Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

Det är helt galet. Norrmännen har verkligen fattat hur man ska få många elbilar på vägarna. Svenska regeringen som består av ett påstått miljövänligt parti rör inte en fena.
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av LarsL »

Är siffrorna för Golf inklusive E-Golf? Såg någonstanns att E-Golfen sålt bra i Norge.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Pontus »

Men om siffrorna stämmer och att man nu är väldigt nära 50.000 sålda elbilar har inte beställningarna på nya minskat väldigt mycket nu? Jag menar om man får bilen efter gränsen är passerad så kan man åka på en rejäl överraskning vilket få borde vilja riskera.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av TiborBlomhall »

Inget tyder på att norrmännen vill införa moms och skatt på elbilar efter 50,000 sålda.

Efter 50,000 bilar så kan reglerna ändras - det betyder inte att de måste.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Pontus »

Men om de är så nära 50.000 så borde de väl redan ha bestämt hur framtiden efter 50.000 ska se ut. Här i Sverige hade inte jag vågat lita på en politiker som säger jag vill inte införa momsen utan jag hade velat ha det mer svart på vit.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av pegs »

Helgalet :-) Tänk om det vore de svenska sifforna.

Men samtidigt. Vill inte förstöra partystämningen, men är det inte en rejäl minskning jämfört med 2014???
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Men om de är så nära 50.000 så borde de väl redan ha bestämt hur framtiden efter 50.000 ska se ut. Här i Sverige hade inte jag vågat lita på en politiker som säger jag vill inte införa momsen utan jag hade velat ha det mer svart på vit.
Momsundantaget är inte tillfälligt - så länge norska regeringen inte aktivt tar bort det så stannar det. Eftersom elbilsincitaments-paketet är så omdebatterat, låste man det i överenskommelsen så att ingen regering får ta bort det innan man nått 50000 elbilar eller år 2017 (det som kommer först). Alltså - så länge regeringen inte diskuterar det så stannar det.
Jämför med den reducerade svenska matmomsen - så länge ingen flaggar för att de vill öka den till 25% så stannar den på 12%. Inga svenskar ställer krav på varje regering att berätta vad som ska hända med matmomsen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Pontus skrev:
Men om de är så nära 50.000 så borde de väl redan ha bestämt hur framtiden efter 50.000 ska se ut. Här i Sverige hade inte jag vågat lita på en politiker som säger jag vill inte införa momsen utan jag hade velat ha det mer svart på vit.
Momsundantaget är inte tillfälligt - så länge norska regeringen inte aktivt tar bort det så stannar det. Eftersom elbilsincitaments-paketet är så omdebatterat, låste man det i överenskommelsen så att ingen regering får ta bort det innan man nått 50000 elbilar eller år 2017 (det som kommer först). Alltså - så länge regeringen inte diskuterar det så stannar det.
Jämför med den reducerade svenska matmomsen - så länge ingen flaggar för att de vill öka den till 25% så stannar den på 12%. Inga svenskar ställer krav på varje regering att berätta vad som ska hända med matmomsen.
Nej men oftast behöver jag inte vänta 6 månader på att få min mat. Vad jag menar är att jag gärna vill veta att det inte händer någon mellan jag lagt orden och att jag ska betala.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Herr X skrev:
Pontus skrev:
Men om de är så nära 50.000 så borde de väl redan ha bestämt hur framtiden efter 50.000 ska se ut. Här i Sverige hade inte jag vågat lita på en politiker som säger jag vill inte införa momsen utan jag hade velat ha det mer svart på vit.
Momsundantaget är inte tillfälligt - så länge norska regeringen inte aktivt tar bort det så stannar det. Eftersom elbilsincitaments-paketet är så omdebatterat, låste man det i överenskommelsen så att ingen regering får ta bort det innan man nått 50000 elbilar eller år 2017 (det som kommer först). Alltså - så länge regeringen inte diskuterar det så stannar det.
Jämför med den reducerade svenska matmomsen - så länge ingen flaggar för att de vill öka den till 25% så stannar den på 12%. Inga svenskar ställer krav på varje regering att berätta vad som ska hända med matmomsen.
Nej men oftast behöver jag inte vänta 6 månader på att få min mat. Vad jag menar är att jag gärna vill veta att det inte händer någon mellan jag lagt orden och att jag ska betala.
Avgiftsincitamenten ligger i budgeten, och norska regeringen lägger årsbudget på precis samma sätt som i Sverige. Budget för 2016 kommer aviseras i maj, och då kommer vi få veta om man vill göra några justeringar för 2016. Sannolikt kommer det bli en del ändringar - FrP som sitter med i regeringen är fossilkramare och tycker inte om elbilsincitamenten, men det blir nog oavsett inga dramatiska ändringar. Det finns en stabil acceptans för att stimulera elbilar i alla partier, bortsett möjligen från FrP då.
Hursomhelst så kommer elbilsköpare ha få minst 7 månaders förvarning innan några nya regler träder i kraft.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av hybris »

Bra att de driver att vi skall minska användningen av det enda som Norge har... olja... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Bra att de driver att vi skall minska användningen av det enda som Norge har... olja... ;-)
Norge har, förutom oljan, goda råvarutillgångar såsom mineraler, metaller, fisk, trä, torium (för framtida kärnkraft) och rent vatten i överflöd. Fjordarna ger vattenkraft i sådana mängder att landet är självförsörjande på helt CO2-fri elektricitet. Varje liter olja som de inte eldar upp i Norge utan säljer till dumma svenskar gör landet ännu rikare.
Du behöver således inte tycka synd om norrmännen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av hybris »

Tycker inte synd om dem. Men de har typ... Olja...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av taliz »

Jag har länge undrat varför Sverige inte gör som Norge och inför bonus/malus-system.
Men nu på sistone funderar jag på om EU kan tänkas ha med det hela att göra. Norge är ju inte med i EU, dvs de är relativt fria att införa vad de anser lämpligt. Jag misstänker att bil och oljeföretagens lobbyister har pressat EU så hårt att det helt enkelt är omöjligt att införa bonus/malus-system i EU-länder idag. Det är ju tex olagligt att ge fördelar för biobränslen i EU, man får inte beskatta fossilbränsle högre. Idag har Sverige ett undantag som SVD skrev om nyligen, men det gäller bara tills nyår. Det känns som att vi i Sverige sitter fast i ett skruvstäd. EU och mäktiga lobbyorganisationer förhindrar att vi tar oss framåt.

Och är det så, så kan vi nog bara hoppas på Tesla Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Kalle »

Va inte bonus malus system ett vallöfte?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

taliz skrev:
Jag har länge undrat varför Sverige inte gör som Norge och inför bonus/malus-system.
Men nu på sistone funderar jag på om EU kan tänkas ha med det hela att göra. Norge är ju inte med i EU, dvs de är relativt fria att införa vad de anser lämpligt. Jag misstänker att bil och oljeföretagens lobbyister har pressat EU så hårt att det helt enkelt är omöjligt att införa bonus/malus-system i EU-länder idag. Det är ju tex olagligt att ge fördelar för biobränslen i EU, man får inte beskatta fossilbränsle högre. Idag har Sverige ett undantag som SVD skrev om nyligen, men det gäller bara tills nyår. Det känns som att vi i Sverige sitter fast i ett skruvstäd. EU och mäktiga lobbyorganisationer förhindrar att vi tar oss framåt.

Och är det så, så kan vi nog bara hoppas på Tesla Model 3...
Jag tror inte att det ligger någon sanning alls i dina spekulationer. Norge är bundet att rätta sig efter EU:s fördrag i och med att man är medlem i EES (EØS på Norska). I praktiken är man EU-medlem med den skillnaden att man inte betalar medlemsavgift och inte får vara med och bestämma.
Den nuvarande norska regeringen ville försöka få hjälp av EU att ta bort momsundantaget på elbilar och skickade en förfrågan till EU om den norska nollmomsen verkligen är tillåten. Det hade varit impopulärt att ta bort den elbilsfördelen, och därför hoppades Siv Jensen på att EU skulle förbjuda den, men det incitamentet fick, såvitt jag förstått, grönt ljus från EU.
En Norsk tidning (minns inte vilken) gjorde en sammanställning för något år sedan som visade att Norge är det land i EU/EES som snabbast inför EU-fördrag i nationell lag. Dessutom bråkar man inte utan inför lydigt fördragen - Norge var det land av samtliga EU/EES-länder som införde flest fördrag i nationell lag. Norsk lag är därför väldigt lik svensk, tysk och engelsk lag och Norge står i praktiken inte utanför EU.
Det som också talar emot din teori är att Frankrike nu börjar hårdsubventionera elbilar - skrev inte Tibor alldeles nyligen om att Renault Zoe bara ska kosta dryga 100 000kr i Frankrike efter subventioner? Om EU hade ogillat elbilar så hade man naturligtvis satt stopp för detta.
En tredje grej som talar emot din teori om att EU ligger bakom, är en sak som jag skrivit om tidigare här på forumet; i somras mötte jag en man som jobbade för den tidigare regeringen, som ju förslog ett kraftigt bonus-malus-system. Efter att detta blivit känt, fick man besök från en delegation från Volvo personvagnar som inte var glada över förslaget och förklarade på ett tydligt sätt hur svenska arbetstillfällen är direkt kopplade till Volvos försäljning i Sverige. Tror ev. att det slutade med att den förra regeringen inte över huvud taget hade med Bonus-Malus-system i sin slutgiltiga valplattform. Det ser alltså ut som att anledningen till att Sverige i stort sett har Europas sämsta elbilsincitament, kanske är ett resultat av att Volvo valt att inte satsa på elbilar utan tror att framtiden ligger i att elda ruttet dinosauriekött. Men mest troligt är det för att Miljöpartiet hatar bilar och helst vill låtsas som de inte finns.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Franz »

Kalle skrev:
Va inte bonus malus system ett vallöfte?
Ajdå. Det brukar väl betyda att det är större sannolikhet att det inte blir av än att det blir av då? ;)

Fast flera partier har pratat om det hela så det är nog rimligt att tro att det med tiden kommer ett sådant.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av LarsL »

Det kommer säkert genomföras, men de kanske glömmer bonus delen... Men man kan ju inte lyckas med allt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av hybris »

Med tanke på den ökade försäljningen av elbilar i Sverige så lär det knappast underlätta... Enkelt att argumentera för att det börjar lossna för elbilar och låta marknaden sköta det själva. Tycker personligen det är ologiskt att minska skatten på lyxiga elbilar som effekten blev i Norge. Att Tesla säljer så bra är ju enkelt eftersom alla andra prestandabilar har en extra straffskatt. Ju mer prestanda desto högre skatt på REX eller hur är det i Norge? Innebär att man måste vara korkad att inte köpa Tesla i Norge...

Personligen tror jag att model 3 och motsvarande bilar om ett par år löser detta problem via vanliga marknadskrafter. Idag tycker jag man kan omforma supermiljöbilspremien så att endast 100% elbilar får 40000 SEK och övriga supermiljöbilar i form av hybrider får 20000 SEK. Sedan växla bort hela grejen och låt marknaden sköta det hela... Möjligen fokusera att massera saker som solceller och laddstationer.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av danni »

Bonus/malussystem har både Centerpartiet och Miljöpartiet pratat sig varma för, så att det skulle införas var en ganska sannolik sak oavsett vem som vann valet, eftersom de partierna brukar få hantera såna frågor i sina respektive block.

Här är en väldigt intressant utredning som kom under Alliansens tid vid makten, som heter "Fossilfrihet på väg" (ibland kallas den också FFF-utredningen, för "fossilfri fordonsflotta 2030"): http://www.regeringen.se/sb/d/17075/a/230739

Den är ganska nätt på drygt tusen sidor, men väl värd att skumma. Däri finns förslag på hur ett bonus/malussystem kunde se ut, och jag tror att både MP och Centern varit sugna på att modellera ett sånt system efter den utredningens förslag.

Än mer intressant tycker jag är förslagen i utredningen till hur förmånsbeskattningen kunde förändras för att reflektera bilens miljövänlighet genom ett CO2-baserat tillägg/avdrag. Det är inga drastiska förändringar, men jag tror att de skulle göra mycket mer nytta i längden än bonus/malussystemet. Titta bara på hur tjänstebilsreglerna påverkat nybilsförsäljningen i olika riktningar hittills det här decenniet. Förslaget i utredningen skulle göra viss skillnad, men inte så jättestor, för vanliga bilar, men desto större skillnad för rena elbilar. Jag tog en överslagsräkning och kom fram till att en Model S85 mycket väl kan komma ner under 2000 kr per månad brutto i förmånsvärde (mot dagens minst 5000 kr) om man genomförde ändringarna som föreslås i utredningen. Det hade absolut gjort en stor skillnad - med en sån förändring hade jag nog tagit och beställt mig en Model S pronto.

Tyvärr har hanteringen av de här reglerna historiskt sett varit helt undermålig. De har förlängts i omgångar, ibland med vissa förändringar (som att man strukit etanolbilar och ej laddningsbara hybrider från listan av bilar som får reducerat förmånsvärde), men alltid i sista stund. Nuvarande reglerna gäller bara 2016 ut, dvs lite mer än ett och ett halvt år till. Då de flesta leasingavtal skrivs på 36 månader så duger det inte! Den som köper en supermiljöbil som tjänstebil idag måste kallt räkna att efter halva tiden så kan förmånsvärdet mycket väl dubblas eller ännu mer. Det är skitdåligt, och det är inte konstigt att marknaden inte tar fart här på samma sätt som i Norge.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av taliz »

Herr X skrev:
taliz skrev:
Jag har länge undrat varför Sverige inte gör som Norge och inför bonus/malus-system.
Men nu på sistone funderar jag på om EU kan tänkas ha med det hela att göra. Norge är ju inte med i EU, dvs de är relativt fria att införa vad de anser lämpligt. Jag misstänker att bil och oljeföretagens lobbyister har pressat EU så hårt att det helt enkelt är omöjligt att införa bonus/malus-system i EU-länder idag. Det är ju tex olagligt att ge fördelar för biobränslen i EU, man får inte beskatta fossilbränsle högre. Idag har Sverige ett undantag som SVD skrev om nyligen, men det gäller bara tills nyår. Det känns som att vi i Sverige sitter fast i ett skruvstäd. EU och mäktiga lobbyorganisationer förhindrar att vi tar oss framåt.

Och är det så, så kan vi nog bara hoppas på Tesla Model 3...
Jag tror inte att det ligger någon sanning alls i dina spekulationer. Norge är bundet att rätta sig efter EU:s fördrag i och med att man är medlem i EES (EØS på Norska). I praktiken är man EU-medlem med den skillnaden att man inte betalar medlemsavgift och inte får vara med och bestämma.
Den nuvarande norska regeringen ville försöka få hjälp av EU att ta bort momsundantaget på elbilar och skickade en förfrågan till EU om den norska nollmomsen verkligen är tillåten. Det hade varit impopulärt att ta bort den elbilsfördelen, och därför hoppades Siv Jensen på att EU skulle förbjuda den, men det incitamentet fick, såvitt jag förstått, grönt ljus från EU.
En Norsk tidning (minns inte vilken) gjorde en sammanställning för något år sedan som visade att Norge är det land i EU/EES som snabbast inför EU-fördrag i nationell lag. Dessutom bråkar man inte utan inför lydigt fördragen - Norge var det land av samtliga EU/EES-länder som införde flest fördrag i nationell lag. Norsk lag är därför väldigt lik svensk, tysk och engelsk lag och Norge står i praktiken inte utanför EU.
Det som också talar emot din teori är att Frankrike nu börjar hårdsubventionera elbilar - skrev inte Tibor alldeles nyligen om att Renault Zoe bara ska kosta dryga 100 000kr i Frankrike efter subventioner? Om EU hade ogillat elbilar så hade man naturligtvis satt stopp för detta.
En tredje grej som talar emot din teori om att EU ligger bakom, är en sak som jag skrivit om tidigare här på forumet; i somras mötte jag en man som jobbade för den tidigare regeringen, som ju förslog ett kraftigt bonus-malus-system. Efter att detta blivit känt, fick man besök från en delegation från Volvo personvagnar som inte var glada över förslaget och förklarade på ett tydligt sätt hur svenska arbetstillfällen är direkt kopplade till Volvos försäljning i Sverige. Tror ev. att det slutade med att den förra regeringen inte över huvud taget hade med Bonus-Malus-system i sin slutgiltiga valplattform. Det ser alltså ut som att anledningen till att Sverige i stort sett har Europas sämsta elbilsincitament, kanske är ett resultat av att Volvo valt att inte satsa på elbilar utan tror att framtiden ligger i att elda ruttet dinosauriekött. Men mest troligt är det för att Miljöpartiet hatar bilar och helst vill låtsas som de inte finns.
EES är inte samma sak som EU, långt ifrån. EES är främst ett handelsavtal.
Vad jag vet så har inget EU-land något bonus/malus-system. Det som Frankrike kör med liknar det svenska, där man får ett bidrag om man väljer bil med lågt co2-utsläpp. Fossilbilar straffbeskattas inte likt de gör i Norge.
Däremot håller jag med när det gäller Volvo, de sinkar utvecklingen och det är väldigt tråkigt att de fortfarande inte förstått att eldrift är framtiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Herr X »

taliz skrev:
EES är inte samma sak som EU, långt ifrån. EES är främst ett handelsavtal.
Jag skrev inte att det är samma sak, men EES-avtalet är väldigt mycket mer omfattande än ett simpelt handelsavtal. Det innebär bland annat också att de anslutna länderna förbundit sig att, via EES-nämnden, följa en stor del (alla så här långt) av EU:s förordningar. Norge har minimum en observatörsroll i många (alla?) EU-myndigheter men arbetar för att få mer inflytande. I mitt arbete har jag jobbat nära norska myndigheter kring EU-frågor och har bra koll.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Leo »

Tror att ett Bonus/Malus system kommer att införas i någon form. Logiken är att det är ett system där det inte behöver "skjutas till" några pengar från regeringens sida. Alltså ett system som är självfinansierat = en lösning som alla politiker gillar oavsett färg...

Att Volvo är med och påverkar såna här beslut är det nog ingen tvekan om när man hör med insatta i branschen. Ser man historiskt så har politikerna alltid strukit Volvo "medhårs" eftersom man är rädd om arbetstillfällen. Inte minst nu sen man inte kunde hålla liv i Saab längre med skattemedel. Satt inte Löven som ordförande för LO eller något liknande innan också...

Vad Miljöpartiet tycker om bilar överhuvudtaget är nog allmänt känt men att man skulle "ta bort" subventioner eller annars införa ett system som slutar gynna elbilar tror jag inte händer eftersom man inte sitter i Regeringen själva. Följden blir ju då att man indirekt styr försäljningen tillbaka mot andra bilar som släpper ut mer och som man gillar ännu mindre hos Miljöpartiet.

När man nu börjar beskatta bränsle diesel/Bensin i rejält ökande takt så når man i och för sig samma effekt men den blir mer direkt. Dyrare att KÖRA vanliga bensin/Diesel bilar = indirekt billigare att köra elbilar av olika slag. Det är trots allt KÖRNINGEN som alstrar utsläppen inte ÄGANDET/KÖPET av bilen.

Eftersom Volvo bara har laddhybrider (C30 Electric var bara en "försöksflotta") och att man inte satsar på elbilar gör också med samma resonemang att Politikerna kommer (Måste för jobbens skull) fortsätta gynna laddhybrider=Volvo och därigenom "måste" gynna elbilar minst lika mycket för att det inte ska se konstigt ut eller väcka ramaskri hos Miljöpartiet eftersom elbilar är ännu bättre.

Går man in på Skatteverkets hemsida och läser om Bilförmånsberäkningar så har man precis (i Feb?) Gått ut med ett förtydligande/förändring att även laddhybrider som drivs med dieselmotor ändå ska kunna få skattefri bilersättning på 9,5kr = samma som de laddhybrider som har bensinmotor. Även fast dieselbilar i övrigt alltid haft lägre milersättning 6,5 jämfört med bensin 9,5. Den enda laddhybriden med diesel på marknaden är Volvo...

Bränslecellsbilar finns sen länge. Tekniskt är bilarna inga konstigheter på drivlinesidan. Däremot finns idag, och ingen tror heller på att det finns på kort sikt, något bra/ekonomiskt/miljömässigt/tekniskt/praktiskt sätt att framställa bränsle, tanka och förvara detta i bilarna som ger några miljö/ekonomiska fördelar. Men själva drivlinan är ju bara en helt vanlig elbil där man har med sig ett "elverk=bränslecell" som alstrar strömmen direkt istället för massor av batterier där man lagrat som man tillfört från något annat bra ställe t ex Vattenkraft. Man kommer i vissa kommuner att redan i år eller nästa år att börja med lite försök med bränslecellsbilar (Jag har för mig att det faktiskt redan finns 1-3 tankställen i Sverige i södra Sverige)

Så min slutsats är att elbilar och laddhybrider båda kommer att fortsätta gynnas på något sätt. Antingen genom något vanligt skattesystem som slår till direkt vid inköp alternativt att man låter drivmedelspriset vara styrmedlet genom att höja skatten på bensin/diesel och sen jobba med någon form av "glesbygdsstöd" för att begränsa effekterna på landsbygden där man kör längre sträckor och ofta. Skulle jag gissa så är "tjänstebilsförsäljningen" i Sverige precis så viktig för Volvo =arbetstillfällen som någon annan skrev så att ta bort alla miljöbilspremier eller skapa för stor osäkerhet på den fronten vill man nog inte heller eftersom det skulle slå mot Volvo=arbetstillfällen i Sverige.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av taliz »

Leo skrev:
Tror att ett Bonus/Malus system kommer att införas i någon form. Logiken är att det är ett system där det inte behöver "skjutas till" några pengar från regeringens sida. Alltså ett system som är självfinansierat = en lösning som alla politiker gillar oavsett färg...
Att införa bonus-delen är enkelt, men malus-delen är minst sagt problematisk. I Norge lägger man på runt 50% av grundpriset i co2-skatt. En V60 T3 som här kostar 250k, kostar i Norge över 400k.
Det säger sig självt, särskilt med Volvos kraftfulla lobbying, att det är i det närmaste omöjligt att få till motsvarande i Sverige. Bilar är helt enkelt för billiga i Sverige idag, och höjer man priset så kraftigt så skulle det säljas betydligt färre bilar vilket varken politikerna eller Volvo är intresserade av.
Kanske man skulle kunna lägga på 5% ytterligare per år eller något sådant, för att på något decennium nå målet. Problemet är bara att då är vi nära 2030, när alla bilar skall vara utsläppsfria... och dessutom lär det då säljas gott om Model 3 samt Leaf och flera övriga med bra range.

Tveksamt alltså om det kommer bli något, och blir det något så blir det förmodligen så sent att det är meningslöst..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av Leo »

Tror nog man kan få till Malus-delen också. T ex Volvo är duktiga på att optimera motorkonfiguration till att få låga "officiella" förbrukningssiffror. Dagens regler väger ju in hur tung bilarna är och i ett kast blev Volvos bilar tyngre. (Eller rättare sagt, tidigare hade de varit för lätta på papperet. För att tillåta högre dragvikt med B-kort skulle jag gissa) samma sak genom att designa om drivlinan så att man kan starta på 2:a växeln vid bränsletestet så "slipper man" en växling vilket också hjälper till att hålla ner de officiella siffrorna. Så genom Svensk klurighet så kan man nog bibehålla konkkurenskraften på marknaden i Sverige för Volvo.

Så ett Malus-system på t ex "officiell utsläppssiffror" kan man nog få till trots allt. Särskilt om man därigenom mest "straffar" äldre bränsleslukande bilar =då genom en "serieeffekt" kommer många att byta till nyare och helt nya snåla bilar.

Tror också att ett "tydligt" stegrande system över tiden är den bästa långsiktiga lösningen. Då VET man vad som gäller på lite längre sikt och det gynnar alla. Fördelen är ju att Bonusdelen kommer att gynna elbilar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Inlägg av danni »

Ni som funderar på hur ett bonus/malussystem skulle kunna se ut kan ju titta i länken jag postade högre upp till FFF-utredningen. Det är ganska troligt att det åtminstone blir något åt det hållet när det väl införs.
Leo skrev:
Så ett Malus-system på t ex "officiell utsläppssiffror" kan man nog få till trots allt. Särskilt om man därigenom mest "straffar" äldre bränsleslukande bilar =då genom en "serieeffekt" kommer många att byta till nyare och helt nya snåla bilar.
Jag tror och hoppas att det aldrig varit tal om att ta ut såna avgifter på något annat än nybilsförsäljningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar