Nejdå. ALLT var på franska. De har franska uttryck för bokstavligen alla tekniska termer som vi brukar använda de engelska uttrycken för. Jag fattade ingenting. Inte Google-translate heller för den delen.

Moderator: Redaktion
Pula med teslan.Jerker skrev:Nästan värre med norska som låter så lika. Ett tag sa svenskar i tid och otid att man pulade med både det ena och det andra. Då fick man konstiga blickar norrmännen eftersom pula betyder knulla...
Är det inte nån här som kallar den Tessan? Nog för att en bil kan ses som en älskarinna, men...Tars skrev:Pula med teslan.Jerker skrev:Nästan värre med norska som låter så lika. Ett tag sa svenskar i tid och otid att man pulade med både det ena och det andra. Då fick man konstiga blickar norrmännen eftersom pula betyder knulla...
Jag kan absolut se att ordet hen har en funktion att fylla, annars hade folk inte använt det.Legato skrev:evilirish skrev:Det är här jag menar precis tvärtom. Ordet "hen" fyller ingen praktisk funktion någonstans.Legato skrev:Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Jag ser det som ett ord konstruerat för dem som inte anser sig tillhöra något kön. Som exempelvis Noah Nord i artikeln här:evilirish skrev:Det är här jag menar precis tvärtom. Ordet "hen" fyller ingen praktisk funktion någonstans.Legato skrev:Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Precis och exakt anledning till varför detta ord fabricerade fram. Det är en genusbeteckning med enda syftet att ha en genusbeteckning som inte är en genusbeteckning..Herr X skrev:Jag ser det som ett ord konstruerat för dem som inte anser sig tillhöra något kön. Som exempelvis Noah Nord i artikeln här:
När Expressen fick ta emot en våg av protester för användandet av ordet, skrev de om artikeln utan att använda ordet "hen", och det verkar ha gått bra det också:
http://www.expressen.se/nyheter/noah-fi ... rfrisoren/
+1joel80 skrev:Alltså det är inte helt ovanligt att språk har pronomen som är genderospecificerad.
Verkar vara runt en tredjedel av världens länder. Men tack och lov finns det en lösning för de av er som blri kränkt av ett nytt litet ord. Bara att fylla i och skicka in till valfri myndighet.
Puss!
Det är inte otänkbart att några av dem som stör sig på ordet "hen" också har svårt att uttala ordet "chokladboll", med alla dess konsonanter.Legato skrev:Personligen tror jag korrelationen är extremt hög mellan de som inte klarar av att använda "hen" och de som inte klarar av ordet "chokladboll".