Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Det är nog så att vi alla är lite annorlunda. Personligen tror jag det är betydligt fler än 1-2 % som kan ladda på det sättet du beskriver. Det är nog snarare knasbollar som jag som är i klar minoritet. Jag brukar säga till min fru att hon inte ska dricka kaffe eller te före avfärd eftersom det gäller att undvika kisspauser. Hon lyssnar dock inte på mig :-). Kaffet slinker ner i alla fall.
Varför är det så viktigt att stressa just under bilresan? Stressar du och jagar minuter även annars?

Hade en liknande diskussion med en kompis i våras innan jag köpte min Tesla. Han sa att de i hans familj till och med tar med mat och äter lunch under färd. Allt för att komma fram så fort som möjligt. Jag hävdar att det är en orimlig värdering av just restiden. Varför är just den tiden så viktig att minimera?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Det är nog så att vi alla är lite annorlunda. Personligen tror jag det är betydligt fler än 1-2 % som kan ladda på det sättet du beskriver. Det är nog snarare knasbollar som jag som är i klar minoritet. Jag brukar säga till min fru att hon inte ska dricka kaffe eller te före avfärd eftersom det gäller att undvika kisspauser. Hon lyssnar dock inte på mig :-). Kaffet slinker ner i alla fall.
Varför är det så viktigt att stressa just under bilresan? Stressar du och jagar minuter även annars?

Hade en liknande diskussion med en kompis i våras innan jag köpte min Tesla. Han sa att de i hans familj till och med tar med mat och äter lunch under färd. Allt för att komma fram så fort som möjligt. Jag hävdar att det är en orimlig värdering av just restiden. Varför är just den tiden så viktig att minimera?
Kör man fossilhärke så kan man ju knappast beskylla någon för att vilja sitta så lite som möjligt i den.
Hok

Inlägg av Hok »

LarsL skrev:
Ta tid på det där "5 minuters" toastoppet. Jag gissar att du skulle ha laddat i minst 10-15 mil under stoppet, kanske till och med 20 mil om du ska ha en kopp kaffe också.
Om det nu finns laddare där jag vill stanna.Bild
I just mitt fall så dricker jag dessutom inte kaffe, så där föll det bort.

Jag stannar gärna på en rastplats där det enda som finns i serviceväg är en toalett. Ingen butik, restaurang eller dylikt. Så ja stoppet är ofta inte längre än 5 minuter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ta tid på det där "5 minuters" toastoppet. Jag gissar att du skulle ha laddat i minst 10-15 mil under stoppet, kanske till och med 20 mil om du ska ha en kopp kaffe också.
Yes, och då har du dina 50 mil även med en Model S 75. Så länge som SuC ligger tillräckligt nära varandra så att man kan välja mer var man ska stanna...
Ja, det är betydligt viktigare att ha laddare överallt där man vill stanna än att så att varje paus blir en laddning. Jag har testat att köra forcerade resor med fossilbilen i högt tempo, det är alltid så mycket pauser att jag skulle hunnit ladda om jag kört elbil om laddaren varit där jag stannat. Även den där snabba bensträckaren tar lång tid.

Nu ska jag säga att Leaf med kanske 12mils räckvidd är lite för kort, det är det. Pausen kommer för tätt in på varandra och blåsan hinner inte fyllas på, ens för barnen.

Stanna på rastplatser! Hua de ställena undviker jag, de är rätt sunkiga... Men alla är olika.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Om jag skulle åka hemifrån Uppsala till Skåne idag med min nuvarande bil skulle jag sätta mig i den på morgonen och köra hela vägen i ett svep. Det är ju nästan bara motorväg, så det går bra att räkna med en snittfart på 120 km/h, förutsatt att det inte är några olyckor, trafikstockningar eller annat som sinkar.
Vet du att du har full tank i bilen? ;) Den fyller ju inte på sig själv där hemma.
Självklart vet jag att jag har full tank i bilen. Jag offrar med glädje 20 minuter dagen före om det besparar mig ett tiominutersstopp under långfärden. Det handlar om mentalitet. När jag åker långt vill jag ha en snabb, effektiv och bekväm färd. Det ger mig trivsel, vilket ett stopp inte gör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Fler SuC med kortare avstånd mellan skulle göra det enklare att maxa sitt batteri. Nu får man stanna onödigt ofta genom Sverige om man inte kan hoppa över en SuC. Redan i Danmark så låg de mycket tätare. Jag kunde hoppa över både Köge och Middelfart åt båda hållen trots energikrävande takbox. I Sverige var det inte att tänka på att hoppa en SuC.

Så, tätare SuC och lite snabbare laddning så tar du den där 50-mila trippen med ett stopp på 20 minuter. Om du inte har en 100D och håller lagstadgad hastighet. Då klarar du kanske utan stopp?
Ja, det skulle underlätta med tätare mellan SuC. I Tyskland verkar de ligga så pass tätt att man enkelt kan hoppa över en eller flera.
Att hålla lagstadgad hastighet kommer inte på fråga. Det är en tristess utan dess like att ligga och harva på E4 i laglig hastighet.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

En sub vid SUC i Arboga :D det är ju ett underbart stop
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
En kopp kaffe/frukost på Gävle Bro och lunch i Sveg? (när det kommer en SuC dit...) Då kan du åka hemifrån strax efter sju och slipper äta när du kommer fram. Ingen tidsförlust alls.

(För övrigt kan du inte köra de 50 milen på 4 timmar utan att vara en komplett galning. Jag är inte helt emot att köra för fort men att snitta 125 km/h på vägar som är skyltade 50-70-80 km/h är faktiskt helt idiotiskt.)
Jag kör inte på fyra timmar, men väl fyra och en halv. Då ligger jag i sådan fart att jag får behålla körkortet. En stor del av sträckan är motorväg (Uppsala – Gävle) eller 100 km/h väg (Sveg – Hede) och så vidare. Det handlar inte om någon idiotkörning.

En SuC i Sveg ser jag fram emot, och med en Model 3 kommer det att vara trevligare att ha det stora batteriet än det lilla, för då är det kanske mer realistiskt att klara sträckan Uppsala Sveg utan stopp.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Håller med om att snabbladdning och destinationsladdning måste komma upp på fler platser så att valfriheten finns att stanna där man vill stanna, inte där laddaren finns.

Min Model X har nog ungefär samma räckvidd som Model 3 med lilla batteriet. När jag körde till tisdagsträffen i Löddeköping så körde jag ändå förbi 3 Tesla-laddare (en var visserligen Fastchargern i Karlskrona) som jag inte stannade vid för att ladda. Laddade istället i Löddeköping där vi också åt. Laddningen av bilen gick snabbare än vad det tog för oss att äta på centrumet. På vägen hem stannade vi dock vid SuC i Kristianstad men denna plats är bra tråkig alla timmar på dygnet.
Om jag skulle åka hemifrån Uppsala till Skåne idag med min nuvarande bil skulle jag sätta mig i den på morgonen och köra hela vägen i ett svep. Det är ju nästan bara motorväg, så det går bra att räkna med en snittfart på 120 km/h, förutsatt att det inte är några olyckor, trafikstockningar eller annat som sinkar.
Hade jag en Tesla skulle jag helst vilja köra direkt till Toftaholm och äta lunch där, men då skulle jag behöva sänka farten till olidliga nivåer. Ett stopp i Ödeshög är ofrånkomligt, men skulle jag dessutom bli tvungen att stanna i Sillekrog så skulle jag få klåda över hela kroppen.
Att stanna på dessa två platser är överkomligt, om jag därigenom kan köra fossilfritt. Kan jag slippa Sillekrog genom att välja till ett större batteri så gör jag det.
Kruxet är hemresan i detta exempel. Toftaholm ligger för tidigt för en lunchpaus.
Missförstå mig rätt nu, Teslas superladdarnät är i en klass för sig, men att stanna på vägkrogar eller andra ställen längs motorvägar är inte något jag gillar och det verkar vara vanligt att det är sådana platser som valts för SuC. Det finns naturligtvis undantag. Moras SuC ligger centralt. Den privata fastchargern i Karlakrona är centralt placerad och sådant skulle jag vilja se mer av, även om jag förstår varför man väljer de platser som vi sett hittills.
Jag har åkt nonstop till Skåne ett flertal ggr. Man ligger där och pressar och intalar sig att varje minut man tjänar in är viktig. Blir en stress... Med Teslan så kör man även långsammare och mer avslappnat helt naturligt. Jag tycker det är en stor fördel. Kanske leder till att jag får leva några år längre dessutom. Jag har kört alldeles för fort förr i tiden.

Vad kostar en lunch på Toftaholm för övrigt? Vi var där kvällstid och då kostade en varmrätt typ 300 spänn per person. Och säkert tar de tid på sig att laga maten också (det hoppas jag, till det priset). Då tappar du enormt mycket tid. Var inte ett alternativ för oss med sunkiga reskläder och två småbarn att gå in och sätta sig där direkt... Däremot kunde de värma barnmatsburken. :)

Helt ärligt tycker jag McDonalds och Max funkar jättebra på resa. Är de enda gångerna på hela året jag äter där nästan. Man vet vad man får, det går fort och känns någorlunda fräscht om man som jag väljer bort strips och läsk mot morötter och vatten. Sen hade de även en hyfsad sallad på Max som vi testade på hemvägen. Visst är det ingen större upplevelse men det är inte äckligt heller.
Det är inte så att jag intalar mig att varje minut är viktig, utan det handlar om att det för mig är avstressande att marscha i hög hastighet, medan det är olidligt att köra sakta. Hög fart = trivsel, låg fart = vantrivsel. Men det beror ju på vilken väg man åker. Det jag talat om är färder längs t ex E4 och väg RV84. Rent allmänt är omgivningarna tråkiga och jag har kört dem så många gånger att jag tappat räkningen för länge sedan. Det är ren transport och då vill jag nå destinationen utan onödigt sölande, för det skapar hos mig vantrivsel. Om jag däremot färdas i t ex Moseldalen så kan jag stanna många gånger och då är farten också betydligt lägre, men det är inte den sortens vägar som motiverar ett större batteri.

Jag har inga problem med Toftaholms priser. Så länge maten är bra betalar jag gärna för dem. Snabbmatsställen undviker jag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:

För mig är det mer stressande att köra sakta. Jag tycker det är avkopplande att sätta farthållaren på t ex 135 km/h och susa fram på en förhoppningsvis inte alltför trafikerad motorväg. Att köra sakta och stanna ofta är plågsamt rent mentalt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Teslaspolen skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:

Kör man fossilhärke så kan man ju knappast beskylla någon för att vilja sitta så lite som möjligt i den.
Jag är för närvarande i Portugal och fick en Smart forfour som hyrbil. Med den bilen är det inte lockande med 50-milaetapper. I och för sig är det inte ens möjligt att köra så långt utan att stanna. Biluschlingen är törstigare än min 335i (trots att Smarten är infernaliskt slö) och den har väldigt liten tank. Med den bilen är det skönt att ta pauser, eftersom ljudnivån är hög (inte från ice:n utan från väg- och vindbuller), körställningen kufisk och stolarna är obekväma.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är inget som hindrar dig från att köra fort i en Tesla heller. Nån har räknat ut att den optimala hastigheten är 150 km/h. Men då får man ju stanna en stund relativt ofta. :) Vilket jag tycker är helt ok med min halvkassa rygg.

Vi hindrades lite av en takbox som tog mycket vind och det blev en hel del vindbrus. Möjligt att jag kört fortare utan den. Men vissa sträckor körde jag ändå i 140 km/h. Särskilt i Danmark där de har 130 km/h som gräns vissa partier.

Jag hävdar dock att elbilen som sådan inte triggar en att köra lika fort som t ex en bensinsexa gör. Är en psykologisk grej.

Mat är individuellt. Men vi lägger inte tusen spänn på en middag längs vägen. Så snobbig är jag inte att jag inte kan äta en burgare. ;)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Visst kan jag köra fort i en Tesla, men knappast i 50 mil utan paus. Men som sagt, jag har redan fattat mitt beslut för framtiden. Nästa bil blir elektrisk och i dagsläget är det bara Tesla som erbjuder något vettigt alternativ. Om de etablerade tillverkarna skulle göra något konkret, i stället för att bara prata om bilar de tänker presentera i framtiden, så kanske det blir något annat än Tesla. Jag kommer att anpassa mig till att stanna oftare på långfärd, men jag vill ändå kunna stanna så få gånger som möjligt och därför är räckvidd viktigt för mig och jag får betala extra för ett större batteri.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Lidandet som Venezuelas folk drabbas av är en stor tragedi, men en effekt som är positiv för oss som vill fasa ut fossila bränslen kan vara att oljepriset drivs upp:
http://www.di.se/nyheter/oljan-rusar-vidare/

Visserligen kan det göra att obehagliga regimer tjänar mer pengar, men det kan i slutänden också göra att man får betala mer vid bensin/dieselpumpen. Det kanske kan få fler att tänka ett varv extra när de ska köpa bil. Det kan vara bra, eftersom folk fortfarande köper väldigt många fossilbilar:
http://www.di.se/bil/bilforsaljningen-gar-mot-rekordar/
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gå in på abetterrouteplanner och labba lite med några vanliga längre rutter du kör. Så gjorde jag om kom fram till att en S60 hade räckt. Nu fanns den inte kvar när jag köpte men... Med en 100D kanske du kan hoppa nån SuC men sådär särdeles avgörande är det inte i dagsläget. Inte för mig iaf. Kanske sparar ett par timmars laddning per år. Max. Blir dyra timmar att köpa en 100D bara för det. Skiljer trots allt bara 10-15 mil mellan 75d och 100d i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Gå in på abetterrouteplanner och labba lite med några vanliga längre rutter du kör. Så gjorde jag om kom fram till att en S60 hade räckt. Nu fanns den inte kvar när jag köpte men... Med en 100D kanske du kan hoppa nån SuC men sådär särdeles avgörande är det inte i dagsläget. Inte för mig iaf. Kanske sparar ett par timmars laddning per år. Max. Blir dyra timmar att köpa en 100D bara för det. Skiljer trots allt bara 10-15 mil mellan 75d och 100d i motorvägsfart.
Jag har redan gjort det och jag vet att det blir ett extremt högt timpris.
Det handlar om helt andra saker än att spara tid. Det handlar om trivsel. Jag kan inte på sakliga grunder finna det vettigt att betala rövarpriserna som tillverkarna tar ut för exempelvis skinnklädsel och navigator, men likafullt har jag kryssat för det. Det går inte heller på sakliga grunder att motivera att ha en 335i i stället för en 320i. Jag kommer inte fram så mycket snabbare med den motorstarkare bilen att det är i närheten av att motivera prisskillnaden. Det handlar om att trivas med bilen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jämförelsen med 320 vs 335 haltar. Med en 335 ist för 320 får du bättre prestanda, mjukare gång, trevligare ljud, mindre vibrationer... på en Model S så är i princip allt lika mellan 75D och 100D nu. Förutom lite sämre räckvidd och aningen långsammare laddning på SuC för 75D.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Visst är det mer än effekten som skiljer och just de punkterna du räknar upp är sådant jag uppskattar mycket, men även de sakerna är "trivselfaktorer" och gör knappast att valet att lägga en massa extra pengar för att få en 335i till ett rationellt val.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Niklas Z skrev:
Visst är det mer än effekten som skiljer och just de punkterna du räknar upp är sådant jag uppskattar mycket, men även de sakerna är "trivselfaktorer" och gör knappast att valet att lägga en massa extra pengar för att få en 335i till ett rationellt val.
Typ samma insikt gjorde jag i en Porsche Boxster för ett antal år sedan. Vad ska jag med effekt och utrustning till, vinden är lika skön, solen skiner lika härligt i den där nakna basic-modellen som kostar typ hälften...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mans71 skrev:
Niklas Z skrev:
Typ samma insikt gjorde jag i en Porsche Boxster för ett antal år sedan. Vad ska jag med effekt och utrustning till, vinden är lika skön, solen skiner lika härligt i den där nakna basic-modellen som kostar typ hälften...
Uppriktigt frågat:"Vad har denna långa, senaste diskussion med rubriken och ämnet för tråden?" Artikel i media".
Det är frustrerande att behöva läsa långt meningsutbyte om personliga preferenser när man letar artiklar i media!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Foluke skrev:
mans71 skrev:
Niklas Z skrev:
Uppriktigt frågat:"Vad har denna långa, senaste diskussion med rubriken och ämnet för tråden?" Artikel i media".
Det är frustrerande att behöva läsa långt meningsutbyte om personliga preferenser när man letar artiklar i media!
Om det är effektiv sökning och diskussion man vill åt torde det vara bättre att starta en tråd per artikel man vill diskutera, snarare än att ha en mastodonttråd med enda gemensamma nämnaren att någon publicerade något i media.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hok

Inlägg av Hok »

Jag tycker att det långa sidospåret borde brytas ut till en egen tråd. Är det bara Tibor som kan fixa sånt?
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Kan vi inte bara stänga den här j-a tråden nu? Den startades för skitlänge sen syftandes på en specifik artikel (och då var rubriken inte vidare informativ heller). Sen har den spårat ur åt alla upptänkliga håll.

Jag tycker det är bättre att alltid starta en ny tråd med en tydlig rubrik som indikerar vad det är för en artikel man vill diskutera. Dyker det sen upp fler artiklar i samma ämne kan man väl lägga till dem - men vad mig anbelangar får admin gärna moderera avsevärt strängare än idag vad gäller "håll er till ämnet".
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag gillar den här tråden, mest för att jag själv inte tycker att man behöver starta nya trådar om precis allt hela tiden om det redan finns en tråd som passar in skapligt
på det man vill skriva (sjukt svårt att söka efter något på forumet numera när det växt så mycket),
men är det en väldans specifik artikel så kan jag hålla med om att en egen tråd kan vara att föredra.
Jag är dessutom lite för lat för att skapa trådar oxo :lol:

En egen underkategori kanske vore smart? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Nästan alla trådar tenderar att gå off-topic lite nu och då. På samma gång som det är jobbigt kan det vara lite kul också tycker iaf jag.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar