Underbart har aldrig gillat glastak var orolig att jag skulle bli tvingad med min
M3
Har även oroat mig för att bli tvungen att köpa luftfjädring pga dragkroken
Så det här är fantastiska nyheter
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Nu är ju det här en lista som ska framhäva fördelarna med en S, men att 3 kan få dragkrok och S inte borde ju även stå där! Men, som sagt, det är ju ett dokument som ska prata ner 3:an...
Det blir intressant att se hur optionerna på Model 3 utvecklar sig över ett par år. Har fortfarande två år kvar på S leasing när trean förmodligen kommer till Sverige. Just nu blir detinte en kombination av optioner som jag siktade på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
OK, det där vet jag inte så mycket om. Tittade just på en video från demokörningarna förra våren. Där frågar de om takversioner. Tydligen är det så att det är bara sektionen över framsätena som kan vara plåt. Över baksätet måste det vara glas, annars blir det för låg takhöjd. Samma orsak till att det inte blir en större baklucka. Scrolla till 3:11 i videon:
Snacka om att info från Tesla enbart är till för att snacka ner M3 när det bara är den lilla skygglappen över förarens huvud man pratar om när man pratat glastak eller inte. Ska den lilla plutten kosta typ 16000kr som ett vanligt glastak gör?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja det blir inte mycket till plåttak i detta fall. Återstår att se om det blir som Jerker nämnde, dvs, relaterat till möjligheten att ha takräcke eller ej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag har funderat lite på vilka saker som inte finns med i jämförelsen. Eftersom denna är till för att sälja fler S idag och färre 3 imorgon, så kan man tänka sig att flera av de saker som inte tas upp är såna där 3 ståtar med det bättre värdet. Förbrukning får vi anta blir bättre på den mindre 3:an, men hur är det med laddningseffekt? Nya batterierna kanske kan ta emot fler kW än de gamla. Svängradie? Troligen mycket bättre på 3:an och inte med i tabellen. Dragkrok? Finns inte till S, inte med i tabellen.
Jag rekommenderar er alla att tänka lite utanför här, och delge era tankar.
Viss information i det här jämförelsedokumentet strider mot tidigare information. Man kan se det på två sätt:
1. Sen presentationen har man ändrat sig på vissa punkter. Det är ju inte alls omöjligt. Visioner har mött verkligheten och tvingat fram andra principer.
2. Man framhäver skillnader som kommer att gälla när de första model 3 släpps. Man vänder sig alltså till potentiella köpare i nutid, inte i en framtid när model 3 nått full produktionskapacitet och då har fler tillval.
Blir lite oroad att dragkrok kan saknas De krävde ju luftfjädring på Model X för att få ha drag och nu kommer Model 3 utan luftfjädring. De nämner inte heller dragkrok i utrustningslistan.
Nu kan det ju vara så att Model S kommer att begåvad med dragkrok och andra features som borde hamna på 3. Men varför då inte slänga på det redan nu?
Nu är väl iofs en dragkrok en icke fråga i USA där de hellre köper en extra pickup. Nu har det här gått så långt att det börjar nämnas pickup som ett alternativ här hemma också. Det skulle då alltså bli två vanliga elbilar och en fossilpickup med drag.
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
Jag tror den kommer direkt elsystemet måste vara klart från dag 1 även kylning osv kvar är bara kroken som knappast är svår att tillverka
Tror heller inte att avsaknaden av luftfjädring betyder något, kan inte se varför det skulle vara vara en skillnad mellan elbilar och förbränningsmotorbilar när det gäller den biten. Det skulle möjligtvis vara den jämna viktfördelningen men det finns massor med fossilbilar som har 50/50 viktfördelning, BMW 3 serie exempelvis. Sen kanske det kan påverka den maximala dragvikten och att det är därför Tesla valde att endast ha det som tillval med luftfjädring när det gäller Model X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, det viktiga är att den typas med dragkrok för då går det att montera en själv sedan. Men finnas hade det ju varit om de fått till en utfällbar och fin dragkrok direkt från fabriken.
Personligen så mår jag redan så dåligt av att behöva vänta kanske 1 1/2 år till på bilen, att jag kommer överse med eventuellt stora brister (som t ex avsaknad av krok eller takräcke ).
Att behöva vänta ytterligare ett par år på en Model Y finns inte på kartan. Inte heller köpa ett klassiskt fossilmärke som börjat bygga elbilar för att de är tvungna.
Med risk för att låta som en hippi men:
Att köpa en Tesla är inte bara ett vanligt val av bilmärke utan också ett "statement" att stötta en visionär som inte drivs av traditionellt vinstintresse utan verkligen vill förändra världen. Det är också ett val som "straffar" den tradionella bilindustrin som inte tagit klimathot och miljö på allvar i decennier.
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022