Hick.... Sorry för la in denna tråd.. Är ständigt onykter..
Det jag var intresserad av var om man skulle punga ut med 40K extra på en S75D för detta, har beställt en sådan
det förstår vi
Jag skulle iaf inte betala för det nu...
Inte så insatt i AP. Funkar den när man ligger i 120 och man kommer ikapp en kö som snabbt bromsar. Tvärnitar bilen eller räknar den ut hur mycket den måste bromsa för att inte smälla.
Inte så insatt i AP. Funkar den när man ligger i 120 och man kommer ikapp en kö som snabbt bromsar. Tvärnitar bilen eller räknar den ut hur mycket den måste bromsa för att inte smälla.
Beror på vilken mjukvara man har. Frams tills nyligen hade jag nog sagt att bilen inte bromsar alls när kön bromsar snabbt eller rentav står stilla. De senaste två versionerna har förbättrat detta beteende. Men jag skulle inte lita på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Oj inte bra! Det trodde jag den skulle fixa. Beställde med AP trodde man kunde köra ut på motorvägen hemma och 4mil senare svänger man av. Så slappa man sitta och gasa och bromsa som man gör idag i rusningen
Vad använder man den till, bara en avancerad farthållare?
På motorväg funkar det ganska bra, man sitter mest och håller lite koll typ, men jag har ju AP1 förvisso...
Kommer man ikapp andra som kör mycket sakta så bromsar den in bra (vet inte hur den funkar om dom står helt
still, har inte hänt mig på motorväg ännu utan att jag ändå kopplat ur AP sas)...
Men filbyten tex måste man själv initiera och sedan byter den fil själv (fast den gör det ofta skitdåligt)...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
Oj inte bra! Det trodde jag den skulle fixa. Beställde med AP trodde man kunde köra ut på motorvägen hemma och 4mil senare svänger man av. Så slappa man sitta och gasa och bromsa som man gör idag i rusningen
Vad använder man den till, bara en avancerad farthållare?
Ja, i nuläget är AP en adaptiv farthållare som dessutom i viss utsträckning klarar av att hålla bilen hyfsat centrerad mellan de vita linjerna. På motorvägar fungerar detta ganska bra, på landsvägar är det inte lika bra. Långsam körning i kö på motorvägen är nog bl a det den klarar bäst.
Oavsett så får/kan man inte släppa ratten längre än några sekunder, annars varnar bilen och stänger i värsta fall av AP.
Adaptiva farthållaren är inte riktigt på samma nivå som hos andra bilar, men den har blivit avsevärt bättre iom de senaste uppdateringarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alltså, jag har sett den här tråden hela dan och klickat på den många gånger, så plötsligt inser jag var trådrubriken kan tolkas som och öppnar för att skriva detta och då har du precis hunnit före!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Med tanke på beskrivningarna av AP2 här i tråden, så är den definitivt inte ikapp AP1 ännu.
Men det var ju inte förrän i december AP2 skulle vara ikapp. Året har väl aldrig specificerats?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Det som fortfarande fattas är:
- Döda-vinkel-varning
- Skyltavläsning
- visning av fordon i andra filer
- se skillnaden mellan bilar/lastbilar/motorcyklar
- upptäcka fotgängare
- regnsensor (ingår numera i AP-mjukvaran och fungerar inte än)
- automatiskt helljus (funkar bara i USA)
Nåt jag har glömt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Coolt, har vi med AP1 döda-vinkel-varning? Hur funkar den, är det ultraljudssensorerna som används sas? För är det "bara" det (dom ser ju inte så långt) så borde det
väl funka på AP2 oxo? Det har ju inget att göra med bildteknik osv så den lilla programsnutten borde väl finnas med i AP2 oxo,eller?
Coolt, har vi med AP1 döda-vinkel-varning? Hur funkar den, är det ultraljudssensorerna som används sas? För är det "bara" det (dom ser ju inte så långt) så borde det
väl funka på AP2 oxo? Det har ju inget att göra med bildteknik osv så den lilla programsnutten borde väl finnas med i AP2 oxo,eller?
Jag har inte sett det själv men det påstås iaf. Det är mycket som borde funka med AP2.
Numera kan ju AP2 uppenbarligen avgöra om det finns en bil bredvid innan man byter fil. Men den varnar inte på något sätt när man byter fil manuellt trots att finns bilar där.
Vår Mazda har radar bakåt. Den varnar till och med när bilen bakom oss blir omkörd. Det är ganska imponerande och framförallt mycket säkrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det någon som vågar tro att den helautomatiska självkörningen kommer igång inom 1 år?
Inte en chans.
AP2 har funnits i 9 månader nu, och de är inte ens ikapp AP1 ännu. Och steget från att vara likvärdiga med AP1 till autonom körning är gigantiskt i jämförelse.
Om 2-3 år kanske man kommer i närheten av något som liknar självkörning, men jag tror inte det funkar fullt ut med hårdvaran i AP2-bilarna.
Jag tror liksom "dstr" att det kommer en AP3 för att uppnå total självkörning
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Frågan är väl mera när fullt självkörande kommer vara bra nog när de väl släppt den.
jag menar ap2 är släppt och är mer avancerad än ap1 (hur länge sedan var det?), men den kommer givetvis ha en inkörnings period. (tror dock att de som köper en bil 1 år senare kommer få en mycket bättre självkörande än vad som levererades från början.)
Igår hade jag jättegärna haft total självkörning. Bilen skulle till SC i Mölndal över dagen och jag hade jobb här hemma som behövde göras. Jag hade inget annat val än att köra till Mölndal, hämta lånebil, köra hem, jobba som en tok, köra till Mölndal igen, hämta min fixade bil. 65 mil senare var jag lite mör.
Tänk vad häftigt om jag bara hade kunnat skicka i väg bilen. Åk till SC. Kom hem när du är klar. Tjoff.
Tyvärr tror jag inte att vi kommer att se den förmågan de närmsta åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14