Premiumpaket eller inte samt leasing
Moderator: Redaktion
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Det är väl hårt, även i vinterväg så har jag svårt att komma upp i 300 om man även om man snittar 110-120 med lite varierad fart och typ 80 som lägst.rightnow skrev:Ok jag har räknat 350. Kanske lite väl hårt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Premiumpaket eller inte samt leasing
Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD är Ludicrous...
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD är Ludicrous...

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Premiumpaket eller inte samt leasing
Jag pratar om ambient belysning i armstödenSmutt skrev:Här har du kupébelysningen bättre än original premium
https://www.abstractocean.com/Tesla_interior_light_kit/
Lampor är skit samma
Sen är premium riktig lyft om man väljer läder inte annars
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Eller om man vill ha 350Wh/km kan man köpa en X med 22"jpetters skrev:Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD Ludacris...


Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Värt att tänka på är att 75an laddar lite saktare på Superchargers. 90/100 kommer upp i högre hastighet. Inte en dealbreaker, men kan vara bra att veta om. 75 toppar på ca 95kw, 90D på ca 110kw. 100D är jag osäker på, men kanske lite högre än 90?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
På min 85D har jag haft 117 kW på SuC så det borde ju 90D också klara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Där är ett argument för 90/100 mot 75:an även om vi pratar enstaka minuter över korta laddstopp. Vill man pausa så lite som möjligt skall man satsa på stort batteri.
Simulera på https://abetterrouteplanner.com så får man ett hum hur mycket restiden och laddtiden skiljer sig
Simulera på https://abetterrouteplanner.com så får man ett hum hur mycket restiden och laddtiden skiljer sig

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Min "gamla 70D" toppar 115 kW på SuC. Så så väldigt mycket tid sparar man inte vid laddningen, men på slutet är det segare, så jag tar gärna å laddar lite mindre å laddar oftare, vill gärna ha en bensträckare då å då.
Förbrukningen totalt över 5500 mil är exakt 200 Wh/km. Ca 220 på vintern å 180 på sommarn.
Förbrukningen totalt över 5500 mil är exakt 200 Wh/km. Ca 220 på vintern å 180 på sommarn.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
115kW med en 70D? Wow, det låter fantastiskt. Hade en låne-75D och kom aldrig över 100 på fyra olika SUperchargerstationer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
HelectriC skrev:115kW med en 70D? Wow, det låter fantastiskt. Hade en låne-75D och kom aldrig över 100 på fyra olika SUperchargerstationer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Jag kan inte minnas att jag någonsin har kommit över 110kW, varken med P85 eller 90D. 115kW med en 70D är extremt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Tack Danni! Utmärkt information och då har jag helt klart gjort fel vid min försäljning. Eller rättare sagt, jag gjorde rätt men min revisor korrigerade felaktigtdanni skrev:Nope, det stämmer inte. Om din revisor sa det så hade hen fel, eller så var det här för såpass lång tid sen att läget var mer oklart (men det kom för ett tag sen en dom i regeringsrätten som klargjorde läget). När man avyttrar en bil räknas det som försäljning, och eftersom du inte får dra av moms vid inköp av bil så måste du inte heller ta ut moms vid försäljning av bil. Mellanskillnaden lägger du rakt i bolagets ficka, utan att betala in någon moms på detta. Det här har jag stämt av både med tidigare revisor och nuvarande redovisningsfirma och bägge sa exakt samma sak. Du kan kontakta Skatteverket och få samma information från dem. Du har även samma information här:helix skrev:Säljer man bilen till ett högre värde än restvärdet måste man betala tillbaka 12,5% moms vid fsg på den vinst man gör på bilen. Den del av leasingkostnaden som man får dra 12,5% moms är alltså bara den faktiska värdeminskningen.danni skrev:Leasingen är ju finansiell leasing så bolaget måste ansvara för restvärdet oavsett. Det är alltid bättre att sätta ett lägre restvärde och i bästa fall få tillbaks pengar vid avyttring - då får man dra av mer moms totalt sett. Så sätt det så lågt ni kan med.
Jag vet eftersom jag själv missade att betala tillbaka moms på en bil där jag gjorde en vinst i mitt AB och min revisor påpekade detta vid bokslut. Blev alltså till att justera vid nästkommande momsrapportering.
http://www.ekonomi-info.nu/vidareforsal ... g_5086.asp
https://support.speedledger.se/hc/sv/ar ... ktets-slut
Och på många andra ställen.

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Jag fick 119kW på både Ödeshög och Toftaholm när jag laddade häromdagen med mitt 100-batteri. Hade en 90D innan och min tripp mellan Stockholm -> Malmö gick en halvtimme snabbare med 100-packet. När jag laddat till Typical 300km fick jag fortfarande runt 90kW. Upplever stor skillnad på hur mycket längre 100-batteriet kan upprätthålla hög laddhastighet jämfört med 90-batteriet.mati skrev:Jag kan inte minnas att jag någonsin har kommit över 110kW, varken med P85 eller 90D. 115kW med en 70D är extremt bra.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Min 70 ( ursprungliga 70 ej strypt 75 ) kommer också upp i 115ish på SuC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Angående förbrukning, jag har en P85D (utan L) som lånebil nu. Tycker jag kör galet hårt, men ligger under 200 i snitt. Klart under vad min X med 20" förbrukar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Jaha oj. Då får jag räkna om!Nikke skrev:I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Har jag inte tänkt på heller!! Tack!jpetters skrev:Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD är Ludicrous...
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Snart är jag med i klubben! Idag köpte jag en D90 Midnight gray. En demobil som de hade i lager. 2-3 veckors leveranstid! I cant wait. Har ju aldrig ens suttit i en Tesla
Tack för all hjälp allihopa!

Tack för all hjälp allihopa!
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Provköra är för tunnisarrightnow skrev:Snart är jag med i klubben! Idag köpte jag en D90 Midnight gray. En demobil som de hade i lager. 2-3 veckors leveranstid! I cant wait. Har ju aldrig ens suttit i en Tesla![]()
Tack för all hjälp allihopa!

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Kallas även 90D
/besserwissern
/besserwissern

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Hahaha. Sorry är trött. Kom precis hem från kvällsmöten på jobbet.HelectriC skrev:Kallas även 90D
/besserwissern
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Tänk om jag råkat köpt en Nikon D90 istället för en Tesla 90D.



- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Kul, grattis till bilen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning