Ladda iPad via USB / 12v cigguttag i Model S..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare

Ladda iPad via USB / 12v cigguttag i Model S..

Inlägg av TeslaTOM »

Hejsan,

Har haft min Model S i 1 månad nu :D och har sett lite diskussioner i ämnet att ladda iPad via USB / 12v cigguttaget. Har provat idag och USB-uttagen är för klena verkar det som. Min iPhone 6s laddas rätt snabbt men min gamla iPad mini orkar Teslan inte med. iPaden förbrukar mer än det hinns med å ladda och då har jag inga appar igång.

Min plan va att montera min gamla iPad mini för att ha Waze lätt tillgängligt. Köpte en (svindyr) cigg-adapter från Belkin som har ett USB-uttag och ska ge upp till 12W/2.4A men det verkar inte levereras. Hemma i när jag laddar i vägguttaget laddas iPad minin riktigt snabbt så det är inget knas på den och sladden.

Någon här som har iPad i sin Model S? Hur gör ni? Får ni det att fungera?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Ladda iPad via USB / 12v cigguttag i Model S..

Inlägg av ovelundkvist »

"The 12V power socket is suitable for accessories requiring up to 11A continuous draw (15A peak) or a maximum of 150 continuous watts (180 watts peak)."

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=cigg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag laddade min iPad från 12v uttaget till det var fullt batteri utan problem häromdagen med en 12v-USB konverterare. Inga problem.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Problemet är att surfplattan under användning drar tyvärr mer än vad den får in
Speciellt med appar som kräver data trafik
Bakgrunds belysning haffar åt sig en hel del speciellt på en platta prova Auto där eller sänk manuellt under 50%

Sen kan jag tycka att det är märkligt att du har problem med iPad Mini då jag har för mig att den laddar med 5W

Och till sist och inte minst keyword är Upp till 2,4 kan vara Belkin som fuskar lite
Kan du länka till produkten ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Finns ju appar som visar laddströmmen kontinuerligt. Iaf till andriod så det borde finnas även till äppelskruttar. Då borde man kunna se vad du får
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare

Inlägg av TeslaTOM »

e5m1r skrev:
Problemet är att surfplattan under användning drar tyvärr mer än vad den får in Bild
Speciellt med appar som kräver data trafik
Bakgrunds belysning haffar åt sig en hel del speciellt på en platta prova Auto där eller sänk manuellt under 50%

Sen kan jag tycka att det är märkligt att du har problem med iPad Mini då jag har för mig att den laddar med 5W

Och till sist och inte minst keyword är Upp till 2,4 Bild kan vara Belkin som fuskar lite
Kan du länka till produkten ?
Här är länk till min usb-adapter,
http://www.belkin.com/us/p/P-F8M730/

Känns som det är nåt med cigg-uttaget att det inte ger full effekt. Min gamla adapter, också av märket Belkin men med lägre ampere laddade ju faktiskt min iPad mini i min gamla Audi utan problem. Även om det tog lite längre tid så laddade den mer än vad paddan förbrukade. Den lirade inte i min Model S tillsammans med paddan så därför köpte jag den här Belkin med högre effekt.
Senast redigerad av TeslaTOM, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare

Inlägg av TeslaTOM »

bjelkeman skrev:
Jag laddade min iPad från 12v uttaget till det var fullt batteri utan problem häromdagen med en 12v-USB konverterare. Inga problem.
Toppen! Vad har du för adapter och vilken iPad har du?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Köpte en ciggadapter på Biltema förut, 99 Kr, har två 2,1 A portar enligt spec. Fungerar över förväntan. Äger ingen platta dock.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

bullen skrev:
Finns ju appar som visar laddströmmen kontinuerligt. Iaf till andriod så det borde finnas även till äppelskruttar. Då borde man kunna se vad du får
Äppelskrutten begränsar tillgång till sånt data. Jag har mätt upp porten i min S85D från 2015 och den gav 1.5A enligt min Androidlur.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare

Inlägg av TeslaTOM »

EnTraktor skrev:
bullen skrev:
Äppelskrutten begränsar tillgång till sånt data. Jag har mätt upp porten i min S85D från 2015 och den gav 1.5A enligt min Androidlur.
Menar du USB-uttagen eller har du mätt upp en USB-adapter i cigarett-uttaget?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

