P85D - leverans och reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Re: P85D - leverans och reflektioner

Inlägg av OlofR »

Tack Hybris och Segelflygaren för att ni delar med ett av era erfarenheter. Hämtar min första Tesla idag. Ska bli riktigt kul att äntligen få provköra P85D.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Skulle gärna vilja ha reflektioner på baksätet..
Är rejält besviken att dom inte har nextgen där längre!
På bilderna ser ju det ut som en ganska tydlig skillnad.
Vad säger ni, om ni gämför mot förra bilarna och dom nya.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Eliard skrev:
Skulle gärna vilja ha reflektioner på baksätet..
Är rejält besviken att dom inte har nextgen där längre!
På bilderna ser ju det ut som en ganska tydlig skillnad.
Vad säger ni, om ni gämför mot förra bilarna och dom nya.
Eftersom jag inte provsuttit baksätet, så tog jag en sväng ut till bilarna för att provsitta baksätet bakom "mig själv". Jag har alltså bara provsuttit, och vet inte hur det känns i längden. Jag är ca 182 cm lång, väger 75 kg och gillar en tillbakalutad körposition.

Benutrymmet har inte blivit bättre, utan är ungefär detsamma. Huvudutrymmet har i mitt fall blivit klart bättre, men det beror på att det är taklucka i nya bilen, men inte i gamla (helt klart ett skäl att välja till taklucka). Det känns mer som om man sitter i det nya sätet (NG) än i det gamla, det sluter dock inte till i sidled på samma sätt som framsätet utan det är ett större "glapp" innan man får sidostöd vid kurvtagning. Precis som tidigare är stödet för låren obefintligt.

Sammanfattningsvis, så tycker jag att baksätet blivit snyggare och kanske lite bättre, dock inte lika stor skillnad som framsätet, vilket blivit mycket bättre!
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Okej tack för att du tog dig tid att checka av min fundering, lite som jag förväntat.
Det estetiska är det som stör mig mest, tror jag.
Icke (NG) får baksätet att likna en vaderad parkbänk..
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det stora problemet med NG fram och inte bak är att det inte ser ut att hänga samman designmässigt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har provsuttit gamla och nya bakstolarna precis efter varandra. (Två bilar bredvid varandra)

Smaken är som baken men jag tyckte att next-gen baksätena var ENORMT mycket skönare än de gamla!
Ungefär samma sittställning men mjukare och mer kroppsformade än de gamla. Gamla sätet kändes som långbänk - nya som tre bekväma fotöljer.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Helt sjukt att man inte kan få välja dessa nya... Eller kan man på något sätt?
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Har just hämtat min bil och tänkte meddela mina första intryck.

Fick tiden 13:00 för genomgång och leverans. När vi kommer till Infra City var det ingen i hallen för att ta emot oss. Det fanns dock en vit S85 att kolla på vilket vi gjorde i detalj eftersom det var över två år sedan jag provkört.

Efter en stund parkerar en kille min nya bil ute i regnet för att laddas. Antar att alla laddstationer inne var upptagna.

Runt 13:30 dyker C upp och meddelar att det är mycket att göra och att han kommer snart.

Min bil körs in i hallen och vi går igenom den. Jag kunde redan det mesta tack vare Youtube och er på forumet så det gick ganska fort.

Bilen var blöt så det var svårt att se några lackskador. Slogs av att bilen verkligen är snygg, mycket snyggare i verkligheten än på nätet.

Betalade mina tillbehör en typ 2 laddkabel och gummimattor. Tyvärr saknades mattan till frunken och chademo kabeln. Skulle komma senare.

Dags att äntligen åka. Tyvärr var bilen bara laddad till ca 30% och Insane mode infann sig inte även om bilen är riktigt snabb ändå.

Bilen är helt fantastiskt enkel att köra. Nästan för enkel. Jag behöver dock några till mil innan jag kommer ihåg att långsamt lyfta foten för att få en behagligare nedbromsning.

Cruise control fungerar bra även om det kändes lite läskigt första gången bilen framför mig stannade. Jag var beredd med bromsfoten bara ifall.

Det regnade när jag hämtat bilen och kameran bak blev snart full med vattendroppar. Det går att se ändå men inte helt tydligt.

Telia och tesla jobbar tydligen på att gå nätet att fungera så navigering och Internet radio kunde jag inte få att fungera.

Kom just hem till garaget och satte i laddkabeln i 360v 16A uttaget och jordfelsbrytaren löste ut. Provade få 220v 10A uttagen och samma sak hände. Är det något som ni har råkat ut för?

Jag kommer nu koppla förbi jordfelsbrytaren tills vidare.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har du elvärme? Vilken amp har huset? Att ladda dagtid på 16 amp om det är huvudsäkringen lär utlösa den. Iofs testade du på 10 amp... Skulle verifiera att huset drar lite el och om den utlöser be elektriker kolla upp... Känn så saker inte blir för varma för su vill inte få någon brand.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vad uselt att de släpper en bil med 30% laddning... Jag hade 80%.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Huvvaligen!

Jag skall hämta imorgon. Om de kör in bilen från regnet vet jag inte vad jag gör. Det finns gränser för vad jag kommer att tåla som "early adopter".

Jar struntar rent ut sagt blankt i kvartalsresultatet och trycket på att leverera innan mars är slut, det får inte gå ut över leveransupplevelsen.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, trots att de var mindre trevliga. Jag hoppas kunna rapportera positivt imorgon!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Ni får iallafall era bilar, så klaga inte! 8-) Det finns värre saker som händer.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

hybris skrev:
Har du elvärme? Vilken amp har huset? Att ladda dagtid på 16 amp om det är huvudsäkringen lär utlösa den. Iofs testade du på 10 amp... Skulle verifiera att huset drar lite el och om den utlöser be elektriker kolla upp... Känn så saker inte blir för varma för su vill inte få någon brand.
En jordfelsbrytare löser inte om inte det är jordfel. Vänd på 230V -kontakten och kolla om det löser då. Vid korrekt kopplad 3-fas ska jordfelsbrytaren inte lösa. Tänk på att det ska finnas 3 faser + N + Jord i kontakten.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Jojo skrev:
Ni får iallafall era bilar, så klaga inte! 8-) Det finns värre saker som händer.
Håller med, ni är ganska kinkiga :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag tar gärna min bil med leverans imorgon, även om den är blöt ;)

Tycker däremot att de borde laddat och respekterat den bokade tiden - det är inte ok.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Tyvärr saknades mattan till frunken
Bekräftade de att gummimatta till D frunk är på gång? Försökte beställa en förut men oklart vad som gällde...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

fick också leverans idag kl 13:00, eller ngt senare faktiskt, de hade fullt upp, ganska kort genomgång, jag har sett det mesta på YouTube så det funkade bra. Uppdaterade KEBA laddboxen funkade bra i garaget, körde några starter tillsammans med barnen, alla blev något illamående..., så här långt en mkt positiv upplevelse
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Jag är väldigt nöjd med bilen och leveransen. Tanken med att förmedla min upplevelse är för att sätta rätt förväntan hos er som fortfarande inte fått er leverans och för att Tesla om de läser det här, vet vad de kan förbättra.

Det verkade inte vara någon frunk matta på gång på ett bra tag men Tesla skulle meddela mig när/om den kommer.

Angående jordfelsbrytaren tror jag att jag vet vad det är. Faserna ligger utanför och nollan ligger innanför jordfelsbrytaren. Lätt fixat sa elektrikern.
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Tog en sväng till Max vid Infra City för att prova SC för första gången. Laddar 55 mil i timmen mot en hemma med provisorisk 220v skarvsladd. Nice.

Bilen går som en dröm. Svårt bara att inte knappa på skärmen hela tiden.

Navigation är underbar med bild på hur avfarten ser ut innan jag svänger av.

Hoppas bara jag hinner ladda till ca 80% innan Max stänger.
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Har nu provat Insane och det är en enorm skillnad när batteriet nästan är fullt. Har fortfarande ståpäls och ett stort leende på läpparna. Tjejen tyckte det var häftigt men skrämmande.

Provade även Spotify från min Samsung galaxy S5 via blue tooth och det fungerar klockrent. Får till och med upp skivomslaget i skärmen och byter låtar med knapparna på ratten. Riktigt bra ljud tycker jag. Provade radio hos Tesla men det var så dålig mottagning där.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

OlofR skrev:
Har nu provat Insane och det är en enorm skillnad när batteriet nästan är fullt. Har fortfarande ståpäls och ett stort leende på läpparna. Tjejen tyckte det var häftigt men skrämmande.

Provade även Spotify från min Samsung galaxy S5 via blue tooth och det fungerar klockrent. Får till och med upp skivomslaget i skärmen och byter låtar med knapparna på ratten. Riktigt bra ljud tycker jag. Provade radio hos Tesla men det var så dålig mottagning där.
Har samma härliga upplevelse.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Idag är det "Dagen D" :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Kilowatt skrev:
Grattis! Kör försiktigt i det blöta ;)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Grattis. Jag provade Insane igår kväll när det regnade och var blött på vägen. Bilen spann en hel del innan den fort iväg som en kanonkula. Kul men lite läskigt eftersom bilen vred sig något och jag fick parera med ratten.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

thebishop skrev:
Kilowatt skrev:
Grattis! Kör försiktigt i det blöta ;)
Ja, att kliva iväg över ett blött övergångsställe var en lätt pulshöjare i morse - första gången som jag upplevt bilen som lite lynnig.
Skriv svar