Exterior Light Auto
Moderator: Redaktion
Exterior Light Auto
Hej,
En kille på jobbet hade kört efter mig igår när jag åkte hem. Han noterade att det inte lyste något alls där bak utom när jag bromsade. Bilen står på Auto. Ringe teknisk support och anmälde detta. Han trodde att den kan vara inställd på amerikansk standard. Får se vad de kommer tillbaka med.
Kan ju vara en liten heads-up till er andra att kolla ljusen, kan ju gå väldigt illa. Så nu kör jag på det manuella läget...
En kille på jobbet hade kört efter mig igår när jag åkte hem. Han noterade att det inte lyste något alls där bak utom när jag bromsade. Bilen står på Auto. Ringe teknisk support och anmälde detta. Han trodde att den kan vara inställd på amerikansk standard. Får se vad de kommer tillbaka med.
Kan ju vara en liten heads-up till er andra att kolla ljusen, kan ju gå väldigt illa. Så nu kör jag på det manuella läget...
- Datordoktorn
- Teslaägare
Re: Exterior Light Auto
På auto tänds ju bara bakljusen när det blir mörkt. Kravet på tända bakljus dagtid försvann väl 2012?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
2009!Datordoktorn skrev:På auto tänds ju bara bakljusen när det blir mörkt. Kravet på tända bakljus dagtid försvann väl 2012?
- Datordoktorn
- Teslaägare
Rätt av Olle, fel av mig....

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Japp, detta uppmärksammades också just allmänt av Auto Motor & Sport igår:
http://www.automotorsport.se/bloggar/ju ... jus-ide-eu
http://www.automotorsport.se/bloggar/ju ... jus-ide-eu
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Det där med tända ljus fram och släkta där bak har jag irriterad mig på i ett antal år. Vilken dum idé.
Där lärde jag mig något nytt! Blir kul att höra vad Tesla återkommer med för svar då han uppenbarligen heller ej visste om detta. Tack för svaret!
Helt galen idé av ngt ljushuvud(?) i Bryssel. Dessutom rent estetiskt fult på många bilar som alltmer gjort belysningen till viktigt designelement.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- kanylbullen
- Teslaägare
Fullständigt livsfarligt är det också. Gråa dagar ser man bilar utan lyse väldigt mycket senare än andra bilar.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag har haft samma problem på tidigare bilar och då att ljusen på släpen aldrig fungerade dagtid men sen helt plötsligt när det började skymma... och upptäckte då ovanstående med släckta bakljus.
brukar trycka in parkering och främre dimljus, då har jag för mig att bakljusen lyser också!
Måste kolla upp det igen...
Måste kolla upp det igen...
Kan bara instämma i detta!Nicklas skrev:Billjus borde alltid vara på... Man syns så ofantligt mycket bättre då!
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Vadå, inte ens om du sätter på ljusen på bilen?LarsL skrev:Fruktansvärt irriterande att det inte går att tända bakljusen.
- Alltså inte Auto utan explicit sätter (som det borde vara) alltid ljuse på - är fortfarande bakljusen då släckta?
Har ingen Tesla så vet inte hur det funkar där, någon ägare kan säkert svara. Vet att på min MB går det inte aktivera daytime light och bakljusen samtidigt, antar att det är samma på Tesla det är ju någon #% EU-regel. Hade varit trevligt att bestämma sånt här själv.
Slå på halvljuset manuellt om du vill ha mera ljus på.
Auto ger samma beteende somalla nya bilar. DRL fram och inget mer.
Morgan:
Dimljus när det inte är dimma eller dålig sikt är olagligt och jävligt störande.
Dimljus tillsammans med parkeringsljus är alltid olagligt.
Morgan:
Dimljus när det inte är dimma eller dålig sikt är olagligt och jävligt störande.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Dimljus och parkeringsljus är tillåtet.matbl skrev:Slå på halvljuset manuellt om du vill ha mera ljus på.
Morgan:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Dimljus får användas istället för halvljus eller DRL framåt dagtid, även vid god sikt, dock får man exakt aldrig använda halvljus och dimframljus samtidigt, och vad jag förstår så går det inte på Teslan att ha dimframljus tända utan halvljus, så dimframljusen får inte användas i Sverige. Jag har inte dimframljus, så jag har inte kunnat testa att detta verkligen stämmer, men enligt manualen är det så.
Dimbakljus får dock "användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas."
Dimbakljus får dock "användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas."
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
DRL ska visst vara var varselljus/varsellyktor på svenska.
Lite ljuslektyr:
Broschyr om fordonsbelysning från Transportstyrelsen
Trafikförordning om belysning
Lite ljuslektyr:
Broschyr om fordonsbelysning från Transportstyrelsen
Trafikförordning om belysning
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har också förstått det så när man läser manualen. Man undrar hur Tesla har fått typgodkännande då.bylund skrev:Dimljus får användas istället för halvljus eller DRL framåt dagtid, även vid god sikt, dock får man exakt aldrig använda halvljus och dimframljus samtidigt, och vad jag förstår så går det inte på Teslan att ha dimframljus tända utan halvljus, så dimframljusen får inte användas i Sverige. Jag har inte dimframljus, så jag har inte kunnat testa att detta verkligen stämmer, men enligt manualen är det så.
Moment 22.....
Bilen är typad enligt EU-norm och får därför inte modifieras i Sverige, men Sverige har som vanligt gjort en avvikelse från det vi har bestämt gemensamt i unionen.
Ett annat exempel är att däcktryckssensorer inte är tvunget att ha i Sverige "eftersom vi byter hjul 2 ggr per år" tvärt emot resten av EU - jag blir så trött på på att vi alltid vet bäst.....
I praktiken tror jag inte det är något att lägga energi på att diskutera, tror inte någon blir bötfälld.
Bilen är typad enligt EU-norm och får därför inte modifieras i Sverige, men Sverige har som vanligt gjort en avvikelse från det vi har bestämt gemensamt i unionen.
Ett annat exempel är att däcktryckssensorer inte är tvunget att ha i Sverige "eftersom vi byter hjul 2 ggr per år" tvärt emot resten av EU - jag blir så trött på på att vi alltid vet bäst.....
I praktiken tror jag inte det är något att lägga energi på att diskutera, tror inte någon blir bötfälld.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Förstår att min fossilbil måste åka runt med halvljusen på, trots att bättre alternativ finns DRL fram och trevliga bakljus...
Men en modern bil som Tesla så borde de göra det möjligt att ta kontrollen över belysningen och programmera att de ska tändas och släckas som man vill.