Det stämmer men står även med i release note på 17.26.76. De har även förbättrat funktionen, tidigare när man aktiverade så blinkade bilen till med helljuset, det gör den inte längre.Jensa skrev:Den kom i 17.24.28
17.26.76
Moderator: Redaktion
Re: 17.26.76
Model 3 Performance 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...

Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.26.76
Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)Bjelke skrev:Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr![]()
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: 17.26.76
Jag gjorde misstaget att prova AP2 idag på en mindre landsväg, spikrak, inga krön, inga hinder, bra linjer. Jag kom kanske 50 meter innan bilen tvärnitade helvetiskt ända till stillestånd. Tur att jag var själv. Annars hade det smällt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
17.26.92 ramlade in i bilen idag. Ska bli spännande att köra Kvänum - Borås imorgon
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 17.26.76
Håller delvis med. När den väl gör byte fungerar det felfritt imo, men för mig vägrar den ganska ofta byta automatiskt.mahulkp skrev:Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)Bjelke skrev:Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr![]()
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 17.26.76
Det är sällan min vägrar men ibland tar det några sekunder innan den tar beslut att byta. De gånger det inte går beror det oftast på att det inte är helt fritt eller att det är spärrlinje. Den verkar även tolka typen av linje varför den ex inte vill byta körfält vid linjer nära avfarter som har längre spärrstreck.Legato skrev:Håller delvis med. När den väl gör byte fungerar det felfritt imo, men för mig vägrar den ganska ofta byta automatiskt.mahulkp skrev:Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)Bjelke skrev:Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr![]()
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: 17.26.76
Nja, jag har testat filbyte på en tom motorväg flera gånger. Ändå så funderar bilen länge innan den bestämmer sig för att byta fil. Och sen gör den det med ett ryck. Väldigt obehagligt.mahulkp skrev:Det är sällan min vägrar men ibland tar det några sekunder innan den tar beslut att byta. De gånger det inte går beror det oftast på att det inte är helt fritt eller att det är spärrlinje. Den verkar även tolka typen av linje varför den ex inte vill byta körfält vid linjer nära avfarter som har längre spärrstreck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Kan det inte vara så oxo att den behöver se även linjen bortanför mittlinjen, för att vara säker på att det
faktiskt finns en fil att byta till sas? Kollar man i displayen så verkar det så iaf...
faktiskt finns en fil att byta till sas? Kollar man i displayen så verkar det så iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.26.76
Så kan det vara naturligtvis. Men min AP2-bil indikerar oftast att det finns en fil till vänster att byta till, fast jag kör redan i vänsterfilen. Jag har aldrig provat vad som händer när man sätter blinkersen till vänster då. Förmodligen skulle bilen köra rätt in i mitträcket, efter en lång betänketid såklart.Bjelke skrev:Kan det inte vara så oxo att den behöver se även linjen bortanför mittlinjen, för att vara säker på att det
faktiskt finns en fil att byta till sas? Kollar man i displayen så verkar det så iaf...

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Jag har fått denna uppdatering inatt. Inte testat ännu. Har AP1.
Helljusautomatiken har jag haft sen bilen var ny dec -15! Parkering på två sätt förmodligen lika länge! Den är suveränt bra på att parkera när funktionen är aktiverad! Filbyte gör den när jag gör tecken och den känner att jag har avstånd till bilar omkring samt att den känner av linjerna. Framgår i displayen. AP1 övervakar numera laglig fart på mindre vägar. Smällar man får ta även om det är på sådana det är roligt att köra manuellt! På krokig väg känner man sig lite nervös över placeringen på vägen, alltid mitt i filen och för långsamt! Manuellt!
Det faktum att det uppdateras och ändras då och då tar jag med jämnmod. Det blir trots allt bättre över tiden!
("Det kunde varit värre!" Jag läser i tidningen om den stackars skogsägaren som inte får avverka sin skog får att det kan vara " möjligt tjäderspel" på grannens skog! 500.000:- kostar det vederbörande. Ingen ersättning!)
Helljusautomatiken har jag haft sen bilen var ny dec -15! Parkering på två sätt förmodligen lika länge! Den är suveränt bra på att parkera när funktionen är aktiverad! Filbyte gör den när jag gör tecken och den känner att jag har avstånd till bilar omkring samt att den känner av linjerna. Framgår i displayen. AP1 övervakar numera laglig fart på mindre vägar. Smällar man får ta även om det är på sådana det är roligt att köra manuellt! På krokig väg känner man sig lite nervös över placeringen på vägen, alltid mitt i filen och för långsamt! Manuellt!
Det faktum att det uppdateras och ändras då och då tar jag med jämnmod. Det blir trots allt bättre över tiden!
("Det kunde varit värre!" Jag läser i tidningen om den stackars skogsägaren som inte får avverka sin skog får att det kan vara " möjligt tjäderspel" på grannens skog! 500.000:- kostar det vederbörande. Ingen ersättning!)

Model S P85D,
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: 17.26.76
Jag tycker att senaste uppdateringen håller bilen mycket mjukare på vägen och inte gör att den ligger lika långt till höger i körfältet. Tänkte be dem kolla på kameran och kalibrera den på servicen men nu behövs inte det.
Den klarar mina normala körsträckor bättre överlag, framför allt 70-sträckor som är lite kurviga.
Den klarar mina normala körsträckor bättre överlag, framför allt 70-sträckor som är lite kurviga.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: 17.26.76
Min version var fruktansvärd. Ap2 var sämre på väghållningen och kan bara köras med Max 20km/h offset. Oanvändbart på E20 runt skara
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: 17.26.76
Jag tror det ligger otroligt mycket i just detta... Alltså att vi alla har så olika upplevelse av AP (både 1, men framför allt 2): hastighetenRemuz skrev:Min version var fruktansvärd. Ap2 var sämre på väghållningen och kan bara köras med Max 20km/h offset. Oanvändbart på E20 runt skara
- för mig som håller hastigheten typ slaviskt fungerar till och med AP2 riktigt bra

... Givetvis önskar (förväntar) jag mig mer, men det är grymt användbart nu på vår tripp mot Treriksröset!
... De norrländska skogarna är riktigt trevliga med AP

Re: 17.26.76
Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Tänkte precis skriva samma sak, att det är oroväckande stora skillnader i hur AP upplevs mellan ägarna, känns inte bra
alls... Dom flesta borde ju uppleva den ungefär lika lixom. Kan det verkligen vara så att den faktisk beter sig olika mellan
bilarna?
Edit: som kommentar efter Nicklas...
alls... Dom flesta borde ju uppleva den ungefär lika lixom. Kan det verkligen vara så att den faktisk beter sig olika mellan
bilarna?

Edit: som kommentar efter Nicklas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?mati skrev:Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.26.76
Om jag får gissa så skulle jag säga att den använder long-range kameran nu också. Inte bara mittemellan-kameran. Den ser andra bilar på betydligt större avstånd än tidigare. Förut dök bilarna upp i displayen när de var ungefär max 50m bort. Nu syns de redan vid kanske 75-100m. Däremot så verkar den fortfarande ha svårt med att se "i bredden".Bjelke skrev:Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?
Angående att folk upplever AP2 väldigt olika. Jag läste på tyska Tesla-forumet och där diskuterades samma fråga. Konstigt eller? Är bilarna olika? Eller är den kalibreringsfråga?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs
Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 17.26.76
Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.Remuz skrev:Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofsMen här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
På vägen mellan Yngsjö och Åhus försökte bilen köra ner i diket. Fick 17.26.76 häromdagen och är lite besviken. Kan inte slappna av när jag kör på autopilot. Gör det bara om jag måste kolla nåt på telefonen eller typ käka hamburgare. 

Re: 17.26.76
Det är ju sjukt många fartkameror dör så jag kör alltid efter skyltarna.mati skrev:Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.Remuz skrev:Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofsMen här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
Otäckaste vägen är mellan Skara och Mariestad. Där har de inte separerat riktningarna än men folk kör ändå om lite hur som helst, helt sjuk farligt.
Re: 17.26.76
Just mellan Skara och Vara är det ingen kamera alls. Det är dessutom 100-väg, vilket i mångas ögon verka vara lika med motorväg och fri hastighet. Kamerorna står tätt mellan Götene och Mariestad, samt mellan Vara och Alingsås, men det hindrar ändå inte folk från att köra som idioter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Gällande olika upplevelser av samma mjukvara: Det är ju ganska stor sannolikhet att Tesla A/B-testar. Tesla är ett mjukvaruföretag och de flesta moderna system testas och förbättras mha A/B-testning, t ex Spotify och FB.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid