Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil

Moderator: Redaktion
Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Jag kollade upp det där. I förhållande till statsbudgeten är inte inkomsterna från bensin och dieselskatt särskilt höga. Några få procent. Visst kan elen beskattas mer men eftersom el även används till mycket annat så slår det inte så hårt mot just elbilar.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Så man behöver inte pumpa upp den längre? Den hoppar upp av sig självSmutt skrev:Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Det är lugnt om 29,5 år är jag skattebefriadmans71 skrev:Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Ja, elen är ungefär lika hårt beskattad som bensin idag. Sen är ju en bensinbil ineffektiv så skatten blir högre per mil men det är ju inte elbilens felSmutt skrev:Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil