Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Finns ett enkelt trick för att läsa DI artiklar, åtminstone stone i Safari... får fundera på om jag vill sprida det.
Artikel hävdar att oljeindustrin kommer få stora problem om transport sektorn går över till eldrift. Ja, det visste vi väl redan?
Det kommer bara vara de länder med den billigaste produktionen som kommer klara av att fortsätta producera olja. Men även de kommer att få det kämpigt när priset sjunker långt under dagens nivåer.
Artikel hävdar att oljeindustrin kommer få stora problem om transport sektorn går över till eldrift. Ja, det visste vi väl redan?
Det kommer bara vara de länder med den billigaste produktionen som kommer klara av att fortsätta producera olja. Men även de kommer att få det kämpigt när priset sjunker långt under dagens nivåer.
Re: Artikel i media
DI.se Fixer finns t.ex. för Chrome.LarsL skrev:Finns ett enkelt trick för att läsa DI artiklar, åtminstone stone i Safari... får fundera på om jag vill sprida det.
https://chrome.google.com/webstore/deta ... edadjhjgan
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Använd www.unvis.it för att läsa dolda artiklar, så slipper man konstiga webbläsare eller tillägg. 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Det enklaste är att säga till din webläsare att blockera cookies från "[*.]di.se" och "[*.]dn.se" som jag vet också använder samma typ av paywall.
Fixas via Inställningar och sedan "Innehållsinställningar" under Sekretess och "Hantera undantag" under Cookies. Se till att de märks som Blockera och inte Tillåt.
Fixas via Inställningar och sedan "Innehållsinställningar" under Sekretess och "Hantera undantag" under Cookies. Se till att de märks som Blockera och inte Tillåt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Artikel i media
Här är ett litet utdrag av artikeln:
Oljepriset noteras på den lägsta nivån på sju månader och samtidigt rusar elbilstillverkaren Tesla.
Det är dags att börja fundera över hur oljan påverkas när elbilarna tar fart det kommande decenniet.
Tesla-aktien fortsätter att rusa och verkar helt ostoppbar. Den senaste månaden är aktien upp 20 procent och sedan årsskiftet är uppgången nu 74 procent. Börsvärdet har nått 530 miljarder kronor, samma som H&M och Ericsson tillsammans. Tidigare i år hade elbilsbolaget, som väntas sälja drygt 100.000 bilar i år, passerat både General Motors och Ford i börsvärde och nu har även tyska BMW, som väntas sälja drygt 2 miljoner bilar i år med branschledande lönsamhet, passerats.
GUIDE
Vad? Elbilarna börjar bli vanligare på våra gator och de väntas öka kraftigt de kommande åren.
Varför? Om det blir ett teknikskifte mot el-fordon kommer efterfrågan på olja minska.
Slutsats! Elfordon är en av de mest intressanta samhällstrenderna. De får stor påverkan på vår privatekonomi, på miljön, på olje- och fordonsindustrin.
Tesla-aktiens värdering bygger på drömmar, men Tesla som företag är fantastiskt på många sätt och frågan är om elbilar alls sett dagens ljus om det inte vore för bolagets vd och grundare Elon Musk. Hundratusentals människor världen över har inte bara bokat utan också betalat handpenning för massmarknadsbilen Model 3 upp till två år i förväg utan ens ha sett bilen i verkligheten. Det – tillsammans med kursrallyt för Tesla – visar på fascinationen runt elbilar i allmänhet och för Tesla i synnerhet.
I den konservativa bilindustrin är det något oerhört och det ihop med Volkswagens dieselskandal har verkligen satt fart på bilindustrin, som nu ser potentialen. De kommande två åren, med tonvikt på 2019, kommer det att komma ut en mängd elbilar, och elhybrider, i flera olika prisklasser.
