8.1 update lanseras 22 mars?
Moderator: Redaktion
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Provade idag på snöväg i 30 km/h.
Mycket spännande! Klarade tvära svängar trots att vägen var en grusväg utan markeringar och som dessutom var översnöad.
Fick ta över ratten vid ett tillfälle då den var för nära vägpinnen, men det är fantastiskt vad som redan nu är möjligt!
Trist att landsvägskörning är begränsad till 50 km/h. Tyvärr ingen motorväg på väg hem...
Mycket spännande! Klarade tvära svängar trots att vägen var en grusväg utan markeringar och som dessutom var översnöad.
Fick ta över ratten vid ett tillfälle då den var för nära vägpinnen, men det är fantastiskt vad som redan nu är möjligt!
Trist att landsvägskörning är begränsad till 50 km/h. Tyvärr ingen motorväg på väg hem...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Hur fungerar det? AP1 behöver linjer eller en bil framför att följa.Gastrogate skrev:Klarade tvära svängar trots att vägen var en grusväg utan markeringar och som dessutom var översnöad.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Jo, det känns rätt mäktigt att den följer vägen utan markeringar.bjelkeman skrev:Hur fungerar det? AP1 behöver linjer eller en bil framför att följa.Gastrogate skrev:Klarade tvära svängar trots att vägen var en grusväg utan markeringar och som dessutom var översnöad.
Lite svårt att initiera autopiloten men när den väl startade så gick den.
Jag ska prova igen i morgon och även filma om jag törs

P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Testade 8.1(17.11.3) i går kväll vid åttatiden på motorväg E6, mellan Hallandsås - Halmstad och med AP2. Det funkade faktiskt riktigt bra. Väglinjerna som tidigare hoppade ostabilt på instrumenten hade nu stabiliserats påtagligt. På ett nästan mystiskt sätt kunde de ganska otydliga filmarkeringarna följas trots att vägbana och vindruta tidvis var dränkt i vatten. Filbytesfunktionen som ska aktiveras under förarinställningarna var emellanåt lite trög. Flera gånger vägrade systemet att byta fil trots att det var plats, andra gånger gick det direkt när man slog på blinkers. Kanske att sensorn som indikerar hand på ratten inte känner av detta alltid. Systemet tillåter ju hastigheter på upp till +10 km/h i förhållande till hastighetsgräns. Dock ändras inte hastigheten när hastighetsgränsen sänks från 120 till 110. Därmed kan man hålla max 130 på 110 väg. Skönt att AP2 nu kan börja användas, nu väntar vi på att 50 gränsen på övriga vägar höjs, ljusavbländning och adaptiva strålkastare aktiveras. Fortfarande verkar det ganska långt till full autonomi på körningen. Tesla erbjuder full autonomi om man aktiverar det för 47000 kr, undrar vad man får om man släpper dessa slantar nu. Tyvärr är det nog inte så mycket nötter i den påsen, men framtiden är spännande. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
AP 2 kan i princip gå efter vad som helst, det är i grunden ett mer avancerat system med flera kameror även om det just nu tydligen bara nyttjar två.bjelkeman skrev:Hur fungerar det? AP1 behöver linjer eller en bil framför att följa.Gastrogate skrev:Klarade tvära svängar trots att vägen var en grusväg utan markeringar och som dessutom var översnöad.
mer processorkraft och bildbehandling ska göra att den kan följa (eller undvika) allt och alltså inte bara linjer

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Just det. Den behöver uppenbarligen inga tydliga linjer. Det räcker att det finns en synlig skiljelinje mellan väg och vägren, en gräskant eller grussträng räcker. Man ser i displayen att bilen i princip förstår var vägen är, bara att den inte klarar av att styra ordentligt. Jag lät bilen köra på en ca 8km lång sträcka som består av en enkelfilig, ganska smal 70-väg. Väldigt mycket kringelikrok och varierande bredd, oftast utan linjer. På sätt och vis skulle man kunna säga att det gick bra. Jag lever ju.Bjelke skrev:AP 2 kan i princip gå efter vad som helst, det är i grunden ett mer avancerat system med flera kameror även om det just nu tydligen bara nyttjar två.
mer processorkraft och bildbehandling ska göra att den kan följa (eller undvika) allt och alltså inte bara linjer

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Om du vill anpassa bilens hastighet till rådande hastighetsbegränsning så får du dra och hålla i farthållarspaken i några sekunder. Då ändras max hastighet till skyltad hastighet + den gräns som du har angivit i inställningarna.Delta skrev:...Dock ändras inte hastigheten när hastighetsgränsen sänks från 120 till 110. Därmed kan man hålla max 130 på 110 väg...
Du kan alltid ändra farthållarens max hastighet manuellt genom att trycka spaken uppåt eller neråt. Litet hack = 1km/tim, stort hack = 5km/tim.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Även AP1 klarar numera fint att navigera utan linjer, vid vatten eller snö på vägbanan dock lite vingligare än med linjer.mati skrev:Just det. Den behöver uppenbarligen inga tydliga linjer. Det räcker att det finns en synlig skiljelinje mellan väg och vägren, en gräskant eller grussträng räcker. Man ser i displayen att bilen i princip förstår var vägen är, bara att den inte klarar av att styra ordentligt. Jag lät bilen köra på en ca 8km lång sträcka som består av en enkelfilig, ganska smal 70-väg. Väldigt mycket kringelikrok och varierande bredd, oftast utan linjer. På sätt och vis skulle man kunna säga att det gick bra. Jag lever ju.Bjelke skrev:AP 2 kan i princip gå efter vad som helst, det är i grunden ett mer avancerat system med flera kameror även om det just nu tydligen bara nyttjar två.
mer processorkraft och bildbehandling ska göra att den kan följa (eller undvika) allt och alltså inte bara linjerDen körde visserligen inte som jag hade gjort, utan snarare som en berusad schimpans, men den hittade vägen. Jag tror inte att AP1 hade klarat det.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Och ibland mycket vingligaremahulkp skrev:...Även AP1 klarar numera fint att navigera utan linjer, vid vatten eller snö på vägbanan dock lite vingligare än med linjer.

Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
+1mahulkp skrev:Även AP1 klarar numera fint att navigera utan linjer, vid vatten eller snö på vägbanan dock lite vingligare än med linjer.
Tror det kom med 8.0.
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Okej, då är AP1 alltså överlägsen även i den punkten. Det blir intressant att se framöver om AP2 någonsin kommer ikapp AP1, eller åtminstone blir någorlunda användbar på landsvägar. Just nu är det bara en jävligt dyr gimmick och dessutom en trafikfara.mahulkp skrev:Även AP1 klarar numera fint att navigera utan linjer, vid vatten eller snö på vägbanan dock lite vingligare än med linjer.
Är man riktigt ärlig så borde det vara förbjudet att köra med AP2 i nuläget. Åtminstone på icke-motorvägar. För övningskörning behöver man ju tillstånd och allting, fast då är det ändå en männsika med hyfsat vett i huvudet och framförallt överlevnadsinstinkt som håller i ratten. AP2 däremot är totalt oberäknelig och livsfarlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Det beror nog på vattenskvätt från vägbananDelta skrev:Testade 8.1(17.11.3) Filbytesfunktionen som ska aktiveras under förarinställningarna var emellanåt lite trög. Flera gånger vägrade systemet att byta fil trots att det var plats, andra gånger gick det direkt när man slog på blinkers. Kanske att sensorn som indikerar hand på ratten inte känner av detta alltid.
Titta i displayen nästa gång så kommer du se döda vinkel varning eller annan indikering på att nått finns där bak
Bilen använder inte alla kameror och funkar som AP1 dvs förlitar sig på ultrasonic sensorer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Njaää, döda-vinkel-varningen fungerar inte ännu. Jag tror ärligt talat inte att bilen överhuvudtaget kontrollerar om det finns bilar där bak eller bredvid. Den ser i viss mån bilarna framför, men det är heller inte särskilt tillförlitligt. Det visas aldrig någon bil i filen bredvid. Och det kommer ingen som helst varning när man vill byta fil. Jag tror faktiskt att man kan köra rätt in i andra bilar utan att få en varning. Jag har upplevt samma sak att automatiskt filbyte ibland fungerar (fast mycket trögt) men mestadels gör det inte det. Jag har bara lyckats att byta fil två gånger mha AP. Inga varningar eller indikeringar visas i detta läge.e5m1r skrev:Det beror nog på vattenskvätt från vägbanan
Titta i displayen nästa gång så kommer du se döda vinkel varning eller annan indikering på att nått finns där bak
Bilen använder inte alla kameror och funkar som AP1 dvs förlitar sig på ultrasonic sensorer
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
I och med att du får byta fil så måste den kolla om det finns nåt där bakmati skrev:Njaää, döda-vinkel-varningen fungerar inte ännu. Jag tror ärligt talat inte att bilen överhuvudtaget kontrollerar om det finns bilar där bak eller bredvid. Den ser i viss mån bilarna framför, men det är heller inte särskilt tillförlitligt. Det visas aldrig någon bil i filen bredvid. Och det kommer ingen som helst varning när man vill byta fil. Jag tror faktiskt att man kan köra rätt in i andra bilar utan att få en varning. Jag har upplevt samma sak att automatiskt filbyte ibland fungerar (fast mycket trögt) men mestadels gör det inte det. Jag har bara lyckats att byta fil två gånger mha AP. Inga varningar eller indikeringar visas i detta läge.e5m1r skrev:Det beror nog på vattenskvätt från vägbanan
Titta i displayen nästa gång så kommer du se döda vinkel varning eller annan indikering på att nått finns där bak
Bilen använder inte alla kameror och funkar som AP1 dvs förlitar sig på ultrasonic sensorer

Har AP1 bil och pratar ur erfarenheten av denna
Döda vinkeln sensor är den yttre parkeringssensorn på AP 1 bilar och då bara frontkameran funkar än så länge på AP2 så är det högst sannolikt att den använder den samma för filbyte även på AP2
Det kommer ingen varning bilen vill bara inte byta fil och man ser indikation på lilla skärmen vita gula eller tom röda sken runt bakre kofångaren
Sen räcker det inte att handen är på ratten det ska finnas motstånd svårt att förklara men du ska nästan vrida ratten lite för att den ska uppräcka handen på ratten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Jag vet hur det fungerar med AP1, men jag kan i nuläget inte se att AP2 fungerar likadant. Jag testade att byta fil många gånger utan framgång och jag tittade varje gång om sensorerna indikerade ett hinder nånstans när det inte gick att byta fil. Men det gjorde de inte. Det var ganska tomt på motorvägen dessutom. Funktionen är helt enkelt inte färdig, precis som allt annat.e5m1r skrev:Har AP1 bil och pratar ur erfarenheten av denna
Döda vinkeln sensor är den yttre parkeringssensorn på AP 1 bilar och då bara frontkameran funkar än så länge på AP2 så är det högst sannolikt att den använder den samma för filbyte även på AP2
Det kommer ingen varning bilen vill bara inte byta fil och man ser indikation på lilla skärmen vita gula eller tom röda sken runt bakre kofångaren
Sen räcker det inte att handen är på ratten det ska finnas motstånd svårt att förklara men du ska nästan vrida ratten lite för att den ska uppräcka handen på ratten
Jag tycker överlag att ultraljudssensorerna upptäcker mycket mindre än vad jag har sett i AP1-bilar, och de indikerar inte särskilt ofta, trots att de ska ha längre räckvidd egentligen. Man får komma ganska nära ett hinder för att det ska upptäckas. Det är helt uppenbart att sensorernas fulla potential inte används i dagsläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Förlåt, jag har missat det där med Teslas torsdagar. What's up with that?Johnalm skrev:En Tesla-vecka. Fast bara på torsdagar.Zalman3 skrev:Förstår att de inte kan köra ut en uppdatering till alla samtidigt.
Men hur lång tid brukar det ta från att en uppdatering släpps till att "alla" fått den,
en vecka?

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
https://twitter.com/elonmusk/status/653005894922276865OldschoolWarfare skrev:Förlåt, jag har missat det där med Teslas torsdagar. What's up with that?Johnalm skrev:En Tesla-vecka. Fast bara på torsdagar.Zalman3 skrev:Förstår att de inte kan köra ut en uppdatering till alla samtidigt.
Men hur lång tid brukar det ta från att en uppdatering släpps till att "alla" fått den,
en vecka?
Sedan tog det längre tid än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
På AP1 måste man aktivera Auto-Lane-Change i setting(de e default AV upptäckte jag i loanern...), behövs de på AP2 oxo?mati skrev:Jag vet hur det fungerar med AP1, men jag kan i nuläget inte se att AP2 fungerar likadant. Jag testade att byta fil många gånger utan framgång och jag tittade varje gång om sensorerna indikerade ett hinder nånstans när det inte gick att byta fil. Men det gjorde de inte. Det var ganska tomt på motorvägen dessutom. Funktionen är helt enkelt inte färdig, precis som allt annat.e5m1r skrev:Har AP1 bil och pratar ur erfarenheten av denna
Döda vinkeln sensor är den yttre parkeringssensorn på AP 1 bilar och då bara frontkameran funkar än så länge på AP2 så är det högst sannolikt att den använder den samma för filbyte även på AP2
Det kommer ingen varning bilen vill bara inte byta fil och man ser indikation på lilla skärmen vita gula eller tom röda sken runt bakre kofångaren
Sen räcker det inte att handen är på ratten det ska finnas motstånd svårt att förklara men du ska nästan vrida ratten lite för att den ska uppräcka handen på ratten
Jag tycker överlag att ultraljudssensorerna upptäcker mycket mindre än vad jag har sett i AP1-bilar, och de indikerar inte särskilt ofta, trots att de ska ha längre räckvidd egentligen. Man får komma ganska nära ett hinder för att det ska upptäckas. Det är helt uppenbart att sensorernas fulla potential inte används i dagsläget.

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Varje gång du skapar en ny profil måste du aktivera Auto-Lane-Change, oavsett AP-modell.drakbane skrev:På AP1 måste man aktivera Auto-Lane-Change i setting(de e default AV upptäckte jag i loanern...), behövs de på AP2 oxo?mati skrev:Jag vet hur det fungerar med AP1, men jag kan i nuläget inte se att AP2 fungerar likadant. Jag testade att byta fil många gånger utan framgång och jag tittade varje gång om sensorerna indikerade ett hinder nånstans när det inte gick att byta fil. Men det gjorde de inte. Det var ganska tomt på motorvägen dessutom. Funktionen är helt enkelt inte färdig, precis som allt annat.e5m1r skrev:Har AP1 bil och pratar ur erfarenheten av denna
Döda vinkeln sensor är den yttre parkeringssensorn på AP 1 bilar och då bara frontkameran funkar än så länge på AP2 så är det högst sannolikt att den använder den samma för filbyte även på AP2
Det kommer ingen varning bilen vill bara inte byta fil och man ser indikation på lilla skärmen vita gula eller tom röda sken runt bakre kofångaren
Sen räcker det inte att handen är på ratten det ska finnas motstånd svårt att förklara men du ska nästan vrida ratten lite för att den ska uppräcka handen på ratten
Jag tycker överlag att ultraljudssensorerna upptäcker mycket mindre än vad jag har sett i AP1-bilar, och de indikerar inte särskilt ofta, trots att de ska ha längre räckvidd egentligen. Man får komma ganska nära ett hinder för att det ska upptäckas. Det är helt uppenbart att sensorernas fulla potential inte används i dagsläget.
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Idag lyckades jag med konststycket att köra med AP2 på en vanlig landsväg i 90km/h. Jag provade autosteer på den korta biten som är motorväg förbi Götene. Det fungerade faktiskt väldigt bra nu. När motorvägen var över så fortsatte bilen av någon anledning att köra själv, hela vägen till Mariestad. Fast det är vanlig 80-väg. Efter att jag hade stängt av autosteer en kort stund så gick det inte att aktivera igen. Då kom restricted-meddelandet upp.
Jag måste erkänna att den styrde mycket bra nu, även på den delvis något slingriga landsvägen, med refuger och sånt.
Roligt att man fick prova på lite, även om det säkert inte var meningen att det skulle fungera.
Jag måste erkänna att den styrde mycket bra nu, även på den delvis något slingriga landsvägen, med refuger och sånt.
Roligt att man fick prova på lite, även om det säkert inte var meningen att det skulle fungera.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Prova igen så säger bilen april, aprilmati skrev:Idag lyckades jag med konststycket att köra med AP2 på en vanlig landsväg i 90km/h. Jag provade autosteer på den korta biten som är motorväg förbi Götene. Det fungerade faktiskt väldigt bra nu. När motorvägen var över så fortsatte bilen av någon anledning att köra själv, hela vägen till Mariestad. Fast det är vanlig 80-väg. Efter att jag hade stängt av autosteer en kort stund så gick det inte att aktivera igen. Då kom restricted-meddelandet upp.
Jag måste erkänna att den styrde mycket bra nu, även på den delvis något slingriga landsvägen, med refuger och sånt.
Roligt att man fick prova på lite, även om det säkert inte var meningen att det skulle fungera.

2016 Model S 75
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Ja. Jag trodde först att det hängde ihop med att kamerorna hade kalibrerat sig eller nåt sånt, i och med att det inte fungerade igår. Sambon menade att bilen kanske hade lärt sig nåt nytt medan den sov. Men tyvärr var det ju bara en tillfällig funktion. Det gick som sagt inte att aktivera igen när jag väl hade stängt av autosteer. Kanske hänger det ihop med datumet som du säger.Jensa skrev:Prova igen så säger bilen april, april
Jipppiii det fungerar..... inte.

Edit: Detta är inget aprilskämt, bara ifall nån skulle tro att jag hittar på
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Eller så har du tagit några bärs redan?mati skrev:Ja. Jag trodde först att det hängde ihop med att kamerorna hade kalibrerat sig eller nåt sånt, i och med att det inte fungerade igår. Sambon menade att bilen kanske hade lärt sig nåt nytt medan den sov. Men tyvärr var det ju bara en tillfällig funktion. Det gick som sagt inte att aktivera igen när jag väl hade stängt av autosteer. Kanske hänger det ihop med datumet som du säger.Jensa skrev:Prova igen så säger bilen april, april
Jipppiii det fungerar..... inte.
Edit: Detta är inget aprilskämt, bara ifall nån skulle tro att jag hittar på

bekräfta i morgon så tror vi på det

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Det tror jag inte. Jag är nykterist. I så fall har bilen tagit nåt kanske. Jag kan berätta imorgon igen. Fast jag ska inte åka den vägen.Bjelke skrev:Eller så har du tagit några bärs redan?mati skrev:Ja. Jag trodde först att det hängde ihop med att kamerorna hade kalibrerat sig eller nåt sånt, i och med att det inte fungerade igår. Sambon menade att bilen kanske hade lärt sig nåt nytt medan den sov. Men tyvärr var det ju bara en tillfällig funktion. Det gick som sagt inte att aktivera igen när jag väl hade stängt av autosteer. Kanske hänger det ihop med datumet som du säger.Jensa skrev:Prova igen så säger bilen april, april
Jipppiii det fungerar..... inte.
Edit: Detta är inget aprilskämt, bara ifall nån skulle tro att jag hittar på![]()
bekräfta i morgon så tror vi på det
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 8.1 update lanseras 22 mars?
Aha
förlåt det högst opassande skämtet 


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19