Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Alfred »

vigge50 skrev:
Alfred skrev:
Sorry att spamma tråden, men kanske är läge att gjuta lite olja på vågorna.

Anledningen till att jag eldade upp mig i denna fråga var just att det påverkade försäkringstarifferna. Med facit i hand kommer jag nu få halvförsäkring under 10000:-/år trots nuvarande registreringsuppgifter.

Därmed måste jag erkänna att motivationen för att få Transportstyrelsen att göra snabb ändring har avtagit.

Rätt ska ju egentligen vara rätt, men vi kanske har överdrivit konsekvenserna?
Är inte 10 000 kr/år i halvförsäkring väldigt mycket ändå?
Sorry, hann redigera mitt inlägg precis innan din post. La till varför jag inte tycker att det är så vansinnigt. 10K är mycket, men om det beror på att bilarna är dyra från början kan vi ju knappast lasta Transportstyrelsen/försäkringsbolagen för det?

Online-offert från Trygg hansa på samma försäkring på Volvon-hybriden jag nämnde ovan landar på ≈5200:-/år. Men då kostar bilen "bara" 800K. Så prisskillnaden på bilarna i inköpspris skulle kunna vara en viktigare förklaring (båda bidrar säkert) till prisskillnaden. Om inköpspriset är ≈60% av Teslans och försäkringen kostar ≈50% tycker jag inte att skillnaden rent proportionellt är tillräckligt stor för att elda upp sig för mycket.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alfred skrev:
Sorry att spamma tråden, men kanske är läge att gjuta lite olja på vågorna.

Anledningen till att jag eldade upp mig i denna fråga var just att det påverkade försäkringstarifferna. Med facit i hand kommer jag nu få halvförsäkring under 10000:-/år trots nuvarande registreringsuppgifter. Även om man kan argumentera för att det borde vara färre olyckor med Teslor tror jag inte att det är en framkomlig väg för att få ner premierna. Bilarna är ju så hiskeligt dyra att om bilen blir totalskadad får försäkringsbolagen vackert pynta betydligt mer än för andra billigare bilar.

Därmed måste jag erkänna att motivationen för att få Transportstyrelsen att göra snabb ändring har avtagit.

Rätt ska ju egentligen vara rätt, men vi kanske har överdrivit konsekvenserna av just den felaktiga registreringen?
Alla försäkringsbolag fungerar olika. I en del är skillnaderna pga motoreffekten stora, andra kollar på samtliga uppgifter om bilen (Tesla anger rätt effekt och denna finns visst med i registreringen också men presenteras vanligtvis inte). Vill man ha ett särskilt försäkringsbolag kan alltså effekten vara stor. Om nu Transportstyrelsen genomför ändringar så att de inte är inkonsekventa och verkar agera på känslor (eller andra monetära saker...) så är detta bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Svenssons skrev:
Alla försäkringsbolag fungerar olika. I en del är skillnaderna pga motoreffekten stora, andra kollar på samtliga uppgifter om bilen (Tesla anger rätt effekt och denna finns visst med i registreringen också men presenteras vanligtvis inte). Vill man ha ett särskilt försäkringsbolag kan alltså effekten vara stor. Om nu Transportstyrelsen genomför ändringar så att de inte är inkonsekventa och verkar agera på känslor (eller andra monetära saker...) så är detta bra.
Håller med till fullo. Och tycker naturligtvis att det är jättebra om andra vill driva saken vidare för att snabba på ändring från Transportstyrelsen. Men i och med att det åtminstone finns några försäkringsbolag som erbjuder försäkring till någorlunda pris är läget inte lika akut som jag befarade. Det kanske andra redan hade förstått, och det bara var jag som hade missuppfattat läget. När jag fick de första offerterna fick jag lite skrämselhicka, men den har alltså lagt sig för mig nu. :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alfred skrev:
Svenssons skrev:
Håller med till fullo. Och tycker naturligtvis att det är jättebra om andra vill driva saken vidare för att snabba på ändring från Transportstyrelsen. Men i och med att det åtminstone finns några försäkringsbolag som erbjuder försäkring till någorlunda pris är läget inte lika akut som jag befarade. Det kanske andra redan hade förstått, och det bara var jag som hade missuppfattat läget. När jag fick de första offerterna fick jag lite skrämselhicka, men den har alltså lagt sig för mig nu. :)
Själv har jag 772 hk i regbeviset och betalar drygt 4000:- för halvförsäkring, LF. Gillar dock inte Transportstyrelsens inkonsekventa metoder som bara drabbar Tesla. Känns nästan som att tjänstemän har blivit mutade för att ändra förfarandet då de tidigare inte registrerade samma uppgifter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
... Känns nästan som att tjänstemän har blivit mutade för att ändra förfarandet då de tidigare inte registrerade samma uppgifter.
Nu ska man ju inte misstänka någon för nånting, men tanken är nog inte helt obefogad. En sådan uppenbar snedbehandling är svår att motivera. Och det är ju inte heller unikt. Var det inte i Tyskland där det sattes ett maxbelopp för vad en elbil får kosta för att kunna få skattesubvention? Av en händelse låg beloppet precis under billigaste Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Svenssons skrev:
Alfred skrev:
Själv har jag 772 hk i regbeviset och betalar drygt 4000:- för halvförsäkring, LF. Gillar dock inte Transportstyrelsens inkonsekventa metoder som bara drabbar Tesla. Känns nästan som att tjänstemän har blivit mutade för att ändra förfarandet då de tidigare inte registrerade samma uppgifter.
Oj, grattis! Du måste vara en mycket eftertraktad försäkringskund?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alfred skrev:
Svenssons skrev:
Alfred skrev:
Oj, grattis! Du måste vara en mycket eftertraktad försäkringskund?
Eller så är mitt försäkringsbolag bättre på att kolla upp risker. LF-bolagen har ju självstyre. Nu hade de lite tur, ett rådjur sprang in i sidan på min bil, blev inga jätteskador men ändå lite. Detta skedde 2 dagar innan de tog över halvförsäkringen så det blev att testa Protector.

Edit:
Såg nu att jag mindes fel. 4345:- kostar försäkringen för 2500 mil men jag tog senare fria mil vilket blev 4796:-/år. Betalar alltså knappt 5000:- för fria mil.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

vigge50 skrev:
Alfred skrev:
Svenssons skrev:
Jag kan inte se det som annat än att det är Transportstyrelsens tillämpning. Dels med tanke på att de från början under kanske 1 år registrerade elbilarna på samma sätt som tex Nederländerna (tror det är 69kW för P85) och kommentar från kommunikationsansvarig som finns tidigare i tråden. Inga lag eller regeländringar gällande hur elbilar skall registreras finns vad jag sett utan det är ett ändring som Transportstyrelsens själva gjort men endast för Tesla, ej för andra bilar med dubbla motorer som tex hybrider.
Ah, bra poäng. Kan vi hjälpas åt att vaska fram regnr som ger exempel på olika sätt att registrera effekt så att vi kan peka på konkret inkonsekvens? Blir nog lättare att få dem se sig nödgade att ompröva om man kan bli så konkret i sina invändningar.

Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.

Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen. :)

Kanske bäst att PM:a regnr så att vi inte hänger ut individer som inte själva vill bli använda som exempel i dessa sammanhang?
Inte en Tesla men hittade en Volvo XC90 TWIN engine på blocket och kollade upp hur den var registrerad. Enligt Volvos hemsida så har den en 320 hk bensinmotor och en 87 hk elmotor. I registreringsbeviset står det att den har 320 hk och sen 87 hk komplement, varför kan detta inte användas för Teslas fyrhjulsdrift?
Skulle du kunna maila den frågan jtesla?
Har du ett reg. nr på Volvo du hänvisar till så går jag vidare i min dialog. Vore även bra med CoC dokument på Volvon.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

jtesla skrev:
vigge50 skrev:
Alfred skrev:
Svenssons skrev:
Jag kan inte se det som annat än att det är Transportstyrelsens tillämpning. Dels med tanke på att de från början under kanske 1 år registrerade elbilarna på samma sätt som tex Nederländerna (tror det är 69kW för P85) och kommentar från kommunikationsansvarig som finns tidigare i tråden. Inga lag eller regeländringar gällande hur elbilar skall registreras finns vad jag sett utan det är ett ändring som Transportstyrelsens själva gjort men endast för Tesla, ej för andra bilar med dubbla motorer som tex hybrider.
Ah, bra poäng. Kan vi hjälpas åt att vaska fram regnr som ger exempel på olika sätt att registrera effekt så att vi kan peka på konkret inkonsekvens? Blir nog lättare att få dem se sig nödgade att ompröva om man kan bli så konkret i sina invändningar.

Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.

Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen. :)

Kanske bäst att PM:a regnr så att vi inte hänger ut individer som inte själva vill bli använda som exempel i dessa sammanhang?
Inte en Tesla men hittade en Volvo XC90 TWIN engine på blocket och kollade upp hur den var registrerad. Enligt Volvos hemsida så har den en 320 hk bensinmotor och en 87 hk elmotor. I registreringsbeviset står det att den har 320 hk och sen 87 hk komplement, varför kan detta inte användas för Teslas fyrhjulsdrift?
Skulle du kunna maila den frågan jtesla?
Har du ett reg. nr på Volvo du hänvisar till så går jag vidare i min dialog. Vore även bra med CoC dokument på Volvon.
Annons
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC ... ?ca=23&w=3

Registreringsnummer
OFS482

Registrering
https://biluppgifter.se/fordon/OFS482

Volvos hemsida
http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta ... ddhybrider
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Hej,

Jag har en tråd om just detta. Min 70D ville TryggFlamsa ha 97800:- för på helår. Allt beroende på att bägge motorernas teoretiska maxeffekt är registrerad. Drog direkt igång en diskussion med Transportstyrelsen om hur tokigt det blir, andrahandsmarknaden för dessa bilar blir helt förstörd om man inte kan försäkra dem!

Har dock inte hört något i mitt ärende på två månader. Ska nog ringa och höra med Transportstyrelsen hur de tänker sig lösa detta. Mitt argument var att de isf skulle behöva se över alla fossilbilars teoretiska maxeffekter också. Vissa bilar kan Chippar med upp till 50% effektökning, då bör den effekten registreras inte originaleffekten. Eller så ändrar de på våra bilar och registrerar maximalt effektuttag ur batteriet eller någon liknande siffra.

/Jocke

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jocke73 skrev:
Har dock inte hört något i mitt ärende på två månader. Ska nog ringa och höra med Transportstyrelsen hur de tänker sig lösa detta. Mitt argument var att de isf skulle behöva se över alla fossilbilars teoretiska maxeffekter också. Vissa bilar kan Chippar med upp till 50% effektökning, då bör den effekten registreras inte originaleffekten. Eller så ändrar de på våra bilar och registrerar maximalt effektuttag ur batteriet eller någon liknande siffra.
Man tycker att de för alla borde registrera de uppgifter som tillverkaren skickar in, inte registrerar egna påhittade siffror som de gör för en tillverkare, Tesla. Tesla skickar alltså in korrekta uppgifter, dessa finns i registret också men sedan summerar Transportstyrelsen ihop ett par av uppgifterna och lägger dessa i max effekt. Detta gör de enbart för Teslabilar vad jag känner till. Hoppas att korrekta uppgifter registreras från årsskiftet.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

Vår X90 kom för ett par veckor sedan. Det står maximal nettoeffekt 386,0 kW i reg-beviset. Är det nu alltså rätt eller fel?
-- "Oj, den är stark! Den vill vi inte försäkra" sa Moderna. "Du är välkommen åter när Transportstyrelsen har bestämt sig."
-- "Den modellen har vi inte ännu; återkommer med besked i morgon" sa Länsförsäkring Kronoberg.

Protectors försäkring kommer att kosta 8 610,42 kr/år. Undrar hur de kom fram till örena där... :-)
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

okjhum skrev:
Protectors försäkring kommer att kosta 8 610,42 kr/år. Undrar hur de kom fram till örena där... :-)
Observera att det beloppet gäller för 10 månader eftersom de första två är gratis prova-på-månader.

Ring if, jag fick ett bra pris där.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare

Inlägg av Jjakobb »

mati skrev:
okjhum skrev:
Observera att det beloppet gäller för 10 månader eftersom de första två är gratis prova-på-månader.

IF gav mig ett prisförslag på 43 k per år för helförsäkring. Har de blivit bättre nu på senaste tiden?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

okjhum skrev:
Vår X90 kom för ett par veckor sedan. Det står maximal nettoeffekt 386,0 kW i reg-beviset. Är det nu alltså rätt eller fel?
Det låter som mer korrekt uppgift. Tidiga Model S 85 är nog inreggade som 69kW dock och så stor skillnad är det nog inte på en Model S 85 och en Model X 90D. 69kW är nog lite väl lite dock.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jjakobb skrev:
mati skrev:
okjhum skrev:

IF gav mig ett prisförslag på 43 k per år för helförsäkring. Har de blivit bättre nu på senaste tiden?
Vet inte. Jag tecknade helförsäkring hos If i oktober, då för min privatägda P85. Den skulle kosta 6700kr per år i helförsäkring med fria mil. Protector tog 14300kr. Men jag råkade sälja bilen innan försäkringen började gälla. Nu har jag företagsleasing på min nya S90D och If vill ha 7500kr per år, halvförsäkring då. Fortfarande billigare än Protector.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

mati skrev:
Tack, nu har jag förstått det!
mati skrev:
Länsförsäkr offererar 4 903 kr/år inkl ett tillägg på 300 kr mot skadegörelse, nedsatt självrisk vid stöld mm. Minns inte allt hon sa (orkar inte bry mig om alla detaljerna; bara tackar och tar emot :? ). Och bonus pga att vi redan har flera andra försäringar hos dem. Det är ockå mycket värt. Bra pris tycker jag. Tack för alla tips!
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Skriv svar