Ligga bakom lastbilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Ligga bakom lastbilar

Inlägg av drzaphod »

Nu har jag ju ännu inte fått min bil, men jag har börjat undra en del över hur mycket man kan spara i el i förhållande till tid om man kör motorvägsfart alt. lägger sig bakom en lastbil i 90 och dra nytta av draget från den. I och med den nya adaptiva farthållaren i bilen bör det ju vara mycket enkel att hamna på optimalt avstånd.
Provade att lägga mig bakom en lastbil med BMWn under sportlovet för att se skillnaden och den var markant. Lastbilen 92 och hastighetsgränsen var 100 så det blev inte så stor skillnad i tid.
Är det någon som har erfarenhet av detta och testat skillnaden?
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Datordoktorn »

Sånt här "lastbilssurfande" ägnade jag mig åt en del när jag körde Leaf. Och besparingen i energiförbrukning (och därmed räckvidd) är stor. Att ligga bakom en lastbil i 80 på rätt avstånd jämfört med att köra som vanligt i 100 kunde köra en skillnad på 30 - 50%.

Men.....lägg ner hela den här teorin! Du måste ligga så nära att det är totalt livsfarligt, dessutom lagvidrigt så om farbror blå får syn på dig så blir det dyrt!

Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4522
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av dstr »

Datordoktorn skrev:
Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Ställer man den i läge 1 så tycker jag att man hamnar läskigt nära.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Bod »

Du bör ligga ganska när för att få bra effekt. Känns lite trafikfarligt. Hamnar man dessutom på fel avstånd försämras förbrukningen drastiskt på grund turbulensen som blir där luften kommer samman några meter bakom lastbilen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av drzaphod »

Datordoktorn skrev:
Sånt här "lastbilssurfande" ägnade jag mig åt en del när jag körde Leaf. Och besparingen i energiförbrukning (och därmed räckvidd) är stor. Att ligga bakom en lastbil i 80 på rätt avstånd jämfört med att köra som vanligt i 100 kunde köra en skillnad på 30 - 50%.

Men.....lägg ner hela den här teorin! Du måste ligga så nära att det är totalt livsfarligt, dessutom lagvidrigt så om farbror blå får syn på dig så blir det dyrt!

Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Det är intressant att man kan spara så mycket. Självklart skall man ju ligger på ett behagligt avstånd och jag tycker och tror att dragverkan måste vara en bra bit bakom då de flesta lastbilarna är helt platta bak och därför skapa större drag. Men jag är tyvärr ingen fysiker så kan ju inte annat än tro.

Har vi inte en fysiker som skulle kunna räkna på detta på forumet?
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Datordoktorn »

Bod skrev:
Du bör ligga ganska när för att få bra effekt. Känns lite trafikfarligt. Hamnar man dessutom på fel avstånd försämras förbrukningen drastiskt på grund turbulensen som blir där luften kommer samman några meter bakom lastbilen.

Exakt, man märker tydligt var precis den här punkten är, där luftströmmen bakom lastbilen går ihop igen. Där blir motståndet större än om man kör i "fria luften". Jag skulle säga att avståndet mellan lastbil och din bils framände får vara max 6-7 meter. Men som sagt, man känner tydligt när man ligger "rätt".

Jag satt som på nålar varenda gång jag tillämpade den här tekniken, det är alltså riktigt nära vi snackar om. Jag använde bara tekniken när alternativet var att bli stående längs vägen.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Stefan T »

det märks skillnad även om man ligger länger bak
funkar även med vanlig bil framför vid normal längd dock inte lika effektivt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Datordoktorn »

Ibland när jag försöker förklara för folk hur energiförbrukningen för elbilar ser ut så brukar jag förenkla ungefär så här :

För att driva bilen framåt behöver man övervinna två saker : Rullmotståndet och luftmotståndet. Rullmotståndet är linjärt mot hastigheten, dubbla hastigheten kräver dubbla energimängden. Luftmotståndet ökar kvadratiskt, dvs dubbla hastigheten ger 4 ggr så stort luftmotstånd.

Utöver detta finns 2 enkla saker till att komma ihåg : Med en normal bilkaross så är luftmotståndet under 50 km/h nästintill försumbart i beräkningen men redan när man uppnått 70 km/h så går det åt lika mycket energi för luftmotståndet som rullmotståndet.

Jag gjorde en enkel excelberäkning för några år sedan och den stämde väldigt bra på Leafen.

Sen blev det här svaret lite "off" jämfört med trådskaparens fråga om beräkning av luftströmmen bakom lastbilen, så mycket fysik kan jag dessvärre inte....
Senast redigerad av Datordoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Kilowatt »

Inte värt det pga risken plus extra biltvätt som behövs 8-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av root »

Om jag hade kört lastbilen hade jag blivit skogstokig. Lastbilens förbrukning bör väl gå upp motsvarande, genom att den "drar" med sig ett extra objekt bakom släpet?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Wahll »

Googla/Binga på "Volvo Sartre" och välj bilder så ser man hur nära man behöver ligga ungefär.
Systemet bygger väl på att man har full autobrake som reagerar mycket snabbare än vad du någonsin skulle kunna och därför kan man klara att ligga så tätt. Tror dock inte polisen är lika lättövertygad.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Pontus »

point1 skrev:
root skrev:
Om jag hade kört lastbilen hade jag blivit skogstokig. Lastbilens förbrukning bör väl gå upp motsvarande, genom att den "drar" med sig ett extra objekt bakom släpet?
Nej, tvärtom snarare. Den bör ju gå ner efter som bilen bakom trycker luften framför sig och även lastbilen.

Vid ungefär 30 m bakom sparar man ca 11%.

Att räkna på det här för hand är inget ni kommer kunna göra, det krävs mycket datorkraft för CFD beräkningar som denna.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Men om bilen "trycker" fram lastbilen så borde förbrukningen för bilen vara högre än när den kör fritt och så är det ju inte...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Leo »

Ett extra "stenskott" och vinsten av måååånga mils lastbilssurfande är borta. Sen helt livsfarligt och lastbilschaffisen lär ju bli tokig! Man ska nog inte köra på "egen tur och andras skicklighet" som en del säger ;)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Datordoktorn »

Att chaufförerna riskerar att bli skogstokiga är förstås helt sant, om de ens upptäcker att man ligger där bakom. Eftersom bilen är betydligt smalare än lastbilen syns man oftast inte i lastbilens backspeglar och det främjar förstås inte heller trafiksäkerheten.

Teorierna om att lastbilen skulle "dra med sig" bilen bakom är helt fel tänkt, precis som teorin att bilen skulle knuffa lastbilen framför sig. Den fysiklektionen satt ni nog och sov.
Lastbilen klyver bara luftströmmen åt bilen, inget annat. Lastbilens förbrukning påverkas varken upp eller ner.

Att man skulle spara 11 % om man ligger 30 meter bakom känns helt gripet ur luften. Det skulle förvåna mig oerhört om inte luftströmmen bakom lastbilen gått ihop helt redan efter 15 meter, givetvis beroende på hastigheten.

Volvos Sartre ger nog en hyfsad bild av hur nära man ska ligga för att dra nytta av luftströmmen även om de förstås kortat ner avstånden extra mycket eftersom tekniken sköter det hela utan den fördröjning som en människa har. Sen har ju de en aspekt till, att de vill vara helt säkra på att ingen stolle försöker klämma sig in mitt i fordonståget. Det skulle nog inte bli så bra... :lol:
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Svenssons »

Om man kan lita på sensorerna på Tesla och snabb autobromsning så borde det göra saken säkrare för Teslan än om man manuellt skulle testa på det. En annan fördel med elbilar är att de inte behöver ta in luft för kylning. En fossilbil skulle riskera överhettning om den körde längre streckor med drafting/slipstreaming. Det lär inte vara några enkla beräkningar. Har själv aldrig hållit på med CFD. Om man skulle göra en beräkning vore det intressant att veta hur nära Tesla ligger framförvarande bil vid läge 1 inställt och i hastigheten 90km/h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 okt 2014 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av OlleLind »

Ta en titt på Mythbusters avsnitt 80.

http://mythbustersresults.com/episode80

Drafting behind a big rig will improve your car’s fuel efficiency.

CONFIRMED
To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car’s fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car’s fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av root »

Synd att det inte står något om truckens bränsleförbrukning.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av LarsL »

Ja, lite av den framför får något minskat drag. Fysiskt går det ihop genom att även om den bakom tjänar mycket så till för den ändå energi.
Mythbusters gjorde något liknande med flygplan, där det gav stor vinst i att ligga i V-formation. Kanske är lite av anledningen till att fåglar gör så...

Tror inte att lastbilschaufförer blir så särskilt arga om du ligger i häcken på dem. De lär ju knappast märka om du brakar in i dem. Farbror blå tänker nog mer på just dig och påpekar att du ska hålla avstånd.
Förresten kommer Teslas adaptiva farthållare tillåta dig ligga så här nära?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
Ja, lite av den framför får något minskat drag. Fysiskt går det ihop genom att även om den bakom tjänar mycket så till för den ändå energi.
Mythbusters gjorde något liknande med flygplan, där det gav stor vinst i att ligga i V-formation. Kanske är lite av anledningen till att fåglar gör så...
Yes! Gäss! :lol:
Men allvarligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av LarsL »

... men hinner bilen stanna om lastbilen slår på häjdarna?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Feddan »

Som nämnts tidigare: stenskott!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Perry »

Tänker mig att det kan vara värt att påminna om att det inte är roligt att kollidera med en lastbil av många anledningar. Framförallt eftersom höjdskillnaden mellan släp och bil ofta är så pass stora att deformationszonen på bilen inte utnyttjas optimalt. Det postades faktiskt t.o.m. en ganska bra informationsvideo på Reddit om just detta för någon dag sedan som kan vara värd att titta på:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av LarsL »

point1 skrev:
LarsL skrev:
... men hinner bilen stanna om lastbilen slår på häjdarna?
Garanterat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänk på att en lätt lastad lastbil stannar fort.

Nä, det är hyggligt trist att köra in i en lastbil för bilisten... Lite som en bergsvägg fast med risken att åka under.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Sofie »

Nej inga lastbilar stannar fort! Dessutom borde det vara säkrare att ligga 1m bakom, än 20m bakom vid ett plötsligt stopp. Polisen har nog åsikten att 3sekunders regeln är bäst.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ligga bakom lastbilar

Inlägg av Svenssons »

Sofie skrev:
Nej inga lastbilar stannar fort! Dessutom borde det vara säkrare att ligga 1m bakom, än 20m bakom vid ett plötsligt stopp. Polisen har nog åsikten att 3sekunders regeln är bäst.
20 meter framför antar jag att du menar =)

Om Teslan automatbromsar och det i princip inte är något direkt fördröjning på detta så är det som avgör om det blir en kollision hurvida lastbilen kan minska hastigheten snabbare än Teslan eller inte. Hastigheten kan nog vara avgörnade också eftersom förutom friktionen vid bromsning så finns ju luftmotståndet. Tror dock att luftmotståndet är betydligt mindre än friktionen vid kraftig inbromsning i normala hastigheter och väglag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar