Har haft Mercan nu i ett halvår och det är kul att läsa om Teslaägare som tycker att AP håller på att ta livet av dem titt som tätt, men att det blivit bättre med tiden osv, följer utvecklingeb med stort intresse.
I vilket fall så är DP lite annorlunda implementerad till skillnad från AP. Man aktiverar DP en gång för alla, sen "tar bilen över" när den tycker sig hitta väglinjer osv. Motsvarigheten med AP är att du måste aktivera den varje gång. Om AP tappar bort sig så blippar det till och sen måste man manuellt aktivera den igen med två drag i spaken (eller hur?) Med DP så blir rattsymbolen grön (v.s blå i Tesla) och tappar den bort sig så blinkar den gult några gånger. Här låter det alltså -ingenting- vilket är väldigt otrevligt och det innebär att man inte kan slappna av mycket alls utan sitter å sneglar på symbolen mest hela tiden.
Men om DP sen hittar linjer igen så aktiveras den automatiskt åter. Just detta har jag vant mig vid och det är faktiskt riktigt smidigt men hade dock önskat att den sa till lite mer tydligt när den tappar bort sig.
DP fungerar absolut bäst på motorväg och här finns inga begränsningar i hastighet när den aktiveras, hittar den linjer i 180 så aktiveras den, oavsett vägtyp. Motorvägssvängar fungerar fint men ibland blir DP förvirrad av närliggande lastbil och bromsar in, har förstått att detta inträffar emellanåt med AP också.
Backkrön funkar inte alls bra, vanliga 70-90 vägar fungerar hyfsat om det är fina linjer och någorlunda rak väg men DP kan bete sig som om den var full ganska ofta, man får då räta upp bilen lite och sen fungerar det bättre. Här är den automatiska aktiveringen riktigt skön att ha. Stadsskörning fungerar inte speciellt bra.
DP är dessutom lite förvirrad i mörker, man kan ju tycka att fina linjer som reflekterar ska upptäckas och följas perfekt men nejdå, den kan gladeligen missa en heldragen linje på motorvägen i mörker, som den hittar utmärkt i dagsljus. Mycket märkligt.
Regn funkar däremot ganska bra, men ligger det lite vatten på vägbanan kan DP få för sig att tro att det är en linje eller inte urskilja linjerna alls mellan vattenpölarna
Vid motljus har den problem och kombinerar man det med våt vägbana så funkar inte DP alls.
Sen vill den att man håller i ratten hela tiden. Som max har bilen låtit mig ha händerna av ratten kanske i en minut, annars tjatar den om det var 20-30:e sekund, riktigt jobbigt men har lärt mig hur jag ska "peta" på ratten för att visa att jag är där. Men även om det funkar bäst på motorväg så hade jag inte överlevt en längre sträcka utan att ingripa titt som tätt, bilen hade lätt kört av vägen eller liknande precis som jag förstått att AP gör/har gjort

Men det som gör mig mest irriterad är att jag får leva med den här versionen av DP tills jag byter bil verkar det som, de -ska- ha uppdateringar över internet och har fått ett par men det verkar bara vara kartan till navigationen, någon uppdatering av firmware/operativsystem eller vad man ska kalla det är jag högst tveksam till att jag kommer få öht.