Dags att bygga lite Tesla appar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av JagCesar »

Hej,

Jag har beställt en bil som kommer levereras i Oktober. I väntan på bilen så tänkte jag bygga lite mysiga appar. Till vardags är jag frilansande iOS-utvecklare med flera års erfarenhet, så tänkte att detta är ett bra sätt att fördriva min tid på semestern :)

Tesla har, som ni säkert vet, ett API som deras officiella app kommunicerar med. Denna kommunikation måste först implementeras, så detta har jag påbörjat. Källkoden kommer vara open source, vilket gör att vem som helst kan bruka koden till egna Tesla appar. Koden finns på följande URL: https://github.com/JagCesar/tesla-api

Det fräsiga med min implementation är att den endast är beroende av Foundation, vilket betyder att den kan köras på iOS, tvOS, macOS och watchOS (och kommande HomePod, förutsatt att Apple har stöd för 3:e parts appar). Så om man vill bygga en app till t ex Apple TV så hanterar min kod all kommunikation med Teslas API:er. Det enda man behöver bygga är UI:t och logiken som körs lokalt på enheten.

Så frågan är då, vad skulle ni vilja se för appar? Vilka behov har ni? Tyvärr är vi begränsade av API:et Tesla öppnar upp för oss. Eftersom min bil inte har kommit än så förlitar jag mig på denna dokumentation av API:et http://docs.timdorr.apiary.io/#.

Ser fram emot feedback och idéer, all kritik välkomnas :)
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Re: Dags att bygga lite Tesla appar

Inlägg av DR-EL »

Hej,

Det jag saknar i Teslas app att kunna sätta vilken amper som man laddar med, även att kunna sätta tid när den skall starta.
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av JagCesar »

DR-EL skrev:
Hej,

Det jag saknar i Teslas app att kunna sätta vilken amper som man laddar med, även att kunna sätta tid när den skall starta.
Det ser tyvärr ut som att vi inte kan ändra antal ampere via API:et. Men vi kan slå på samt stänga av laddning via API:et, så att sätta en timer ska inte vara några problem! Jag antecknar din idé :)
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Ännu bättre hade varit att kunna sätta när man vill att bilen ska vara färdigladdad, så den räknar ut när laddningen behöver starta baserat på SOC. Jag har funderat att skriva en själv men aldrig blivit färdig till det. Dessutom att kunna ställa laddtid enligt Nordpools prognos för när strömmen är billigast.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle ännu hellre kunna styra laddströmmen efter vad mina solceller producerar. Jag vet att det inte går att skriva en app för det i nuläget eftersom APi:t inte stödjer laddström, men det hade varit coolt om det hade funkat.
Egentligen ganska enkelt: växelriktaren eller elskåpet rapporterar till någon server hur stort överskottet är. Det gör den ju redan idag. Det borde gå att jacka in sig nånstans.
Bilen kan då anpassa laddströmmen motsvarande överskottet. Det funkar även när man inte är hemma. Då kan man alltid vara säker på att bilen laddas med exakt den effekten som solcellerna hemma producerar just nu.
Kanske nördigt, men jag gillar sånt ju. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Gör dig inte för mycket besvär. Apple har stoppat de appar som bygger på Teslas inofficiella API.

Men jag älskar idén med en bra, snyggare designad app.

Älskar en idén ovan om att styra laddning beroende på Nordpols pris!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kul med en swiftimplementation! Jag lär ta en titt på projektet på Github senare. Är lite sugen på att testa lite med detta jag också. Särskilt en Mac-app har jag saknat då VisibleTesla inte uppdaterats på bra länge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Inlägg av Verdi »

Skriv en app för android istället där inte allt roligt stoppas... ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Remote S kan köra Summon utan att mobilen är i närheten av bilen och man behöver inte heller hålla inne knappen. Det enda som behövs är att nyckeln är i närheten av bilen. Det sista är dock inget krav i USA.
Så nu när det är någon som kan sådana här saker är min fråga hur fungerar Summon i appen och vilka krav som finns? Skulle det vara möjligt att köra den utan krav så som i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Ställa avresetid så att värmaren går igång i god tid och värmer bilen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Skriv en app för android istället där inte allt roligt stoppas... ;)
Allt kul ska släppas fram!
https://arstechnica.com/information-tec ... and-texts/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar