


Moderator: Redaktion
Med 8 laddplatser och högre strömstyrka (upp till 125 kW) borde väntetiden bli ganska kort. På en "vanlig" snabbladdare finns oftast EN, ibland 2-3 laddstolpar med 50kW. Det ger längre laddtider och en kö på 4 bilar kan ta 1-2 timmar.Verdi skrev:Igår i Löddeköpinge så var alla 8 platser upptagna och så var vi fyra som köade. Gick dock rätt fort för när vi laddat klart så var det bara fyra bilar kvar som laddade.
Nu kommer jag antagligen inte ladda på SuC förrän nästa sommar men hade jag legat ute på långkörning ofta hade jag inte valt elbil.
Japp. Det gick rätt fort. Vi var trea i kön när vi kom men det tog nog bara ca 15-20 minuter innan vi kunde jacka in oss. Men dagen blev rätt dryg ändå. Körde från Hjerting i Danmark till vårt hem strax norr om Uppsala. 102 mil med laddning i Slagelse, Löddeköpinge, Toftaholm, Ödeshög och Arboga. Var en del köer på motorvägen i Danmark också. Tog oss 14 timmar. Från 11 på förmiddagen till 1 på natten. Det blev nog lite för långt för att vara riktigt bekvämt. Vi har två små barn också som kräver sitt så vissa laddstopp var välbehövda. Andra kändes mindre motiverande.Arild skrev:Med 8 laddplatser och högre strömstyrka (upp till 125 kW) borde väntetiden bli ganska kort. På en "vanlig" snabbladdare finns oftast EN, ibland 2-3 laddstolpar med 50kW. Det ger längre laddtider och en kö på 4 bilar kan ta 1-2 timmar.Verdi skrev:Igår i Löddeköpinge så var alla 8 platser upptagna och så var vi fyra som köade. Gick dock rätt fort för när vi laddat klart så var det bara fyra bilar kvar som laddade.
Nu kommer jag antagligen inte ladda på SuC förrän nästa sommar men hade jag legat ute på långkörning ofta hade jag inte valt elbil.![]()
Vi planerar att köpa en e-Golf också, men blir betänksamma när laddtiderna och kommande väntetider vid laddstationer kan bli långa. Som en NEV (Neighborhood Electric Vehicle) däremot, är alla laddbara bilar toppen; Ladda hemma över natten, pendla till jobb, sport, affär och vänner. Då finns inga köer alls, varken för en Tesla, en e-UP eller en Tazzari EVone.
Nej, det spelar ingen större roll. Jag visste om det innan jag skaffade bilen och sommarsemestern är nog enda gången det blir SuC-laddning för oss. Nu är det bara att njuta av fördelarna tills det är dags igen nästa sommar.mati skrev:Jag anser att jag har tid med de extra timmarna en långresa kan ta ibland. Jag sparar in många timmar (läs arbetsdagar) per år genom att inte behöva åka till macken och tanka. Och så lever jag kanse lite längre också iom att jag slipper andas in bensinångorna vid bensinmacken.
När jag senast körde till södra Danmark var vi 3 bilar som körde från Kristianstad (vi hade stannat och ätit frukost där). Det var min Tesla och två fulltankade avgasbilar. Vi kom visserligen en halvtimme senare ner till Lalandia, Rödby än de övriga bilarna då vi stannade och laddade i Köge. De i avgasbilarna hade dock inte ätit något medan vi passade på att äta på Köge så när alla personer var laddade så var det ingen tidsskillnad.Tjell skrev:Det tar faktiskt lite extra tid att köra långt även med Tesla och SuC men jag/vi har övertygelsen att vi valt bilen av många olika skäl varav ett är miljöaspekten. Med alla våra övertygelser så tar vi den extra tiden med ro. Nu är vi iofs två medelålders, inga barn med oss...