S75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Re: S75D

Inlägg av halipte »

Då borde det innebära att den är helt mjukvarubaserad? Intressant..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
antonliljen
Teslaägare

Inlägg av antonliljen »

Japp. Den kommer säkert på äldre D modeller i sinom tid också. :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Intressant skulle vara att veta hur långt tillbaka det går att uppgradera mjukvaran...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

antonliljen skrev:
Blev kontaktad av service idag som förklarade att jag inte hade nya accelerationen men ska snart få. Uppdateringen var påväg till mig och skulle komma till bilen inom några dagar. Riktigt gött. Snart är monstret ännu snabbare :lol: Tack för hjälpsamma svar i denna post!
Spännande :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Inlägg av halipte »

Kanske ändå förutsätter viss HW

@antonliljen, kan du kolla vad det står på ditt batteri?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

antonliljen skrev:
Blev kontaktad av service idag som förklarade att jag inte hade nya accelerationen men ska snart få. Uppdateringen var påväg till mig och skulle komma till bilen inom några dagar. Riktigt gött. Snart är monstret ännu snabbare :lol: Tack för hjälpsamma svar i denna post!
Det var vad dom först sa om min självstängande laddlucka också.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

S75D

Inlägg av improwise »

Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

improwise skrev:
Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det dom egentligen menar är 6-60mph. Googla tesla one foot roll out så hittar du en hel del.

Perfekt knep att ta till när man behöver frissera siffror i efterhand.

Undanflykten dök upp när Elon sa att P85D tangerade McLaren F1's 0-60mph tid men så visade det sig att det inte riktigt var så. McLaren mäter enbart med stående start.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

improwise skrev:
Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :
Så här motiverar Motor Trends varför de använder rullande start när de mäter accelerationstider: "We run from zero to the maximum practical speed increment above the quarter mile. We subtract a one-foot rollout from the launch to simulate dragstrip performance (dragstrip runs started the whole quarter-mile acceleration craze and remain the only practical way for most owners to test their own cars, so we want our numbers to match those acquired in this way)."

Att Tesla valt denna mätmetod är på sätt och vis mer rättvisande än att förlita sig på biltillverkarnas egna uppgivna accelerationstider som oftast inte är repetitiva för gemene man.
Problemet för Tesla är att de tidigare mätte accelerationen 0-100 med stående start. Accelerationstider som även i vekligheten lätt gick att upprepa (och till och med överträffa), ända fram till lanseringen av P85D....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tur man själv har en P85 med äkta 0-100 tid då!

Sen har jag för mig att "Europa" (tillverkare/tidningar) jobbar med stillastående start. USA =dragracingens hemland jobbar mer med "roll out".
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar