Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Sofie »

10l/mil tycker jag låter mycket, jag vet en. 3 axlig kyldistributionsbil. Som snittade 3,2l/mil. Det var en Scania P114. 380hk som väldigt sällan hade boggiekärra efter, men skillnaden med kärra var ca 0,7l/mil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja det är dom allra värsta som ligger på det, annars ligger dom mest under 5l/mil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bra med en debatt bland de "oupplysta", i slutändan kan det nog bli bra!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nån som kan ge en liten inblick i vad som skrivs här?
http://www.aftonbladet.se/bil/a/4P8e9/s ... ngst/promo
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka

Inlägg av Jerka »

Har för mig att Zoen med 40 kWh vinner överlägset. Inte så konstigt kanske.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Varför skulle det inte vara konstigt? Är räckvidd det enda dom går på?
Är det andra saker Zoe'n har som är bäst?

Hyundaien känns som att den har betydligt med utrustning...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tror det är ett räckviddstest.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast dom skriver att dom ger betyg på:
► Äga
► Köra
► Komfort
► Utrymmen
► Säkerhet
► Miljö
► Helhet
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Så småningom ja.. Än så länge är det väl rätt få stationer som ger mer än 45-50kw?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men det är ju betydligt mer än de 22 kW en ny Zoe klarar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ah.. Ja en Zoe vill man då kanske inte åka så pass långt med att man behöver stanna och ladda 20-30 mil..
Vad klarar man i motorvägsfart med en ny Zoe?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Ah.. Ja en Zoe vill man då kanske inte åka så pass långt med att man behöver stanna och ladda 20-30 mil..
Vad klarar man i motorvägsfart med en ny Zoe?
Max 20 mil skulle jag gissa. Mindre på vintern.
Som stadsbil och pendlarbil är Zoe perfekt. För långkörning kan den långsamma laddningen bli ett irritationsmoment.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

https://www.va.se/nyheter/2017/07/31/ja ... drar-allt/

Förhoppningsvis så rullar det på med liknande artiklar i rasande fart nu :)
(och priset i den svenska översättningen är som vanligt tokigt men trevligt om det stämde :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Fast Ioniq kommer ju vara snabbare på sträckor där laddning behövs. Räckvidd är inte allt framför allt inte när man ska åka långt.
Snabb laddning är mycket viktigare än räckvidden. Det närmast totala fokuset på räckvidd går mig på nerverna. Det är ett feltänk av guds nåde.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Snabb laddning är mycket viktigare än räckvidden. Det närmast totala fokuset på räckvidd går mig på nerverna. Det är ett feltänk av guds nåde.
Det beror ju på hur man använder bilen och hur man bor. Saknas laddmöjlighet vid bostad och jobb och man pendlar 3-4 mil om dagen räcker det t.ex. med att ladda nya Zoe gratis en gång i veckan på en enkel 22 kW laddstolpe under helgen. Det hade inte funkat med en bil med kortare räckvidd, så saknar man laddmöjlighet hemma, vilket mängder med människor gör, så är räckvidd guld värt. Pumpar man däremot tiotals mil på motorväg regelbundet så blir laddhastighet viktigt. Men i ärlighetens namn, hur många gör det i jämförelse?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med under förutsättning att man har räckvidd så att man kan köra 1-2 timmar innan man måste ladda. Skulle jag få välja mellan dubbel batterikapacitet eller dubbel laddhastighet på min Model X så hade jag valt dubbel laddhastighet alla dagar i veckan. För de som bara kör 1-2 mil om dagen spelar varken laddhastighet eller batterikapacitet någon roll (under förutsättning given ovan).

Med större batteripack blir bilen alltid mer otymplig och vägegenskaperna för normal körning försämras. Detta gäller så länge batterier har massa (vilket de alltid kommer att ha...). Dock så kan större batterikapacitet möjliggöra snabbare laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Artikel med hyfsat korrekt bedömning av priset för Model 3:
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/b ... kosta.html

Hade lite roligt i kommentarsfältet tidigare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

https://cleantechnica.com/2017/07/30/te ... -everyone/

Nu är jag visserligen en elbilsentusuast men jag tycker att det ligger mycket i det som sägs i den artikeln. Framförallt när det gäller den del som många kritiserar, dvs instrumentpanelen.

Om alla bilar sett ut som Model 3 i dagsläget och någon släppte en bil med ex Mercedes C klass instrumentpanel, joystick styrning av infotainment, knappar och vred överallt. Vad hade reaktionerna blivit ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag ser räckvidd som mycket viktigt. Dels för att det tenderar att vara så att stort batteri också medger hög laddhastighet, men också för att jag inte vill vara tvungen att stanna ofta. Egentligen skulle jag vilja att elbilen klarar minst 50 mil på motorväg i minst 130 km/h. Argumentet att det är skönt att ta pauser håller jag inte alls med om. Bilen ska vara så pass bekväm att jag kan avverka 50 mil och ändå känna mig fräsch när jag kommer fram.
I princip består min körning av korta sträckor på max 3 mil, eller långfärder. Kortkörningen dominerar stort. Gissningsvis utgör kortkörningen 75 % av den totala körsträckan för mig. Det betyder att jag för dagligt bruk lätt skulle klara mig med t ex en e-golf och en fossilbil för långfärdrna. Ett annat alternativ vore BMW 330e eller Passat GTE som skulle klara daglig körning på ren eldrift för mig och sedan får bensinmotorn göra jobbet på långfärderna.
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Antar att du åker ensam i bilen och är på tjänsteresa så att du har "tidsnytta" av att inte ladda. En familj har väl rimligen åtminstone två pauser på en sån trip. Om bilen körs 50 mil (ca 100 kWh) måste du också tänka på att destinationsladdning kommer att ta mycket lång tid, såvida målet inte är en SuC. Om det är fjällsemestern du behöver 50 mil för så räcker ju inte ens ett 100kWh batteri vintertid. Bilar med ännu större batteri kanske inte ens kommer att tillverkas. Så då kanske det behövs en snål semesterbil i ditt fall dessutom.
Min Prius plug in går 80 mil vid snål körning, inget fel på den, men jag kör ändå Teslan 10/10 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Jag slipper kompromissa med två bilar med min Tesla och den tar sig kortare än 30 mil i 130 km/h. Har varit i Berlin och Warzawa med den bland annat. Att ligga och susa fram i 130 km/h i nästan 4 timmar utan stopp är inget för mig. Vanligtvis på långresor så måste jag fortfarande stanna oftare än vad bilen behöver. Jag kan dock ibland vilja ha kortare stopp än vad vi har när vi laddar bilen.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

om eltaxi i stockholm, 56 sekunder in börjar det, 1:30 långt,
https://www.svtplay.se/video/14652028/s ... -jul-18-25?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är lite lustigt att personer med korta vardagsresor alltid har våta drömmar om 50-60mils resor utan stopp. Inget personligt alls mot dig Niklas Z utan detta hör jag från många kollegor. Funderar lite på hur deras resor blir i verkligeheten? Gissar de kommer 10 mil sedan skriker ungarna "Måste kissa!" sedan 10 mil till och det låter "Hungrig!". Ser personen sitta och hålla krampaktig i ratten och vägra stiga ur bilen medan frun är ute och rastar barnen. :D
Skriv svar