Hög initial förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ELECTRC
Teslaägare

Hög initial förbrukning

Inlägg av ELECTRC »

Är det någon mer än jag som upplever att Model S drar mycket mer direkt efter tankning? Jag kan ligga på motorvägen, ha en förbrukning runt 210 wh/km, åker in och laddar, och de första fem milen efter laddningen så är förbrukningen lätt uppe i 270. Därefter går det långsamt ner till ca 210. Med samma/liknande körstil hela tiden... Värst är det om man höjer farten på påfartssträckan, då signalerar bilen att jag kommer att på putta de sista milen till nästa supercharger
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Re: Hög initial förbrukning

Inlägg av leiflodde »

Fick samma i veckan efter laddning på SC och åkte då direkt ut på motorvägen i max 110 km/h och låg till en början med på över 500wh/km, och efter 18 mils körning låg det på ca 220wh/km (är ca 10 mil motorväg sen ca 8 mil 50, 70, 90 väg) jag körde typ efter hasigheten på skyltarna.

Har inte upptäckt detta höga värde tidigare utan bara som du lite högre som du men kanske bilen går upp i fult värmeläge, mm mm men jag vet inte.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Är det inte så att AC'n jobbar för fulla muggar med att kyla ett varmt batteri?
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Till viss del kan det väl bero på att du startar från stillastående efter laddningen. Det går ju åt mycket energi på en kort sträcka när du accelererar upp.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

kan det inte ha med att batterierna skall jämna ut spänningen efter laddning
så om du hade väntat lite innan du körde skulle inte detta inträffa dock hade du tappat någon ideal km istället
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare

Inlägg av TeslaLoveten »

Jag har upplevt samma problem redan efter 3 veckors ägande av en P85+, speciellt om man laddar fullt så drar den mer i början.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Batterikylning jA. Lite uppvärmning av kupé kanske om det svalnat av. Men i huvudsak måste det va Batterikylning.

Möjligt det blir värre ju högre nivå man laddar till.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Låter inte som att alla i denna tråden är vana vid detta, vilket gör att jag undrar hur min egen bil mår egentligen. Jag har nämligen ALLTID haft ca 350-400 i förbrukning första kilometrarna efter att jag laddat bilen. Alltid tänkt att det varit normalt, men samtidigt har det stört mig smått att den ligger så högt initialt vilket ju gör att det tar ett tag att "kämpa" sig ned till vanliga förbrukningsnivåer.

Är detta inte fallet för er andra generellt?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Såhär ser det alltid ut för mig. Det jag hunnit göra är att köra ut ur ett garage, i ca 10km/h, samt att åka ut på vägen och upp i en hastighet av ca 30-40km/h.

Bild
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Hög initial förbrukning har jag alltid haft på min, den minskar sen ganska snabbt och stabiliserar sig. Inget jag brytt mig om, det funkar väl bara så.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Det är helt normalt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback