Hög initial förbrukning
Moderator: Redaktion
Hög initial förbrukning
Är det någon mer än jag som upplever att Model S drar mycket mer direkt efter tankning? Jag kan ligga på motorvägen, ha en förbrukning runt 210 wh/km, åker in och laddar, och de första fem milen efter laddningen så är förbrukningen lätt uppe i 270. Därefter går det långsamt ner till ca 210. Med samma/liknande körstil hela tiden... Värst är det om man höjer farten på påfartssträckan, då signalerar bilen att jag kommer att på putta de sista milen till nästa supercharger
Re: Hög initial förbrukning
Fick samma i veckan efter laddning på SC och åkte då direkt ut på motorvägen i max 110 km/h och låg till en början med på över 500wh/km, och efter 18 mils körning låg det på ca 220wh/km (är ca 10 mil motorväg sen ca 8 mil 50, 70, 90 väg) jag körde typ efter hasigheten på skyltarna.
Har inte upptäckt detta höga värde tidigare utan bara som du lite högre som du men kanske bilen går upp i fult värmeläge, mm mm men jag vet inte.
Har inte upptäckt detta höga värde tidigare utan bara som du lite högre som du men kanske bilen går upp i fult värmeläge, mm mm men jag vet inte.
Re: Hög initial förbrukning
Är det inte så att AC'n jobbar för fulla muggar med att kyla ett varmt batteri?
Re: Hög initial förbrukning
Till viss del kan det väl bero på att du startar från stillastående efter laddningen. Det går ju åt mycket energi på en kort sträcka när du accelererar upp.
Re: Hög initial förbrukning
kan det inte ha med att batterierna skall jämna ut spänningen efter laddning
så om du hade väntat lite innan du körde skulle inte detta inträffa dock hade du tappat någon ideal km istället
så om du hade väntat lite innan du körde skulle inte detta inträffa dock hade du tappat någon ideal km istället
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Hög initial förbrukning
Jag har upplevt samma problem redan efter 3 veckors ägande av en P85+, speciellt om man laddar fullt så drar den mer i början.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Re: Hög initial förbrukning
Batterikylning jA. Lite uppvärmning av kupé kanske om det svalnat av. Men i huvudsak måste det va Batterikylning.
Möjligt det blir värre ju högre nivå man laddar till.
Möjligt det blir värre ju högre nivå man laddar till.
Re: Hög initial förbrukning
Låter inte som att alla i denna tråden är vana vid detta, vilket gör att jag undrar hur min egen bil mår egentligen. Jag har nämligen ALLTID haft ca 350-400 i förbrukning första kilometrarna efter att jag laddat bilen. Alltid tänkt att det varit normalt, men samtidigt har det stört mig smått att den ligger så högt initialt vilket ju gör att det tar ett tag att "kämpa" sig ned till vanliga förbrukningsnivåer.
Är detta inte fallet för er andra generellt?
Är detta inte fallet för er andra generellt?
Re: Hög initial förbrukning
Såhär ser det alltid ut för mig. Det jag hunnit göra är att köra ut ur ett garage, i ca 10km/h, samt att åka ut på vägen och upp i en hastighet av ca 30-40km/h.


Re: Hög initial förbrukning
Hög initial förbrukning har jag alltid haft på min, den minskar sen ganska snabbt och stabiliserar sig. Inget jag brytt mig om, det funkar väl bara så.
Skoda Enyaq 85x 2025
Re: Hög initial förbrukning
Det är helt normalt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback