P85D - leverans och reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: P85D - leverans och reflektioner

Inlägg av Kilowatt »

Det var fantastiskt att fara iväg i nya bilen!

Men nu upptäckte jag 245:or bak!? Hrmph! :evil:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Kilowatt skrev:
Inte alls ok! Visar återigen att man inte kan lita på de besked man får av dem.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kilowatt skrev:

245 och Continental? Åk tillbaka...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag skulle nog gärna ha contisilents om det fanns i 19"... ;) det är trevligt med tysta däck.

Är det bara utseendet som gör att ni vill ha 265:or, eller är det för att pressa till det yttersta där bakfästet annars försvinner? (Helt ok med bägge skälen, men annars verkar det ju grymt mer praktiskt med 245 runt om - med en D så spelar det ju noll roll för acc ivf)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

thebishop skrev:
Jag skulle nog gärna ha contisilents om det fanns i 19"... ;) det är trevligt med tysta däck.

Är det bara utseendet som gör att ni vill ha 265:or, eller är det för att pressa till det yttersta där bakfästet annars försvinner? (Helt ok med bägge skälen, men annars verkar det ju grymt mer praktiskt med 245 runt om - med en D så spelar det ju noll roll för acc ivf)
För min del både grepp och kosmetika. Det är märkbart snyggare med 265:or, och greppet kan definitivt behövas när man står på i kurvor etc trots fyrhjulsdrift. Mer gummi, bättre gummi.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

PS2 är en stor skillnad mot continental. PS2 låter mer men har rejält bättre grepp och är snyggare. Köper man en bil med 700hk och vill ha tysta däck kanske man skulle gått på en S85... :-)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kilowatt skrev:

Ok, hatten av för Tesla som utan argumentation byter till 265 bak. Dock på Conti, men det är jag nog rätt nöjd med ändå. Bästa av två världar? :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

hybris skrev:
PS2 är en stor skillnad mot continental. PS2 låter mer men har rejält bättre grepp och är snyggare. Köper man en bil med 700hk och vill ha tysta däck kanske man skulle gått på en S85... :-)
:D

Nu kommer jag ju ha PS3 på mina 19" (hade bytt till Supersport om dimensionen funnits - de är tystare _och_ bättre såvitt jag förstår) - jag har ju inget emot att det är bra väghållning _och_ tyst.

Däremot så undrar jag hur stor skillnad de extra 2 cm bredd på bakdäcken ger på körning ute på vanliga vägar, utan att verkligen tänja på gränserna.... Bättre gummi däremot, det köper jag 100%.

Jag velade länge mellan 21" och 19" (jaja, 21" _är_ snyggare, framför allt de grå!) - men föll till föga för praktiska hänsyn (alla jäkla hål i gatan i stockholmsområdet...) + komfort. Antar att jag börjar bli äldre och klokare, för 10 år sedan hade jag gjort tvärtom ;)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

PS2 låter inte mycket. Blir tystare efter inkörning. Men Continental och 245 på en bil med 700hk? Nice som kräkmedel...
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Nu har jag också fått min bil, grå P85D.

Jag måste rapportera att jag hade en fantastisk leveransupplevelse med superproffsig genomgång vid leveransen. Bästa ever! Jag fick också alla mina konstiga och dumma frågor besvarade. 100 av 100 poäng!

Bilen är över mina förväntningar, mjuk och smidig att köra. Axet mellan från 70-120, det som jag tycker är viktigt, är helt suveränt. Svisch säger det bara. Mäktigt med den accelerationen i så pass tung bil. Allt verkar sitta ihop ordentligt också, inga problem hittills med skrammel eller annat.

Den konstigaste grejen för mig igår som nybliven Teslaägare var nog att ansluta en Supercharger. Det är ju plötsligt kul att "tanka"!

Snart 100 mil avverkade!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

thebishop skrev:
hybris skrev:
:D

Nu kommer jag ju ha PS3 på mina 19" (hade bytt till Supersport om dimensionen funnits - de är tystare _och_ bättre såvitt jag förstår) - jag har ju inget emot att det är bra väghållning _och_ tyst.

Däremot så undrar jag hur stor skillnad de extra 2 cm bredd på bakdäcken ger på körning ute på vanliga vägar, utan att verkligen tänja på gränserna.... Bättre gummi däremot, det köper jag 100%.

Jag velade länge mellan 21" och 19" (jaja, 21" _är_ snyggare, framför allt de grå!) - men föll till föga för praktiska hänsyn (alla jäkla hål i gatan i stockholmsområdet...) + komfort. Antar att jag börjar bli äldre och klokare, för 10 år sedan hade jag gjort tvärtom ;)

19" Goodyear M+S är precis något för oss gubbar med hatt. Du har varit realist. Tyvärr är det också nödvändigt på vägar där transportstyrelsen har ansvar för underhållet. Från en som får sladda runt med en bakhjulsdriven P85.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Japp. Fast jag byter till Michelin ps3 - mailade även Michelin om supersport och de sade att de hoppas få det i rätt dimension för 19" senare i år, så håller tummarna för nästa sommar ;-)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hål i vägen har inte varit några problem under det året jag körde min P85+. Den enda nackdelen är snarare enkelt att kanstöta dem... Men det är en grym skillnad i utseende på 19 eller 21". Alltså GRYM skillnad och inte bara grym. ;-)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Rub it in :)

Det blev Cyclones ivf, tyvärr fanns de ju inte i grått (ser ut som det kommer däremot) men tycker de är snyggare än standard (+3% räckvidd eller vad det nu var är ju bonus)

Men allvarligt talat, det är sjukt stora hål just nu i Stockholmsområdet. Var obehagligt även med 18" på min gamla bil (det klart man försöker undvika hålen, men när det är mörkt blir det svårt ibland...). Hoppas svevia (de är väl ansvariga nu?) fixar snart, men jag är skeptisk.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du får gasa mer så du svävar över hålen! ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Niclas: blir det någon P85D? ;-)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

ska provköra en P85D nästa vecka, får se vad jag tycker efter det. En P85D blir det nog, frågan är bara NÄR jag byter (om det blir snart eller om 2 år när leasingen går ut och jag måste byta).
Men kanske om 2 år så finns P110D eller P110+? Tycker fortfarande om bakhjulsdrivet...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Hej Tibor, du kanske kan flytta det här inlägget om du tycker det hamnat fel.

Jag hittade subwoofern i bagage utrymmet. Den låter men väldigt svagt trots att jag dragit upp basen i stereon. Hur kan man öka volymen på den?
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Efter en vecka på stranden med stort behov av Tesla igen så äntligen hemma... Åkte givetvis en lång sväng. Kunde inte låta bli att förnedra några Golf GTImoch någon trimmad BMW 335. Ooooj vad snabb bilen är. Nästan så man tycker synd om dem. Inte säker på att de fattade vad som försvann vid rödljuset. Bilen är verkligen sjuk. Provade även lite aktiv körning på lite kurvig väg. Jäklar vad bra den ligger på vägen. Tur att man har next gen stolarna annars skulle knipa med skinkorna sommi P85+ inte räcka långt.,. ;-) jäklar vad bra denna bil är...

Edit. Givetvis respekterades hastighetsskyltarna. Teslaägara kör med stor försiktighet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tyvärr kunde jag inte byta till nextgen men det verkar som fördelen blir en jäkligt vältränad bak :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

OlofR skrev:
Jag hittade subwoofern i bagage utrymmet. Den låter men väldigt svagt trots att jag dragit upp basen i stereon. Hur kan man öka volymen på den?
Du kan justera balansen på ljudet så att du skickar mer ljud bak i bilen - vid ett mellanläge, ganska mitt i mellan center och längst bak, får du mest bas ut från subwoofern.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Tack för tipset Herr X. Det verkar som gummimattan bak dämpar ljudet en hel del. Subwoofern låter betydligt mer när jag lyfter på mattan. Ska prova inställningen nu :-)
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Noterar en annan detalj. Verkar som bagaget på min P85D har blivit något bredare. Detta då min gummimatta för bagaget inte längre ligger kant i kant... Någon mer som noterat detta?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Noterar en annan detalj. Verkar som bagaget på min P85D har blivit något bredare. Detta då min gummimatta för bagaget inte längre ligger kant i kant... Någon mer som noterat detta?
Menar du att bilen blivit bredare sedan hämtade den, snacka om uppdatering, trådlöst med 6.2? :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inte sedan jag hämtade den med jämfört med min förra bil så är bagaget bredare eftersom gummimattan inte längre täcker hela bagaget...
Skriv svar