Skeva bromsskivor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Skeva bromsskivor

Inlägg av REDNEB »

Hej

Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av bylund »

Jag hade vad jag trodde var skeva skivor, men service i Gatwick sa var ABS-problem. Fast ändå var de tvungna att byta skivor fram för att fixa det. Symptomet var pulserande känsla i pedalen även vid svag inbromsning, och kraftigare så ju hårdare man bromsade. Har inte kommit tillbaka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av REDNEB »

Ok.. Märkte du att det kom och gick. Jag har nämligen märkt att det vibrerar olika mycket vid samma tillfällen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av kofoten »

På tal om teslans bromsskivor, vad är dom i för material ?

Snackade med en insatt Nisse på Volvo igår som "utbildar" sig för Volvos kommande elbilar (han är mekaniker) och han påstod att Volvos el hybrider har ( eller ska ha ) bromsskivor i aluminium så att de inte skall rosta upp med tanke på att de inte behövs i den utsträckningen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av bylund »

REDNEB skrev:
Ok.. Märkte du att det kom och gick. Jag har nämligen märkt att det vibrerar olika mycket vid samma tillfällen.
I mitt fall blev det långsamt värre, och vi var ute och körde, så vi ringde service när vi var i England och de tog in och fixade bilen nästa dag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av X-Model »

[quote="REDNEB"]Hej

Har inne bilen på service hos Tesla i Göteborg. Visar sig att bromsskivorna fram på min 85D har slagit sig. Har lite vibrationer vid inbromsning. Inget som stör, men ändå. Tesla rekommenderar att jag byter skivor runt om. Har pratat med lite Racing och Porsche folk som menar att har skivorna slagit sig, så är sannolikheten stor att dom nya kommer slå sig igen. Är det många här på forumet som har/haft samma problem. Har det hjälpt att byta skivor?


Det låter ju intressant: Vad menar de att man skall göra om inte byta skivor? Ska man svarva dem? Det gjorde man ju mer förr när det var vanligare med skivor som slog sig.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Limbster »

Det hade nog varit bra att svarva men troligen inget de erbjuder. Kan även vara annat som orsakar problemen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Shven »

Min Tesla har gått 2800 mil och har under de sista 100 milen märkt att det stöter i pedalen och vibrerar i ratten vid inbromsning. Ingen trevlig känsla på en i övrigt mycket bra bil. Ska upp till Göteborg den 27/6 och får ta upp detta också. Ska väl gå på garantin pga att garantin sträcker sig till 8 år.
Har ni andra fått det hela åtgärdat på garantin?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av bylund »

Shven skrev:
Min Tesla har gått 2800 mil och har under de sista 100 milen märkt att det stöter i pedalen och vibrerar i ratten vid inbromsning. Ingen trevlig känsla på en i övrigt mycket bra bil. Ska upp till Göteborg den 27/6 och får ta upp detta också. Ska väl gå på garantin pga att garantin sträcker sig till 8 år.
Har ni andra fått det hela åtgärdat på garantin?
Ja, det fixade de på garantin, men jag skulle nog säga att det går på nybilsgarantin snarare än drivlinegarantin det går, så då är det 4 år/8000 mil som gäller, inte åtta år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Jwe »

Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Bjelke »

Jwe skrev:
Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Fick du bytta bromsskivor i fjol till dom där andra (som skulle funka bättre i nordiskt klimat osv)? Hur långt har bilen rullat sedan dess isf?
Jag har lite svårt att köpa resonemanget att kraftiga bromsningar skulle ta bort garantin, dom ska väl vara dimensionerade efter bilen? Och alltså kunna användas utan att paja (tung bil med mkt hästar osv).
Om det inte är så så borde dom flesta prestandabilar som körs aktivt få skeva skivor typ hela tiden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av 18650 »

Om du hävdar garanti så vänd dig till Tesla. Om du ämnar åtgärda felet själv så vänd dig till en lokal verkstad som kan detta mycket bättre än Tesla.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Feddan »

kofoten skrev:
På tal om teslans bromsskivor, vad är dom i för material ?

Snackade med en insatt Nisse på Volvo igår som "utbildar" sig för Volvos kommande elbilar (han är mekaniker) och han påstod att Volvos el hybrider har ( eller ska ha ) bromsskivor i aluminium så att de inte skall rosta upp med tanke på att de inte behövs i den utsträckningen
Det hade varit smart. Det har Model S INTE. Kör man med Standard som Regen-inställning så börjar de visa rostfläckar på nolltid.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av HelectriC »

Jwe skrev:
Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Den information jag har fått är att skivor ska gå på garanti och klossar på service (om man har serviceavtal). Jag fick själv nya klossar utan kostnad i somras pga mycket fading i bromsverkan. Bromsarna blir ofta dåliga i vårt klimat pga mycket salt och att man använder de mindre på elbil. Tydligen ska man vara mer observant på att klossar och hela klabbet är "uppsmörjt" vilket rekommenderas att man gör en gång om året. Lite konstigt att man måste be om det extra eftersom det känns som en självklarhet när SC är medvetna om det. Bromsverkan är trots allt en mycket viktig funktion på en bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Jwe »

Bilen är denna månad 1 år gammal och paserade i går 8000 mil.
Eftersom jag pendlar och reser mycket bedömde jag att milen snabbt skulle gå, varför jag inte tecknat serviceavtal, det hade då redan varit 4 ggr på ett år, utan jag har gjort service vid ca 4000 och nu vid 8000 mil. Enligt upplysning är dessa intervall då större service utförs.
När jag i vintras hade obetydlig bromskraft vid några tillfällen, kontrollerades att jag hade rätt bromsutrustning, troligen det dom på norska forumet benämner "nordic" och var det Tesla Norge bytte till när bilar där förlorade bromskraften.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Franz »

Jwe skrev:
Bilen är denna månad 1 år gammal och paserade i går 8000 mil.
Eftersom jag pendlar och reser mycket bedömde jag att milen snabbt skulle gå, varför jag inte tecknat serviceavtal, det hade då redan varit 4 ggr på ett år, utan jag har gjort service vid ca 4000 och nu vid 8000 mil. Enligt upplysning är dessa intervall då större service utförs.
När jag i vintras hade obetydlig bromskraft vid några tillfällen, kontrollerades att jag hade rätt bromsutrustning, troligen det dom på norska forumet benämner "nordic" och var det Tesla Norge bytte till när bilar där förlorade bromskraften.
Det var en del snack om det hela förra våren men det skall vara ok att göra sin service mer sällan än 2000 mil även med ett service-avtal. Jag gjorde min första efter 4000 mil (1 år ungefär).
Så här såg min konversation ut med Tesla när jag skaffade mitt serviceavtal förra året:
"Hej Franz.

Service avtalet kostar 21.000 kr och då ingår 4 tillfällen.

Vi rekommenderar att du tar dem varje 2000 mil om du kör mycket alternativt varje år om du kör lite.

Men du kan själv välja helt valfritt när du tar dem fyra besöken som ingår.

Best Regards
..."
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av bylund »

Jwe skrev:
Sevice i går. Klagade på de gradvis ökande vibrationerna som kommit vid inbromsning (inte varje gång men ofta, vilket känns igen från annan äldre bil när problem med skeva bromsskivor började vilket sedan förvärrades till ett mycket påtagligt problem).
Misstanken bekräftades, skeva bromsar runt om! Bilen ett år, passerade i dag 8000 mil.
Enligt tesla skeva pga upphettade bromsskivor vid kraftig inbromsning som sedan snabbt kylts ned.
(Ironiskt: tidigare bromsproblem med bortfall av bromsverkan vintertid har skyllts på för litet bromsande! Nu för hårt bromsande! Själv upplever jag att jag ofta kör fort men försöker köra så mjukt och förutseende jag kan, men det är väl upp till andra att bedömma.)
Rekomenderas byta skivor runtom 12000kr ca och samtigt klossarna vilket ger ca 17000kr.
Kommentarer på detta med skeva bromsar och åtgärd/erfarenheter önskas.
Provade att få svarvat på den äldre bilen men det var ett "försök" för det var "skruvade bromsskivor" och man sade att det då var ett lotteri om det skulle fungera eller ej, däremot skulle det vara en god sak för vanliga bromsskivor.
Intressant att läsa att andra fått åtgärdat bromsskivor på garantin.
Noterat med ängslan för bekymmer med bromsskivorna på min Tesla att de blivit rostiga omedelbart bara av tvätt av bilen. Dålig kvalitet eller ett medvetet materialval för god bromsverkan???? (Spontant känns det inte så!)
Om du kört hårt på bana (eller kört som om du kört hårt på bana) är jag på Teslas sida. Men bilen måste ju klara att tvärnita upprepade gånger vid någorlunda normal körning. Jag skulle stått på mig, om jag inte visste med mig att jag gjort något onormalt, eller struntat i rekommendationer i instruktionsboken, för då kan de ha rätt att hävda handhavandefel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Jwe »

Facit:
Började bromsa rejält och ofta, på en vecka märktes skillnad till det bättre och hade då möjlighet att uppsöka en verkstad med bromsar som specialitet. De uppmanade mig att fortsätta bromsa mycket och ofta och efter 2 ytterligare veckor försvann problemet helt och har sedan stått sig så under resten av vintern och sommaren.
Sparat 17000 kr men antagligen slitet litet mer på bromsbeläggen än annars men fått perfekt bromsverkan utan vibrationer!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av MangeT »

Jwe skrev:
Facit:
Började bromsa rejält och ofta, på en vecka märktes skillnad till det bättre och hade då möjlighet att uppsöka en verkstad med bromsar som specialitet. De uppmanade mig att fortsätta bromsa mycket och ofta och efter 2 ytterligare veckor försvann problemet helt och har sedan stått sig så under resten av vintern och sommaren.
Sparat 17000 kr men antagligen slitet litet mer på bromsbeläggen än annars men fått perfekt bromsverkan utan vibrationer!
Skönt att höra och bra tips till andra att testa om problem uppstår.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Alexander »

Min Model S (6000 mil och 2 år gammal) fick nya skivor runt om (gratis på garantin) efter att jag klagat på pulserande känsla vid inbromsning. De nya skall klara nordiskt klimat vilket de gamla inte gjorde.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Jwe »

Ser att du bor i Stockholmstrakten, jag har mitt boende på västkusten så leverans och service har gjorts i Mölndal, inte helt friktionsfritt då jag upplevt att råd och dåd inte alltid stämt med min uppfattning, bl a detta med vibrerande bromsar som bedömdes som handhavandefel med för kraftiga inbromsningar som orsak till problemet. Därmed var det också helt uteslutet att de "skeva" bromsskivorna skulle kunna bytas som garantiåtgärd.
Som född på 50-talet är väl "gubbkörning" inte fel beteckning på körstilen så häftiga inbromsningar förekom ej. Tvärtom visade sig att börja köra med mer fokus på att aktivt bromsa vara boten på problemet. Sparade 17000 kr och därtill mycket troligt att samma problem hade byggts upp även på de nya skivorna om samma körtstil hade behållits och kanske hade jag kört ännu försiktigare för att undvika problemet när nu det skulle bero på "häftig" inbromsning.
Nu när jag vistas mer i Stockholm är det kanske en god anledning att testa servicen på Tesla där. Får intryck av att många är mycket nöjda.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Top12 »

Jag har hört att bromsskivor kan bli skeva om man bromsar hårt och länge så de blir riktigt varma, för att sedan stå still med bilen med foten på bromsen. Då kyls skivorna olika under klossen och övriga delen av skivan.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Skeva bromsskivor

Inlägg av Lessmog »

Top12 skrev:
Jag har hört att bromsskivor kan bli skeva om man bromsar hårt och länge så de blir riktigt varma, för att sedan stå still med bilen med foten på bromsen. Då kyls skivorna olika under klossen och övriga delen av skivan.
Ja, ojämn och snabb avkylning kan ge skeva skivor. Det upplevde jag på Saaben en vinter då jag efter flitig inbromsning körde genom en smärre vattenpöl. Skivorna härdade väl snett och fick bytas för att klara besiktningen.
Skriv svar