Dyr omkörning idag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zyxilon
Teslaägare

Dyr omkörning idag

Inlägg av Zyxilon »

Så där ja. Runt 8 tiden i morse skjutsade jag barnen till förskolan och lämnade sedan av frugan på jobbet vid sjukhuset. Kör tillbaka ner på E18, en gubbe har mer eller mindre parkerat framför mig i påfarten, med båda händerna krampaktigt på ratten håller han stadiga 50 km/h när vi kommer ut på motorvägen som tillåter 80. Jag viker ut i vänsterfilen och trycker på lite lätt för att komma förbi gubben som nu segar sig upp i hastighet. Smidigt vid omkörningar med snabb bil tänker jag. Efter två avfarter svänger jag av E18 och ser en vit Passat bestyckad med tre extraljus, nosa mig i baken. Passaten följer mig och låter ingen annan bil komma mellan oss. En snabb tanke slog mig att han kanske vill rejsa? :lol: men tanken försvann snabbt och byttes mot en ganska obehaglig känsla. :? Efter ytterligare 300 meter fick jag känslan bekräftad. Passaten förvandlades hastigt till en spektakulär LED-show i rött och blått medan vi stannar intill vägkanten. Ur polisbilen hoppade en liten konstapel som berättade för mig att det gick 96 km/h på 80-väg vilket resulterade i ett inbetalningskort på 2400 svenska riksdaler. Innan vi skiljs åt säger han "Det är en riktigt fin bil du har. Ta det lugnt i fortsättningen för den där maskinen är väldigt snabb". ;)
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Dyr omkörning idag

Inlägg av Feddan »

Gubben gjorde ju ett grövre fel om han körde 50 på 80-väg.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Zyxilon
Teslaägare

Inlägg av Zyxilon »

Ja, jag ser ofta dessa "försiktiga" bilister som kör in på motorvägen i alldeles för låg hastighet.

Nåväl jag tar det som en påminnelse om att släppa lite på gaspedalen :D
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Feddan skrev:
Nja, 80 är maximala tillåtna hastigheten som skall anpassas nedåt beroende på vägförhållanden. Behöver alltså inte vara fel med 50 på 80-väg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Feddan skrev:
Precis, om det gäller att ligga så nära hastighetsgränsen som möjligt så låg du mycket närmare. Eller nej, det funkar ju inte så. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Du kanske låg kvar lite länge i 96 efter omkörningen. Eller sänkte du till 80 direkt efter omkörningen?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Feddan skrev:
Världens sämsta (och vanligaste) bortförklaring. :) Argumentationsfel genom relativiserat umbärande, även känt som "Åhmmä! han'rå!!?"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
Feddan skrev:
Världens sämsta (och vanligaste) bortförklaring. :) Argumentationsfel genom relativiserat umbärande, även känt som "Åhmmä! han'rå!!?"
Ännu sämre är "Åhmmä! du'rå!!?" riktat till polisen som följde efter i samma hastighet och mätte.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Torkel skrev:
Feddan skrev:
Ännu sämre är "Åhmmä! du'rå!!?" riktat till polisen som följde efter i samma hastighet och mätte.
Även känt som "whataboutism": https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Det är en rätt stor fara att ligga 30 under hastigheten på motorväg... om man inte kan hålla tempot av trafikflödet så ska man inte köra bil.

betydligt farligare när all trafik bakom en behöver byta fil snabbt / tvärnita på bromsen än att köra om 16km/h för fort.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

tehjimos skrev:
Det är en rätt stor fara att ligga 30 under hastigheten på motorväg... om man inte kan hålla tempot av trafikflödet så ska man inte köra bil.

betydligt farligare när all trafik bakom en behöver byta fil snabbt / tvärnita på bromsen än att köra om 16km/h för fort.
Det var min poäng men du formulerade det mycket bättre. Att Zyxilon gjort fel är det inget snack om.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Det är faktiskt olagligt att köra för sakta på motorväg, ger böter. Vilken paragraf som används vet jag inte men det kan säkert någon här på forumet vaska fram.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Finns tydligen exempel där polisen agerar när man kör för långsamt :)
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bi ... ta-180579/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

provoman skrev:
Det är faktiskt olagligt att köra för sakta på motorväg, ger böter. Vilken paragraf som används vet jag inte men det kan säkert någon här på forumet vaska fram.
Så gärna:
Trafikförordningen 3 kap skrev:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Det finns tydligen en del riktiga helgon bland Teslaägare. 96km/t i.s.f. 8o efter en omkörning! Motorväg! Vad är det att oja sig över. Min enda bortförklaring skulle vara att:"Jag såg er inte"!
Surt med boten! :evil:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Det finns tydligen en del riktiga helgon bland Teslaägare. 96km/t i.s.f. 8o efter en omkörning! Motorväg! Vad är det att oja sig över. Min enda bortförklaring skulle vara att:"Jag såg er inte"!
Surt med boten! :evil:
Kan hålla med här. "Såg er för sent, annars hade jag tryckt plattan i mattan."
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Ja det skulle vara intressant om ordningsmakten försökte driva den tesen (max 80) på E4:an en bit norr om Stockholm precis innan eller efter rusning. Böter för hela motorvägen rakt av...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jonsalgerier skrev:
Ja det skulle vara intressant om ordningsmakten försökte driva den tesen (max 80) på E4:an en bit norr om Stockholm precis innan eller efter rusning. Böter för hela motorvägen rakt av...
Vid vägarbetet i Sollentuna där anslutningen till förbifarten byggs är det 70. Skulle de stå där en dag skulle rusningstrafiken bli lugnare sedan, då antalet som skulle få åka pendeltåg skulle öka rejält (om de inte även vill göra sig skyldiga till grov olovlig körning).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonsalgerier skrev:
Inte idag då det gick väldigt sakta. Det stod polismotorcyklar och blockerade påfarten på E4 från Kista när jag körde förbi, tittköer. Varför dom stod där har jag inte kollat ännu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
provoman skrev:
Så gärna:
Trafikförordningen 3 kap skrev:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning
Räknas det som giltigt skäl med lite kräm kvar i batteriet? Jag körde norrut på E4 mot Tystberga i 60 km/h pga lite för lite kvar i batteriet. Dock höll jag långt till höger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Här i Sverige vet jag inte, men i Tyskland har jag för mig att det är böter för soppatorsk då det räknas som dålig planering, och att behöva köra 60 km/h på motorväg pga nästan elektrontorsk skulle nog kunna klassas likadant.

Nu gissar jag dock bara.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Trafikregler för körning på motorväg:
Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade och får framföras med en hastighet av minst 40 km/h får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på motorväg.
Så sett borde det vara okej att köra i 60.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

eric skrev:
Här i Sverige vet jag inte, men i Tyskland har jag för mig att det är böter för soppatorsk då det räknas som dålig planering
Stämmer. Att stanna på motorvägen pga soppatorsk är förbjudet i Tyskland.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och det är inte det att det är farligt som man får böter för utan just den dåliga planeringen. ;)
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

tehjimos skrev:

Jag kan hålla med. Sanningen att säga kör jag nog mer över gränsen än under. Men att hålla tempot är ingen vidare ursäkt, tempot är nämligen ofta för högt, vilket märks i diket på vintern.
Skriv svar