Bensinbolag som sätter upp laddare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Bensinbolag som sätter upp laddare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ur ett Typ2-uttag får du alltid AC=växelström, så det kvittar om det står 200 kW, det är ändå laddaren i bilen som avgör hur mycket du kan ta emot. Och har du standardladdaren i din Tesla så klarar den 11 kW vilket ger 5 mil/timme.

Ur CHAdeMO får du DC=likström, och den går "direkt" till batteriet utan att passera bilens laddare. Därför kan du få mer effekt med CHAdeMO.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Borde finnas en sida med basic laddinformation där sånt här hanteras. Hur ska allmänheten förstå detta om någon som ändå är intresserad, medlem på ett forum, inte greppat.

Naturligtvis borde informationen stå tydligt på stolpen. CCS och Chademo är DC och är direktkopplade till batteriet. Typ2 är ett glorifierat vägguttag som ger vanlig 3-fas växelström och ger därför inte mer än din hemmaladdning. Superchargern använder ett modifierat Typ2 uttag som också ger DC och blir direktkopplat till batteriet, vilket naturligtvis förvirrar.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

LarsL skrev:
Borde finnas en sida med basic laddinformation där sånt här hanteras. Hur ska allmänheten förstå detta om någon som ändå är intresserad, medlem på ett forum, inte greppat.

Naturligtvis borde informationen stå tydligt på stolpen. CCS och Chademo är DC och är direktkopplade till batteriet. Typ2 är ett glorifierat vägguttag som ger vanlig 3-fas växelström och ger därför inte mer än din hemmaladdning. Superchargern använder ett modifierat Typ2 uttag som också ger DC och blir direktkopplat till batteriet, vilket naturligtvis förvirrar.
Jag vet många som aldrig kommer att fatta detta, att en och samma kontakt kan ge olika mycket laddstyrka. Och att förstå vilka olika typer av kontakter som man kan använda. Det behöver komma med in i körskoleutbildningen till att börja med.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är egentligen ganska enkelt. Att ladda en elbil med typ2 AC fungerar i grund och botten som vilken elpryl som helst. Det är inte väggutaget som bestämmer hur mycket ström t.ex. en tv drar. Det är tv:n som tar så mycket ström den vill ha. Att vägguttaget kan leverera mycket mer än så spelar ingen roll. Hushållsprylar drar ju inte alla 2,3kW bara för att man kan belasta ett väggutag med det. Skulle en pryl dra mer än så från vägguttaget går säkringen. Logiskt.
Enda skillnaden är att en elbil kan minska laddströmmen om laddstolpen inte klarar av att leverera så mycket som elbilen egentligen kan ta emot. Om alltså laddstolpen har en max effekt på 7kW så kommer bilen inte ladda med högre effekt än så.
Lite förenklat förvisso, men i grova drag. För DC-laddning med ChaDeMo eller SuC gäller andra regler.

En Tesla kan normalt sett ladda med 11kW AC. Har man den uppgraderade laddaren är det 16,5kW AC. Gamla bilar med dubbelladdare klarar 22kW AC.
Enda elbilen som faktiskt kan ladda med 43kW AC är äldre Renault Zoe. Alla andra laddar med betydligt mindre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Det är egentligen ganska enkelt. Att ladda en elbil med typ2 AC fungerar i grund och botten som vilken elpryl som helst. Det är inte väggutaget som bestämmer hur mycket ström t.ex. en tv drar. Det är tv:n som tar så mycket ström den vill ha. Att vägguttaget kan leverera mycket mer än så spelar ingen roll. Hushållsprylar drar ju inte alla 2,3kW bara för att man kan belasta ett väggutag med det. Skulle en pryl dra mer än så från vägguttaget går säkringen. Logiskt.
Enda skillnaden är att en elbil kan minska laddströmmen om laddstolpen inte klarar av att leverera så mycket som elbilen egentligen kan ta emot. Om alltså laddstolpen har en max effekt på 7kW så kommer bilen inte ladda med högre effekt än så.
Lite förenklat förvisso, men i grova drag. För DC-laddning med ChaDeMo eller SuC gäller andra regler.

En Tesla kan normalt sett ladda med 11kW AC. Har man den uppgraderade laddaren är det 16,5kW AC. Gamla bilar med dubbelladdare klarar 22kW AC.
Enda elbilen som faktiskt kan ladda med 43kW AC är äldre Renault Zoe. Alla andra laddar med betydligt mindre än så.
Glöm inte roadster Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Glöm inte roadster Bild
Sorry :oops:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Glöm inte roadster Bild
Sorry :oops:
Fast Roadstern kommer inte upp i de effekterna, då den bara använder en av faserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare

Inlägg av Benke »

Tack, då har jag fattat.
Clever är inte en snabbladdare.
AC går inte att snabbladda på en Tesla Model S.
Och det visar också vilken djungel det är för "gemene man" att köra och ladda elbil, något som ligger i en annan tråd. Idag gjorde jag det dåliga valet att stanna på en mack i en timma, och precis ta mig hem. Betala i runda slängar 100kr för några få mil. Istället borde jag tagit omvägen via en SuC, träffat trevliga sektmedlemmar, laddat gratis och haft mer kvar i batteriet när jag kom hem.
Intill mig vid Cleverladdaren stod en laddhybrid och laddade. Bilföraren gick 300 m till Ica-affären för att handla. Det fanns en enda laddstolpe som uppehölls av oss två i närmare en timma och ändå kom ingen av oss mer är fyra-fem mil på den elen! Här krävs utveckling framöver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Clevers stolpe var säkerligen en snabbladdare. Jag antar att den hade en respektive kontakt för CCS och ChaDeMo. Då ger den ungefär 50kW DC och det går 4 gånger snabbare att ladda bilen med (med en Chademo-adapter). Inte lika snabb som en SuC och unte gratis heller, men alla gånger bättre än AC-destinationsladdning med 11kW som du tvingades stå ut med.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Inget fel på Clevers-laddare bara man ansluter rätt kontakt. Ska du ofta åka sträckan investera i en Chademo-adapter så får du laddning med 25mil/timme.

Elbilsladdning är inte jättekomplicerat men man måste läsa på lite bara. Nu har jag inga jätte förhoppningar om att gemeneman ska lära sig detta i brådrasket eftersom hen fortfarande tankar bensin i dieselbilen och tvärtom efter hundra år med förbränningsmotorer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

LarsL skrev:
Elbilsladdning är inte jättekomplicerat men man måste läsa på lite bara. Nu har jag inga jätte förhoppningar om att gemeneman ska lära sig detta i brådrasket eftersom hen fortfarande tankar bensin i dieselbilen och tvärtom efter hundra år med förbränningsmotorer.
Så sant som det är sagt!

Även spolarvätska och AdBlue har tydligen blivit populärt att tanka med på senare år.

Det positiva är att det inte går att ladda en elbil med fel sorts ström.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Inget fel på Clevers-laddare bara man ansluter rätt kontakt. Ska du ofta åka sträckan investera i en Chademo-adapter så får du laddning med 25mil/timme.
Fast enligt mig så finns det ett stort fel på Clevers laddare. DE VILL ATT VI SKA BETALA JÄTTEMYCKET FÖR ENERGIN!!! En Tesla som drar runt 2 kWh/mil får räkna med att det kostar ca 10 kr/mil! Det kan man ju lätt åka BMW 745 för... Jo, jag vet att de har olika abonnemang som sänker priset i bästa fall... (och ja, jag vet också att det är sååååååå mycket trevligare att åka Tesla men förklara det för "That Beemer-lover"...) :cry:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
LarsL skrev:
Fast enligt mig så finns det ett stort fel på Clevers laddare. DE VILL ATT VI SKA BETALA JÄTTEMYCKET FÖR ENERGIN!!! En Tesla som drar runt 2 kWh/mil får räkna med att det kostar ca 10 kr/mil! Det kan man ju lätt åka BMW 745 för... Jo, jag vet att de har olika abonnemang som sänker priset i bästa fall... (och ja, jag vet också att det är sååååååå mycket trevligare att åka Tesla men förklara det för "That Beemer-lover"...) :cry:
Uppskattar att de är ärliga och tar betalt per kWh.

Sen är det en sådan liten del av den totala förbrukningen som går via Clever att det knappast påverkar totalen. Med en BMW så måste du alltid betala 10kr/mil, varje dag.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Men jag känner mig fortfarande frågvis över varför inte mackarna tar täten att leverera snabbladdning. Jag tänker på att de käkar ju inget på fosilbränslet ändå men däremot på försäljning i butik, fika snacks bärs,..... Mellanmål... U name it.

Fanimig kanske en affärsidé nu redan om man är snabb att investera i egena officiella snabbladdningar med fik etc centrala ställen innan än någon mack fattat galoppen.... För de Cirkel K selected mål har nog snart förlorat loppet då Ica mfl redan är på eller på G.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så sant som det är sagt!

Även spolarvätska och AdBlue har tydligen blivit populärt att tanka med på senare år.

Min bil går mycket bättre på likström typ...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

snowtroll skrev:
Men jag känner mig fortfarande frågvis över varför inte mackarna tar täten att leverera snabbladdning. Jag tänker på att de käkar ju inget på fosilbränslet ändå men däremot på försäljning i butik, fika snacks bärs,..... Mellanmål... U name it.

Fanimig kanske en affärsidé nu redan om man är snabb att investera i egena officiella snabbladdningar med fik etc centrala ställen innan än någon mack fattat galoppen.... För de Cirkel K selected mål har nog snart förlorat loppet då Ica mfl redan är på eller på G.
Har några mackägare som håller på och undersöker hur de ska fixa laddare hos sig.
Sen kanske inte bärs, även om det är gott, är bra att förtära medans man laddar. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så sant som det är sagt!

Du kunde inte hålla dig....Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

snowtroll skrev:

Fast det där måste väl vara en myt? Eller är alla dessa obemannade mackar där de inte kan sälja varmkorv bara någon form av goodwillgest?

Låt vara att bränslet inte ensamt är tillräckligt lönsamt för att driva macken med personal o s v, men nog tjänar de pengar på det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
snowtroll skrev:

Fast det där måste väl vara en myt? Eller är alla dessa obemannade mackar där de inte kan sälja varmkorv bara någon form av goodwillgest?

Låt vara att bränslet inte ensamt är tillräckligt lönsamt för att driva macken med personal o s v, men nog tjänar de pengar på det.
Nu var det iofs ett antal år sedan men en bekant som drev en Statoilmack berättade att drivmedelsförsäljningen var en ytterst liten del av inkomsterna. Fick man inte lönsamhet i "chipsförsäljningen" så var man rökt.

De obemannade mackarna drivs väl inte som fristående bolag på samma sätt som många av de bemannade gör?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vasp

Inlägg av Vasp »

En vän till mig är stationschef på en circle K mack. Han säger att de inte tjänar många ören på bränslet varför de måste ha allt runt omkring där de har vinst. Vilket gör att jag ofta tipsar om att de borde sätta upp några snabbladdare för att få elbilister att stanna till en stund och köpa korv och annat.

Bränslet är mer för att få dit folk så att annat köps.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så sant som det är sagt!

Knappast att din bil går på likström. Eller har du bytt ut växelströmsmotorn? ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har också börjat fundera på om det inte är en myt att det inte lönar sig att sälja bränsle. För det första som Bylund skriver hur funkar en obemannad mack då? Och åt andrahållet så finns det inte mängder med kiosker utmed vägarna som är jättelönsamma, vilket de borde vara eftersom de slipper dyra investeringar i pumpar.

Det är nog många mackägare som helt enklt vill försvara sig när kunder klagar på bränslepriserna. Och det är klart på de 800kr jag spenderar på diesel så gör de inte många procent, särskilt inte jämfört med korven. Men det är många som tankar varje dag och det kräver en liten arbetsinsats så i slutändan blir det ändå en slant gissar jag.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Bensinbolag som sätter upp laddare

Inlägg av djFabbe »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så sant som det är sagt!

Jag hällde motorolja i kyltanken på min Z4 för några år sedan. Det blev en pinsam tripp till verkstaden må jag säga! :)

Det avslöjar inte bara hur disträ jag är utan också hur ointresserad jag är av fossilbilar.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Mackägarna kanske menar att överskottet från försäljningen av bränsle inte räcker för att finansiera personal till bemannad station och att vinsten hos en bemannad station därför kommer från försäljning av korv, fika, godis och annat.
Men utan att ha granskat räkenskaper är det nog svårt att veta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Niklas Z skrev:
Mackägarna kanske menar att överskottet från försäljningen av bränsle inte räcker för att finansiera personal till bemannad station och att vinsten hos en bemannad station därför kommer från försäljning av korv, fika, godis och annat.
Men utan att ha granskat räkenskaper är det nog svårt att veta.
Syster min knegade förr på Shell mitt i byn, ägarna insåg redan för 20 är sedan att det var dags att satsa på chips mm. Idag har det gott än längre och det bär sig endast med bennanningsfria. En som driver en bemmannad mack idag är tvungen att ha annan verksamhet också och precis som nämnts så utgör största inkomsten via butiken
På det är det många numer fiffiga som utökat med DHL mm för lokal distribution förutom annan försäljning för att bättra på läget ytterligare. Bränslet ger som sagt inte tillräckligt för att ha anställda då det mesta går till skatter mm.
Det är historia att tjäna big buck's på bränsle sedan länge... Men är en kassako för staten.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Skriv svar