Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

7% upp, härliga tider :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev:
7% upp, härliga tider :)
Hehe, den har gått upp och ner rätt mycket på sistone. Trenden sedan september har varit nedåtgående.
Känns lite som det kan vara på väg att vända nu dock. Som sagt, blir intressant att se vad energilagringssystemet som presenteras den 30e får för effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Kvartalsrapporten blir intressant också. En del kritiker till Tesla verkar inte tro på leveranssiffran om 10 030 bilar under Q1 och försöker förklara bort det med att det är gamla begagnade bilar eller lagerbilar som sålts till rabbaterat pris. Snittpriset på Model S lär ju dock ha gått upp en hel del med tanke på att det var under Q1 som leveranserna av D-versionerna började.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Hur viktigt är aktievärdet för Tesla? Tror Elon Musk sa att de inte behövde ta in mer pengar för att klara leveransen av M III. Tänker framför allt på stressen innan kvartalsskiftet, hade det inte varit bättre att bygga kundnöjdhet än att få ut massa bilar?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Hur viktigt är aktievärdet för Tesla? Tror Elon Musk sa att de inte behövde ta in mer pengar för att klara leveransen av M III. Tänker framför allt på stressen innan kvartalsskiftet, hade det inte varit bättre att bygga kundnöjdhet än att få ut massa bilar?
Aktievärdet är inte så intressant för biltillverkningen men ett högt värde på aktierna hindrar delvis uppköpsrykten och gör det lite lugnare på fabriksgolvet antar jag. Nu är ju Elon den största aktieägaren och han tänker inte sälja men ändå finns det en del uppköpsrykten fast inga realistiska. Att t.ex. Apple skulle vara intresserad av att köpa Tesla ser jag som uteslutet. Apple är lika mycket bilbyggarföretag som de är telefonbyggarföretag, alltså inte alls. Apple utvecklar teknik och mjukvara, de bygger inte längre som de gjorde för 30-40 år sedan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wahll »

taliz skrev:
Köpte en hög på 185 förra veckan nu. Blir intressant å se vad som announcas den 30e, vad det får för påverkan, och hur de kommer gå för X't.
Härligt, gratis! Var nog ett bra pris för stunden.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Nja, det kan bli hur många uppköps rykten det vill men så länge Elpn Musk äger så mycket som han gör så lär inget hända.

Jag vill nog fortfarande hävda att det vore smartare att tänka på det bästa för företaget i ett par år till. Sen när det närmar sig ett läge där de behövs mer pengar eller att Elon vill komma loss sådan de gå tillbaka till kvartals ekonomin igen.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jorma »

Jag köpte för några veckor sedan 70 st. aktier i Tesla för 194 US$ per aktie.
Varför 70 stycken var för att Avanza hade lägst avgift för köp upp till 100 000.
Jag är ingen spelare. 13 resor till Las Vegas med ett max spelbudget på 5 US$!!
Och jag är ingen spelare på börsen heller, men jag har fått ett förtroende på Tesla.
Varför då?

För det första vad Porsches VD säger och det är ett gammalt och ett av värdens mest erkända bilmärke om ett värdens nyaste bilmärken;:

"Tesla har byggt en exceptionell bil. /…/ De har en väldigt pragmatisk inställning och har satt den standard vi måste leva upp till nu", sade Porsches vd Matthias Müller på fredagen vid bolagets årliga presskonferens i tyska Stuttgart, enligt Bloomberg News.'

Detta säger en hel dél av vad Elon Musk har lyckats bygga upp på några få år, Porsche har ju funnits och har haft framgång i mer än 70 år!

Framtiden är elbilar och det är ett antal ja dom flesta av världens bilfabrikat som är inne på det spåret, men laddstationerna som Tesla bygger runt om i världen kommer att göra dom till vinnare. Och också batterifabriken, som dom kommer att sälja batterier till dom övriga bilfabrikerna om det nu blir ett överskott efter Teslas lågprissatsning på elbilar.

Jag har köpt Teslaaktier på lite längre sikt och det ser ut att bli en sjuhelsikes berg och dalbana, men jag tror att den kommer att sluta på topp om några år.

Med vänlig hälsning

Jorma
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Jag äger TSLA för the Gig och Superchargernätverket minst lika mycket som för bilarna. Först hur skall andra biltillverkare lösa batteri-efterfrågan om dom siktar på en mille bilar per år eller mer. Och sen bussbyggarbolag, och sen lastbilar, och båtar, och hemmalagring, och så vidare. Jag tror vi ser en liten revolution där energibäraren inte längre är fossila vätskor (utom för raketer då ironikt nog).

Läste idag om hur mycket en Microsoftaktie skulle vara värd idag om man köpte på introduktionen på 80-talet. Typ 10 mille tror jag det var. Bara som en liten tanke på vad nya brancher för med sig för nya möjligheter. Jag tror Tsla är för energiskiftet vad Appl och Msft var för it revolutionen. Och kanske mycket mer.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Aktien rör på sig vid öppnandet idag.. +5,77% just nu..
Konstigt att den går upp en andra gång, kanske pga. presentationen av homebattery?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

_TonyV skrev:
Aktien rör på sig vid öppnandet idag.. +5,77% just nu..
Konstigt att den går upp en andra gång, kanske pga. presentationen av homebattery?
Ja och nån artikel om det från Deutsche Bank va?
Senast redigerad av Daoops, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Det står nu även på hemsidan att dem ska ha nästa kvartalsrapport den 6:e maj. Drar nog inte upp kursen men kan vara intressant för oss med aktier och vi kommer antagligen få mer information om hur det ligger till både med Model X och hur det går med Gigafactory :)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Håller med, dålig dollarkurs (för dom) drar nog ned finansiella resultatet lite. Men om man tänker mer långsiktigt börjar det väl kanske snart bli dags för lite konkreta delmål för Gig1 och Model 3. Och givetvis med X då, men det kommer nog inte bli så mycket mer än "första leveranser efter sommaren, allt går enligt plan, inga mer förseningar".
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Kvartalsrapporten har kommit, ska kolla igenom den nu :)
http://files.shareholder.com/downloads/ ... Letter.pdf
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Och lyssna på webcasten såklart :).
Jag får nog säga att våra antaganden stämde rätt så bra för denna rapporten.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Franz »

Daoops skrev:
Och lyssna på webcasten såklart :).
Jag får nog säga att våra antaganden stämde rätt så bra för denna rapporten.
Webcasten finns transkriberad här: http://seekingalpha.com/article/3151236 ... art=single
Det krävs dock ett konto (gratis)
Driver sajten Car.info
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Franz skrev:
Daoops skrev:
Och lyssna på webcasten såklart :).
Jag får nog säga att våra antaganden stämde rätt så bra för denna rapporten.
Webcasten finns transkriberad här: http://seekingalpha.com/article/3151236 ... art=single
Det krävs dock ett konto (gratis)
Det behövs inte alls ett konto, det är bara att trycka "next" så kommer hela upp
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Franz »

vigge50 skrev:
Franz skrev:
Daoops skrev:
Och lyssna på webcasten såklart :).
Jag får nog säga att våra antaganden stämde rätt så bra för denna rapporten.
Webcasten finns transkriberad här: http://seekingalpha.com/article/3151236 ... art=single
Det krävs dock ett konto (gratis)
Det behövs inte alls ett konto, det är bara att trycka "next" så kommer hela upp
Kanon! Jag hade redan ett konto dock ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Denna hade jag missat, MSI tror att en tiodubbling är möjlig :o

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Aktien har nu kommit upp över 240 dollar, första gången sedan december
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jorma »

"Tesla har byggt en exceptionell bil. /…/ De har en väldigt pragmatisk inställning och har satt den standard vi måste leva upp till nu",
sade Porsches vd Matthias Müller på fredagen vid bolagets årliga presskonferens i tyska Stuttgart, enligt Bloomberg News.


Det var detta uttalande för 2 månader sedan av Porsches VD som fick mig att köpa ett gäng Teslaaktier.
Porsche är ju annars det sportvagnsbolag som alla har sett upp till i många år!
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Werzion »

vigge50 skrev:
Aktien har nu kommit upp över 240 dollar, första gången sedan december
Verkar stänga på 239,92 USD, typiskt :roll:
Jorma skrev:
"Tesla har byggt en exceptionell bil. /…/ De har en väldigt pragmatisk inställning och har satt den standard vi måste leva upp till nu",
sade Porsches vd Matthias Müller på fredagen vid bolagets årliga presskonferens i tyska Stuttgart, enligt Bloomberg News.


Det var detta uttalande för 2 månader sedan av Porsches VD som fick mig att köpa ett gäng Teslaaktier.
Porsche är ju annars det sportvagnsbolag som alla har sett upp till i många år!
Halvt-OT men kastar in det ändå, för att "balansera" det hela om inte annat ;)

"Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo Personvagnar."

Han _tror_ förövrigt på en försäljning på 470 000 volvos i år och skulle i så fall bli överlycklig, lite roligt då Tesla Motors siktar på 500 000 sålda elbilar år 2020...
"Det ser bra ut. Vi går mot 470 000 bilar i år och det blir i så fall det bästa året i historien. Det säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med visningen av nya suven XC90 i Paris."

:D
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jag har köpt några aktier i tesla via sidan plus500 och tänkte köpa några till men nu har dem ändrat så att man måste köpa minst 20 aktier. Är detta något som har ändrats på andra sidor och om inte, kan ni tipsa om någon annan sida som är bra? 40000 är alldeles för mycket för mig att köpa aktier för.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jorma »

vigge50 skrev:
Jag har köpt några aktier i tesla via sidan plus500 och tänkte köpa några till men nu har dem ändrat så att man måste köpa minst 20 aktier. Är detta något som har ändrats på andra sidor och om inte, kan ni tipsa om någon annan sida som är bra? 40000 är alldeles för mycket för mig att köpa aktier för.
Hos Avanza kan du köpa i mindre mängd ned till 1 aktie och till en låg avgift.

https://www.avanza.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Knepigt läge nu. Kan fortsätta upp men kan också bli en rekyl.
Köpte på 185 så jag har en rätt bra vinst just nu.
Funderar på att sälja av och "hoppas" på en rekyl...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar