Om man får punktering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Om man får punktering

Inlägg av OlofR »

Vi planerar en tur ner till europa i sommar och undrar vad jag gör om jag får punktering. Ska jag lita på vägassistans eller bör jag ha med mig ett punkteringskit som jag sprutar in i däcket? Tacksam för tips vad jag behöver och var ni förvarar dessa saker i bilen.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Om man får punktering

Inlägg av Herr X »

Punkteringskitet gör att du kan laga en liten punktering så att du får köra bilen i 80km/h till närmaste däckverkstad. När jag köpte min bil så bestämde jag mig för att den tiden var förbi då jag låg i vägrenen och meckade, så om jag skulle få punka så får vägassistans ordna det för mig. Däcket måste ju oavsett lagas eller bytas ut, så det handlar egentligen bara om du vill ta kostnaden för bärgningsbil om olyckan väl är framme. Fick motorfel på min förra fossilbil och fick åka bärgningsbil till verkstad - det kostade 500 spänn. Däckreparationskitet med kompressor kostar säkert 1800:-, så du kan få tre punkteringar och fortfarande "gå med vinst" om du skiter i däckreparationskitet.
Jag tror heller inte att det är någon risk att du blir utan bärgningsbil - sådana finns i alla europeiska länder :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Om man får punktering

Inlägg av Leo »

Nja tror däcksreparationskitet kostade ca 462kr ink moms då jag hämtade ut bilen förra månaden. Då var det med en kompressor som jag antagligen kan blåsa upp barnens badgrejor med också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Kostnaden är inte så stor om man jämför med vad bilen kostade. Vad förvarar du sakerna så att de inte far runt om jag vill prova/visa insane?
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag skulle också rekommendera att använda bärgare och kanske en assistans försäkring. Då kan du bara sitta och vänta i lugn och ro på att någon kommer och fixar däcket. Annars ska du ut med lagningskitet i regnet eller snöstormen (jo, det regnar eller snöar alltid när det händer). Och senast jag försökte ned en sådan där tub så fick jag hälften i ansiktet och fick ändå lossa däcket på traditionellt sett, pungteringen var för stor.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jag skulle också rekommendera att använda bärgare och kanske en assistans försäkring. Då kan du bara sitta och vänta i lugn och ro på att någon kommer och fixar däcket. Annars ska du ut med lagningskitet i regnet eller snöstormen (jo, det regnar eller snöar alltid när det händer). Och senast jag försökte ned en sådan där tub så fick jag hälften i ansiktet och fick ändå lossa däcket på traditionellt sett, pungteringen var för stor.
Det är ju förstås inte så att man väljer bort vägassistans om man köper ett däckreparationskit - i snöstorm, tornado eller vid ny istid kan man ju välja att ringa bärgare även om man har ett däckreparationskit i bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Man ringer väl Tesla vid punktering?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Man ringer väl Tesla vid punktering?
TS undrar om han ska dra på sig blåstället och laga punkan själv eller ringa Tesla. Så här långt är det tre röster för att ringa Tesla och noll röster för att demonstrera sina mekaniska skills på Autobahn. En bekant till mig hade en storebror som tappade sin ljuddämpare på en svensk landsväg mitt i natten. När han gick ut för att hämta den, blev han påkörd av en bil och dog. Det är inte ofarligt att laga ett däck längs en väg. Ring Tesla om du får problem med bilen så ordnar de saken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Väldigt bra att tänka på, så att ni inte dör, är att däcket redan är förstört om ni får punka i farten så kör till ett säkert ställe.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Det är väl inte så svårt att använda en sådan lagrigskit!?! Själv har jag bytt däck vid vägkanten ett antal gånger utan att bli påkörd. Det är givetvis viktigt att sätta säkerheten först, oberoende vilken bil man råkar köra. Att ha med sig lagrigskit utesluter ju inte att man kan ringa vägassistansen, men jag fixar hellre själv och fortsätter resan istället för att behöva vänta tills bärgningsbilen anländer.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Säger som Jojo, det ena utesluter inte det andra. Jag har kittet, tror det kostade 390 när jag köpte det. En bilig kostnad för att ha både hängslen och skärp om olyckan skulle vara framme. Och om olyckan händer får situationen avgöra om använder kittet eller rinnger Tesla.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare

Inlägg av axel »

Jag fick punktering en söndagskväll i Stockholmsområdet. Har Teslas kompressorkit men ville inte kladda med det. Ringde Tesla och rätt snart dök det upp en bärgare som rullade på bilen och skjutsade mig till Sixt vid centralen där en MB S-klass var bokad. Jag fick betala hyrbilen och nytt däck.
Skriv svar