Sommarfälgar 19"?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Sommarfälgar 19"?

Inlägg av Jocce »

Okej, i höstas gjorde jag ett "Vinterfälgs-inlägg". Blev aldrig något köp utan lät kränga över Vinterdäcken på original 19".

Tycker dessa absolut klär bilen bra, men skulle vara trevligt med något annat, för att variera lite :)

Står i valet och kvalet att ha kvar dessa som vinterfälgar och köpa nya fälgar till sommardäcken, eller kränga tillbaka dem och köpa andra i vinter.

Så, tar gärna emot tips på 19" fälgar, som passar Model S. Färgen är Midnight Silver, så de får gärna harmonisera med den färgen, men också i åtanke att jag har ett sug att foliera (dock ingen aning alls om till vilken färg ;) ).

Bilder på fälgarna monterade uppskattas! :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Sommarfälgar 19"?

Inlägg av dstr »

Jag är nöjd med mina vinterfälgar. Ska ha dom i sommar också. Hittade ingen bra bild dock.

edit: finns nära Liljeholmen på förmiddagarna och oftast runt Helenelund övrig tid.
20170314_095524.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har kört T Sportline TST som sommarfälgar. Replikor av Teslas turbinfälgar, gjorda specifikt för Tesla. Tycker det blir skitbra, finns i silver, grått, svart, med mera.

Bild

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Vars köpte du dina TST fälgar Danni? sugen på dessa till sommaren, men dyra de jag har hittat på nätet.

danni skrev:
Jag har kört T Sportline TST som sommarfälgar. Replikor av Teslas turbinfälgar, gjorda specifikt för Tesla. Tycker det blir skitbra, finns i silver, grått, svart, med mera.

Bild

Bild
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Varför vill du inte skriva ut sista färgen? Är inte det din favvofärg? ;)

Bild
https://tsportline.com/shop-tesla-after ... l-s-wheel/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jonas H skrev:
Vars köpte du dina TST fälgar Danni? sugen på dessa till sommaren, men dyra de jag har hittat på nätet.
Jag köpte mina i ett samköp från USA, via Danmark. Senare började Teslafied sälja dem från Danmark. Nu har jag lite dålig koll på marknaden. Wheelsshop är enda svenska återförsäljaren jag hittat, men de tar över 30k för en uppsättning så det är lite väl saftigt. Att köpa direkt från T Sportline kan nog vara bästa alternativet, borde gå på en bit över 20k för en uppsättning exkl däck.

Sen kom jag ju just på att jag tänker sälja mina till sommaren :) Så om någon köpa en uppsättning grå T Sportline TST i 19" med Michelin Pilot Sport 3 (originaldäck från Tesla, körda en säsong) på, så kan jag lösa det så fort jag mina Arachnid-hjul kommer från Tesla (det senaste jag hörde var att de skulle komma i mitten av april). Lite osäker på vad som är ett lämpligt pris, dock. Säg att nypris inkl däck ligger på 30k och de är använda en säsong, så 20k?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jonas H skrev:
Jag köpte mina i ett samköp från USA, via Danmark. Senare började Teslafied sälja dem från Danmark. Nu har jag lite dålig koll på marknaden. Wheelsshop är enda svenska återförsäljaren jag hittat, men de tar över 30k för en uppsättning så det är lite väl saftigt. Att köpa direkt från T Sportline kan nog vara bästa alternativet, borde gå på en bit över 20k för en uppsättning exkl däck.

Sen kom jag ju just på att jag tänker sälja mina till sommaren :) Så om någon köpa en uppsättning grå T Sportline TST i 19" med Michelin Pilot Sport 3 (originaldäck från Tesla, körda en säsong) på, så kan jag lösa det så fort jag mina Arachnid-hjul kommer från Tesla (det senaste jag hörde var att de skulle komma i mitten av april). Lite osäker på vad som är ett lämpligt pris, dock. Säg att nypris inkl däck ligger på 30k och de är använda en säsong, så 20k?
Säg som det är, du har nu beställt Tesla Taxi Gold-fälgar och tänkt wrappa din Model S till Titanium! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Kan du fakturera dom eller skall de säljas privat? Kan du fakturera för 20 000 kr inkl.moms så köper jag dom. Jag står så klart för frakten till Umeå

danni skrev:
Jonas H skrev:

solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Jag är nöjd med mina vinterfälgar. Ska ha dom i sommar också. Hittade ingen bra bild dock.

edit: finns nära Liljeholmen på förmiddagarna och oftast runt Helenelund övrig tid.
Och det italienska fullblodsmonstret bara "råkade" synas lite i bild oxo ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Jag slog till på svarta ts sportline. Tycker att det fungerar bra och är snyggare än andra 19" fälgar.
IMG_20160901_205005.jpg
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Jag är kanske lite tråkig när jag undrar om det finns någon praktisk betydelse vilka fälgar man har. Handlar det bara om estetik :?:
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Frodo skrev:
Jag är kanske lite tråkig när jag undrar om det finns någon praktisk betydelse vilka fälgar man har. Handlar det bara om estetik :?:
Hahaha, om du bara visste.....nej i dessa sammanhang är det enbart estetik :D
Faktum är att vissa fälgar ger bättre acceleration pga lägre vikt (tex arachnid)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Låg vikt kan ge bättre prestanda, ja, och en del fälgar är ju aerodynamiskt utformade för att ge lägre förbrukning och därmed längre räckvidd. Sen påverkar ju även storleken på fälgarna och profilen på däcken saker som bilens väghållning, stabilitet och komfort.

Men det huvudsakliga är estetik, ja.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Lyfter min egen tråd..då jag inte kommit till skott och det börjar närma sig...

Lutar just nu åt att skifta över dem till original 19" (som absolut inte är fula)...för känns just nu inte som jag hittar några jag tycker matchar skitbra med bilen.
Turbinerna gillar jag, men de gör sig inte alls lika bra som 19" som 21".
Kanske dock kan bli något sådant till vinter sedan annars...

Men ös på med lite färska tips!?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

19" i silverlack ser nästan alltid små ut, men lackar du dom i mörkgrå eller svart så ser dom större ut när dom "smälter ihop" med däcken.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
19" i silverlack ser nästan alltid små ut, men lackar du dom i mörkgrå eller svart så ser dom större ut när dom "smälter ihop" med däcken.
Stämmer bra, jag kör på 19"-turbiner (ej Tesla original alltså) och dom är mörkgrå och passar faktiskt riktigt bra :)
(fick dom dessutom väldans billigt så...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

21"s Turbiner i gun metal är j-ligt snygga på Tesla (se bild, inte min bil), ser nog inte fy skam ut i 19" heller.
Dagens standard slipstream-hjul ser små ut faktiskt som HelectriC säger, funderar på att lackera om mina i gun metal eller svart...
Tesla-blå.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Blev lite sugen på dom här:

http://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3%A ... d=11415938

Dock ingen koll på kvalitet osv?

/Jocce
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jocce skrev:

/Jocce
Fast är dom i 19" så kommer det inte se ut som på bilden, den har helt fel proportioner. En ganska tuff fälg, som jag är tveksam till hur tuff den blir när den inte fyller hjulhusen på samma sätt som en 21" gör.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:

/Jocce
Den där bilden var galet missvisande. Storleken på bilden är snarare 21-22".
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Jocce skrev:

/Jocce
Den där bilden var galet missvisande. Storleken på bilden är snarare 21-22".

Fick lite samma känsla när jag kollade igen...

Min normala Däck-leverantör har "vettiga" priser på Specialfälgar (enligt honom själv)
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... gno=sgp835
(Klicka i 19")

Fanns några som kunde verka najsa, men ändå tycker jag det där med fälgar, om man inte kör STORA är knepigt...

/Jocce
Skriv svar