När kostnaden för elbilar kommer ned på samma nivå som vanliga bilar kommer de troligen att slå igenom på bred front för fördelarna är stora. Förutom de stora miljövinsterna är elbilarna tysta och kraften kommer direkt. Andelen rörliga delar i en elbil uppskattas till 4 procent av en vanlig bil och elmotorn uppskattas vara tre till fem gånger mer effektiv än en förbränningsmotor, vilket gör att servicekostnaderna lär sjunka drastiskt.
När man sedan kan tanka el för upp emot en tiondel jämfört med macken kommer många att tippa över i sitt bilval.
Elbilstillväxten de kommande åren gör att det är läge att börja fundera på vad som händer med oljepriset och oljeindustrin.
Oljepriset noteras på den lägsta nivån på sju månader och samtidigt rusar elbilstillverkaren Tesla.
Det är dags att börja fundera över hur oljan påverkas när elbilarna tar fart det kommande decenniet.
Tesla-aktien fortsätter att rusa och verkar helt ostoppbar. Den senaste månaden är aktien upp 20 procent och sedan årsskiftet är uppgången nu 74 procent. Börsvärdet har nått 530 miljarder kronor, samma som H&M och Ericsson tillsammans. Tidigare i år hade elbilsbolaget, som väntas sälja drygt 100.000 bilar i år, passerat både General Motors och Ford i börsvärde och nu har även tyska BMW, som väntas sälja drygt 2 miljoner bilar i år med branschledande lönsamhet, passerats.
GUIDE
Vad? Elbilarna börjar bli vanligare på våra gator och de väntas öka kraftigt de kommande åren.
Varför? Om det blir ett teknikskifte mot el-fordon kommer efterfrågan på olja minska.
Slutsats! Elfordon är en av de mest intressanta samhällstrenderna. De får stor påverkan på vår privatekonomi, på miljön, på olje- och fordonsindustrin.
Tesla-aktiens värdering bygger på drömmar, men Tesla som företag är fantastiskt på många sätt och frågan är om elbilar alls sett dagens ljus om det inte vore för bolagets vd och grundare Elon Musk. Hundratusentals människor världen över har inte bara bokat utan också betalat handpenning för massmarknadsbilen Model 3 upp till två år i förväg utan ens ha sett bilen i verkligheten. Det – tillsammans med kursrallyt för Tesla – visar på fascinationen runt elbilar i allmänhet och för Tesla i synnerhet.
I den konservativa bilindustrin är det något oerhört och det ihop med Volkswagens dieselskandal har verkligen satt fart på bilindustrin, som nu ser potentialen. De kommande två åren, med tonvikt på 2019, kommer det att komma ut en mängd elbilar, och elhybrider, i flera olika prisklasser.
När kostnaden för elbilar kommer ned på samma nivå som vanliga bilar kommer de troligen att slå igenom på bred front för fördelarna är stora. Förutom de stora miljövinsterna är elbilarna tysta och kraften kommer direkt. Andelen rörliga delar i en elbil uppskattas till 4 procent av en vanlig bil och elmotorn uppskattas vara tre till fem gånger mer effektiv än en förbränningsmotor, vilket gör att servicekostnaderna lär sjunka drastiskt.
När man sedan kan tanka el för upp emot en tiondel jämfört med macken kommer många att tippa över i sitt bilval.
Elbilstillväxten de kommande åren gör att det är läge att börja fundera på vad som händer med oljepriset och oljeindustrin.
Re: Artikel i media
Kopiera allt och klistra in i "anteckningar". DIs betalvägg är inte så effektiv. På DN brukar jag använda "visa sidkälla". På publikationer jag läst oftare betalar jagjoel80 skrev:Dold artikel och jag är på mobilen utan pluginen för att komma igenom väggen. :/

Det intressanta med analysen (TL;DR: efterfrågan på olja kan drastiskt minska de närmsta åren, ffa på grund av elektrifiering. Och mest i västvärlden) är att den i sig kan leda till minskade satsningar på olja, så som den förutspår.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
IVL Svenska Miljöinstitutet undersöker dieselbilar...
oj vad vi är förvånade NOT
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-utslapp/
oj vad vi är förvånade NOT
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-utslapp/
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Artikel i media
Hörde om ett inlegg på tv4 i nyhetsmorgon från föreldrarna för några dagar sedan där de pratade negativt om elbilar, hittar inte de någon stans, vet nån va de pratar om?
Re: Artikel i media
Finns en egen tråd om det i samma kategori som denna tråd.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Artikel i media
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=9070
Edit: Inlägg 13 har länk till klippet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p176859
Edit: Inlägg 13 har länk till klippet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p176859
Re: Artikel i media
https://www.svd.se/fordonsanalytiker-re ... lbilsmarke
Bra analys där. Satsa inte på batterifabriker utan på bränslecellstillverkare eller uppkopplade tjänster. Bränsleceller är ett slags batteri som är kraftfullare än litiumjonbatterier. Och hybrider räcker långt för att få ner koldioxidutsläppen.
Den här killen är fordonsanalytiker på Handelsbanken! Det är hans JOBB att hålla koll på trenderna och han är helt aningslös. Hur är det möjligt? Man frågar sig gång på gång.
Bra analys där. Satsa inte på batterifabriker utan på bränslecellstillverkare eller uppkopplade tjänster. Bränsleceller är ett slags batteri som är kraftfullare än litiumjonbatterier. Och hybrider räcker långt för att få ner koldioxidutsläppen.
Den här killen är fordonsanalytiker på Handelsbanken! Det är hans JOBB att hålla koll på trenderna och han är helt aningslös. Hur är det möjligt? Man frågar sig gång på gång.
Re: Artikel i media
Håller med, är det något som batterier är så är det ju kraftfulla till skillnad mot bränsleceller eller fossilbränslen och hybrider kommer aldrig att stå för bilar med längre och längre räckvidd med el. Det är rena elbilar som är de bilar som kommer kunna köra långt med eldrift.Jerka skrev:https://www.svd.se/fordonsanalytiker-re ... lbilsmarke
Bra analys där. Satsa inte på batterifabriker utan på bränslecellstillverkare eller uppkopplade tjänster. Bränsleceller är ett slags batteri som är kraftfullare än litiumjonbatterier. Och hybrider räcker långt för att få ner koldioxidutsläppen.
Den här killen är fordonsanalytiker på Handelsbanken! Det är hans JOBB att hålla koll på trenderna och han är helt aningslös. Hur är det möjligt? Man frågar sig gång på gång.
Hybrider är troligen tvingade att ha ett mindre batteri så att bensinmotorn får jobba lite då och då. Skulle det vara så att bensinmotorn enbart går igång ett fåtal gånger per år så kommer detta ställa till det med bränslefilter och att bränslet i bilen blir gammalt. Dagen bensinmotorer och dagens fossilbränsle är gjorda att konsumeras. Det är inte så bra för bilen om bränsle i bilen står allt för länge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ja, utvecklingen av bränsleceller har ju inte gått särskilt fort. Det har däremot batteriutvecklingen gjort, och fortsätter att göra. Alltid när någon räknar ut batterier som energibärare och förespråkar ett annat alternativ så förutsätter man att batteriutvecklingen ska stå still. Men med tanke på att det pågår så vansinnigt många forskningsprojekt på batterier så är chansen hyfsad att det plötsligt kommer fram en eller två nya tekniker som innebär tekniksprång. Men även utan tekniksprång så har batterier ett stort försprång före bränsleceller, iaf vad gäller personbilar.
Detta med att batteritillverkningen är konkurrensutsatt. Jo, iofs, men om man ska elektrifiera alla kommande bilar så är det inte konkurrensen mellan batteritillverkarna om kunder som är det stora problemet utan tvärtom konkurrensen mellan tillverkarna om de batterier som tillverkas.
Om Northvolt introduceras på börsen så ska jag definitivt investera...
Detta med att batteritillverkningen är konkurrensutsatt. Jo, iofs, men om man ska elektrifiera alla kommande bilar så är det inte konkurrensen mellan batteritillverkarna om kunder som är det stora problemet utan tvärtom konkurrensen mellan tillverkarna om de batterier som tillverkas.
Om Northvolt introduceras på börsen så ska jag definitivt investera...
Re: Artikel i media
Det enda som behövs för att göra batterier totalt dominerande är att få ner kostnaden för tillverkningen. Enklaste sättet att sänka kostnaden är att öka volymerna, så det blir lite självuppfyllande.
Några tekniksprånget tror jag inte kommer inom de närmsta åren. Men kanske snabbare än för diesel och bensin de uppfanns ju för 150 årsedan ungefär.
Problemet med bränsleceller är att de är inte ens intressanta om de är gratis. Bränslet som de drivs av är fortfarande dyrt och dessutom går det åt mycket av det, pga dålig effektivitet. Sen kan bränslet bara köpas av speciella handlare vid stora dyra stationer, men det är ju det som är poängen så klart... Många vill fortsätta med samma affärsmodell, ungefär som skivindustrin som ville fortsätta sälja skivor.
Några tekniksprånget tror jag inte kommer inom de närmsta åren. Men kanske snabbare än för diesel och bensin de uppfanns ju för 150 årsedan ungefär.
Problemet med bränsleceller är att de är inte ens intressanta om de är gratis. Bränslet som de drivs av är fortfarande dyrt och dessutom går det åt mycket av det, pga dålig effektivitet. Sen kan bränslet bara köpas av speciella handlare vid stora dyra stationer, men det är ju det som är poängen så klart... Många vill fortsätta med samma affärsmodell, ungefär som skivindustrin som ville fortsätta sälja skivor.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Bränsleceller kraftfullare än litiumjonbatterier...? Japp så är det nog... Jösses.
Förutom tanktid, är dom bättre på något alls överhuvudtaget?
Förutom tanktid, är dom bättre på något alls överhuvudtaget?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Ja, acceleration och övriga prestanda är väl rätt lika en ICE så det är väl "bättre" ur oljebranschens perspektiv...Bjelke skrev:Bränsleceller kraftfullare än litiumjonbatterier...? Japp så är det nog... Jösses.
Förutom tanktid, är dom bättre på något alls överhuvudtaget?
Re: Artikel i media
Fyrsitsiga också sägs det. Behövs visst nån tank.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Undra varför utveckling av bränsleceller till bilar inte är konkurrensutsatt likt utveckling av battericells? En annan marknad som inte är direkt konkurrensutsatt är utvecklingen av hästvagnar för persontransport, finns inte alls många som sysslar med det av någon anledning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Där slog du huvudet på spiken!Svenssons skrev:Undra varför utveckling av bränsleceller till bilar inte är konkurrensutsatt likt utveckling av battericells? En annan marknad som inte är direkt konkurrensutsatt är utvecklingen av hästvagnar för persontransport, finns inte alls många som sysslar med det av någon anledning...

Re: Artikel i media
De gör att en bil med bränslecell liknar en fossilbil som behöver tankas på en sunkig mack. Vissa anser att det är en fördel.Bjelke skrev:Bränsleceller kraftfullare än litiumjonbatterier...? Japp så är det nog... Jösses.
Förutom tanktid, är dom bättre på något alls överhuvudtaget?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Får se om aktiekursen vänder upp igen nu efter den här artikeln:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... c-car-lead
https://www.bloomberg.com/news/articles ... c-car-lead
Re: Artikel i media
I nästa nummer av Vi Bilägare, som kommer 22/8, ska de reda ut hur elbilars totala miljöbelastning är jämfört med fossiler. Ska bli spännande att se hur de klarar det!