Med tanke på hur många gånger min model S beräknade leverans ändrades så skall man nog inte lägga någon jättevikt vid detta. De har ju väldigt stor osäkerhet kring hur snabbt leveranserna kan öka. Om ett halvår har de mer säkra siffror skulle jag tro.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
I slutet av 2018 räknas produktionstakten vara 10k i veckan. På 10 veckor från slutet av oktober till december är det alltså uppåt 100k bilar som kommer att produceras. Fram till slutet av oktober så har antagligen fler än 200k bilar producerats. Inga bilar som reserverats i länder med högerstyrning lär produceras före 2019. Spelar alltså ingen större roll om man reserverade första dag eller 4 månader senare. Kommer kanske skilja en månad mellan dessa, än kortare tid för de med högerstyrning.
@rockard Misstänker att du har en Tesla eller hade en den 31/3 2016.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
Vem har sagt att det bara är en fabrik? Gäller visserligen att de lyckas bygga minst en ny fabrik på dryga året men det lär inte vara någon omöjlighet.
Elon Musk har ju hela tiden pratat om att "bygga maskinen som bygger bilen" och att detta är det stora. Det har även hela tiden pratats om att bygga fler fabriker, särskilt för leveranser utanför USA vilka skall starta i slutet av 2018 då även produktionen ska ligga på 10k per vecka. Senaste kvartalsmöte var Elon rätt tydlig med att målet 10k i slutet av 2018 var mycket möjligt och troligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
De är ju inte samma sak, Volvo har säkert ökat produktionen från den nivå de räknade med att de skulle producera i och har dimensionerat allt för, Tesla däremot har länge sagt 500 000 bilar om året och har dimensionerat för de och ska nu bara få upp takten på hjulen så att säga.
Jag tror Tesla kommer nå målet och gör de inte de så kommer de komma nära, säg 450 000 bilar om året....
Deras fabrik har ju tidigare producerat 500 0000bilar/år så det borde ju funka även nu. Går ju inte jämnföra med Volvos ökning på befintliga fabriker, det är ju något helt annat.
Inget av den gamla fabriken finns kvar. Tesla har byggt om den helt. Vidare är det inte bara fabriken det handlar om, det är hela logistikkedjan med såväl underleverantörer som distributionskanaler som måste anpassas. För att inte tala om servicenätet. Det är fantastiskt smart att göra en såpass standardiserad bil med få tillval, troligtvis blir en utväg att försena specialversioner än mer. Samt vänta med introduktion på övriga marknader...
Att de får en ny fabrik i produktion under de närmsta tolv månaderna är i stort sett otänkbart. De kan öppna den men att få den att producera några verkliga volymer går inte. Den är ju inte ens påbörjad än.
Sedan ska den bygga bilar med kvalitet. Tesla har ju ryckt upp sig ordentligt, men fortfarande har alldeles får många bilar alldeles för mycket kvalitetsproblem. Det blir inte mindre jobbigt när man ska hantera folk som lagt ut 500kkr på en bil som aldrig lagt mer än hälften tidigare. De förväntar sig lyxbilsservice, men kommer endast att erbjudas standardnivå.
Volvo har i snart tre års tid haft en större orderbok än produktion och önskat höja produktionstakten, men bara klarat det stegvis.
Jag är säker på att Musk kommer att revolutionera biltillverkningen, men i vanlig ordning går inget så fort som han önskar/lovar. Någon som sett en ny browser i bilen?
Min förhoppningen är att marknaden inte dömer honom för hårt om han inte når upp till utlovade nivåer. Det vore katastrofalt för aktien. Men jag tror han kan snacka sig ur det genom att baissa förväntningarna i slutet av 2017/H12018.
Jag hoppas han lyckas, men mina år inom fordonsindustrin får mig att tvivla på att han når hela vägen. I sinom tid gör han det med allra största sannolikhet!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Tack för svaren! Då lär det iallafall inte börja dyka upp några 3:or på den svenska marknaden innan slutet på nästa år.
Min "oro" var, att om jag nu lyckas tämja min beslutsångest och köper en begagnad Model S, så skulle jag sannolikt bli lite nedslagen om det skulle gå att få tag i en Model 3 i början på nästa år. (Förutsätter då att det alltid finns någon som köper en bil och säljer direkt)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Jag är säker på att Musk kommer att revolutionera biltillverkningen, men i vanlig ordning går inget så fort som han önskar/lovar. Någon som sett en ny browser i bilen?
"Inget" var väl att ta i. Produktionen av Model 3 startade i tid, trots att det var en "impossible deadline" enligt Elon själv. För min del får han hellre fokusera på produktionen av 3:an än obetydliga mjukvaruförändringar i äldre bilar.
"Inget" var väl att ta i. Produktionen av Model 3 startade i tid, trots att det var en "impossible deadline" enligt Elon själv. För min del får han hellre fokusera på produktionen av 3:an än obetydliga mjukvaruförändringar i äldre bilar.
De flesta produktionssiffror har oftast stämt i det stora hela. Lite annorlunda med tidpunkter för nya funktioner. Han har varit väldigt tydlig med 10k/vecka någon gång under 2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
När inleds leveranser internationellt?
Varje land har sin egen uppsättning lagar och bestämmelser, vilket innebär att vi i praktiken måste bygga olika bilar för olika marknader. Detta innebär att internationella leveranser av Model 3 börjar i slutet av 2018, beroende på myndighetsgodkännande, med början på marknader för vänsterstyrda bilar, följt av marknader för högerstyrda bilar 2019.
Känns som att internationella köpare får late 2018 oavsett tidpunkt för lagd order.
Men jag är ännu mer nyfiken varför jag droppa från early 2019 till late 2018 på en vecka, avbeställningar?
Jag har inget datum alls, bara nedanstående. Registrerade i maj i år.
Nästa steg
Din Model 3 reserverades den 08/05/2017. Du kommer att få en inbjudan om att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Om du har några frågor, se våra Vanliga frågor.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verwachte levering van uw Model 3
Model 3-leveringen beginnen in de VS en zijn afhankelijk van of u werkt voor Tesla, of u al een Tesla bezit en wanneer u de reservering hebt gemaakt.
RN108422xxx gemaakt op 31 maart 2016