Så där ja. Runt 8 tiden i morse skjutsade jag barnen till förskolan och lämnade sedan av frugan på jobbet vid sjukhuset. Kör tillbaka ner på E18, en gubbe har mer eller mindre parkerat framför mig i påfarten, med båda händerna krampaktigt på ratten håller han stadiga 50 km/h när vi kommer ut på motorvägen som tillåter 80. Jag viker ut i vänsterfilen och trycker på lite lätt för att komma förbi gubben som nu segar sig upp i hastighet. Smidigt vid omkörningar med snabb bil tänker jag. Efter två avfarter svänger jag av E18 och ser en vit Passat bestyckad med tre extraljus, nosa mig i baken. Passaten följer mig och låter ingen annan bil komma mellan oss. En snabb tanke slog mig att han kanske vill rejsa? men tanken försvann snabbt och byttes mot en ganska obehaglig känsla. Efter ytterligare 300 meter fick jag känslan bekräftad. Passaten förvandlades hastigt till en spektakulär LED-show i rött och blått medan vi stannar intill vägkanten. Ur polisbilen hoppade en liten konstapel som berättade för mig att det gick 96 km/h på 80-väg vilket resulterade i ett inbetalningskort på 2400 svenska riksdaler. Innan vi skiljs åt säger han "Det är en riktigt fin bil du har. Ta det lugnt i fortsättningen för den där maskinen är väldigt snabb".
Det är faktiskt olagligt att köra för sakta på motorväg, ger böter. Vilken paragraf som används vet jag inte men det kan säkert någon här på forumet vaska fram.
Det är faktiskt olagligt att köra för sakta på motorväg, ger böter. Vilken paragraf som används vet jag inte men det kan säkert någon här på forumet vaska fram.
Så gärna:
Trafikförordningen 3 kap skrev:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det finns tydligen en del riktiga helgon bland Teslaägare. 96km/t i.s.f. 8o efter en omkörning! Motorväg! Vad är det att oja sig över. Min enda bortförklaring skulle vara att:"Jag såg er inte"!
Surt med boten!
Det finns tydligen en del riktiga helgon bland Teslaägare. 96km/t i.s.f. 8o efter en omkörning! Motorväg! Vad är det att oja sig över. Min enda bortförklaring skulle vara att:"Jag såg er inte"!
Surt med boten!
Kan hålla med här. "Såg er för sent, annars hade jag tryckt plattan i mattan."
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja det skulle vara intressant om ordningsmakten försökte driva den tesen (max 80) på E4:an en bit norr om Stockholm precis innan eller efter rusning. Böter för hela motorvägen rakt av...
Ja det skulle vara intressant om ordningsmakten försökte driva den tesen (max 80) på E4:an en bit norr om Stockholm precis innan eller efter rusning. Böter för hela motorvägen rakt av...
Vid vägarbetet i Sollentuna där anslutningen till förbifarten byggs är det 70. Skulle de stå där en dag skulle rusningstrafiken bli lugnare sedan, då antalet som skulle få åka pendeltåg skulle öka rejält (om de inte även vill göra sig skyldiga till grov olovlig körning).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Inte idag då det gick väldigt sakta. Det stod polismotorcyklar och blockerade påfarten på E4 från Kista när jag körde förbi, tittköer. Varför dom stod där har jag inte kollat ännu.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Så gärna:
Trafikförordningen 3 kap skrev:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning
Räknas det som giltigt skäl med lite kräm kvar i batteriet? Jag körde norrut på E4 mot Tystberga i 60 km/h pga lite för lite kvar i batteriet. Dock höll jag långt till höger.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Här i Sverige vet jag inte, men i Tyskland har jag för mig att det är böter för soppatorsk då det räknas som dålig planering, och att behöva köra 60 km/h på motorväg pga nästan elektrontorsk skulle nog kunna klassas likadant.
Nu gissar jag dock bara.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade och får framföras med en hastighet av minst 40 km/h får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på motorväg.
Så sett borde det vara okej att köra i 60.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är en rätt stor fara att ligga 30 under hastigheten på motorväg... om man inte kan hålla tempot av trafikflödet så ska man inte köra bil.
betydligt farligare när all trafik bakom en behöver byta fil snabbt / tvärnita på bromsen än att köra om 16km/h för fort.
Jag kan hålla med. Sanningen att säga kör jag nog mer över gränsen än under. Men att hålla tempot är ingen vidare ursäkt, tempot är nämligen ofta för högt, vilket märks i diket på vintern.