Bäst bilförsäkring?
Moderator: Redaktion
Bäst bilförsäkring?
Hej,
Jag har håller på att undersöka olika försäkringar till min Model S 75D som jag köpte i förra veckan. Tycker att Protector har väldigt höga självrisker. Har kollat Trygg Hansa, Aktsam, Folksam, If och Länsförsäkringar som har rimliga självrisker. Lägst pris för en halvförsäkring har Trygg Hansa men det är så högt som 16 000 kr om året. Jag skulle vara så tacksam om någon har tips om bra försäkringsbolag.
/Tobias
Jag har håller på att undersöka olika försäkringar till min Model S 75D som jag köpte i förra veckan. Tycker att Protector har väldigt höga självrisker. Har kollat Trygg Hansa, Aktsam, Folksam, If och Länsförsäkringar som har rimliga självrisker. Lägst pris för en halvförsäkring har Trygg Hansa men det är så högt som 16 000 kr om året. Jag skulle vara så tacksam om någon har tips om bra försäkringsbolag.
/Tobias
Re: Bäst bilförsäkring?
Är lite i samma sits, letar också, är det privat eller företag som skall försäkra bilen?Tobias L skrev:Hej,
/Tobias
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Tror det var någon här på forumet som kommit ner till typ 12-13k som jag läst annars så tror jag inte 16k är ett så dåligt pris privat idagTobias L skrev:Hej,
Det är privat.
/T

Kika även i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ng#p177525
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
Skulle jättegärna vilja veta vilket försäkringsbolag det var för 12-13 000. Är det vanligast att man har Protector eller att man byter till ett annat? I så fall varför. Ja ni märker jag har en del frågor 

- ellerstrom
- Teslaägare
Det spelar också roll var du bor, hur gammal du är etc. Men 16k om året för halvförsäkring låter dyrt. Är du säker på att de priser du fått är utan vagnskadeförsäkring (jag fick först ett pris inkl vagnskadeförsäkring nämligen)?
Jag har LF Skåne med fria mil och tillägget MER för ca 7k om året (LF består av flera lokala försäkringsbolag så LF Skåne kan ha ett pris och LF "annan plats" ett annat).
Det finns annars massor av trådar om försäkring på forumet.
Jag har LF Skåne med fria mil och tillägget MER för ca 7k om året (LF består av flera lokala försäkringsbolag så LF Skåne kan ha ett pris och LF "annan plats" ett annat).
Det finns annars massor av trådar om försäkring på forumet.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Undersökte rätt ordentligt nu inför byte från Protector och LF erbjöd klart bästa villkoren. Betalar 6100kr/år för halvförsäkring inkl MER. Bilen på företaget.
MY LR, Pearl White
En variant är att köra på Protector men att du också tecknar en tilläggsförsäkring som sänker deras höga självrisker. Själv kör jag med OKQ8 gamla BackUp försäkring för 65 :- i månaden. Den ersätter till exempel den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor på en vagnskada.
Installerat 13,2 kWp solceller
Vill höja ett litet varningens finger för OKQ8 Backupförsäkring. AIG, som är det försäkringsbolag som levererar försäkringen, tillämpar principen att inte ersätta någonting alls om inte skadekostnaden överstiger den ordinarie självrisken. Jag hade själv en skada som kostade 8.250:- att reparera. Eftersom Protectors självrisk är 8.400 så betalade varken Protector eller AIG ut någon ersättnig. Hade däremot reparationskostnaden varit 8.401:- så hade Protector betalat ut 1 krona och AIG (OKQ8) 5.400:-. Så rådet om man tecknar OKQ8 försäkring är att se till att skadorna blir dyra...
- selfish
- Teslaägare
Jag har haft mängder med nytta av OKQ8 Backup / den gamla låg hos Folksam numer AIG pga stenskott och punktering mm. Sedan är det sällan skadorna på en miljonkronorsbil blir billiga...
Backupförsäkringen har betalt sig många gånger om...

P3D | Shareholder
Jag har funderat på den men vad jag kan läsa nu så täcker den bara ersättning upp till 3000kr. Eller tittar jag fel?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Nej, du tittar rätt. Dom har vänt på det så numer får man max 3000. Jag själv har därför skarvat i med en till liknande försäkring från SBM, som kan ge mig 3000 kr till.Nyren skrev:Jag har funderat på den men vad jag kan läsa nu så täcker den bara ersättning upp till 3000kr. Eller tittar jag fel?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Det blev så att jag tecknade en halvförsäkring plus genom Swedbank där jag är kund redan. Kostar 900 kr månaden med vettiga självrisker kring 1500 kr. Om jag råkar ut för en vagnskada så slipper jag betala 13000 kr (Protector) och istället 2500 kr. Fick dessutom 15% rabatt på min hemförsäkring som bonus 

Vi har LF halvförsäkring och MER också. Nyligen fått en skada reglerad. Protector, VSG, tog 8400:- men LF betalade tillbaka 75% sv detta till oss, utan att knorra!Kirre skrev:Undersökte rätt ordentligt nu inför byte från Protector och LF erbjöd klart bästa villkoren. Betalar 6100kr/år för halvförsäkring inkl MER. Bilen på företaget.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Va? Ingår det i MER? Jag måste nog läsa på bättre när jag tecknar försäkringar...Tjell skrev:Vi har LF halvförsäkring och MER också. Nyligen fått en skada reglerad. Protector, VSG, tog 8400:- men LF betalade tillbaka 75% sv detta till oss, utan att knorra!Kirre skrev:Undersökte rätt ordentligt nu inför byte från Protector och LF erbjöd klart bästa villkoren. Betalar 6100kr/år för halvförsäkring inkl MER. Bilen på företaget.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Model Y Performance Svart
Då det var dags för min försäkring hos Protector att löpa ut och de höjt premien från 6k5 till 10k3 för ½ slog jag igår en signal till TH där vi har husförsäkring etc. Fick direkt offert på 5k2 (20 Mm/år) och en vänlig hint att kolla webbrabatten. Jag bytte. Kastade in självriskreducering och hyrbil, så det slutade på 5k3.
Där ingår då även mängdrabatten och kanske en lockprisrabatt för att byta bolag. Så ska man tydligen hålla på numera, med el, tele och guvetallt.
Klart fall framåt mot ifjol, då TH begärde samma per månad som Tesla/Protector per år!
Den hjälpsamma damen i luren trodde att TH numera har avtal med Tesla men var osäker på om det börjat gälla än.
Jag får lite svårare att jämföra päpplen och äron nästa år, för då går min VSG ut.
N=1

Klart fall framåt mot ifjol, då TH begärde samma per månad som Tesla/Protector per år!

Jag får lite svårare att jämföra päpplen och äron nästa år, för då går min VSG ut.
N=1
Appropå det, vart finns villkoren för vagnskadegarantin hos protector... har letat med ljus och lyckta men hittar inte igen dem.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- ICEGrinder
- Teslaägare
Tack för tipset, nu har jag också bytt till Swedbank både för hem- och bilförsäkring. If som jag hade innan erbjöd halvförsäkring för 23k, LF la sig på 12 om man även tecknade hemförsäkring. LF återkom dock senare och meddelade att det erbjudandet endast gällde befintliga hemförsäkringskunder.Tobias L skrev:Det blev så att jag tecknade en halvförsäkring plus genom Swedbank där jag är kund redan. Kostar 900 kr månaden med vettiga självrisker kring 1500 kr. Om jag råkar ut för en vagnskada så slipper jag betala 13000 kr (Protector) och istället 2500 kr. Fick dessutom 15% rabatt på min hemförsäkring som bonus
Swedbank känns prisvärt på ca 10k innan rabatt, nu ska jag seriöst överväga att byta bank till dem också. Detta måste premieras.
-
Hej (ny på forumet),
Kan fylla på denna tråd med lite färska erfarenheter. Hade som många andra Protector, men som Tesla nu avslutat sitt samarbete med. Tesla rekommenderar nu Trygg Hansa.
TH återkom med en offert på ca 18.000kr för halvförsäkring! Forskade vidare och Länsförsäkringar (Göteborg) kontrade med 10.426kr inkl. MER (819kr extra). Lutar nu åt LF alltså, men ska även kolla med Moderna, Folksam och jokern Vardia.
Bilen på företaget i Göteborg.
Mvh,
Christian
Kan fylla på denna tråd med lite färska erfarenheter. Hade som många andra Protector, men som Tesla nu avslutat sitt samarbete med. Tesla rekommenderar nu Trygg Hansa.
TH återkom med en offert på ca 18.000kr för halvförsäkring! Forskade vidare och Länsförsäkringar (Göteborg) kontrade med 10.426kr inkl. MER (819kr extra). Lutar nu åt LF alltså, men ska även kolla med Moderna, Folksam och jokern Vardia.
Bilen på företaget i Göteborg.
Mvh,
Christian
Jag hörde även med IF vad dom kunde erbjuda i form av helförsäkring när min ev halvförsäkring (som dom vill ha 18 000 för) går ut om 2 år - och då gav dom mig förslaget 43 000 ..
Trygghansa låg på 16 000 för halv och 20 000 för hel, så det var ju aningen bättre i alla fall. 90D 2016
Länsförsäkringar ville inte ens ge något förslag :S.
Se min nästa post - Det kommer bättre villkor hos Trygg Hansa om ca 1v.
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Finns med andra ord många loppar att spara på att leasa med sixt där försäkringen kostar knappt 4k LF skåne har dem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Någon som vet om det nu finns ett nytt erbjudande med Trygg Hansa likt det som tidigare funnit med Protector? Dvs, 2 månader gratis försäkring och därefter ett erbjudande från TH som är förhandlat mellan Tesla och TH?
Nu vet jag inte själv vad jag skulle få för premie på halvförsäkring, men de i tråden som fått 18k för halvförsäkring är ganska mkt mer än Protectors 10k
Nu vet jag inte själv vad jag skulle få för premie på halvförsäkring, men de i tråden som fått 18k för halvförsäkring är ganska mkt mer än Protectors 10k
Jag pratade precis på telefon med Trygghansa och dom kommer from 1a september erbjuda försäkringar för just Tesla stil med vad jag tror funnits för protector. Jag har inte koll på hur dom sett ut tidigare - beställde min första Tesla (en 2016 90D) idag så har jagat runt efter bl.a. försäkring
.
Tipset från försäljaren på telefon var att avvakta tills dess, för premien blir då förmodligen betydligt billigare.
Just nu kan man komma ner i typ 11 som billigast (men kanske 15 om man vill ha lägre självrisker och t.ex. hyrbil).
Men som sagt, fr.o.m. 1a september så blir det nya premier! (om det jag precis hörde på telefon stämmer)

Tipset från försäljaren på telefon var att avvakta tills dess, för premien blir då förmodligen betydligt billigare.
Just nu kan man komma ner i typ 11 som billigast (men kanske 15 om man vill ha lägre självrisker och t.ex. hyrbil).
Men som sagt, fr.o.m. 1a september så blir det nya premier! (om det jag precis hörde på telefon stämmer)
Tack för info! Låter lovandeGiGurra skrev:Jag pratade precis på telefon med Trygghansa och dom kommer from 1a september erbjuda försäkringar för just Tesla stil med vad jag tror funnits för protector. Jag har inte koll på hur dom sett ut tidigare - beställde min första Tesla (en 2016 90D) idag så har jagat runt efter bl.a. försäkring.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är meningslöst att nämna Länsförsäkringar om man inte samtidigt preciserar vilket bolag det gäller. Alla Länsförsäkringsbolag är fristående och har sin egen prissättning.GiGurra skrev:Tycker det är lite sunkigt att försäljarna i butik pratar om summor på 7000/år när det i verkligheten kostar närmre 20.000 bara för halvförsäkring (inga orsakade skador, 30+, normala körsträckor).
Jag hörde även med IF vad dom kunde erbjuda i form av helförsäkring när min ev halvförsäkring (som dom vill ha 18 000 för) går ut om 2 år - och då gav dom mig förslaget 43 000 ..
Trygghansa låg på 16 000 för halv och 20 000 för hel, så det var ju aningen bättre i alla fall. 90D 2016
Länsförsäkringar ville inte ens ge något förslag :S.
Se min nästa post - Det kommer bättre villkor hos Trygg Hansa om ca 1v.
Jag har Länsförsäkringar Skåne och betalar runt 9000:- för HELFÖRSÄKRING, 3000 mil/år, och 3000:- i självrisk för vagnskada. Bilen är privatägd.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015