Artiklarna om vätgas luktar som en helt annan gasjoel80 skrev:...Tycker hela artikeln stinker av fördomar och okunskap. :/

Moderator: Redaktion
Artiklarna om vätgas luktar som en helt annan gasjoel80 skrev:...Tycker hela artikeln stinker av fördomar och okunskap. :/
Man kan ju hoppas...LarsL skrev:Volvo satsar inte på vätgasbilar = regeringen satsar inte på vätgasmackar.
"Staten" har inget eget intresse. Statens intresse är de som styr statens intresse. I en demokrati är det i viss utsträckning medborgarna, men systemet är såklart inte perfekt, och de som är valda eller anställda att förvalta systemet har ju ett eget intresse av att inte avveckla sig själva.JFAH skrev:Ok låt mig upprepa detta mantra; Staten har inget intresse att medverka till att medborgare byter till ett annat och billigare bränsle. De har ett intresse att få in pengar. Och om det fortfarande finns folk som tror att trängsel skatter och koldioxidskatter är där för att medverka till minskad trängsel och omställnings av bilparken, så har jag ett torn att sälja i paris.
mati skrev:Varför har då staten (i detta fall norska staten) öht skapat reglerna som gynnar elbilar om de inte alls vill ställa om bilparken? Det är mig veterligen ingen som tvingar Norge att göra det. Någon agenda måste de ju ha om det nu inte handlar om att få folk att köra elbil. Förslag?
Från början protektionism alltså. Men i politiken är det oftast många intressen som drar åt samma håll. Det finns säkert genuina miljöintressen, men dessa samspelar med ekonomisk verklighet.Erik Figenbaum på transportforskningsinstitutet skrev:Det fanns i början av 1990-talet en dröm om att Norge skulle kunna bygga upp en egen elbilsindustri. Elbilen Think blev det mest synliga beviset men det fanns även andra mindre satsningar som gav eko.
Norges regering och riksdag började bereda vägen för elbilar genom att 1990 ge elbilarna skattefrihet från den höga norska registreringsskatten.
Det följdes 1996 av slopad fordonsskatt för elbilar, 1997 av slopade vägtullar och 1999 av fri parkering på kommunernas mark och i kommunernas garage.
1999 fick dessutom elbilarna sina egna registreringsskyltar.
Året därpå reducerades skatten för företagsbilar, 2001 slopades momsen på elbilsinköp, 2003 blev det fritt fram för elbilar i bussfilerna och 2009 blev det lägre avgift på bilfärjorna.
2009 infördes statligt stöd till investeringar i laddstationer, en subvention som följdes upp med ytterligare stöd 2011.
Schysst. Hur mycket kostar det?JFAH skrev:Ok låt mig upprepa detta mantra; Staten har inget intresse att medverka till att medborgare byter till ett annat och billigare bränsle. De har ett intresse att få in pengar. Och om det fortfarande finns folk som tror att trängsel skatter och koldioxidskatter är där för att medverka till minskad trängsel och omställnings av bilparken, så har jag ett torn att sälja i paris.
+1JFAH skrev:Ok låt mig upprepa detta mantra; Staten har inget intresse att medverka till att medborgare byter till ett annat och billigare bränsle. De har ett intresse att få in pengar. Och om det fortfarande finns folk som tror att trängsel skatter och koldioxidskatter är där för att medverka till minskad trängsel och omställnings av bilparken, så har jag ett torn att sälja i paris.
Ja, det tror jag också är en starkt bidragande orsak.LarsL skrev:+1JFAH skrev:Ok låt mig upprepa detta mantra; Staten har inget intresse att medverka till att medborgare byter till ett annat och billigare bränsle. De har ett intresse att få in pengar. Och om det fortfarande finns folk som tror att trängsel skatter och koldioxidskatter är där för att medverka till minskad trängsel och omställnings av bilparken, så har jag ett torn att sälja i paris.
Och den attityden från staten leder till att så många blir klimatskeptiker.
Debatten går i stil med att när vi når 20% så är elbilsköpandet självbärande, då behövs inte lika mycket extrafördelar längre. Dock tror jag den största ekonomiska vinsten (bortfall av moms och registreringsavgifter) är tvungen att stanna. Den absolut största anledningen till så många elbilar i Norge är just ekonomiska. Man hoppas väl att elbilar ska bli billigare och billigare att producera så att man till slut hamnar på samma nivå som fossila även om moms är adderat. Först då kan man behandla elbilar på samma sätt dom fossila, innan dess skulle bara betyda att man får ett stort dropp i efterfrågan. Jag känner ingen som köper nåt annat än elbil när det gäller andra bilen här i Norge. "Alla" har det. När det gäller förstabil är det fortfarande en viss skepticism. Trots sin spridning, så är det många som inte förstår att det går att köra Tesla genom hela Europa utan extremt långa laddstopp. Sen har dollarkursen självklart gjort att inte ens moms- och registreringsavgiftsfritt säljer Tesla som smör i solsken längre. Och här är det trots allt oftast prat om privatbilsköp. Företagsleasing med sina låga förmånsvärde finns inte på samma sätt i Norge.mati skrev:Är det inte lite ologiskt att börja "straffa" elbilar när deras andel överstiger 20%, samtidigt som bensin och dieselbilar kostar samma som tidigare? Om de kvarvarande 80%, som fortfarande envisas med att köra fossilbil, inte har kunnat övertygas hittills, hur ska de någonsin gå med på att byta bort sina älskade icebilar när det plötsligt blir dyrare att köra elbil. Ju fler elbilar som finns desto dyrare borde det bli att behålla sin bensinbil, inte tvärtom.
En av dom mest virriga artiklar jag läst på ett tag...mati skrev:Här är det en som kommer med väldigt märkliga uttalanden om självkörande bilar.
http://www.nyteknik.se/fordon/expert-tr ... ar-6838260
Ah, han har hört mig när jag skämtar om drive-in-office. Det är en framtid där allt arbete sker i bilen istället för att ha dyra kontor. Först tänkte jag mig att man gör om kontoret till ett parkeringshus där då varje anställd har sin bil som sitt eget rum. Men i förlängningen inser man ju att varför ska man då samlas i en byggnad? Du skulle lika gärna kunna ha mötet på motorvägen, om de som ska träffas kör upp brevid varandra. Osv osv.Bjelke skrev:En av dom mest virriga artiklar jag läst på ett tag...mati skrev:Här är det en som kommer med väldigt märkliga uttalanden om självkörande bilar.
http://www.nyteknik.se/fordon/expert-tr ... ar-6838260
Å ena sidan blir det katastrof (med lite underliga antaganden) men å andra sidan måste vi satsa på tekniken på alla möjliga sätt, däribland fortsätta förbereda för tekniken så
skiftet kan ske snabbare...
Mycket om och men och en massa gissningar och antaganden som skulle ge en VD sparken samma dag om det gällt ett normalt företags framtidsstrategi lixom...
Mest intressant dock att fler kommer att jobba i bilarna och därmed skulle det bli kaos pgav av fler bilar, vilket helt bygger på att att dessa människor alltså skulle jobba i bilen men aldrig
nå en destination där jobbet fortsätter för hur skulle annars mängder bilar öka? Om man jobbar på vägen till sin ordinarie arbetsplats så kan iaf jag inte se hur antalet bilar skulle öka?
Om däremot folk sätter sig i bilen och arbetar men aldrig åker till en arbetsplats så stämmer resonemanget kanske, men varför ens sätta sig i bilen från början isf???
("Arbetsplats" kan bytas ut mot valfritt ord som tex sommarstugan, biografen eller vilket mål som helst...)
Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.mati skrev:Varför inte stanna hemma och jobba hemifrån? Det känns ju väldigt konstigt att man ska behöva åka till en arbetsplats när det ändå fungerar att jobba i bilen. Då borde det väl fungera ännu bättre att jobba hemma och helt slippa åka bil?
Jag kan bara tala för mig själv med jag använder bilen för att ta mig till ett ställe där ett arbete ska utföras eller för att träffa nån. Hade jag kunna göra det på distans, dvs från bilen, hade jag inte behövt åka. Men det är kanske bara jag som tänker så.
Låter som alltför många på ditt jobb inspirerats av denna:LarsL skrev:Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Niklas Z skrev:Låter som alltför många på ditt jobb inspirerats av denna:LarsL skrev:Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Känner igen det från endel personer som kommer från Volvo. Lustigt nog tror de att de är effektiva... de tar ju allt på en gång liksom.mati skrev:Jag kommer ihåg den där extrema mötessjukan från min mörka tid på Volvo. Maratonmöten från kl 8:00 till kl 17:00, helst utan pauser. När man skulle åka hem på kvällen efter en sådan dag hade man glömt både vad man heter och var man bor. Och så såg hela arbetsveckan ut ibland.
Det är ett extremt effektivt sätt att jobba på. NOT!
Mötessjukan är verkligen ett problem, och för många hade det nog inte skadat om det var svårare att arrangera möten. Men även möten går ju ha remote. Jag jobbar i ett distribuerat team just nu där folk sitter spridda i Göteborg, Stockholm och Bucharest. Vi har möten varje dag, men vi kör dem över video. Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar), och större möten löses med ihopkopplade konferensrum och virtuella mötesrum (där det även finns möjlighet för enskilda att ansluta direkt från sina arbetsplatser). Funkar jättebra. Jag har jobbarkompisar som jag jobbat med i flera år och fortfarande inte träffat fysiskt.LarsL skrev:Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.mati skrev:Varför inte stanna hemma och jobba hemifrån? Det känns ju väldigt konstigt att man ska behöva åka till en arbetsplats när det ändå fungerar att jobba i bilen. Då borde det väl fungera ännu bättre att jobba hemma och helt slippa åka bil?
Jag kan bara tala för mig själv med jag använder bilen för att ta mig till ett ställe där ett arbete ska utföras eller för att träffa nån. Hade jag kunna göra det på distans, dvs från bilen, hade jag inte behövt åka. Men det är kanske bara jag som tänker så.
Kan varmt rekommendera Google Hangouts. Funkar väldigt mkt bättre. Vi bytte för vårt bolag för något år sedan och nu funkar det verkligen superbra med alla möten.danni skrev:Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar),