Moderator: Redaktion
Vad menar du med R och Q versionen? Hittar ingen info på hemsidan om dessa versioner...apkungen skrev:Kul. Men inte speciellt kul med R versionen. Hade kunnat tänka mig att göra detsamma med q versionen dock. Synd att den inte finns i Sverige.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nuArild skrev:Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.
Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?
Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.
Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?Jerker skrev:22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.
Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.Toja skrev:Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nuArild skrev:Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.
Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?
Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Nyköping-Trollhättan:Arild skrev:Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?Jerker skrev:22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.
Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Vilka avtal/kort brukar du använda?
Dubbelldaddare är fina grejjer.Bjelke skrev:Typ alla Scandic börjar få (eller har redan) typ 2-stolpar nu men det är Clevers och jag har inte
frågat om det är gratis med något kort i receptionen eller liknande för jag använder mitt eget kort...
Bollnäs har tex 4 helt nya stolpar med dubbla 22kW-uttag och jag testade nyss och dom ger verkligen 22kW också
(om man har dubbelladdare såklart)
Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.Arild skrev:Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.Toja skrev:Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nuArild skrev:Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Vi var tvungna att förlita oss på SuC, Destination Charger och enstaka Typ-2 i Frankrike, där de fungerade.
Jag provade att polvända med två olika förlängningskablar till min UMC på flera platser i DK, DE och FR under de senaste 3 veckorna. När polerna är ”rätt” lyser UMCn grönt, annars blinkar den 3 ggr rött. Den ena kabeln är 10m. med 2,5 mm2 och ska därmed ge minimalt spänningsfall, den andra är 1m.Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.