade väl snett och fick bytas för att klara besiktningen.Top12 skrev:Jag har hört att bromsskivor kan bli skeva om man bromsar hårt och länge så de blir riktigt varma, för att sedan stå still med bilen med foten på bromsen. Då kyls skivorna olika under klossen och övriga delen av skivan.