Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av HelectriC »

Yxel skrev:
Verdi skrev:
mattiasottosson skrev:
Sambon precis: "- Verkar vara härliga nyheter. Har inte sett dig såhär glad på flera år." 8-)
Ja grattis. Lika nöjd som du är så är jag missnöjd.
Kan du inte häva köpet? Konsumentköplagen.
Skulle må riktigt dåligt om jag kände som dig när man lastat ut så mycket pengar.
Konsumentköplagen? Hur ska den kunna hjälpa? Bilen som blev beställd har blivit levererad, vad har Tesla gjort fel? Kommit ut med en ny modell! KKL står ju inte i vägen för produktutveckling.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

Inlägg av mattiasottosson »

rightnow skrev:
Man ska nog försöka njuta i nuet. Lagom till dom som beställt fordon nu får sina bilar släpper tesla ytterligare nått nytt, sen är hela grejen igång igen. Det finns ingen perfekt tid med tesla. Antingen har du ingen bil, eller så är den lite "gammal".
Det är ju inte helt sant förvisso. Det finns alltid produktcyklar och är man extra vaken som konsument så finns det dåliga och bra tillfällen. Lite som på elektroniksidan, även om jag personligen tycker att det har lugnat sig lite där. Kan också tyda på att jag har blivit gammal. :shock:

Sådana här uppdateringar kommer inte direkt ofta. De stora uppdateringarna, tex när 70D blev 75D och när 85D / 90D utgick etc. har skett med interval om typ 12 - 18 månader grovt räknat. Nu är det 14 månader sen 75:an introducerades, så inte helt oväntat ändå.

Kanske dags för en tesla buyers guide?
macmini.png
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Det finns alltid produktcykler, men exemplet med datorer är också exempel på en produkt som följer ett gammalt mönster men som inte hade behövt göra det. I takt med att produkter förvandlas från just "produkt" till "service" kommer vi bara se mer och mer av detta, det är bara att vänja sig.

Däremot behöver företagen också hänga med i sin egen förändring, och där känns Tesla som en ivrig men förvirrad tonåring. Här borde man förstås mycket tydligt kommunicera om en hel/delvis uppdatering för vissa äldre modeller alls är möjlig och inte minst ha en tydlig uttalad policy om när det sker eller inte sker. Kanske hade det gått att byta ut en hårdvarukomponent hos SC mot en kostnad? Ingen vet, utan kontakt förvirring och gissning pågår. Det hade Tesla kunnat hindra, och få nöjdare kunder på köpet.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag skulle också vara grymt besviken om jag hade en gammal 75D med sämre prestanda helt plötsligt. Värdet sjönk ju plötsligt som en sten för de gamla. Ny 75D med stålfjädring (som numera är sänkt från fabrik) och 4,4s till hundra är ju najs. men är det mätt med rullande start kanske a la P?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

Yxel skrev:
Verdi skrev:
mattiasottosson skrev:
Sambon precis: "- Verkar vara härliga nyheter. Har inte sett dig såhär glad på flera år." 8-)
Ja grattis. Lika nöjd som du är så är jag missnöjd.
Kan du inte häva köpet? Konsumentköplagen.
Skulle må riktigt dåligt om jag kände som dig när man lastat ut så mycket pengar.
Njae. Det går nog inte. Ärligt talat är bilen tillräckligt snabb så det är inte det. Har haft många snabba bilar och är lite färdig med det. Det jag är lite tjurig över är ett sämre restvärde och att det kom PRECIS nu när jag fått min.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mattiasottosson skrev:
rightnow skrev:
Man ska nog försöka njuta i nuet. Lagom till dom som beställt fordon nu får sina bilar släpper tesla ytterligare nått nytt, sen är hela grejen igång igen. Det finns ingen perfekt tid med tesla. Antingen har du ingen bil, eller så är den lite "gammal".
Det är ju inte helt sant förvisso. Det finns alltid produktcyklar och är man extra vaken som konsument så finns det dåliga och bra tillfällen. Lite som på elektroniksidan, även om jag personligen tycker att det har lugnat sig lite där. Kan också tyda på att jag har blivit gammal. :shock:

Sådana här uppdateringar kommer inte direkt ofta. De stora uppdateringarna, tex när 70D blev 75D och när 85D / 90D utgick etc. har skett med interval om typ 12 - 18 månader grovt räknat. Nu är det 14 månader sen 75:an introducerades, så inte helt oväntat ändå.

Kanske dags för en tesla buyers guide?
macmini.png
Samtidigt så var det inte länge sedan Tesla tog bort 60 kWh batteriet och därmed sänkte priset rejält på Model S 75, då var de flesta här eniga om att den var ett bra köp och jag tror flera tog tillfället. Nu har de gått mindre än tre månader och Tesla uppdaterar 75 variantens prestanda rejält.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

bjornlilja skrev:
Det finns alltid produktcykler, men exemplet med datorer är också exempel på en produkt som följer ett gammalt mönster men som inte hade behövt göra det.
Förutom just mac minin då, den har varierat enormt.
Hårdvarusidan på Teslorna, sett till de större bitarna som drivlina och batterier, verkar ha föjlt någorlunda jämna cykler vid en snabb överblick. Kan ha fel. Förutom AP 1 -> AP 2 kanske, men var ändå ganska mycket öppen spekulation när det var på gång.

60:n har ju alltid varit en 75:a hårdvarumässigt, så känns inte som en lika stor förändring som det här.

Har noterat att lagerbilerna på ev-cpo har sjunkit i antal de senaste veckorna, så har anat att något varit på gång faktiskt.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Ja den kanske var ett dåligt exempel :)
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

bjornlilja skrev:
;)

Verkar äntligen som att jag kan ha haft lite tur, för en gångs skull.

Vågar inte riktigt ta ut något på förhand förrän jag ringt Tesla och hört, så ska sitta här och vara jävligt sur hela helgen för att jag gjort bort mig och beställt den gamla bilen en vecka för tidigt. :roll:
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Fordon tillverkade efter den 19 juni får uppdateringen, och den kan inte eftermonteras.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mattiasottosson skrev:
bjornlilja skrev:
;)

Verkar äntligen som att jag kan ha haft lite tur, för en gångs skull.

Vågar inte riktigt ta ut något på förhand förrän jag ringt Tesla och hört, så ska sitta här och vara jävligt sur hela helgen för att jag gjort bort mig och beställt den gamla bilen en vecka för tidigt. :roll:
Tänk på vad P85D-ägare fick betala för att få L och med det några tiondelar snabbare bil. Du har chansen att för 17k få 1 hel sekund snabbare bil :twisted:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

rightnow skrev:
Fordon tillverkade efter den 19 juni får uppdateringen, och den kan inte eftermonteras.
Källa?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Blir min gamla häck snabbare nu oxå? :o
Nähäpp :( :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jaha. Då kör man plötsligt omkring med den långsammaste Model S. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Haha, måste vara jobbigt för dig att tvingas köra runt i en sådan skräpbil :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Haha, måste vara jobbigt för dig att tvingas köra runt i en sådan skräpbil :)
Jäkla skitbil! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Hmm, känns ju lite surt det här för mig som beställde en S75 i slutet på Maj som precis anlänt till Tilburg.

Samtidigt försöker jag se det positivt, trots obekräftade inlägg om att uppgradering i efterhand inte är möjlig.

Vad kan de ha ändrat, förutom mjukvaran? Tror knappast batteriet eller motorn har ändrats utan borde vara invertern som är flaskhalsen. Den sitter lätt till att byta men vad kan den tänkas kosta?

Hoppas verkligen det finns möjlighet att uppgradera för, låt säga, högst en supermiljöbilspremie.

Eller ännu hellre att min bil redan har uppgraderingen förstås....
Senast redigerad av Datordoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Om snappa acellerationer betyder nogat för dig hadda jag klart cancellerad min booking på en 75d och bestilt en ny.
Jeg köra 85Dcoch min granna har S70.
Der er klar skilnad.

Det frågascockså til om nya 75dc0-100 er med rollout.
Det tror jeg bestemt ikke det er.
Pmodellerne bliver altid uppgivat med rollout, men S och D modellarna utan.
Då blivar skilnadarna størra c

Min 85D upgivas av Tesla til 4.4 men 0-60 mph med rollout er 3.7-8.

Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Verdi skrev:
Hmm. Det här med att köpa demobil känns dummare och dummare. Inte nog med att jag inte fick elbaklucka. Klart sämre prestanda med...
Det har ju inte med demobil eller ej o göra. Om du hade lagt order på en ny bil tidigare så att du fått bilen samma dag som du hämtade ut demobilen hade du inte heller fått dessa uppdateringar. Borde du ha köpt teslan senare? Ja kanske men de gör uppdateringar konstant så det finns aldrig ett rätt tillfälle.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Tesla säger så här ang eftermontering.

"This option is unfortunately only available at production, so to vehicles which still need to be produced. We currently do not have any possibility to retrofit this, but if we ever decide to offer the possibility you will for sure hear about it <klipp>..."
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Lätt att bli bitter om man precis fått sin bil eller den är på väg och man missat en uppdatering. Jag tycker dock vi ska glädja oss åt att Tesla gör sin produktportfölj starkare och blir ännu mer konkurrenskraftiga jämfört med dagens fossilbilar. Ribban höjs även för kommande premium elbilar från andra tillverkare - minimumnivån höjs för vad kunderna förväntar sig en bil ska ha för prestanda.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mats skrev:
Tesla säger så här ang eftermontering.

"This option is unfortunately only available at production, so to vehicles which still need to be produced. We currently do not have any possibility to retrofit this, but if we ever decide to offer the possibility you will for sure hear about it <klipp>..."
Jag har en S75d och skulle gärna uppgradera till 4,4s acceleration om det är möjligt, kan tänka mig att många andra också skulle göra det om priset är rimligt. Men det går inte, feltänk av Tesla om du frågar mig. Nu ger ju motorerna 525hk, men systemeffekten är bara 334hk, så det måste vara "säkringen" som begränsar, betvivlar att det är invertern som inte klarar strömmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Verdi skrev:
Hmm. Det här med att köpa demobil känns dummare och dummare. Inte nog med att jag inte fick elbaklucka. Klart sämre prestanda med...
Det har ju inte med demobil eller ej o göra. Om du hade lagt order på en ny bil tidigare så att du fått bilen samma dag som du hämtade ut demobilen hade du inte heller fått dessa uppdateringar. Borde du ha köpt teslan senare? Ja kanske men de gör uppdateringar konstant så det finns aldrig ett rätt tillfälle.
Jag var helt inne på att beställa en ny tills jag fick sms från säljaren att han hittat en demo som stämde mot mina önskemål.

Vi åker på semester nu och jag tyckte det vore roligt att ha den nu. Sen ska jag vara pappaledig i 3 månader och behöver inte ha bil så ofta. Därför hade det passat bra att få den i slutet av september också.

Men nu är det som det är...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@Verdi: De där tankarna att du inte har fått senaste/bästa/snabbaste bilen får du bara släppa. Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras. Tesla har ju inga årsmodeller som andra tillverkare, allting uppdateras så fort ny teknik är tillgänglig. Bra eller dåligt, jag vet inte. Men det är bara acceptera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är ju lite mer mjukvarubolagstänk på Tesla. När en ny funktion är klar så levererar man den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar