Huvudet på spiken!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av LarsL »

Jag har en bensindriven cobra bergsborr, den är i princip en oljudsframställare med bieffekter att den maler sönder berg. Ljudet är jätte kul och spännande när man drar igång den men hemskt om man tvingas arbeta med den några timmar.
Precis så är det med en fosdilbil. Det är kul när den står och puttrar eller när man åkeriväg en liten sväng... men att sitta och lyssna på den i timmar är inget trevligt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

En motorintresserad granne höjde en bils ljud till skyarna. Jag svarade att
Till att få ljud använder man stereon. Vill man ha motorljud går det att spela in. Jag å min sida föredrar musik. Motorn använder jag som drivkälla. Trodde i min enfald att det var det den var till för....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Macho, ja... dit kan vi väl räkna att skryta med att man har en bil som gör 0-100 på under 2,5 sekunder? ;)

Hela Elon Musks masterplan bygger på att spela på machoidealen, iaf fram till 3:an. Han var tvungen att attrahera männen med machoideal med sin Roadster, model S och X först, annars skulle han inte få in kapital. Spelar man inte på deras planhalva så lyckas man inte i den här världen. Hade han börjat i andra änden med model 3 först så hade ingen lyssnat på honom. Det hade legat alldeles för nära tråkstämpeln som elbilar hade då, och inga män med makt och pengar vill associeras med nåt sånt. Nej, de vill associeras med machosaker!

På samma sätt ser vi de andra nybörjarföretagen såväl som från de etablerade. Man bygger den ena prototypen efter den andra som dels ska var en "Tesladödare", dels associera till muskler, coolhet osv. osv.

Att bilarna slutar att låta illa betyder inte att machoidealen inom bilvärlden upphör.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Jag kör med Det är vulgärt med motorljud så fort någon kommer körandes med sitt skrikande vrålåk. :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Förr eller senare kommer motorljud upplevas just som något vulgärt och något att skämmas över.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Men alltså. Seriöst. Kan ni inte slappna av åtminstone litegrann? Måste ni vara sekterister ut i fingerspetsarna precis hela tiden?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

ellerstrom skrev:
För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Formel 1 lär ha haft mäktigt ljud innan det ströps och Moto GB han det nog. Då snackar vi. "Annars kan dä kvetta"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Foluke skrev:
Formel 1 lär ha haft mäktigt ljud innan det ströps och Moto GB han det nog. Då snackar vi. "Annars kan dä kvetta"!
Var på Hungaroring 2010 och kan bara instämma, sjukt mäktigt ljud. Hade förvarnats om att det behövdes öronproppar på de platser vi satt på och det stämde verkligen. 8-)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Ja precis. T ex så finns det nog inget ljud från en dieselmotor som jag uppskattar. Jag uppskattar inte heller ljudet från 99% av bruksbensinarna. Framförallt inte de 4-cylindriga. Men börjar man titta på lite sportigare bilar så tycker jag absolut ljudet har ett värde.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

För länge sedan hade vi en Cheva Caprice med en 6,2-liters dieselsnurra. Den brölade bara och så pass att vi väckte grannarna på mornarna.

Jag har tinnitus (pga för mkt rock 'n' roll och eget trummande, inte pga Chevan) så jag sökte elbil. Eftersom vi bor långt ute i skogen så behöver vi 4WD. När vi såg att Tesla skulle komma med D så provade vi en P85+ och föll direkt för den. Att bilen har machoprestanda fick bli en bonus, faktiskt.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ingen saknar motorljud på bergodalbanan...
Allt handlar om vad man är van vid. Tänk de som var vana vid ånglok.
Dagens generationer minns inte det och saknar det inte. Samma sak blir det med fossilbilar..

Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Ja precis. T ex så finns det nog inget ljud från en dieselmotor som jag uppskattar. Jag uppskattar inte heller ljudet från 99% av bruksbensinarna. Framförallt inte de 4-cylindriga. Men börjar man titta på lite sportigare bilar så tycker jag absolut ljudet har ett värde.
En Ferrari eller andra i samma klass ger mig ståpäls iaf, några av dom är det rent vulgärt grymt skönt sound i :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jag kör både eltåg och dieseltåg. Finns inget bättre än när man kan stänga av dieselmotorerna. Man hör hur folk i vagnen drar en suck.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Jag kör både eltåg och dieseltåg. Finns inget bättre än när man kan stänga av dieselmotorerna. Man hör hur folk i vagnen drar en suck.
Vadå, hurdå stänga av? Är det som en hybrid så att tåget kan gå på diesel eller el? Eller menar du när tåget stannar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
Ja för det är ju samma sak som en ylande Ferrari. Suck.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Förr eller senare kommer motorljud upplevas just som något vulgärt och något att skämmas över.
Tror faktiskt inte det. Tror att billjud kommer romantiseras precis som ljudet och lukten av ånglok eller hästar känns nu. Vi har nästan svårt att förstå hur störande detta måste varit när städerna var fulla med hästar. Det måste ha luktat och väsnats något bedrövligt. De första bilarna upplevdes som tysta i jämförelse.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

I slutet av 1800-talet kom det "rapporter" och varningar om att om användandet av hästar i new York fortsatte öka i samma takt så skulle hela Manhattan ligga under ett 3m tjockt lager dynga till 1950.
Nu blev det inte riktigt så.. Bilen "räddade" faktiskt storstäderna från ett enormt miljöproblem... Fast det blev kanske lite ur askan i elden... :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar