Svenska andelen av Teslas levererade bilar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Svenska andelen av Teslas levererade bilar

Inlägg av Svenssons »

Med anledning av nyheten om 10 030 sålda Tesla Model S under första kvartalet 2015 så kom jag på att det kan vara av intresse att se hur stor andel av denna försäljning som går till Sverige. Vi har ju siffror för varje månads registrerade bilar i Sverige och Tesla ger uppgifter om varje kvarts levererade bilar så det går att få hyfsat korrekta uppgifter om Sveriges andel per kvartal och år. Eftersom de första bilarna levererades under sista kvartalet 2013 så är det där jag börjar. Detta är vad jag kom fram till:

Kvartal 4 2013: 0,23%
Kvartal 1 2014: 0,53%
Kvartal 2 2014: 1,10%
Kvartal 3 2014: 0,62%
Kvartal 4 2014: 0,95%
Kvartal 1 2015: 1,71%

2013: 0,07%
2014: 0,82%
2015: 1,71%

Man ser en dal under andra hälften av 2014 men trenden är uppåtgående. Anledningen till dalen 2014 kan bero på valet och osäkerhet vad som skulle hända med supermiljöbilspremien men eftersom nedgången börjar redan under tredje kvartalet 2014 och eftersläpning mellan beställning och leverans tror jag det beror på andra orsaker, supermiljöbilspremien tog slut först under slutet av tredje kvartalet då även valet var.

Själv tycker jag att det är rätt fantastiskt att Sveriges enda Teslabutik har levererat nästan 2% av samtliga Teslas bilar levererade under 2015. Förutom att leverera till den svenska marknaden förstår jag det som att de även har levererat till den finska och baltiska marknaden vilket ger ytterligare ett 20-tal bilar eller så. Ska bli intressant att se om Sverige kan ta mer än 2% av Teslas totala försäljning. Nu ligger vi rätt mycket i lä mot Norges dryga 15% men 2% är inte en liten andel när man tänker på att det rör sig om hela försäljningen i Nordamerika, Europa, Asien och Australien.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Svenska andelen av Teslas levererade bilar

Inlägg av lator »

Måste hålla med om att det är starkt jobbat av personalen i Upplands-Väsby att hinna leverera så många bilar. Man har ju förstått att de har haft en lite hektisk arbetssituation när folk här har skrivit om att de har upphämtning alla möjliga och omöjliga tider på dygnet (20.00 på en söndag???).
Det skulle vara intressant att veta hur personalen upplever sin arbetssituation hos Tesla. Vag jag har förstått så har personalomsättningen varit ganska omfattande. Det kräv kanske lite extra av dem som ska sköta ruljansen där... ;) Hoppas de får bra betalt för sin insats.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Håller med att de måste slita hämtade min 30/12 och då pratade DS om att man väntade en lastbil på kvällen och en leverans även dagen efter....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ser att Norden står för 60% av Europa-försäljningen enligt dessa siffror:

http://www.teslamotorsclub.com/showwiki ... edirect=no

Det var visst inte bara Sverige som såg en rejält ökad försäljning under mars månad utan alla länder som tidigare har haft några Tesla per månad minst har set rejält högre försäljningssiffror under mars månad. Trotts detta ökade Sveriges andel. Europas andel av Teslas försäljning verkar ha blivit viktigare. Cirka 35% av försäljningen under 2015 gjordes till Europa mot att ligga på ca 20% totalt innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar