Dollarkursen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Dollarn faller...

Inlägg av helix »

SR-71-BlackBird skrev:
jpetters skrev:
Ny policy?
Det är vad personal på Tesla sagt till mig.
Japp, precis. Samma hände väl nu i juli när priserna gick ned en smula. De som hade orders men ej tagit leverans fick ta del av prissänkningen.
Skulle Tesla inte ha denna policyn skulle många avboka och beställa ny bil istället om prisjusteringen är större än handpenningen.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Funderar på det här med prisnedsättning generellt och vad som kommer hända under hösten och fram till årsskiftet...

Dollarn är i skrivande stund nere i 7,95 och det är inte helt omöjligt att den går ner ytterligare, även om det såklart är högst spekulativt. Utöver dollarns fall så vet vi att Model S 75D blir ny basmodell när 2wd 75:an utgår senare under året (vilket troligtvis? innebär att 75D åker hiss nedåt till 850k per automatik). Inte en helt orimlig gissning att det kommer en prissänkning på 100D rätt snart eftersom den nog säljer relativt dåligt nu när prisskillnaden mot 75D är stor (35k större för S än för X, vilket redan det är märkligt). Kanske en global sänkning för 100D på 10.000 dollar på ett bräde inom det närmsta? Utöver detta kan det komma prisjustering för stärkt krona, vilket kan ge ytterligare 30-70k sänkning för bilarna samt några procent på extrautrustning.

Utifrån detta resonemanget är det alltså inte helt omöjligt att en Model S 75D kan starta strax över 800k och en 100D går för 1 miljon om några månader?

Snacka om att det är helt omvänt scenario mot för ett år sedan då dollarn rusade i taket under hösten med prishöjningar som påföljd, Model 3 "effekten" var inte lika påtaglig, Model X var ny bil och Model S var 1 år yngre och hade fått Facelift. Tesla har dessutom fått upp trycket på produktionen och har nog marginal att sänka priserna på bilarna, särskilt om de skulle vara så att efterfrågan dalar...

Hur resonerar ni som går i köpartagen just nu kring det här?
Det ska helt klart bli intressant att se hur det blir framöver, när Tesla tar bort Model S 75 så tror jag de kommer sänka priset på 75D men kanske inte hela mellanskillnaden. Tesla har i Sverige sänkt priset på tillvalen med ungefär 10% men betydligt mindre på modellerna så nu med ännu svagare dollar så borde vi se ytterligare prissänkningar. Lägg ihop detta och jag tror en Model S 75D kan kosta ungefär som en Model S 75 nu, kanske något lägre.

Tesla har fått upp trycket på tillverkningen men de valde ju precis att göra stora delar av de gamla premium paketet, luftfjädring och uppaterad laddare standard så de har nog minskat sina marginaler något. Om ytterligare ändiringar görs så är det självklart positivt för potentiella köpare men jag förväntar mig inte det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jo, så måste de ju nästan göra för annars får de en massa avbeställningar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Funderar på det här med prisnedsättning generellt och vad som kommer hända under hösten och fram till årsskiftet...

Dollarn är i skrivande stund nere i 7,95 och det är inte helt omöjligt att den går ner ytterligare, även om det såklart är högst spekulativt. Utöver dollarns fall så vet vi att Model S 75D blir ny basmodell när 2wd 75:an utgår senare under året (vilket troligtvis? innebär att 75D åker hiss nedåt till 850k per automatik). Inte en helt orimlig gissning att det kommer en prissänkning på 100D rätt snart eftersom den nog säljer relativt dåligt nu när prisskillnaden mot 75D är stor (35k större för S än för X, vilket redan det är märkligt). Kanske en global sänkning för 100D på 10.000 dollar på ett bräde inom det närmsta? Utöver detta kan det komma prisjustering för stärkt krona, vilket kan ge ytterligare 30-70k sänkning för bilarna samt några procent på extrautrustning.

Utifrån detta resonemanget är det alltså inte helt omöjligt att en Model S 75D kan starta strax över 800k och en 100D går för 1 miljon om några månader?

Snacka om att det är helt omvänt scenario mot för ett år sedan då dollarn rusade i taket under hösten med prishöjningar som påföljd, Model 3 "effekten" var inte lika påtaglig, Model X var ny bil och Model S var 1 år yngre och hade fått Facelift. Tesla har dessutom fått upp trycket på produktionen och har nog marginal att sänka priserna på bilarna, särskilt om de skulle vara så att efterfrågan dalar...

Hur resonerar ni som går i köpartagen just nu kring det här?

Jämfört med att som jag, köpa i juni, så är det ett jättebra köpläge nu på sätt och vis i och med restvärdesgarantin och priser på väg ner.

Fast å andra sidan så händer det så mycket nu att risken ändå är rätt stor att det vore bättre att vänta ett halvår. Fast om man bara väntar så blir det ju ingen Tesla alls... :)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:

Jämfört med att som jag, köpa i juni, så är det ett jättebra köpläge nu på sätt och vis i och med restvärdesgarantin och priser på väg ner.

Fast å andra sidan så händer det så mycket nu att risken ändå är rätt stor att det vore bättre att vänta ett halvår. Fast om man bara väntar så blir det ju ingen Tesla alls... :)
Personligen känner jag att hoppet nu finns att Modell 3 hamnar i ett prisläge som är vettigt för min ekonomi. Har varit klart orolig när man sett dollarn bara bli dyrare och dyrare, bara att hoppa den håller en låg nivå när de är dags för beställningen också...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Vi får prismässigt sett hoppas trumpinen fortsätter med sin fars att bete sig, så kommer dollarn bli riktigt billig.

Vilket får mig att fundera om det är planerat att han försöker köra dollarn så låg det bara går innan han blir utbyt som olämplig ledare. Och därmed via bulvaner kamma hem satsningen.... Hoppsan.. " Tänkte högt "

I vilket fall hoppas han får fortsätta tills vi fått våra beställa ;).. Samtidigt lider jag med jenkarna med en sopprot till ledare som inte värnar om sitt folk.
Har ett antal bekanta over seas som känner sig bedrövade... Finns tydligen en hel del som börjat gå terapi strax efter hans tillträde.

Nå väl. Känns desto bättre att Testa Elin med fler California mm tar avstånd och en mängd mäktiga näringsidkare tar avstånd.

Men som sagt håller ändå tummarna för vi får glädje av den om än sakta dalande dollarn.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

snowtroll skrev:
Vi får prismässigt sett hoppas trumpinen fortsätter med sin fars att bete sig, så kommer dollarn bli riktigt billig.

Vilket får mig att fundera om det är planerat att han försöker köra dollarn så låg det bara går innan han blir utbyt som olämplig ledare. Och därmed via bulvaner kamma hem satsningen.... Hoppsan.. " Tänkte högt "

I vilket fall hoppas han får fortsätta tills vi fått våra beställa ;).. Samtidigt lider jag med jenkarna med en sopprot till ledare som inte värnar om sitt folk.
Har ett antal bekanta over seas som känner sig bedrövade... Finns tydligen en hel del som börjat gå terapi strax efter hans tillträde.

Nå väl. Känns desto bättre att Testa Elin med fler California mm tar avstånd och en mängd mäktiga näringsidkare tar avstånd.

Men som sagt håller ändå tummarna för vi får glädje av den om än sakta dalande dollarn.
För USA är 1USD = 1USD så de lider inte precis Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Nu börjar detta bli pinsamt för Tesla Sverige. Det är sagt att samma priser ska gälla globalt, men dollarn har gått ner 15% sedan årsskiftet och kuren har rasat oavbrutet i 3 månader utan att nått har hänt med priserna i Sverige.

Bild

Undrar när detta börja gå ut över försäljningen? Vem vill köpa en bil som riskerar tappa 50-150k SEK i värde på några timmar?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle nog inte våga köpa just nu iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Jag skulle nog inte våga köpa just nu iaf...
+1
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
N H
elbilist

Inlägg av N H »

EnTraktor skrev:
N H skrev:
vigge50 skrev:
Förra sänkningen skedde när dollarn var på 8,15 har jag för mig så om den nu är på 8,00 så har den sjunkit med 2%, tror Tesla väntar till skillnaden är större innan de genomför en prissänkning.
Vad det gäller prisjusteringar pga valuta så tror jag de gör det en gång per kvartal, helt utan påverkan av psykologiska gränser och annat marknadstänk. Har inte stenkoll på tidsintervallen, men det kanske någon annan har?
Jag har inga siffror på papper men vill minnas från senaste 2 åren att dom höjt och sänkt ganska sporadiskt utan några exakta intervall.
Ok, den där bilden jag går med att de har ett pris i USD och sedan bara justerar respektive land efter kursförändringar i valuta kanske inte stämmer alltså.

Vet vi hur det ser ut i andra länder? Är det samma där att de inte justerat på länge också? Justerar de alla länder samtidigt eller kan d vara olika?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

N H skrev:
EnTraktor skrev:
N H skrev:
vigge50 skrev:
Förra sänkningen skedde när dollarn var på 8,15 har jag för mig så om den nu är på 8,00 så har den sjunkit med 2%, tror Tesla väntar till skillnaden är större innan de genomför en prissänkning.
Vad det gäller prisjusteringar pga valuta så tror jag de gör det en gång per kvartal, helt utan påverkan av psykologiska gränser och annat marknadstänk. Har inte stenkoll på tidsintervallen, men det kanske någon annan har?
Jag har inga siffror på papper men vill minnas från senaste 2 åren att dom höjt och sänkt ganska sporadiskt utan några exakta intervall.
Ok, den där bilden jag går med att de har ett pris i USD och sedan bara justerar respektive land efter kursförändringar i valuta kanske inte stämmer alltså.

Vet vi hur det ser ut i andra länder? Är det samma där att de inte justerat på länge också? Justerar de alla länder samtidigt eller kan d vara olika?
Vadå inte justerat på länge? Tesla ändrade premium paketet den 22a juli och samtidigt sänkte de priset med ungefär 20 000 kronor på Model S 75 och det var andra prissänkningen i år. Att de ska sänka priset varje vecka tycker inte jag är rimligt utan vi får väll vänta tills början av nästa kvartal då Tesla har levererat många bilar detta kvartalet i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att göra tillval till standard är bara en prissänkning om man skulle valt tillbehöret oavsett. Så ja, att dragkrok nu är standard är en prissänkning om de inte höjt priset. Men att behöva köpa premiumpaket för att få vinterpaketet känns som en prishöjning.
N H
elbilist

Inlägg av N H »

Prisändringar är en grej och valutajusteringar en annan. När de paketerade om, ändrade de även "växelkursen" USD/SEK?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

N H skrev:
Prisändringar är en grej och valutajusteringar en annan. När de paketerade om, ändrade de även "växelkursen" USD/SEK?
Ja, Model S 75 sjönk från ungefär 870k till 850k samtidigt som samtliga tillval sänktes med ungefär 10% utan någon skillnad i USA.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
N H skrev:
EnTraktor skrev:
N H skrev:
vigge50 skrev:

Vadå inte justerat på länge? Tesla ändrade premium paketet den 22a juli och samtidigt sänkte de priset med ungefär 20 000 kronor på Model S 75 och det var andra prissänkningen i år. Att de ska sänka priset varje vecka tycker inte jag är rimligt utan vi får väll vänta tills början av nästa kvartal då Tesla har levererat många bilar detta kvartalet i Sverige.
Som nämnts flertal gånger har inte Tesla gjort nån generell prissänkning utan man har ändrat om i paketen. En modell sänktes med ca 4% men dom flesta har inte hänt någonting. Tvärtom den konfiguration jag bevakar blev nån tusenlapp dyrare efter ompaketeringen.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Man måste särskilja på globala prisjusteringar och ändringar i utrustningspaket mot det som är valutajusteringar. Dessa kan ske helt oberoende av varandra, men kan även sammanfalla vilket är precis vad som hände den 22:e juli.

Det är viktigt för Tesla att fortsättningsvis kunna säga i USA att deras instegsmodell börjar på under 70k dollar, speciellt nu när M3 börjar på 35k. Model S får inte kosta mer än det dubbla mot M3. Detta talar alltså för att 75D kommer kosta strax under 70k dollar när 75:an försvinner och alltså 850k SEK när man kikar på dagens gällande priser. För att 100D inte ska ha en diff på 330k mot 75D så kommer 100D att sänkas med typ 130k över en natt. Dessa förändringar sker globalt och vad dollarkursen står i har ingen betydelse.

Ovanpå de globala ändringarna kommer det troligtvis ytterligare prisjusteringar i SE (EU) nu när dollarn är nere och nosar mot 7,90. Blir såklart andra bullar om dollarn studsar upp igen. Förra prisjusteringen 22:e juli är troligtvis satt mot en dollarkurs på 8,25 så det är bara att ta fram miniräknaren.

Såklart bara spekulationer, men efter att ha följt Tesla ett tag så känns det inte alls orimligt att det blir ett sådant här scenario. Frågan är väl främst när det sker. Troligtvis vill de leverera ut alla beställningar i September och casha in från de kunder som har innevarande beställningar. Innan oktober kanske vi just därför inte får se några globala ändringarna förutom eventuellt en sänkning av 100D. Däremot kan justering för valuta ske när som helst.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Som nämnts flertal gånger har inte Tesla gjort nån generell prissänkning utan man har ändrat om i paketen. En modell sänktes med ca 4% men dom flesta har inte hänt någonting. Tvärtom den konfiguration jag bevakar blev nån tusenlapp dyrare efter ompaketeringen.
Men detta kanske beror på en prishöjning i USA för ett av de valen du har gjort och om Tesla inte hade sänkt priset för svagare dollar så hade priset ökat ännu mer? Om priset på ett tillval ökar i USA med 10% men i Sverige endast 5% och de andra tillvalen minskar med 5% så skulle jag se det som att Tesla kompenserar för en svagare dollar även om priset totalt sätt går upp.
P85D

Inlägg av P85D »

IMG_1525.PNG
Priset 70' dollar i Us har väl varit konstant sedan introduktionen (s60 då, idag s75)

Priset i Sverige slutet på 2013 var 627000kr när dollarn stod i ca 6,27
Idag 854000, kurs 8,54 för 2månader sedan.
Så s75 borde väl kosta runt 800 idag när kursen är strax under 8.
Om kursen sjunker till 6,50 kan vi då koppas på 650000kr ?!
Eller har något ändrats genom åren?
Vad har standard model s kostat som mest i Sverige när dollarn stod högst?

Pris 627' enl vi bilägare december 2013
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... en-tesla-s
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

100D har inatt sänkts från 1.181.000 till 1.143.000.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

SR-71-BlackBird skrev:
Bra, men fortfarande ingen valutajustering. Bilen är fortfarande drygt 100k SEK dyrare än vad den borde vara.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Bra, men fortfarande ingen valutajustering. Bilen är fortfarande drygt 100k SEK dyrare än vad den borde vara.
Vad var detta om inte en valutajustering? Priset i USA förändrades väl inte så det är ju inte en central prissänkning. När Tesla gör en valutajustering så sätts inte priset till dagens kurs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Fast läser du artikeln så sänkte Tesla priset på just 100 modellerna centralt.
Model S 100D: $97,500 -> $94,000
Model S P100D: $140,000 -> $135,000
Model X 100D: $99,500 -> $96,000
Model X P100D: $145,000 -> $140,000
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har Tesla någon gång gått ut och sagt att man har som policy att justera internationella priser efter dollarkursen? Jag vet att man gjort så hittills, men för mig känns det som en lösning för ett litet startup med bristande kompetens inom hedging. Om det inte finns något uttalad strategi kring detta så skulle det inte förvåna mig om man börjar göra som nästan alla andra biltillverkare och börjar valutasäkra för att slippa konstanta prisjusteringar. (Det är såklart trevligt när priserna sjunker, men justerar man slaviskt efter dollarn så kan priserna såklart lika gärna stiga).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar