8.1 update lanseras 22 mars?
Moderator: Redaktion
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Jag har upplevt alldeles en del obehagligheter med AP1 samt tycker det i många situationer är jobbigare att övervaka AP än att köra själv. Därför använder jag den ytterst sällan. Tycker AP1 alltför ofta inte klarar av att centrera bilen mellan linjerna, vilket åtminstone för mig skapar en obehagskänsla där man inte har kontroll. Kör för nära räcken, lastbilar osv. Så fort förhållanden inte är perfekta så blir det ofta strul. Testade lite igår efter uppdatering till 17.11.10 och stötte direkt på patrull där jag tyckte bilen betedde sig osäkert. Nu var det inga officiella förbättringar i AP enligt releasenotes, men av tidigare erfarenheter så vet vi att det hela tiden görs "förbättringar" och buggfixar som det inte berättas om.
Önskar ibland att jag hade en vanlig farthållare i bilen som inte var adaptiv. Tycker nämligen även adaptiva farthållaren utan autosteer beter sig märkligt och bromsar alldeles för tidigt när jag kör motorväg och ger en konstig körrytm samt i många fall blir irriterande för bakomvarande trafik eller mig själv. I stan är i min mening AP1 helt värdelös förutom om man sitter i kö på essingen då den kan vara bra ibland, men här räcker det i min mening egentligen med adaptiv farthållare.
Önskar ibland att jag hade en vanlig farthållare i bilen som inte var adaptiv. Tycker nämligen även adaptiva farthållaren utan autosteer beter sig märkligt och bromsar alldeles för tidigt när jag kör motorväg och ger en konstig körrytm samt i många fall blir irriterande för bakomvarande trafik eller mig själv. I stan är i min mening AP1 helt värdelös förutom om man sitter i kö på essingen då den kan vara bra ibland, men här räcker det i min mening egentligen med adaptiv farthållare.
Sen de ändrade att ap ska bete sig mer som människor dvs köra mer åt höger så har den blivit sämre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
@helix: Jag håller med i princip. Jag har visserligen bara AP2, som är sämre i nästan alla punkter än AP1, så det är kanske inte riktigt jämförbart. Hursomhelst, jag har under senaste veckan kört mycket med både autosteer (på motorväg) och framförallt den adaptiva farthållaren, främst för att testa och för att lära mig dess begränsningar.
Ju mer jag kör med den adaptiva farthållaren på landsvägar desto mer saknar jag min gamla "statiska" farthållare. Den var enkel att förstå sig på. Den höll en konstant hastighet i alla lägen. Om trafisituationen inte tillät användning av farthållaren så fick jag köra själv. Lätt och tydligt. Jag kan naturligtvis fortfarande välja att köra själv, vilket jag föredrar. Men det är mycket svårare att avgöra i vilka situationer man kan aktivera farthållaren eller om det är bättre att låta bli. Den kan t.ex. bromsa i kurvorna. Bra. Men den gör det bara ibland. Jag kan inte se något mönster i beteendet. Hur ska jag veta om bilen tar sig genom nästa kurva i hyfsat rätt hastighet eller om den bara blåser på med oförändrad hastighet genom en 90-graders kurva? Den risken tar jag inte gärna. Alltså kör jag utan farthållare. På landsvägar klarar den av att hålla en konstant hastighet, precis som en vanlig farthållare. Men återigen bara ibland. Den kan rycka till, bromsa utan anledning, tveka inför osynliga hinder osv. Det finns återigen inget mönster i beteendet. Det blir både lugnare och jämnare körning när jag gasar själv.
Ju mer jag kör med den adaptiva farthållaren på landsvägar desto mer saknar jag min gamla "statiska" farthållare. Den var enkel att förstå sig på. Den höll en konstant hastighet i alla lägen. Om trafisituationen inte tillät användning av farthållaren så fick jag köra själv. Lätt och tydligt. Jag kan naturligtvis fortfarande välja att köra själv, vilket jag föredrar. Men det är mycket svårare att avgöra i vilka situationer man kan aktivera farthållaren eller om det är bättre att låta bli. Den kan t.ex. bromsa i kurvorna. Bra. Men den gör det bara ibland. Jag kan inte se något mönster i beteendet. Hur ska jag veta om bilen tar sig genom nästa kurva i hyfsat rätt hastighet eller om den bara blåser på med oförändrad hastighet genom en 90-graders kurva? Den risken tar jag inte gärna. Alltså kör jag utan farthållare. På landsvägar klarar den av att hålla en konstant hastighet, precis som en vanlig farthållare. Men återigen bara ibland. Den kan rycka till, bromsa utan anledning, tveka inför osynliga hinder osv. Det finns återigen inget mönster i beteendet. Det blir både lugnare och jämnare körning när jag gasar själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
@mati Borde väll vara så att AP2 ännu så länge har lite problem med att tolka vad kamerorna egenligen ser? Med tanke på "spökbilar" och andra hinder som indikeras men som inte finns så är det väll inte så konstigt att bilen är lite stingslig ibland?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
@mati
Förstår precis vad du menar och vi verkar uppleva samma brister med systemet även om du kör AP2 och jag har AP1.
En reflektion jag också gjort sedan jag blev ägare av Tesla är gällande OTA. Tidigare har jag sett detta som något 100% positivt och coolt. Bilen uppdateras hela tiden och blir bättre och bättre. What not to like? Att nya finesser läggs till är såklart positivt, GUI blir bättre och mer intuitivt, osv. Däremot OTA uppdateringar för AP kan vara både bra och dåligt. Alla är vi vanemänniskor på ett eller annat sätt och har man väl vant sig att bemästra AP:ns tillkortakommanden så kan det funka helt okay. Man vet exempelvis att i en specifik kurva påväg till jobbet så reagerar AP lite halvknackigt och man kan då som vanemänniska ta över i denna situation. När det däremot kommer nya versioner stup i kvarten så plockas till viss del denna del bort och man börjar om på noll då man inte längre vet hur bilen ska reagera i den där kurvan. Kanske är det så att den istället numera kör lite närmare ett räcke 2km längre fram mot vad den gjorde i tidigare version.
Mercedes och de andra tillverkarna har en liten annan approach. Den släpper ut ett AP-system som kanske inte kan uppdateras OTA på samma sätt som med Tesla, men när personen i fråga tar leverans av sin bil så är systemet säkert långt långt långt bättre och mer säkert än Teslas system i dagsläget. Föraren av denna Mercedes lär sig använda systemet utifrån dess förutsättningar och detta skapar en trygghet hos föraren. En inlärningskurva helt enkelt.
Jag vacklar faktiskt i vad jag tycker är bäst. Skulle jag få välja i dagsläget skulle jag nog i ärlighetens namn välja Mercedes system rakt in i min Tesla och vara nöjd med som det fungerar istället för ovissheten om vad som händer med min AP i uppdateringar som kommer varannan vecka.
Förstår precis vad du menar och vi verkar uppleva samma brister med systemet även om du kör AP2 och jag har AP1.
En reflektion jag också gjort sedan jag blev ägare av Tesla är gällande OTA. Tidigare har jag sett detta som något 100% positivt och coolt. Bilen uppdateras hela tiden och blir bättre och bättre. What not to like? Att nya finesser läggs till är såklart positivt, GUI blir bättre och mer intuitivt, osv. Däremot OTA uppdateringar för AP kan vara både bra och dåligt. Alla är vi vanemänniskor på ett eller annat sätt och har man väl vant sig att bemästra AP:ns tillkortakommanden så kan det funka helt okay. Man vet exempelvis att i en specifik kurva påväg till jobbet så reagerar AP lite halvknackigt och man kan då som vanemänniska ta över i denna situation. När det däremot kommer nya versioner stup i kvarten så plockas till viss del denna del bort och man börjar om på noll då man inte längre vet hur bilen ska reagera i den där kurvan. Kanske är det så att den istället numera kör lite närmare ett räcke 2km längre fram mot vad den gjorde i tidigare version.
Mercedes och de andra tillverkarna har en liten annan approach. Den släpper ut ett AP-system som kanske inte kan uppdateras OTA på samma sätt som med Tesla, men när personen i fråga tar leverans av sin bil så är systemet säkert långt långt långt bättre och mer säkert än Teslas system i dagsläget. Föraren av denna Mercedes lär sig använda systemet utifrån dess förutsättningar och detta skapar en trygghet hos föraren. En inlärningskurva helt enkelt.
Jag vacklar faktiskt i vad jag tycker är bäst. Skulle jag få välja i dagsläget skulle jag nog i ärlighetens namn välja Mercedes system rakt in i min Tesla och vara nöjd med som det fungerar istället för ovissheten om vad som händer med min AP i uppdateringar som kommer varannan vecka.
Så är det naturligtvis. Men det är ganska jobbigt att köra på det viset. Ett system som inte går att lita på är inte särskilt användbart.mans71 skrev:@mati Borde väll vara så att AP2 ännu så länge har lite problem med att tolka vad kamerorna egenligen ser? Med tanke på "spökbilar" och andra hinder som indikeras men som inte finns så är det väll inte så konstigt att bilen är lite stingslig ibland?
Håller med. Mina förväntningar på AP2 är låga. Jag har utgått från att det är ett ikkefungerande system fram till Q3, men man kan ju överaskas positivtmati skrev:Så är det naturligtvis. Men det är ganska jobbigt att köra på det viset. Ett system som inte går att lita på är inte särskilt användbart.mans71 skrev:@mati Borde väll vara så att AP2 ännu så länge har lite problem med att tolka vad kamerorna egenligen ser? Med tanke på "spökbilar" och andra hinder som indikeras men som inte finns så är det väll inte så konstigt att bilen är lite stingslig ibland?

Model S P85DL+
@helix
Ja, detta med OTA-uppdateringar har ju diskuterats tidigare. Idén är bra, man uppdaterar alla bilar utan att de behöver åka till någon verkstad, man kan både förbättra befintliga funktioner samt installera nya grejer. Det är coolt och praktiskt.
Problemet jag upplever är att möjligheten med OTA istället missbrukas allt oftare för att hotfixa en massa fel som aldrig hade uppstått om inte OTA hade funnits. Istället för att vänta med en release tills man är säker att den fungerar så trycker man ut den till en massa oskyldiga beta-testande kunder som får ta första smällen. Det kanske går bra och alla är nöjda. Men oftast upptäcks det en massa buggar och så kommer det en ny hotfix osv. När det gäller säkerhetsrelevanta system är det extra jobbigt när det plötsligt inte längre fungerar som tidigare.
Jag tycker fortfarande att OTA-idén är bra, och att den är överlägsen alla andras system med att behöva åka till verkstaden. Problemet är att mjukvaran inte testas lika ingående som hos andra biltillverkare som inte har möjlighet att rätta till en massa fel på distans.
Ja, detta med OTA-uppdateringar har ju diskuterats tidigare. Idén är bra, man uppdaterar alla bilar utan att de behöver åka till någon verkstad, man kan både förbättra befintliga funktioner samt installera nya grejer. Det är coolt och praktiskt.
Problemet jag upplever är att möjligheten med OTA istället missbrukas allt oftare för att hotfixa en massa fel som aldrig hade uppstått om inte OTA hade funnits. Istället för att vänta med en release tills man är säker att den fungerar så trycker man ut den till en massa oskyldiga beta-testande kunder som får ta första smällen. Det kanske går bra och alla är nöjda. Men oftast upptäcks det en massa buggar och så kommer det en ny hotfix osv. När det gäller säkerhetsrelevanta system är det extra jobbigt när det plötsligt inte längre fungerar som tidigare.
Jag tycker fortfarande att OTA-idén är bra, och att den är överlägsen alla andras system med att behöva åka till verkstaden. Problemet är att mjukvaran inte testas lika ingående som hos andra biltillverkare som inte har möjlighet att rätta till en massa fel på distans.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samma här, skrev om det för ngn månad sedan och då är det alltså inte med senaste SW-update...DR-EL skrev:Jag installerade 17.11.10 i veckan och har MX med AP1. Det första jag märkte var att den byter fil mycket lugnare än tidigare. Men jag hade nästan ett missöde i går när jag låg med AP påslagen på E18 mot Norrtälje i vänsterfilen och skall just passera en lastbil då bilen girar kraftigt mot lastbilen. Jag hinner ta öven bilen men det det var nära att jag körde in i lastbilen. Jag har kört flera hundra min med AP på motorvägoch alldrig sett detta förut.
Någon annan som upplevt något liknade?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tycker AP1 i det stora hela funkar grymt bra. Har avverkat ca 8000 mil i två Teslor sedan AP aktiverades och merparten av dessa mil på autopilot. Visst händer det att den avviker i beteendet men i 98% fungera både AP och farthållaren fantastiskt bra. Uppskattar dessa enormt mycket och varje gång jag sätter mig i vår andrabil som bara har vanlig farthållare så saknar jag dessa funktioner.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
- Andreas Muller
- Teslaägare
Bjelke skrev:Samma här, skrev om det för ngn månad sedan och då är det alltså inte med senaste SW-update...DR-EL skrev:Jag installerade 17.11.10 i veckan och har MX med AP1. Det första jag märkte var att den byter fil mycket lugnare än tidigare. Men jag hade nästan ett missöde i går när jag låg med AP påslagen på E18 mot Norrtälje i vänsterfilen och skall just passera en lastbil då bilen girar kraftigt mot lastbilen. Jag hinner ta öven bilen men det det var nära att jag körde in i lastbilen. Jag har kört flera hundra min med AP på motorvägoch alldrig sett detta förut.
Någon annan som upplevt något liknade?
Jag kör nästan dagligen med AP1 på E4 och jag upplevde samma problem flera gånger. Därför kör jag numera utan AP1 på när jag ha fler personer i bilen. De känner sig rätt så skrämd när bilen gira plötslig utan anledning. Gällande omkörningar av lastbilar uppmärksammade jag att när mittsträcket täcks av lastbilen då tappar AP ibland linjen och gira mot lastbilen. Problemen blir mycket värre när det regnar. Allt detta gör det mycket svår för mig att tror att level 5 AP kan klara av alla dessa situationer. Det blir spännande att se.
Stromare
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det jag tycker funkar absolut överlägset sämst är filbyte i yttersväng dvs byta till högerfil i vänsterkurva ochmahulkp skrev:Jag tycker AP1 i det stora hela funkar grymt bra. Har avverkat ca 8000 mil i två Teslor sedan AP aktiverades och merparten av dessa mil på autopilot. Visst händer det att den avviker i beteendet men i 98% fungera både AP och farthållaren fantastiskt bra. Uppskattar dessa enormt mycket och varje gång jag sätter mig i vår andrabil som bara har vanlig farthållare så saknar jag dessa funktioner.
till vänsterfil i högerkurva, då svänger den allt för lite allt för sent och hamnar ofta på eller tom över kantlinjen...
Är det då ett vajerräcke eller liknande som kan ligga väldigt nära så blir det riktigt obehagligt, och det här är inte
på småvägar utan tex nya E4:an söder om Hudik och liknande stora vägar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag byter utan problem fil med AP i "karusellen" vid Älvsborgsbron i Göteborg. Det är en hyfsat skarp 360 graders kurva och bilen klarar galant att både köra på AP och byta fil. Det verkar skilja rejält både på bilarnas stabilitet och precision samt kanske på hur trygga vi som förare känner oss med nuvarande nivå på AP.Bjelke skrev:Det jag tycker funkar absolut överlägset sämst är filbyte i yttersväng dvs byta till högerfil i vänsterkurva ochmahulkp skrev:Jag tycker AP1 i det stora hela funkar grymt bra. Har avverkat ca 8000 mil i två Teslor sedan AP aktiverades och merparten av dessa mil på autopilot. Visst händer det att den avviker i beteendet men i 98% fungera både AP och farthållaren fantastiskt bra. Uppskattar dessa enormt mycket och varje gång jag sätter mig i vår andrabil som bara har vanlig farthållare så saknar jag dessa funktioner.
till vänsterfil i högerkurva, då svänger den allt för lite allt för sent och hamnar ofta på eller tom över kantlinjen...
Är det då ett vajerräcke eller liknande som kan ligga väldigt nära så blir det riktigt obehagligt, och det här är inte
på småvägar utan tex nya E4:an söder om Hudik och liknande stora vägar.
Model YP 2024
Det blir spännande att se om och när AP2 klarar sådana svängar. I nuläget är jag säker på att den skulle köra av vägen, om den ens tillåter att köra med AP där. Just nu "tappar" den vägen i dessa situationer och linjerna dansar bara hysteriskt.mahulkp skrev:Jag byter utan problem fil med AP i "karusellen" vid Älvsborgsbron i Göteborg. Det är en hyfsat skarp 360 graders kurva och bilen klarar galant att både köra på AP och byta fil. Det verkar skilja rejält både på bilarnas stabilitet och precision samt kanske på hur trygga vi som förare känner oss med nuvarande nivå på AP.
inledningsvis var jag lite besviken att jag missade AP2 med några månader men nu är jag mest nöjd över att ha AP1 som jag tycker funkar riktigt bra. Men över tid kommer nog AP2 gå om i funktionalitet, kanske lagom tills jag byter bil igenmati skrev:Det blir spännande att se om och när AP2 klarar sådana svängar. I nuläget är jag säker på att den skulle köra av vägen, om den ens tillåter att köra med AP där. Just nu "tappar" den vägen i dessa situationer och linjerna dansar bara hysteriskt.mahulkp skrev:Jag byter utan problem fil med AP i "karusellen" vid Älvsborgsbron i Göteborg. Det är en hyfsat skarp 360 graders kurva och bilen klarar galant att både köra på AP och byta fil. Det verkar skilja rejält både på bilarnas stabilitet och precision samt kanske på hur trygga vi som förare känner oss med nuvarande nivå på AP.

Model YP 2024
Nytt är inte alltid bäst.mahulkp skrev:inledningsvis var jag lite besviken att jag missade AP2 med några månader men nu är jag mest nöjd över att ha AP1 som jag tycker funkar riktigt bra. Men över tid kommer nog AP2 gå om i funktionalitet, kanske lagom tills jag byter bil igen
Jag har ju inte haft AP i min förra bil och det var ingenting jag saknade heller. I och med att jag köpte en lagerbil så var AP2 aktiverad vid köp, annars hade jag inte köpt till det om jag hade beställt en helt ny bil. Ärligt talat så känner jag mig lite halvblåst. Jag leasar bilen i tre år och frågan är hur mycket av den utlovade AP-funktionaliteten jag öht kommer att få så länge jag äger bilen. Jag kör väldigt sällan på motorvägar, nästan alla mina resor sker på landsväg. Frågan är ju vilken nytta man har av AP då. Ingen nytta alls i dagsläget.
Veckans bästa inläggmati skrev:Jag har ju inte haft AP i min förra bil och det var ingenting jag saknade heller. I och med att jag köpte en lagerbil så var AP2 aktiverad vid köp, annars hade jag inte köpt till det om jag hade beställt en helt ny bil. Ärligt talat så känner jag mig lite halvblåst. Jag leasar bilen i tre år och frågan är hur mycket av den utlovade AP-funktionaliteten jag öht kommer att få så länge jag äger bilen. Jag kör väldigt sällan på motorvägar, nästan alla mina resor sker på landsväg. Frågan är ju vilken nytta man har av AP då. Ingen nytta alls i dagsläget.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Du förstår nog vad jag menade.18650 skrev:Veckans bästa inläggI morgon kanske du läser det själv och förstår.