Garanti?????
Moderator: Redaktion
Garanti?????
Hej. Jag har en p85+signature 20130915. Rullar i skrivandet stund 96000 km.haft problem med förarbälten (slutar o fungerar. Går ej att dra ut.)
ett fler tal ggr.föra ägaren lika så. Liksom fukt i bakljus samt rost bubbla i höger framdörr som jag har påpekat. Blev lovad att det skulle fixas när jag kom hem från utlandet.
Har informerat om garanti samt år på bilen. Enligt garanti 5 år eller 100000 km på srs,airbag,bilbälte.
Istället får jag info om att bilen e för gammal och att det får jag bekosta därmed att bilbälte kommer att kosta mig 3500kr att få den utbytt .trots att det finns dok sen 2015 om bilbältet samt fukt....
Vad gör man?????
Mvh My Toy.
ett fler tal ggr.föra ägaren lika så. Liksom fukt i bakljus samt rost bubbla i höger framdörr som jag har påpekat. Blev lovad att det skulle fixas när jag kom hem från utlandet.
Har informerat om garanti samt år på bilen. Enligt garanti 5 år eller 100000 km på srs,airbag,bilbälte.
Istället får jag info om att bilen e för gammal och att det får jag bekosta därmed att bilbälte kommer att kosta mig 3500kr att få den utbytt .trots att det finns dok sen 2015 om bilbältet samt fukt....
Vad gör man?????
Mvh My Toy.
Re: Garanti?????
Såhär står det i mitt garantidokument. Det är kankse inte nödvändigtvis samma som i ditt:
Så det borde ju fortfarande vara inom garantitiden om du har samma.Begränsad nybilsgaranti skrev:Begränsad SRS-garanti (Supplemental Restraint System)
Med förbehåll för de undantag och begränsningar som beskrivs i denna begränsade nybilsgaranti
och den kortaste perioden som kan krävas enligt lokal lagstiftning, täcker den begränsade SRS-
garantin de reparationer eller utbyten som är nödvändiga för att åtgärda defekter på material eller
utförande på fordonets säkerhetsbälten eller krockkuddssystem som tillverkats eller
tillhandahållits av Tesla, som uppstår vid normalt bruk under en 5-årsperiod eller vid 100 000 km,
beroende på vilket som kommer först.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har exakta samma men enligt Upplands Väsby e bilen för gammal???? Trots att jag har påpekat milen och årsmodell.
Den e vit. Intagen av Cristhian von koningseg.dstr skrev:Signature 2013. Låter grå-importerat. Hur såg garantierna ut då?
5 år på dessa saker. Lika som på en ny.
5 år eller 1000 00 km. Anmälda redan 2015 till tesla då den ej fann nåt.
- lator
- Teslaägare
Det är C von K:s gamla bil... Inte så grå alltså.dstr skrev:Signature 2013. Låter grå-importerat. Hur såg garantierna ut då?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Koninseg signature på 477 hk samt 0-100 på 3.3 sek.
Bakhjulsdriven. Inte illa alls tycker jag...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den e najs, va bra sugen på denMy Toy skrev:Koninseg signature på 477 hk samt 0-100 på 3.3 sek.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
För gammal är den ju inte hur man än räknar. Möjligen har den rullat för långt. Men påpekade du särskilt att det är 10 000 mil på säkerhetsbälten? De kan ju kanske behöva den påminnelsen.My Toy skrev:Har exakta samma men enligt Upplands Väsby e bilen för gammal???? Trots att jag har påpekat milen och årsmodell.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Går som ny. Synd bara att det inte går att köra om förarbälten inte går att dra ut......

Senast redigerad av My Toy, redigerad totalt 1 gånger.
Har mailat kopia på handboken sida om SRS garanti. Hoppas bli uppringd på måndag. Men problem 2 är att jag e i Spanien med bilen.....
Om jag minns rätt, så säger konsumentlagen, vilken också bör gälla för Tesla, att om felet kan påvisas funnits under garantitiden gäller garantin även efter att densamma löpt ut (om än något annorlunda formulerat)
Så finns felet under garantitiden som i det här fallet är det inga problem. Det ska fixas enligt svensk konsumentlag
Så finns felet under garantitiden som i det här fallet är det inga problem. Det ska fixas enligt svensk konsumentlag
Fast då måste bilen också ha sålts till konsument, vilket inte gäller majoriteten av Teslorna.Crappy skrev:Om jag minns rätt, så säger konsumentlagen, vilken också bör gälla för Tesla, att om felet kan påvisas funnits under garantitiden gäller garantin även efter att densamma löpt ut (om än något annorlunda formulerat)
Precis. Båda konsumentlagarna, konsumenttjänstlagen samt konsumentköplagen gäller bara när det är privatpersoner som köpt.
Konsumentköplagen är jag ej helt insatt på, men i konsumenttjänstlagen så kan jag en del. Den lagen är för tjänster och ger faktiskt privatpersoner en garanti på 10 år.
Den säger att fel som upptäcks skall informeras om till leverantören inom skälig tid (2-3 månader efter man sett det) Tar man för lång tid på sig att informera leverantören kan man ej kräva åtgärd.
Antagligen finns något liknande i konsumentköplagen. Så frågan är köpte C...v..K bilen privat eller som företag?
Konsumentköplagen är jag ej helt insatt på, men i konsumenttjänstlagen så kan jag en del. Den lagen är för tjänster och ger faktiskt privatpersoner en garanti på 10 år.
Den säger att fel som upptäcks skall informeras om till leverantören inom skälig tid (2-3 månader efter man sett det) Tar man för lång tid på sig att informera leverantören kan man ej kräva åtgärd.
Antagligen finns något liknande i konsumentköplagen. Så frågan är köpte C...v..K bilen privat eller som företag?
Svart X90D, bokat en M3.
Min Saab 93 hade fel på bilbältet. Jag fick det bytt mot en dyr peng. Senare läste jag i tidningen Vi Bilägare att bilbältet är en säkerhetsdetalj och ska åtgärdas utan kostnad även om garantitiden har gått ut. Mailade tidningen med kopia på reparationskvittot och de tog kontakt med återförsäljaren (Saab hade gått i konkurs) som genast återbetalade reparationskostnaden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Bilen är inte köpt i Sverige, så då gäller inte konsumentköplagen. TM Sweden AB hade inte mycket verksamhet 2013, alltså kan det vara därför svenska svaret är "för gammal".Crappy skrev:Om jag minns rätt, så säger konsumentlagen, vilken också bör gälla för Tesla, att om felet kan påvisas funnits under garantitiden gäller garantin även efter att densamma löpt ut (om än något annorlunda formulerat)
Gå på de som sålt bilen istället.
Om det är en P85+ så gör den 0-100 på 4.2 sek, inte 3.3.My Toy skrev:Koninseg signature på 477 hk samt 0-100 på 3.3 sek.
Se bild från Wikipedia: Edit: Oj, jag markerade fel kolumn, 4.2 ska det vara!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- lator
- Teslaägare
Lite svårt det där då bilen såldes i Sverige men levererades från Danmark om jag inte minns fel... Ta ett snack med Christian vet jag...dstr skrev:Bilen är inte köpt i Sverige, så då gäller inte konsumentköplagen. TM Sweden AB hade inte mycket verksamhet 2013, alltså kan det vara därför svenska svaret är "för gammal".Crappy skrev:Om jag minns rätt, så säger konsumentlagen, vilken också bör gälla för Tesla, att om felet kan påvisas funnits under garantitiden gäller garantin även efter att densamma löpt ut (om än något annorlunda formulerat)
Gå på de som sålt bilen istället.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.