TeslaTOM skrev:
EnTraktor skrev:
bullen skrev:
Menar du USB-uttagen eller har du mätt upp en USB-adapter i cigarett-uttaget?
Kopplade in en USB sladd i Tesla uttaget och körde en app på telefonen som visade typ 1.496A
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

12V uttaget kan inte begränsa strömmen annan än att säkringen går när den blir överbelastad. "Laddaren" är inte mycket smartare den heller, den lovar bara att levererar bara upp till angiven ström utan att tappa spänning.
Det är telefonen/plattan edyl som bestämmer hur mycket ström den ska dra från laddaren. För att den inte ska dra mer än laddaren kan leverera så måste den kunna identifiera vad det är för typ av laddare och det är här det brukar brista. Var nog någorlunda enhetligt upp till 1A men sen höjde tillverkarna möjlig laddeffekt snabbare än det han standardiseras. Min erfarenhet är att man antingen får pröva sig fram med olika laddare eller köpa en orginalladdare. Antar iPad har dito med sin egen kontakt utan att nyttja USB?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Går man från 12v via usb är det usb omvandlaren som begränsar.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

bullen skrev:
Går man från 12v via usb är det usb omvandlaren som begränsar.
Snarare kombinationen usb omvandlare och produkt man laddar. Om inte plattan/telefonen förstår hur mycket den vågar dra så kommer den ta det säkra före det osäkra. Den laddare som funkar med samsung funkar inte nödvändigtvis med apple och tvärtom.
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare

Inlägg av TeslaTOM »

Tack för all info här.

Har gjort lite tester och köpte en USB Multimeter för å mäta vad som va knas. Det visade sig vara sladden som va flaskhalsen. Har nu bytt och då får jag 5.11V och över 1.8A vilket räcker för att ladda min iPad mini och ha Waze up and running.

Med en "dålig" sladd som annars laddar med full effekt i ett vägguttag gav usel laddning i bilen..
Foto 2017-05-09 16 04 46.jpg
Och här med en bättre sladd..
Foto 2017-05-09 16 21 17.jpg
Och de befintliga USB-uttagen ger ca 5V och 1A.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

EnTraktor, vilken app använde du för att se laddströmen i mobilen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

På laddtemat. Jag har en äppeltelefon och samma USB laddsladd som jag alltid haft dock ej original. Nu efter senaste uppdateringen av telefon (tror jag) så verkar den ladda som ni säger mindre än vad den förbrukar. Har tidigare laddat rätt snabbt. Menar ni att mjukvaran skulle kunna vara boven här?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Hebbe skrev:
EnTraktor, vilken app använde du för att se laddströmen i mobilen?
Ampere
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

TeslaTOM skrev:
Tack för all info här.

Har gjort lite tester och köpte en USB Multimeter för å mäta vad som va knas. Det visade sig vara sladden som va flaskhalsen. Har nu bytt och då får jag 5.11V och över 1.8A vilket räcker för att ladda min iPad mini och ha Waze up and running.

Med en "dålig" sladd som annars laddar med full effekt i ett vägguttag gav usel laddning i bilen..

Och de befintliga USB-uttagen ger ca 5V och 1A.
Bra felsökt, har inte slagit mig att sladden kan vara begränsande för laddning men det är nog inte så ovanligt. 2A är ju rätt mycket. Märkligt dock du säger den funkade i vägguttaget.
Pontus skrev:
På laddtemat. Jag har en äppeltelefon och samma USB laddsladd som jag alltid haft dock ej original. Nu efter senaste uppdateringen av telefon (tror jag) så verkar den ladda som ni säger mindre än vad den förbrukar. Har tidigare laddat rätt snabbt. Menar ni att mjukvaran skulle kunna vara boven här?
Tror regleringen av laddströmmen är hårdvarustyrd men är inte säker. Däremot kan ju en ny mjukvara göra att den drar mer ström så samma laddström därför inte räcker till. Kan ju tom vara säsongsberoende, vid solsken drar den mer ström för att displayen automatiskt sätts ljusare.
Skriv svar