Med eller utan D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Med eller utan D

Inlägg av Leo »

Ja, hmm Model S har sjukt dålig "svängvinkel" på framhjulen. Så får man (skapar...) en sladd och styr emot så slår man tyvärr i ändläget snabbt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Så dubbfria är inte riktigt ett fullgott alternativ ändå? Var lite sugen på det men det får väl bli dubbade trots allt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Verdi skrev:
Så dubbfria är inte riktigt ett fullgott alternativ ändå? Var lite sugen på det men det får väl bli dubbade trots allt.
Jag tycker det beror helt på vad man är van vid och hur man kör. Jag har kört dubbfritt i 13 år på Saaben, och nu en vinter på min AWD. Tycker det gick jättebra. Och jag bor bara 50 km söder om dig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

D är överlägset på vintern.
Dessutom äter RWD bakdäck vilket inte AWD gör.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Toja skrev:
+1
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Toja skrev:
Det är ju helt rätt! Men AWD har ju "bulimi" de äter ju 4st! :lol:
Verdi

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
Verdi skrev:
Jag tycker det beror helt på vad man är van vid och hur man kör. Jag har kört dubbfritt i 13 år på Saaben, och nu en vinter på min AWD. Tycker det gick jättebra. Och jag bor bara 50 km söder om dig.
Jag kör en hel del på små landsvägar genom skogen upp till en "elproducentanläggning" i nordöstra Uppland. Vägen är bitvis extremt kurvig och det är mycket vilt i skogarna.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

RWD kan vara farlig om man inte är van
Det samma gäller även AWD då den förmedlar falsk trygghet
Både AWD och RWD bilar bromsar med alla 4 hjul
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag
Ta frugan till Tesla och prova båda bilar gärna när det är blött ute så man kan få lite släpp på hjulen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag Bild
Ta frugan till Tesla och prova båda bilar gärna när det är blött ute så man kan få lite släpp på hjulen
Farlig? Har den inte antisladd och antispinn? Jag körde 16 mil om dagen i en RWD BMW under de två strängaste vintrarna vi haft under senare tid. 2009-2011. Inga som helst problem annat än usel acceleration när det var halt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag Bild
Farlig? Har den inte antisladd och antispinn? Jag körde 16 mil om dagen i en RWD BMW under de två strängaste vintrarna vi haft under senare tid. 2009-2011. Inga som helst problem annat än usel acceleration när det var halt.
Jag har i hela mitt liv kört RWD bilar ( förutom X5 ) så jag tycker inte det men nån som är van vid FWD tycker nog att RWD är farlig Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag är helnöjd med min RWD. Om jag skulle skaffa FWD skulle det vara av prestandaskäl. Men då blir också förmånen högre, bilen dyrare och mer ljud från frontmotorn. Så Nä jag fortsätter nog med RWD på nästa bil också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fick inbytespris på min. Ja herre jävlar. Bilen har tappat 25% på tre månader. De säljer en begagnad på hemsidan för 970 tkr som är identisk med min i stort sett men har gått dubbelt så långt. För min vill de betala 750 tkr. Är det på sånt här Tesla tjänar sina pengar?

Är lite av en känslomässig bergodalbana att köra Tesla. Var förberedd på ett uselt bud men tänkte att det åtminstone skulle börja på en 8. Vill de inte ha återkommande kunder?

Hon som ringde sa att jag borde sälja den på blocket istället. Och visst. Men köpa en till bil av Tesla när jag vet att man blir lämnad i sticket om man skulle ångra sig/få andra behov innan leasingtiden går ut känns inte så kul. Budet jag fick var ju ett "vi vill inte köpa in din bil så vi ger dig ett bud som inte du kan acceptera"-bud. Troligen har de för många bilar i lager som inte går att sälja då deras utpriser är för höga.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det lät ju obra ju :( man får hoppas att du har i att dom har lite för många inne osv... För såna marginaler brukar dom väl
inte ligga på iaf... Eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det var lite trevligare när dollarn var på väg upp !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

SolnaGnagarn skrev:
Funderar på en S som andrabil till frugan. Har varit helt inställd på fyrkrafs. Men hur funkar den på vintern med enbart bakhjulspelle? Lär väl finnas några här som kör RWD och som kanske vill dela med sig av sina upplevelser.
Är det dubb som gäller då?
Jag försöker hålla ner priset lite.

Model XP90DL
Om frugan ska ha en S som andrabil så blir iaf jag nyfiken på vad hon har som förstabil? :D
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Den här killen snackar ner RWD rejält.

Jag blir lite bestört över att han gnäller på RWD och säkerheten för sin familj, men likt förbannat kört ner bakdäck till slitbanan!

Han verkar haft lite otur med antispinnen som varit ut funktion och tog lång tid innan Tesla kunde fixa så det åt däck, men då får man väl ta smällen och byta däck! Inte skylla på drivningen? Eller är det ett problem med så kraftfull bil?

Att man sladdar med sommardäck på snö blir jag inte heller så överraskad över.. Speciellt om man kör med typ slicks.

Ligger det något i det han säger?

Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Han kan antingen inte köra bil eller så har han otur med finmotoriken i högerfoten. Visst, en P85 går att få spinn på, framförallt när den är fulladdad och vägen är våt. Men som jag skrev tidigare så är den otroligt stabil även på blankis. Men det underlättar såklart om man vet hur man kör bil.
De slutsatserna han drar, och att han måste byta bil pga bristande säkerhet, är totalt idiotiska. Jag rekommenderar honom starkt att överväga införskaffadet av ett busskort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag har en D men skick på däck är mycket viktigare för säkerheten än fyrhjulsdrift.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

kört en S85 några tusen mil i blandad norrländsk vinter och stockholms vinter även någon vända till fjällen.

Vi hade Hakka 8 på 19". Grymt fin i snö! Går väldigt bra, det går absolut få den att släppa om man vill, men kör man normalt så går den lika bra som vilken AWD somhelst.

Bakhjulsdrifts nackdelar; har svårt i isfyllda backar, om du kört länge och sedan parkerar i snö så tinar snön under och då sitter du fast, tar man kurvor hårt så släpper det därbak men det är inget problem då teslas antispinn slår in hårt.

Bakhjuldsdrift i snö= Ha alltid med en spade, en påse / låda kattsand / sand/grus, bogserlina för att dra ut dig ifall du fastnar någonstans.

bara körning i Stockholm? Kommer ALDRIG vara ett problem med bakhjulsdrivet! bara köra på!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

joel80 skrev:
Ligger det något i det han säger?

Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
Har inte sett klippet än, men mina erfarenheter av BMW i3 är att den käkar rejält med bakdäck. Först tänkte jag att det bara hänger ihop med mitt körsätt (är oftast först i väg från rödljusen), men sedan kom jag på att bakhjulen även får ta hand om i princip all bromsning via regenerering. Bromspedalen använder jag inte annat än i undantagsfall. I en AWD bromsar man ju med alla fyra hjul, så slitaget borde fördelas bättre.

Vad säger ni som hunnit med både RWD och AWD Teslor. Har ni märkt av någon skillnad i däckslitage?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

AWD sliter mer jämnt, RWD sliter bakdäck, men beror ju definitivt på hur du kör.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Alla bilar sliter mer på däck som sitter på drivande axel inget konstigt med detta
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!

Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!

Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Japp luftfjädring är najs när det är som jävligast med snö :)
Visst skulle det vara ännu bättre med 4wd men hittills har jag klarat mig bra med rwd :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
Skriv svar