Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det är väl sällan det blir konsekvenser för svartbyggen, inte vad jag sett i varje fall.LarsL skrev:Kommunen har väl möjlighet att ruva ett "svartbygge", vilket detta då blir.
En fick ett nybyggt hus i sin utsikt och huset vart 1/2 högre än vad som var tillåtet. Trots protester så hände ingenting.
Man sätter gärna upp regler och riktlinjer men ingen ser till att de efterlevs.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
Det är väldigt intressant att precis alla drivlinor förutom just batteribilar får tillgodose sig el från sol/vind/vatten när deras drivmedel ska framställas. För elbilar däremot är det alltid kolkraftverk. Märkligt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Tänkte precis posta samma. Här tror man att det kommer en artikel som bashar vätgasbilen men neeej. Det är som en politiker som bes beskriva en elefant. "En elefant är ett stort djur till skillnad från musen som är ett litet djur och ofta bor i väggar. Möss tycker om ost och kan ha.....". Väldigt konstig artikel som jämför en dålig tolkning av IVL:s mindre bra rapport om elbilar med Toyotas egna rapporter om vätgasbilar. Som vanligt så diskuteras det med sämsta förutsättningarna för batteribilen och bästa för alla andraLucidor skrev:Here we go again: http://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-belas ... tgasbilen/

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Bjelke
- Teslaägare
Och att det ALLTID tar flera timmar att ladda (med syftningen att det är tid man förlorar och måste vänta osv),
aldrig ett ord om att laddtiden i princip inte har ngn betydelse alls till vardags för dom allra flesta...
Dstr:s beräkning är ju bara en av många som tydligt visar hur lite tid man lägger ner på laddning i stort...
aldrig ett ord om att laddtiden i princip inte har ngn betydelse alls till vardags för dom allra flesta...
Dstr:s beräkning är ju bara en av många som tydligt visar hur lite tid man lägger ner på laddning i stort...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Den här life cycle studien verkar vara senaste halmstråt, hamnade i en diskussion igår senast. Finns så många argument från min sida såklart, allt från hur studien självt till att den ändå säger att en batteribil är bättre efter 7 år so whats the problem.
Slutade med att batteribilar ändå är bättre att köra (kvickare, tystare, säkrare, skönare etc) så det spelar ingen roll. Kallade sämre miljöval om ni vill, det är ändå det folk kommer köpa. Ångrar att jag inte bara tog det argumentet först och sedan eventuellt jobba från det om sällskapet kännt sig manade att mala vidare samma ämne. Så mitt tips, börja med det.
Slutade med att batteribilar ändå är bättre att köra (kvickare, tystare, säkrare, skönare etc) så det spelar ingen roll. Kallade sämre miljöval om ni vill, det är ändå det folk kommer köpa. Ångrar att jag inte bara tog det argumentet först och sedan eventuellt jobba från det om sällskapet kännt sig manade att mala vidare samma ämne. Så mitt tips, börja med det.
Det är ju därför man ska låta folk provköra. Man slipper oändliga diskussioner om miljö och verkningsgrad och så. Att få uppleva en elbil i verkligheten är nåt helt annat än att tycka och tro.
Jag menar, hur många gånger har jag inte hört folk säga "det här trodde jag inte var möjligt." Ja, just det.
Jag menar, hur många gånger har jag inte hört folk säga "det här trodde jag inte var möjligt." Ja, just det.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
precismati skrev:Det är ju därför man ska låta folk provköra. Man slipper oändliga diskussioner om miljö och verkningsgrad och så. Att få uppleva en elbil i verkligheten är nåt helt annat än att tycka och tro.
Körde samma spår i veckan när någon började mala om varför man ska ha elbil och att man kanske ska "offra sig" för miljön och köpa elbil ändå. Så jag hävdade bara att för mig handlar det om prestanda... kul att det är bra för miljön men det är prestandan jag är ute efter. Diskutionen hamnade på en annan nivå liksom... 

Jag brukar säga att jag inte har tid (och råd) med att åka till macken titt som tätt. En mycket bra ingång för en diskussion om elbilarnas fördelar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det handlar om hur elen tillverkas. Inte hur den används! Smutsig el och det blir smutsbelastade produkter. Ren el och det blir ingen påverka. Däremot kan du inte elda fossila bränslen utan påverkan. Samma teknik som illussionitern. Man vänder bort uppmärksamheten från den faktiska verkligheten.Seregon skrev:Det är väldigt intressant att precis alla drivlinor förutom just batteribilar får tillgodose sig el från sol/vind/vatten när deras drivmedel ska framställas. För elbilar däremot är det alltid kolkraftverk. Märkligt.
Model S P85D,
Fast det är inte hela sanningen för det har ju stor betydelse om det går år 2kWh/mil eller 4kWh/mil.Foluke skrev:Det handlar om hur elen tillverkas. Inte hur den används! Smutsig el och det blir smutsbelastade produkter. Ren el och det blir ingen påverka. Däremot kan du inte elda fossila bränslen utan påverkan. Samma teknik som illussionitern. Man vänder bort uppmärksamheten från den faktiska verkligheten.Seregon skrev:Det är väldigt intressant att precis alla drivlinor förutom just batteribilar får tillgodose sig el från sol/vind/vatten när deras drivmedel ska framställas. För elbilar däremot är det alltid kolkraftverk. Märkligt.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Någonstans har jag läst att BYD ska heller har redan levererat till taxibilar i England, möjligt att jag läst det här på forumet. Någon som kan friska upp det inlägget?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... fleet.htmlTars skrev:Någonstans har jag läst att BYD ska heller har redan levererat till taxibilar i England, möjligt att jag läst det här på forumet. Någon som kan friska upp det inlägget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Inte riktigt artikel.. men kolla SVT2 nu (eller SVT-play)!
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid
"Fossilbranschens sista strid"
Började precis..
Började precis..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Citerar mig själv nu efter jag sett den helt.. Tack SVT!! Det var en välgjort och mycket intressant dokumentär. Man tog upp Trump och hans kol och olja, de stora förändringarna som är på gång med solkraft och vind, sen kom man in på batterier... och Tesla.. sen elbilar och då också BYD och Indien, där man ju nyligen också sa nej till nya kolkraftverk... det är billigare med solkraft.joel80 skrev:Inte riktigt artikel.. men kolla SVT2 nu (eller SVT-play)!
Började precis..
Se den! (Fina bilder innifrån Tesla..

Det var bland det mest korkade jag läst.Smutt skrev:Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:
Skrev ett mail till "reportern"
Hej
Jag läste ovan nämnda artikel och blev bestört över vilken okunskap som präglar denna studie och därmed din rapportering av den.
Studien verkar utgå från fossilbilstänket att laddning sker huvudsakligen på snabbladdare medan man väntar.
Hade de istället tittat på hur man normalt laddar elbilar, nämligen hemma på natten och/eller på arbetsplatsen hade de insett att alla kan starta på morgonen med fulladdat batteri dvs 15-45 mil beroende på bilmodell.
Då skulle de oxå inse att de flesta, troligen över 95% av alla skulle klara sig utmärkt på detta.
Själv kör jag elbil över 4000 mil per år och snabbladdar max 5-10% av strömme och det är ALDRIG i min egen stad utan på långresor. Resten är hemma addning.
Så jag hävdar att svaret pä den sk Sanningen är 0 (NOLL!) Ingen behöver snabbladdning i sin egen stad
Tack för tipset! Hoppas den ligger kvar länge på Play för den vill jag kunna hänvisa till!joel80 skrev:Citerar mig själv nu efter jag sett den helt.. Tack SVT!! Det var en välgjort och mycket intressant dokumentär. Man tog upp Trump och hans kol och olja, de stora förändringarna som är på gång med solkraft och vind, sen kom man in på batterier... och Tesla.. sen elbilar och då också BYD och Indien, där man ju nyligen också sa nej till nya kolkraftverk... det är billigare med solkraft.joel80 skrev:Inte riktigt artikel.. men kolla SVT2 nu (eller SVT-play)!
Började precis..
Se den! (Fina bilder innifrån Tesla..Och intevju med Vice VD. )
+1 Bra kommentar!bullen skrev:Det var bland det mest korkade jag läst.Smutt skrev:Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:
Skrev ett mail till "reportern"
Hej
Jag läste ovan nämnda artikel och blev bestört över vilken okunskap som präglar denna studie och därmed din rapportering av den.
Studien verkar utgå från fossilbilstänket att laddning sker huvudsakligen på snabbladdare medan man väntar.
Hade de istället tittat på hur man normalt laddar elbilar, nämligen hemma på natten och/eller på arbetsplatsen hade de insett att alla kan starta på morgonen med fulladdat batteri dvs 15-45 mil beroende på bilmodell.
Då skulle de oxå inse att de flesta, troligen över 95% av alla skulle klara sig utmärkt på detta.
Själv kör jag elbil över 4000 mil per år och snabbladdar max 5-10% av strömme och det är ALDRIG i min egen stad utan på långresor. Resten är hemma addning.
Så jag hävdar att svaret pä den sk Sanningen är 0 (NOLL!) Ingen behöver snabbladdning i sin egen stad
Ja, det var något av det mest korkade jag läst. Stackars ungdomar som inte fick nån styrning i sitt arbete så de kom rätt. Nu kommer detta istället att finnas kvar som något man kommer att skratta åt i framtiden.